Jest jeszcze trzeci typ, 4-napięciowy. Takie właśnie są nasze "Husarze", ale używają takich również koleje austriackie (seria 1216), jak też słoweńskie (tam też jest zasilanie 3 kV prądu stałego). Nie wiem ile jest na ÖBB maszyn serii 1116, a ile 1216.
W zasadzie do Szwajcarii mogłyby jeździć lokomotywy jednonapięciowe, bo tam jest taki sam system zasilania, jak w Austrii i Niemczech. Dodatkowy pantograf jest jednak potrzebny ze względu na inną geometrię sieci trakcyjnej - w Szwajcarii obowiązują z tego powodu pantografy o szerokości (długości ślizgacza) równej 1450 mm. Niedawno pisałem o tym w innym wątku).
Dziękuję za uzupełnienie tym razem mojej wypowiedzi.
Dokładnie tak, Taurus trzeciej generacji ES64U4 (w tym nasz Husarz), jest uniwersalną lokomotywą czterosystemową, eksploatowaną m.in. przez Austriackie Koleje Federalne,
jako seria 1216.
Pomimo, że lokomotywy ES64U4 użytkowane zarówno w Austrii, Słowenii oraz Polsce (niezależnie od oznaczenia serii lokomotywy w danym kraju) są pod względem wizualnym oraz konstrukcyjnym czy też technologicznie identyczne, to jednak ze względu na przepisy obowiązujące w danym kraju (czy też krajach), różnią się wyposażeniem dodatkowym.
W związku z powyższym lokomotywy ES64U4 zostały wykonane w różnych wariantach;
ES64U4-A, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Słowenii oraz we Włoszech;
ES64U4-B, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech i Słowenii;
ES64U4-C, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Słowenii oraz Słowacji i Czechach;
ES64U4-D, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Czechach i Polsce (nasze Husarze);
ES64U4-E, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Słowenii i we Włoszech;
ES64U4-F, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Słowenii, Chorwacji, na Węgrzech oraz we Włoszech;
Powyższe warianty, czy też zastosowane w nich pakiety, zawierają wszystkie elementy specyficzne dla sieci kolejowej danego kraju, obejmujące m.in.:
- urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu pociągu;
- urządzenia łączności radiowej;
- elementy układu zasilania;
- pantografy (świetny przykład Szwajcarii, czy też słusznie wspomniany przez
Jacka765 przykład Węgier, do którego, krótko odniosę się później);
- oprogramowanie umożliwiające wyświetlanie komunikatów na ekranach wyświetlaczy oraz komunikację maszynisty z systemem diagnostycznym w języku danego kraju;
- inne wyposażenie dodatkowe przewidziane we wspomnianych wcześniej przepisach obowiązujących na terenie danego kraju lub krajach;
Co do Szwajcarii, to jest dokładnie jak napisał Kolega Andrzej Harassek:
W zasadzie do Szwajcarii mogłyby jeździć lokomotywy jednonapięciowe, bo tam jest taki sam system zasilania, jak w Austrii i Niemczech. Dodatkowy pantograf jest jednak potrzebny ze względu na inną geometrię sieci trakcyjnej - w Szwajcarii obowiązują z tego powodu pantografy o szerokości (długości ślizgacza) równej 1450 mm.
Nie wiem jeszcze czy dwusystemowe lokomotywy 1116 , które są dopuszczone do kursowania po sieci MAV nie potrzebowały innego ślizgu pantografu.
Zgadza się, właśnie z wyżej wymienionych przez Ciebie Jacku powodów, związanych z dopuszczeniem ich do kursowania po sieci MAV, wspomniane 25 pierwszych lokomotyw
serii 1116, posiadało trzeci pantograf.