• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje austriackie

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#42
Mam pytanie czy lokomotywy Rh 1041 oraz Rh 1010 zapuszczały się na tereny zachodnich Niemiec?
Lokomotywy ÖBB-1010 docierały z pociągami towarowymi do stacji rozrządowych DB w München-Riem oraz Nürnberg Rgb. Lokomotywy ÖBB-1044 z pociągami IC do München Hbf, a nawet do Frankfurt/M Hbf. przez Passau-Würzburg. Seria ÖBB-1041 to epizody graniczne ÖBB/DB.
 

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
#43
Hmm... proszę mnie poprawić ale kiedyś sądziłem lub gdzieś tam wyczytałem, że wersje tych lokomotyw, które pojawiały sìe w Niemczech miały odpowiednio oznaczenia BR 1110, a nie 1010, BR 1144, a nie 1044, BR 1141, a nie 1041... te drugie jeździły tylko po Austrii... analogicznie jest dziś z austriackimi Taurusami, te które mają oznaczenie 1116 jeżdzą po Niemczech, a te 1016, tylko po Austrii... tak zawsze myslałem, jeśli to złe rozumowanie, to chętnie poznam prawde:)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#44
Nie znam szczegółów różnic między wersjami tych lokomotyw, ale z tego, co wiem, 1010 różniły się od 1110 tylko jakimiś szczegółami, które nie miały znaczenia w kwestii możliwości kursowania po sieci DB. Seria 1144 od 1044 różniły się tym, że 1144 były dostosowane do trakcji wielokrotnej i jazdy w systemie push-pull. Również to nie wpływa na możliwość jazdy w Niemczech, ale być może lokomotywy te były zatrudnione do pociągów międzynarodowych, które jeździły właśnie jako push-pull. Jeśli chodzi o taurusy, to 1016 jest wersją jednonapięciową (15 kV/16 2/3 Hz), 1116 jest dwusystemowa, ma dodatkowo 25 kV/50 Hz. Ale zarówno w Austrii i Niemczech jest ten sam system zasilania, więc dwunapięciowe lokomotywy nie są konieczne do wjazdu z Austrii na sieć DB. Może więcej szczegółów nam poda kolega @MariuszU.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.497 35 1
#45
na niemieckim forum jest dyskusja na ten temat:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=11902
post nr 10 wyjasnia sprawę:

"Triebfahrzeuge der ÖBB kommen seit 1964* planmäßig auf Gleise der DB.
Umgekehrt fahren Loks der DB auf Gleisen der ÖBB.
Wie oben schon gesagt wurde, Indusi der ÖBB und der DB sind kompatibel. Das Lichtraumprofil und das Zick - Zack der Fahrleitung stimmen ebenfalls überein.
Beide Bahnen hatten den Wunsch an den Grenzen die Aufenthalte zu verkürzen und darüberhinaus einen wirtschaftlichen Einsatz der Triebfahrzeuge zu erreichen.
Die Leistungen von ÖBB Loks auf DB Gleisen sind Ausgleichsleistungen für Leistungen von DB - Loks auf ÖBB - Gleisen. Es wurde damals vereinbart, dass keine Ausgleichszahlungen erfolgen, sondern durch Lok - Leistungen im anderen Netz natural ausgeglichen werden sollen.
Entstandene Km - Überhänge werden in der jeweils folgenden Fahrplanperiode ausgeglichen.
DB Lok - Langläufe bis Wien - West oder gar bis zur ungarischen Grenze sind seit Jahren genauso usus wie Zugleistungen von DB Loks bis Jesenice ( Slowenien ) oder bis zum Brenner. Es werden auch häufig Züge innerhalb Österreichs mit DB -Loks bespannt, um lange Stillstandszeiten zu vermeiden.
Im Gegenzug kommen Loks der ÖBB bis nach München, Stuttgart, Frankfurt usw. usw. Loks der ÖBB BR 1042, 1044 und 1110 und ganz früher die BR 1020 waren auf DB - Gleisen - vor allem in Bayern -
dauernd zu beobachten.
Die Zulassungen für die einzelnen BR`en erteilten die jeweiligen Bahnverwaltungen. In D. erteilte die Zulasungen seit Gründung der DB AG. das Eisenbahnbundesaufsichtsamt. In Österreich ist die analoge Behörde zuständig.
Das Lokpersonal stellt die Bahnverwaltung in deren Netz die Loks des Nachbarn verkehrt.
* Bin mir nicht sicher, ob es genau das Jahr 1964 war. Könnte auch 1963 bzw. 1965 gewesen sein.
@ Wolfgang, die BR 152 wurde in Ö. nicht zugelassen wegen zu hoher Störfrequenzen
Mfg. Christian"

co po przetłumaczeniu w skrocie:
Od 1964 roku lokomotywy niemieckie zaczeły kurdowac po torach austiackich a lokomotywy austiackie po torach niemieckich. Ponieważ w Austrii i Zachodnich Niemczech systemy zabezpieczeń stosowane w lokomotywach były podobne wiec podjeto taka decyzje dla skrócenia przejazdu pociagów miedzynarodowych z Niemiec do Austrii i odwrotnie.
Wiec lokomotywy DB zaczęły docierać do Wiednia, a nawet do granicy z Węgrami, i odwrotnie lokomotywy ÖBB serii 1042, 1044, 1110 oraz wcześniej też serii 1020 przyjeżdżają do Monachium, Stuttgartu, Frankfurtu itp.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.497 35 1
#46
Różnica między serią 1010 a 1110 jest taka , że seria 1010 - prędkość maksymalna 130 km/h a 1110 - 110 km/h. Sa to lokomotywy 6 osiowe o mocy 4000 kW. Lokomotyw serii 1010 było zbudowanych 20 sztuk w latach 1955-1958 a serii 1110 - 30 sztuk w latach 1956-1961, z których cześć została wyposażona w hamulec elektryczny i oznaczona jako seria 1110.5xx.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.497 35 1
#47
Reasumując:
lokomotywy serii 1010 prowadziły przeważnie pociągi pasażerskie a serii 1110 przeważnie pociągi towarowe.
Natomiast lokomotywy serii 1041 i 1141 to były wersje o mniejszej mocy (4 osiowe) i raczej dlatego planowo nie kierowano je na przewaznie ciężkie (w tamtych czasach) pociagi miedzynarodowe do Niemiec, choć teoretycznie mogły chyba tam pojechać. W latch 90tych w Austrii widziałem lokomotywy DB serii 103, 110 i 151 oraz ICE, a w Niemczech lokomotywy OBB serii 1044.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#48
teoretycznie mogły chyba tam pojechać
Jak już pisałem, nie znam szczegółów technicznych austriackich lokomotyw, ani zasad ich eksploatacji w ruchu z Niemcami, ale wiem, że koleje austriackie są praktycznie w 100% "kompatybilne" z kolejami niemieckimi. Pisałem już o identycznym systemie zasilania, ale także geometria sieci trakcyjnej (szerokość tzw. zygzakowania przewodu jezdnego) jest identyczna, więc na obu sieciach może być używany ten sam pantograf. Również systemy radiołączności pociągowej oraz sterowania ruchem, a ściśle mówiąc, systemy oddziaływania tor-pojazd są takie same. Dotyczy to zarówno starego systemu Indusi, jak i wprowadzonego w końcu lat 1980. systemu ciągłej kontroli jazdy LZB (wymaganego przy prędkościach większych niż 160 km/h. Również język nie jest barierą, więc od strony technicznej w zasadzie nie ma przeszkód, by jakiekolwiek lokomotywy austriackie mogły wjeżdżać do Niemiec, jak i niemieckie do Austrii.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#50
Trudno porównywać najnowszy produkt z modelem opracowanym ładnych parę lat temu, jak EU07. Natomiast czego brakuje ET21 w porównaniu do 1044 to nie wiem. Może kolega @SBB460 zechce nas w tej sprawie oświecić? Słabo znam niemiecki, więc może dlatego nie usłyszałem na filmie informacji o jakichś specjalnych technologiach wykonania, których by nie zastosowano przy ET21. Ja jeszcze nie mam ET21 (czekam na epokę IV), ale z relacji innych, a także z podobnej firmowej prezentacji modelu ET21 wnioskuję, że jest na podobnym poziomie, jak model austriackiej lokomotywy.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#54
A i owszem widziałem Taurusy 1216 z w malowaniu Railjet z pociągami towarowymi na stacji Chałupki. Uniwersalna charakterystyka tych lokomotyw pozwala je w razie potrzeby zatrudnić do każdej pracy pociągowej.
Nie inaczej jest w przypadku lokomotyw 1016 i 1116
 

Podobne wątki