• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje austriackie

D

Dampflok

Gość
#1
Po połączeniu w 1938 roku Rzeszy Niemieckiej z państwem austriackim elektrowozy Baureihe E 94 były eksploatowane dodatkowo na górskich liniach kolejowych w Austrii. Niemieckie elektrowozy oznakowane jako Baureihe 1020 były eksploatowane przez koleje austriackie w liczbie 44 lokomotyw. Dodatkowe trzy elektrowozy zostały wyprodukowane dla kolei austriackich w 1952 roku. Kursowały na górskich liniach kolejowych oraz dodatkowo kursowały do Bawarii. Kilka austriackich elektrowozów zostało zachowanych jako czynne eksponaty zabytkowe. Modele produkowane są przez Roco.

Fotografie zabytkowych austriackich elektrowozów.
1020-018-mit-z-17455-795996.jpg
1020_018_SLP_14755_Gerling_im_Pinzgau_24_05_2014_FV_1020_18_1024.jpg
1020_018_SLP_14753_Saalfelden_24_05_2014_FV_1020_18_1024.jpg

15860581984_d1d4b97f7a_c.jpg

1020_029_Ex281_St_Jodok_14_07_1990.jpg

1020_018_Sdz_14679_Pfarrwerfen_18_05_2014_Martin_Kolenig_500.jpg

1020_018_SLP_14752_Leogang-Steinberge_24_05_2014_Christoph_Vitzthum_500.jpg

1020_018_TEE_Blauer_Enzian_Schwarzach-St__Veit_24_05_2014_Wolfram_Wittsiepe_500.jpg

1020_018_SR_14535_Loifarn_24_05_2014_Nino_Keneder_500.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Lokomotywy dawnej niemieckiej serii E 94, na kolejach austriackich ÖBB oznaczone już po wojnie jako 1020 (w okresie III Rzeszy, gdy Austria była wchłonięta przez Niemcy, tabor był oznakowany według zasad DR), przeszły modernizację, której wynikiem było m.in. zastąpienie trzech czołowych okien dwoma, co widać na powyższych zdjęciach. Również muzealna lokomotywa, zachowana w oryginalnym zielonym kolorze, miała już niestety te okna zmienione. Maszyna 1020 042-6 22 lutego 1992 roku była użyta jako popychacz (właściwie bardziej jako rezerwa na wypadek ew. problemów) przy pociągu specjalnym, prowadzonym niemieckim parowozem 41 018, podczas przejazdu przez słynny tunel Arlberg (zdjęcia moje, nie z internetu ;)). Modelu niestety nie mam...

Austria II 92 cz II131.jpg
Austria II 92 cz II132.jpg
Austria II 92 cz II133.jpg
Austria II 92 cz II134.jpg
Austria II 92 cz II135.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#3
Przez bardzo długi czas symbolem nowoczesności na OBB była seria 1044. Projekt lokomotyw serii 1044 powstał na poczatku lat 1970-tych po zdobyciu doświadczeń eksploatacyjnych ze szwedzkimi lokomotywami serii 1043, które jako pierwsze posiadały nowoczesne w tamtym czasie sterowanie tyrystorowe. Lokomotywy serii 1043 sprowadzono w liczbie 10 sztuk i bardzo szybko się okazało że przy ogólnej tendencji podnoszenia prędkości eksploatacyjnej pociągów do 160 km/h lokomotywy te się nie nadają (135km/h) a nawet podniesienie ich prędkości przez zmianę przełożenia tez nie załatwia problemu bo lokomotywy te już nie posiadają rezerw mocy. Bardzo szybko stwierdzono że potrzebny jest nowy projekt lokomotywy o większej prędkości maksymalnej i większej mocy, potrzebnej do prowadzenia pociągów w terenach górskich. Pierwszą lokomotywę prototypową zbudowano w roku 1974-tym a drugą w roku następnym. Lokomotywy nowej serii 1044 dysponowały prędkościa 160km/h i mocą ciągłą 5200 kW i godzinową 5400 kW. W stosunkowo krótkim czasie po usunięciu pewnych niedomagań rozpoczęto produkcję seryjną w roku 1976-tym. Nieznacznie w lokomotywach seryjnych zmniejszono moc na 5000 kW mocy ciągłej i 5280 kW mocy godzinowej. W tamtym czasie były to najsilniejsze lokomotywy 4-ro osiowe w Europie. W czsie eksploatacji okazało sie konieczne wyeliminowanie zasysania do systemów wentylacji drobnego śniegu i pyłu oraz wyciszenie hałasu zasysanego powietrza. Dlatego od lokomotywy nr 071 zmieniono (powiększono) wloty powietrza na krawędziach dachu. Kolejne modyfikacje wprowadzono w lokomotywach 96, 98-126. Produkcję pierwszej serii zakończono w roku 1987-mym na lokomotywie nr 126. Ponownie do produkcji powrócono w roku 1990-tym wprowadzając drugą serię 1044.2. Do roku 1995-go wyprodukowano 91 lokomotyw nr 200-290 w nieco zmodyfikowanej formie w wyglądzie zewnętrznym charakteryzującej się dodatkowymi piasecznicami po wewnętrznej stronie wózków i innym rozmieszczeniem skrzynek akumulatorowych pod ramą między wózkami, a także nieco innymi żaluzjami wlotu powierza w sekcji chłodzenia silników trakcyjnych. Modyfikacje systemów wentylacji zaowocowały stosunkowo dużą róznorodnością w rodzaju i formie żaluzji na poszczególnych sekcjach chłodzenia urządzeń. Równiez w niektórych lokomotywach do numeru 070 z niskimi wlotami powietrza wprowadzano modyfikacje. Swoistą ciekawostką była modyfikacja prototypowej lokomotywy nr 001 na lokomotywę "szybkobieżną" 1044 501 w roku 1987-mym, na której przeprowadzano szereg testów i osiagnieto prędkość maksymalną 241,25 km/h a prędkość konstrukcyjną ustalono na 220km/h. Po awarii napędu w roku 1996-tym lokomotywę ponownie przebudowano do normalnej wersji a w roku 2002-im skreślono z inwentarza i przekazano do celów muzealnych. W latach 2002-2005 zabudowywano w lokomotywach sterowanie wielokrotne oraz inne nowoczesne systemy łączności przy okazji tak zmodyfikowane lokomotywy otrzymały nowe oznaczenie serii 1144.
Pierwszym moim modelem lokomotywy serii 1044 był model firmy Roco 1044 094 z ostatniej serii produkowanej przez Roco z wysokimi wlotami powietrza nr. kat. 23458. Wkrótce do niej dołaczyła lokomotywa 1044 039 z niskimi wlotami powietrza z produkcji z przełomu lat 90-tych i 2000-nych nr. kat. 23262. Obydwa modele sa w skali N i posiadają zmodyfikowana konstrukcję napędu z poczatku lat 90-tych. Lokomotywy są oczywiście analogowe i nieprzystoswane do zabudowy DCC. Nawet sama konstrukcja ramy jest trudna do modyfikacji w celu wygospodarowania miejsca na dekoder. Obecnie po zamknięciu linii modeli w skali N firmy Roco lokomotywy 1044 znalazły sie w ofercie firmy Fleischmann.
20160415_124100.jpg
20160415_124129.jpg
20160415_124039.jpg
20160415_124149.jpg
20160415_124214.jpg
20160415_124245.jpg
20160415_124315.jpg


Ostatnim modelem serii 1044 jaki nabyłem jest tym razem model w skali H0 firmy Roco z roku 1993-go. Model jest analogowy bez gniazda DCC. Lokomotywa 1044 077 jest w nowym malowaniu jakie otrzymała po naprawie okresowej w roku 1993-cim jest to limitowana seria 43658.2 będaca odmianą modelu 43658 jaki był wydany w malowaniu pomarańczowym. Osobiście wolałbym mieć ten model w malowaniu pomarańczowym lecz okazyjna cena zachęciła mnie do jego zakupu. Więcej na temat wyprodukowanych modeli firmy Roco można znaleźć tutaj; http://www.bahnwahn.de/rocooebb1044/ . W sumie elektrowóz serii 1044 jest to jeden z najdłużej produkowanych modeli tej firmy i poddawany stosunkowo wielu modyfikacjom w ciągu wielu lat produkcji.
20160415_123231.jpg
20160415_123301.jpg
20160415_123328.jpg
20160415_123351.jpg
20160415_123622.jpg
20160415_123759.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
D

Dampflok

Gość
#4
Austriackie spalinowozy Baureihe 2050 zostały wyprodukowane w latach 1958-1962 dla kolei austriackich w liczbie osiemnastu sztuk. Spalinowozy kursowały z pociągami towarowymi oraz pasażerskimi na górskiej linii kolejowej prowadzonej przez przełęcz Semmering. Jeden spalinowóz zostały zachowany przez koleje austriackie jako czynny eksponat zabytkowy kursujący na górskiej linii kolejowej. Modele są produkowane przez Kleinbahn.

Fotografie czynnego zabytkowego austriackiego spalinowozu.
durch-wunderschoene-wachau-zieht-205005-716150.jpg
der-beruehmte-kilometer-20-am-215228.jpg
sicher-hoehepunkte-sonderfahrt-war-27-215449.jpg
diesen-sound-hat-es-am-293781.jpg
dieselloks-2050-04--02-293778.jpg
2050_04_2050_02_16300_Frantschach_160509.jpg
2050_04_2050_02_16300_Obdach_Scheitel_160509.jpg

2050_04_02_16301_Ble.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#7
Na lat 90. XX wieku koleje austriackie poszukiwały nowoczesnych lokomotyw elektrycznych. W odpowiedzi no to zapotrzebowanie opracowano trzy typy lokomotyw. Jako pierwsza pojawiła się znana nam z polskich torów seria 1822. Jest to elektrowóz dwusystemowy, zasilany stosowanym w Austrii prądem zmiennym 15 kV 16 2/3 Hz oraz prądem stałym o napięciu 3 kV, używanym w Polsce i Włoszech. Zbudowano 5 lokomotyw tego typu, a przeznaczone były do ruchu między Włochami a Austrią i Niemcami, linią przez przełęcz Brenner. Lokomotywy mają moc ciągłą 4400 kW i rozwijają prędkość do 140 km/h. Niestety, lokomotywy nie okazały się wielkim sukcesem i po kilku latach prób zostały przez ÖBB odstawione. Dalsze losy tej serii są znane: dwie maszyny trafiły w 2005 roku do Polski, ale i tu nie znalazły dłuższego zatrudnienia i zostały zezłomowane w 2014 roku. W tym samym roku pozostałe 3 maszyny zostały sprzedane firmie TecSol, przemalowane na niebiesko-srebrno, a obecnie przechodzą testy i docelowo mają być wykorzystane przez prywatnego przewoźnika na linii Semmeringbahn.

Według mnie są to jedne z najładniejszych lokomotyw, jakie kiedykolwiek zbudowano w Europie, podobnie zresztą jak lokomotywy serii 1014, o których niżej. Dlatego też kiedy trafiła mi się okazja taniego zakupu modelu takiej maszyny, zdecydowałem się na niego, mimo, że zasadniczo nie zbieram taboru austriackiego. Modele tych lokomotyw miała w swojej ofercie firma Jägerndorfer, także w malowaniu polskiego przewoźnika PTKiGK. Ja jednak mam model w oryginalnym malowaniu ÖBB.

19A_0181a.jpg
IMG_1634.JPG
IMG_1648.JPG
IMG_1649.JPG
IMG_1641.JPG
IMG_1640.JPG
IMG_1654.JPG
IMG_1657.JPG


Drugą prototypową serią była seria 1012. W założeniu lokomotywy te miały zastąpić starzejące się maszyny serii 1044, ale niestety, również w tym wypadku trudno mówić o sukcesie. Zbudowano tylko 3 sztuki w 1993 roku, a w 2006 roku wszystkie trzy sprzedano szwedzkiemu przewoźnikowi Hector Rail. Lokomotywy mają moc 6400 kW i maksymalną prędkość 230 km/h. Modele lokomotyw serii 1012 w wielkości H0 oferował Märklin/Trix, a w wielkości N - Minitrix. Niestety, nie dysponuję zdjęciami ani oryginału, ani modelu tej lokomotywy.

Trzecim typem, o jakim chcę wspomnieć, jest lokomotywa serii 1014. Wyglądem maszyny są bardzo zbliżone do serii 1822. Była to najliczniejsza spośród omawianych tu serii, zbudowano "aż" 18 sztuk. Są to maszyny dwusystemowe, o mocy 3000 kW i prędkości 175 km/h, ale drugim systemem zasilania jest w tym wypadku prąd zmienny 25 kV 50 Hz, stosowany na Węgrzech i w południowych rejonach Czech i Słowacji. Lokomotywy były więc wykorzystywane w ruchu transgranicznym z tymi krajami. Prowadziły również na odcinku Wiedeń - Břeclav pociąg "Chopin" i EC "Sobieski". Jednak również te lokomotywy niezbyt długo służyły kolejom austriackim ÖBB. Zostały wycofane z eksploatacji w 2009 roku. Modele tych lokomotyw w wielkości H0 produkowało Roco (modelu jeszcze nie mam, ale może kiedyś? ;)).

34A_0196a.jpg
DCP_1907.jpg
 

Lechu

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#9
Czy ktoś może potwierdzić kasację loków 1822 002 i 1822 005 na terenie bazy Spedkolu w K-Koźlu.
Czy zostały sprzedane i wywiezione z bazy DB Schenker?
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
519 41 1
#12
Jestem w szoku... o_O
Tyle wraków się sprowadza i robi z nich nowe lokomotywy, a tu takie coś...
Lepiej je było sprzedać firmie, która od OBB kupiła trzy pozostałe.
Z drugiej strony, jak czytałem n/t kasacji Bohunów w Pile, to już nic nie powinno mnie zaskoczyć i dziwić.:(
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
D

Dampflok

Gość
#13
Austriackie elektrowozy Baureihe 1010 zostały wyprodukowane w latach 1955-1958 dla kolei austriackich w liczbie dwudziestu sztuk. Elektrowozy kursowały z pociągami towarowymi oraz pasażerskimi na górskiej linii kolejowej prowadzonej przez przełęcz Semmering. Kilka elektrowozów zostały zachowanych przez koleje austriackie jako czynne eksponaty zabytkowe kursujące na górskiej linii kolejowej. Modele są produkowane przez Roco i Piko.

Fotografie austriackich elektrowozów.
101015-mit-dem-majestic-imperator-901639.jpg
101015-mit-dem-majestic-imperator-887081.jpg
17083417067_677df92080_c.jpg
1010_003_16736_Eis_040709.jpg

1010_003_2.jpg
1010_003_2003_09_28_Selzthal_R3565.jpg

1010_011_R5001_Vigaun_08_08_1998_27694.jpg
1010_003_SE_14791_Wildon_12_06_2015_Lukas_Kriwetz_500.jpg

1010_003_SE_14791_Pernegg_12_06_2015_Andre_Dalnoki_500.jpg

1010_10_16143_26_05_07_Finkenstein_500.jpg

1010_10_16143_rn.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#14
Trzecim typem, o jakim chcę wspomnieć, jest lokomotywa serii 1014. ... Modele tych lokomotyw w wielkości H0 produkowało Roco (modelu jeszcze nie mam, ale może kiedyś? ;)).
No i wywołałem wilka z lasu :). Wyjazd do Dortmundu na Intermodellbau zaowocował czymś takim:

IMG_4101.JPG
IMG_4102.JPG
IMG_4106.JPG
IMG_4108.JPG
IMG_4110.JPG
IMG_4112.JPG
IMG_4113.JPG


I razem z większym bratem (siostrą?):

IMG_4125.JPG
IMG_4127.JPG
IMG_4133.JPG
 
OP
OP
B

bobby74

Gość
#15
Bardzo ładne lokomotywy (y) Ja austryjackich loków jeszcze w swojej kolekcji nie posiadam i chyba się powstrzymam, bo półek już mi mało ;), choć seria 1014 i 1010 prezentowana przez Kolegę szanownego @Dampflok bardzo mi się podobają. Czy czerwone elementy na wózkach to fabryczna robota Roco, czy waloryzacja jakiegoś fachowca?
 
OP
OP
D

Dampflok

Gość
#18
Austriackie elektrowozy Baureihe 1016 zostały wyprodukowane w latach 2000-2001 dla kolei austriackich w liczbie 50 sztuk. Elektrowozy kursują z pociągami towarowymi oraz pasażerskimi na górskich liniach kolejowych. Niektóre elektrowozy posiadają okolicznościowe malowanie reklamowe. Dodatkowo w latach 2000-2006 dla kolei austriackich wyprodukowano dwusystemowe elektrowozy Baureihe 1116 w liczbie 282 sztuk. Elektrowozy wielosystemowe posiadają dodatkowo trzy odbieraki prądu. Kursują na górskich liniach kolejowych oraz dodatkowo do Bawarii.

Fotografie austriackich elektrowozów.
img_8946ba3srg5.jpg
img_8966_1216012_20co7e.jpg

img_8979_1216017xzo3p.jpg
14622412370_e6aef77f3c_k.jpg
8709892616_233895e4f6_h.jpg
1116-051-mit-ec-163-883700.jpg
eine-1116-127-mit-einem-808788.jpg

2663733657_263fba5ba4_o.jpg
7818443400_8e340b3637_b.jpg

1116-161-faehrt-mit-ec-687335.jpg
14888164716_19349429cc_b.jpg
9569423149_699ab0b0d6_b.jpg
9954051405_10188703c8_c.jpg
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
519 41 1
#20
Austriackie elektrowozy Baureihe 1016 zostały wyprodukowane w latach 2000-2001 dla kolei austriackich w liczbie 50 sztuk. Elektrowozy kursują z pociągami towarowymi oraz pasażerskimi na górskich liniach kolejowych. Niektóre elektrowozy posiadają okolicznościowe malowanie reklamowe. Dodatkowo w latach 2000-2006 dla kolei austriackich wyprodukowano dwusystemowe elektrowozy Baureihe 1116 w liczbie 282 sztuk. Elektrowozy wielosystemowe posiadają dodatkowo trzy odbieraki prądu. Kursują na górskich liniach kolejowych oraz dodatkowo do Bawarii.

Fotografie austriackich elektrowozów.
Zobacz załącznik 384297 Zobacz załącznik 384298
Zobacz załącznik 384299 Zobacz załącznik 384304 Zobacz załącznik 384303 Zobacz załącznik 384306 Zobacz załącznik 384307
Zobacz załącznik 384308 Zobacz załącznik 384295
Zobacz załącznik 384305 Zobacz załącznik 384300 Zobacz załącznik 384296 Zobacz załącznik 384301
Dużo podstawowych i ważnych informacji na temat tych bardzo udanych i nowoczesnych lokomotyw, zawarłeś w swojej wypowiedzi. (y)
Ale, należało by uściślić kilka faktów w niej zawartych. Pozwolisz, że w związku z tym, dodam kilka ważnych rzeczy i rozwinę temat...;)

Więc lokomotywy EuroSprinter serii 1016 (ES64U) "Taurus" pierwszej generacji - to jednosystemowe maszyny, uniwersalne, zasilane napięciem 15 kV AC - 16,7 Hz;
Natomiast, Taurus drugiej generacji ES64U2 serii 1116 - to maszyna dwusystemowa, oczywiście uniwersalna, przystosowana do zasilania napięciem 15 kV AC - 16,7 Hz
i dodatkowo 25 kV AC - 50 Hz,
Trzy pantografy, miały pierwotnie zamontowane lokomotywy serii 1116, ale tylko bodajże 25 pierwszych lokomotyw tej serii. Po krótkim czasie zrezygnowano z tego rozwiązania i zdemontowano trzeci (środkowy) pantograf, ponieważ takie rozwiązanie okazało się zbędne. Tak więc następne budowane lokomotywy, fabrycznie opuszczały bramy Siemensa już w konfiguracji z dwoma pantografami.
Wszystkie lokomotywy serii 1116, posiadają więc dwa pantografy, ale...
Po wprowadzeniu pociągów Railjet, w relacjach do Szwajcarii, ponownie zastosowano takie rozwiązanie w kilku lokomotywach tej serii (1116),
w zakresie numeracji 201-223.
Ilość lokomotyw serii 1116 wynosi faktycznie 282 sztuki...
Plus 2, tak podają źródła...
Nie wiem dlaczego akurat dwie dodatkowe, ale jedna z lokomotyw została zniszczona w katastrofie i fabrycznie odbudowana.

Lokomotywy dwusystemowe ES64U2 posiadają także Węgrzy, oznaczone serią 1047, w ilości 10 sztuk, a także Niemcy w ilości 25 sztuk serii 182.

Taurusy, z rodziny EuroSprinter, stały się sukcesem od samego początku swojego istnienia, gdzie nowoczesne rozwiązania techniczne oraz wysokie parametry, poparte zostały bardzo atrakcyjnym i ponadczasowym wzornictwem przemysłowym i bez wątpienia wyróżniającą się stylistyką.

Bardzo piękne i idealnie odwzorowane modele tych lokomotyw, produkuje firma Roco.
Również miniatury wspomnianych przez Ciebie okolicznościowych malowań, w tym reklamowych...

railfaneurope.net 100.200.jpg

http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html

railfaneurope.net 100-2.jpg

http://www.k-report.net

railfaneurope.net 100-1.jpg

http://www.railfaneurope.net



railfaneurope.net 200-2.jpg

http://www.railfaneurope.net

railfaneurope.net 200-1.jpg

http://www.railfaneurope.net
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki