• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje austriackie

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#21
lokomotywy EuroSprinter serii 1016 (ES64U) "Taurus" pierwszej generacji - to jednosystemowe maszyny, uniwersalne, zasilane napięciem 15 kV AC - 16,7 Hz;
Natomiast, Taurus drugiej generacji ES64U2 serii 1116 - to maszyna dwusystemowa, oczywiście uniwersalna, przystosowana do zasilania napięciem 15 kV AC - 16,7 Hz i dodatkowo 25 kV AC - 50 Hz
Jest jeszcze trzeci typ, 4-napięciowy. Takie właśnie są nasze "Husarze", ale używają takich również koleje austriackie (seria 1216), jak też słoweńskie (tam też jest zasilanie 3 kV prądu stałego). Nie wiem ile jest na ÖBB maszyn serii 1116, a ile 1216.
Po wprowadzeniu pociągów Railjet, w relacjach do Szwajcarii, ponownie zastosowano takie rozwiązanie w kilku lokomotywach tej serii (1116), w zakresie numeracji 201-223.
W zasadzie do Szwajcarii mogłyby jeździć lokomotywy jednonapięciowe, bo tam jest taki sam system zasilania, jak w Austrii i Niemczech. Dodatkowy pantograf jest jednak potrzebny ze względu na inną geometrię sieci trakcyjnej - w Szwajcarii obowiązują z tego powodu pantografy o szerokości (długości ślizgacza) równej 1450 mm. Niedawno pisałem o tym w innym wątku).
 
Ostatnio edytowane:

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#22
Jest jeszcze trzeci typ, 4-napięciowy. Takie właśnie są nasze "Husarze", ale używają takich również koleje austriackie (seria 1216), jak też słoweńskie (tam też jest zasilanie 3 kV prądu stałego). Nie wiem ile jest na ÖBB maszyn serii 1116, a ile 1216.
Trzy źródła (Railfaneurope, Railcolor i niemiecka Wikipedia) twierdzą, że Taurusów serii 1116 powstało 282, a 1216 - 50 sztuk.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#23
Nie wiem jeszcze czy dwusystemowe lokomotywy 1116 , które są dopuszczone do kursowania po sieci MAV nie potrzebowały innego ślizgu pantografu.
 
OP
OP
D

Dampflok

Gość
#24
Austriackie elektrowozy Baureihe 1216 zostały wyprodukowane w latach 2005-2007 dla kolei austriackich w liczbie 50 sztuk. Elektrowozy kursują z pociągami towarowymi oraz pasażerskimi na górskich liniach kolejowych. Niektóre elektrowozy posiadają okolicznościowe malowanie reklamowe. Dodatkowo jeden elektrowóz w dniu 2 września 2006 roku w okolicach frankońskiej miejscowości Allersberg podczas jazdy testowej rozwinął prędkość 357 kilometrów na godzinę na niemieckiej linii kolejowej dużych prędkości z Norymbergi do Ingolstadt w Bawarii. Elektrowozy wielosystemowe kursują na górskich liniach kolejowych oraz dodatkowo do Bawarii.

Fotografie austriackich elektrowozów.
img_8966_1216012_20co7e.jpg
img_8979_1216017xzo3p.jpg
25702319813_fa1a0b9b77_k.jpg
23901063506_152c53a000_h.jpg
8709892616_233895e4f6_h.jpg
7780370792_67eddb6d8d_b.jpg
9993783173_33a215cd75_c.jpg
9506151162_cfcf77b05c_c.jpg
25858319836_5a012f3d06_c.jpg
26141115961_7917556df4_c.jpg
4929001152_da681d5074_z.jpg
7697663060_1ee7c0cf90_z.jpg
4762937517_8fdcdca987_z.jpg
4765852260_74baa5c958_z.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
509 41 1
#25
Jest jeszcze trzeci typ, 4-napięciowy. Takie właśnie są nasze "Husarze", ale używają takich również koleje austriackie (seria 1216), jak też słoweńskie (tam też jest zasilanie 3 kV prądu stałego). Nie wiem ile jest na ÖBB maszyn serii 1116, a ile 1216.

W zasadzie do Szwajcarii mogłyby jeździć lokomotywy jednonapięciowe, bo tam jest taki sam system zasilania, jak w Austrii i Niemczech. Dodatkowy pantograf jest jednak potrzebny ze względu na inną geometrię sieci trakcyjnej - w Szwajcarii obowiązują z tego powodu pantografy o szerokości (długości ślizgacza) równej 1450 mm. Niedawno pisałem o tym w innym wątku).
Dziękuję za uzupełnienie tym razem mojej wypowiedzi. (y)
Dokładnie tak, Taurus trzeciej generacji ES64U4 (w tym nasz Husarz), jest uniwersalną lokomotywą czterosystemową, eksploatowaną m.in. przez Austriackie Koleje Federalne,
jako seria 1216.
Pomimo, że lokomotywy ES64U4 użytkowane zarówno w Austrii, Słowenii oraz Polsce (niezależnie od oznaczenia serii lokomotywy w danym kraju) są pod względem wizualnym oraz konstrukcyjnym czy też technologicznie identyczne, to jednak ze względu na przepisy obowiązujące w danym kraju (czy też krajach), różnią się wyposażeniem dodatkowym.
W związku z powyższym lokomotywy ES64U4 zostały wykonane w różnych wariantach;
ES64U4-A, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Słowenii oraz we Włoszech;
ES64U4-B, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech i Słowenii;
ES64U4-C, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Słowenii oraz Słowacji i Czechach;
ES64U4-D, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Czechach i Polsce (nasze Husarze);
ES64U4-E, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Słowenii i we Włoszech;
ES64U4-F, przeznaczony do eksploatacji w Austrii, Niemczech, Słowenii, Chorwacji, na Węgrzech oraz we Włoszech;

Powyższe warianty, czy też zastosowane w nich pakiety, zawierają wszystkie elementy specyficzne dla sieci kolejowej danego kraju, obejmujące m.in.:
- urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu pociągu;
- urządzenia łączności radiowej;
- elementy układu zasilania;
- pantografy (świetny przykład Szwajcarii, czy też słusznie wspomniany przez Jacka765 przykład Węgier, do którego, krótko odniosę się później);
- oprogramowanie umożliwiające wyświetlanie komunikatów na ekranach wyświetlaczy oraz komunikację maszynisty z systemem diagnostycznym w języku danego kraju;
- inne wyposażenie dodatkowe przewidziane we wspomnianych wcześniej przepisach obowiązujących na terenie danego kraju lub krajach;

Co do Szwajcarii, to jest dokładnie jak napisał Kolega Andrzej Harassek:
W zasadzie do Szwajcarii mogłyby jeździć lokomotywy jednonapięciowe, bo tam jest taki sam system zasilania, jak w Austrii i Niemczech. Dodatkowy pantograf jest jednak potrzebny ze względu na inną geometrię sieci trakcyjnej - w Szwajcarii obowiązują z tego powodu pantografy o szerokości (długości ślizgacza) równej 1450 mm.

Nie wiem jeszcze czy dwusystemowe lokomotywy 1116 , które są dopuszczone do kursowania po sieci MAV nie potrzebowały innego ślizgu pantografu.
Zgadza się, właśnie z wyżej wymienionych przez Ciebie Jacku powodów, związanych z dopuszczeniem ich do kursowania po sieci MAV, wspomniane 25 pierwszych lokomotyw
serii 1116, posiadało trzeci pantograf.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
D

Dampflok

Gość
#26
Austriackie elektryczne zespoły trakcyjne Baureihe 4024 zostały wyprodukowane w latach 2004-2009 dla kolei austriackich w liczbie 140 sztuk. Komfortowe zespoły trakcyjne kursują na górskich liniach kolejowych oraz dodatkowo do bawarskich regionów. Niektóre posiadają okolicznościowe malowanie reklamowe.

Fotografie austriackich elektrycznych zespołów trakcyjnych.
ein-unbekannter-4024-am-250713-723618.jpg
4024-085-als-r-nach-820735.jpg
15887947644_ee7dd8554e_k.jpg
7187215454_32d8bf97ed_h.jpg
4984243890_e137ebc494_b.jpg
5983688365_27c459e3d7_b.jpg
ein-talent-zwischen-loruens-st-anton-332942.jpg
19700785041_cea7d70d10_c.jpg
19335899066_c63c1b52eb_c.jpg
ein-4024er-als-rb-5120-220648.jpg
4024_033_5569_loruens_1605_750.jpg
4024-xxx-mit-rex-5398-753464.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#27
Zespoły serii 4024 nie są takie bardzo komfortowe, służą głównie do przewozów podmiejskich i regionalnych, również na nizinnych liniach kolejowych, m.in. w ruchu podmiejskim w okolicach Wiednia.

IMG_8783.JPG
IMG_8784.JPG
 
OP
OP
D

Dampflok

Gość
#28
Austriackie spalinowozy Baureihe 2016 zostały wyprodukowane w latach 2002-2005 dla kolei austriackich w liczbie stu sztuk. Spalinowozy kursują z pociągami towarowymi oraz pasażerskimi na górskich liniach kolejowych. Niektóre spalinowozy posiadają okolicznościowe malowanie reklamowe. Spalinowozy są dodatkowo eksploatowane przez przewoźników towarowych w Niemczech. Dwanaście lokomotyw oznakowanych jako Baureihe 223 jest eksploatowanych przez przewoźnika pasażerskiego Vogtlandbahn do prowadzenia pociągów pasażerskich na górskich liniach kolejowych w Bawarii.

Fotografie austriackich spalinowozów w malowaniu Vogtlandbahn
br223-alex-heimhofen-10062014-792430.jpg
unbekannter-er-20-mit-dem-744819.jpg
223-071-mit-dem-alx-744824.jpg
223-xxx-mit-alx-84147-597168.jpg
6064721098_2a96e53d41_b.jpg
6064725706_1b4e50bb98_b.jpg
223-007-6-mit-dem-alx84148-537806.jpg
223-063-9-mit-dem-alx84153-537809.jpg
A145x.jpg
223-065-4-mit-dem-alx84150-538043.jpg
A158.jpg
16585455632_b4bc39dece_c.jpg
15963979144_4bf05776bf_c.jpg
16398910938_3a91cfa3a7_z.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#29
Swego czasu pokazałem elektrowóz serii 1014 i jego model. Niedawno wygrzebałem i zeskanowałem jeszcze jedno zdjęcie maszyny tej serii: w maju 2000 roku lokomotywa 1014 001-0 gotowa do odjazdu z EC "Sobieski" z nieistniejącego już wiedeńskiego Dworca Południowego (Wien Südbahnhof).

1014 OeBB (1).jpg


A w czerwcu 2009 roku od granicznej stacji Spielfeld-Strass na granicy ze Słowenią, pociąg z Zagrzebia poprowadziła dalej lokomotywa 1116 087-6 w okolicznościowych barwach polskich.

IMG_9288.JPG
IMG_9289.JPG
IMG_9290.JPG
IMG_9291.JPG
IMG_9297.JPG
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#33
Może. Popatrz na ostatnią stronę wątku, do jakiego dałem linka.

Poza tym, w takim dokładnie malowaniu była tylko jedna maszyna, tak samo jak było po jednej w malowaniu pozostałych uczestników Euro 2008.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#34
No właśnie wydawało mi się, że już kiedyś te zdjęcia pokazywałem, ale nie mogłem sobie przypomnieć gdzie i kiedy. Koledze CoCu dziękuję za przypomnienie, a wszystkich przepraszam za powtarzanie się.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#35
Dzięki koledze z forum udało mi się pozyskać do kolekcji kolejny model lokomotywy serii 1044 tym razem typowym starszym malowaniu w kolorze pomarańczowym ale z ciemno szarą ramą i podwoziem. Model lokomotywy 1044 089-9 to seria limitowana z roku 1992-go na rynek austriacki nr kat. 43658.1.

20180824_135847.jpg
20180824_135802.jpg
20180824_140152.jpg
20180824_140214.jpg
20180824_140241.jpg
20180824_140557.jpg

Zastanawia mnie od kiedy na OBB zaczęto stosować numeracje komputerową na lokomotywach oraz od kiedy na niektórych pomarańczowych lokomotywach zaczęto stosować ciemno szarą kolorystykę ramy i podwozia.
Sam model jest wykonany pod względem technicznym tak samo jak opisywany wcześniej model lokomotywy 1044 077.
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#36

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#39
Z technicznego punktu widzenia mogły, sądzę też, że z pewnością jeździły korytarzem między Salzburgiem a Kufstein przez Rosenheim i bardzo prawdopodobne jest, że docierały również do Monachium. Natomiast nie wiem, czy zapuszczały się dalej w głąb Niemiec. Ale to są moje przypuszczenia, nie mam żadnych konkretnych informacji na ten temat.
 

Podobne wątki