• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w sztuce

#45
Nie wiedziałem, że istnieje taki temat. Super. Dopiero dziś wieczorem go zauważyłem.
Zaprezentuję kilka moich ulubionych obrazów / grafiki z koleją w tle. Na początek Vincent van Gogh (1853 – 1890), wprawdzie kilka jego dzieł było prezentowanych w temacie, ale akurat ten obraz nie. Namalowany w czerwcu 1890 (w lipcu van Gogh popełnił samobójstwo).
Zdjęcie nr 1. Vincent van Gogh "Droga w Auvers po deszczu" ("Landscape with Carriage and Train in the Background" lub "Landscape at Auvers after the Rain"), 1890


Vincent van Gogh 'Droga w Auvers po deszczu' 1890.jpg


Paul Delvaux (1897 – 1994) belgijski malarz, surrealista to obok Salvadora Dali i Zdzisława Beksińskiego mój ulubiony malarz. Kilka jego obrazów zaprezentował już kolega Paweł, co ciekawe jeden z obrazów prezentowany w poście #15 (ten z dwiema nagimi paniami), nosi tytuł "Nocny pociąg" ;) miał wyostrzony dowcip pan Delvaux.
Zdjęcie nr 2. Paul Delvaux "Wiadukt" ("The Viaduct"), 1963

Paul Delvaux 'Wiadukt' 1963.jpg


Dzieła malarskie to nie tylko van Gogh czy Delvaux, niezwykle ciekawa jest twórczość np. XIX wiecznych malarzy rosyjskich (po raz pierwszy zapoznałem się z nią jeszcze w czasach szkolnych, kiedy po mojej św. p. babci pozostał mi album z reprodukcjami obrazów malarzy rosyjskich, w dodatku w olbrzymim rozmiarze, formatu A2. Poniżej namiastka twórczości rosyjskich malarzy XIX wiecznych (zachęcam do zapoznania się z tym tematem, bo jest on praktycznie nie znany w naszym kraju).
Zdjęcie nr 3. Władimir Kazancew (Владимир Казанцев, 1849 - 1903) "Na stacji. Zimowy poranek na Uralskiej Drodze Żelaznej" ("На полустанке. Зимнее утро на Уральской железной дороге”), 1891

Władimir Kazancew 'Na stacji. Zimowy poranek na Uralskiej Drodze Żelaznej' 1891.jpg


Zdjęcie nr 4. Wasilij Grigoriewicz Pierow (Василий Григорьевич Перов , 1834 – 1882) "Scena przy torach" ("На железной дороге"), 1868

Wasilij Pierow 'Scena przy torach' 1868.jpg


Nieco odbiegając od tematu typowo kolejowego, nie mogę oprzeć się i muszę zamieścić obraz niemieckiego malarza Adolpha von Menzel (1815 – 1905). Obraz namalowany po wizycie, jaką malarz złożył w ówczesnej Królewskiej Hucie. I wszyscy co odwiedzają od czasu do czasu temat "szyny i szyneczki" wiedzą już o co chodzi :LOL:.
Zdjęcie nr 5. Adolpha von Menzel "Walcownia żelaza" („Das Eisenwalzwerk”), 1875

Adolph von Menzel 'Walcownia żelaza' 1875.jpg


Natomiast co do malarzy, klasycznych "realistów", moim ulubionym jest nieżyjący już, niestety, malarz angielski Terence Tenison Cuneo (1907 - 1996).
https://en.wikipedia.org/wiki/Terence_Cuneo
Jego dzieł jeszcze nikt nie prezentował w temacie, a był to, według mojego skromnego zdania, niezwykle ciekawy artysta, zajmujący się głównie tematyką kolei brytyjskich oraz tematyką wojenną. Jego dzieła wykorzystywane były m.in. w powielanych w latach 1940-50-tych, w tysiącach egzemplarzy, kolejowych plakatach reklamowych. Słabo znany w Polsce (jego prace chyba nie mają nawet oficjalnych tytułów w j. polskim), malował obrazy realistyczne i przepiękne. Często dowcipne i prezentujące kolej "od kuchni". Nawiązujące do historii kolei i czasów w których żył. Jest ciekawa strona, w j. rosyjskim, Lege Artis, gdzie prezentowane są tysiące dzieł malarskich. W temacie kolejowym (Железная дорога) ma ona 17 podstron, w tym aż 12 odnosi się do obrazów i grafik Terence'a Cuneo (w j. ros. Теренс Кунео). Na stronie tej obrazy i grafiki Cuneo podzielone są tematycznie (np. parowozy w XIX w., parowozy wyjeżdżające z tunelu, parowozy na moście, parowozy w depo, parowozy na stacjach i dworcach, parowozy na szlaku, elektrowozy, spalinowozy itp). Zachęcam do odwiedzenia tej strony i obejrzenia twórczości nie tylko Cuneo (który namalował m.in. dziesiątki parowozów brytyjskich noszących nazwy własne np. Mallard, Flying Scotsman, Royal Scot, King Richard III, Black Prince, King George V, Golden Arrow itp), ale też innych malarzy tam zaprezentowanych. Link poniżej, do malarskiego działu kolejowego:
http://legeartis.at.ua/publ/transport/zheleznaja_doroga/19


Dla zachęty kilka prac Terence Tenison Cuneo
Zdjęcie nr 6. Terence Cuneo "Veteran Crossing a French Railway", ok. 1950

Terence Cuneo 'Veteran Crossing a French Railway' 1950.jpg


Zdjęcie nr 7. Terence Cuneo "The Sole Survivor, Soltau Shed, West Germany", 1975

Terence Cuneo 'The Sole Survivor, Soltau Shed, West Germany' 1975.jpg


Zdjęcie nr 8. Terence Cuneo "The Day Begins", 1946 [plakat reklamowy London, Midland and Scottish Railway (LMS)]

Terence Cuneo 'The Day Begins' 1946.jpg


Zdjęcie nr 9. Terence Cuneo "Giants Refreshed", 1947 [plakat reklamowy London and North Eastern Railway (L-N-E-R)]

Terence Cuneo 'Giants Refreshed' 1947.jpg


Zdjęcie nr 10. Terence Cuneo "Clear Road Ahead", 1949 [plakat reklamowy British Railways - od 1948 po nacjonalizacji i połączeniu w jedną całość m.in. takich przewoźników jak przedstawieni wyżej LMS i L-N-E-R]

Terence Cuneo 'Clear Road Ahead' 1949.jpg


Zdjęcie nr 11. Terence Cuneo "An Engine Is Wheeled", ok. 1950 [plakat reklamowy British Railways]

Terence Cuneo 'An Engine Is Wheeled' 1950.jpg


Zdjęcie nr 12. Terence Cuneo "Waterloo Rail Station", 1967

Terence Cuneo 'Waterloo Rail Station' 1967.jpg



 

Kempol

Znany użytkownik
Donator forum
MSMK
GGM
#51
Obraz namalowany po wizycie, jaką malarz złożył w ówczesnej Królewskiej Hucie. I wszyscy co odwiedzają od czasu do czasu temat "szyny i szyneczki" wiedzą już o co chodzi :LOL:.

Zdjęcie nr 5. Adolpha von Menzel "Walcownia żelaza" („Das Eisenwalzwerk”), 1875
Dziękuję @Stanisław1972, odżyły moje wspomnienia..... jak pracowałem w Hucie Królewskiej to reprodukcja tego obrazu wisiała u mnie w biurze.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
#53
Ciekawe, w parowozach brytyjskich, ze względu na lewostronny ruch, stanowisko maszynisty jest zwykle po lewej stronie, a nie jak w Polsce i na tym obrazie, po prawej. Ale obrazy świetne.
Kolej brytyjska jest specyficzna - na filmie od 2:58
widać, że maszynista siedział jak u nas po prawej.

... z kolei na tym filmie od 2:00
siedzi po lewej. Widać, że była dowolność, nie jestem pewny jaki był klucz.
Koleje brytyjskie zostały po wojnie znacjonalizowane, wcześniej funkcjonowało tam wiele spółek kolejowych, ze swoimi wewnętrznymi zasadami - w tym największe LNER, GWR i LMS.
Z moich pobieżnych obserwacji wynika że w LNER i GWR maszyniści siedzieli po prawej, a w LMS po lewej.
 
Ostatnio edytowane:
#54
Dziękuję @Stanisław1972, odżyły moje wspomnienia..... jak pracowałem w Hucie Królewskiej to reprodukcja tego obrazu wisiała u mnie w biurze.
Nie ma za co, ten obraz - znany mi od dzieciństwa, nabrał dla mnie nieco innego wymiaru i symboliki, od czasu jak wiosną tego roku zacząłem zgłębiać temat szyn kolejowych :) i jak niemal na każdej większej i mniejszej stacji (oczywiście tam gdzie jeszcze nie dotarła fala modernizacji z ostatnich lat, wymiatająca wszystkie stare szyny), zacząłem dostrzegać przedwojenne szyny Huty Królewskiej (przynajmniej w miejscach, które odwiedziłem) :LOL:

Ciekawe, w parowozach brytyjskich, ze względu na lewostronny ruch, stanowisko maszynisty jest zwykle po lewej stronie
Ja w pierwszej chwili pomyślałem (jak po raz pierwszy zobaczyłem ten obraz), że na plakacie, w wyniku jakiegoś błędu, odwzorowano lustrzane odbicie obrazu, jednak po nieco bardziej wnikliwym przyjrzeniu się tematowi, tak jak wspomniał wyżej kolega tomekkor stwierdziłem, że obraz jest jak najbardziej poprawny, bo na Kolejach Brytyjskich maszynista siedział albo po lewej albo po prawej stronie, w zależności od typu parowozu, a właściwie przewoźnika, który go zamawiał.
 
#58
Bazyli Polienow (Василий Поленов)
tytuł pracy nie jest mi znany
Taka mała uwaga Василий - to Wasilij czyli Wasyl, a nie Bazyli (B pisane cyrylicą (grażdanką) to W). A tytuł obrazu to "Железная дорога близ станции Тарусская" ["Szlak kolejowy w pobliżu stacji Tarusskaja"] (1903).

Dodam, że stacja, położona jest ok 125 km. na południe od Moskwy (na linii kolejowej do Tuły) i ma obecnie status stacji-muzeum (zabytkowy budynek dworca). Poniżej linki do stron internetowych, niestety w j. rosyjskim (po polsku brak) gdzie można nieco więcej poczytać o tej stacji.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Тарусская_(станция)
http://www.rupoezd.ru/elektrichka-s...-cena-i-stoimost-bileta-ostanovki-i-marshrut/
 

Podobne wątki