• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w Poznaniu i okolicach

dariuszz94

Znany użytkownik
Natomiast przy ul. Wrzosowej jeszcze nie ma śladu, żeby był tam przystanek.
I nic dziwnego, wszak przystanek przy ul. Wrzosowej, czyli miejscu, w którym znajduje się obecnie, uruchomiono po 1942 roku.


Jednak na planie Miasta Stołecznego Poznania z 1938r. jest zaznaczony przystanek Poznań-Dębina zaraz przed Wartą. ;)
Tutaj pozwolę sobie zacytować fragment rozdziału "Poznańskie dworce" autorstwa Pana Roberta Kromy, umieszczonego w Kronice Miasta Poznania nr 2013/4.
[...]przystanek Dębina [...] Był czynny najprawdopodobniej do 1929 roku, po czym został zamknięty dla ruchu. Na planach miasta widniał do roku 1938 - nie oznacza to jednak, że w tym roku został rozebrany. Przetrwał II wojnę światową, podczas której nadal był nieczynny. Został rozebrany wkrótce po niej.
Czyli wynika, że pociągi przestały się przy nim zatrzymywać najprawdopodobniej po 1929 roku, jednak perony i pozostała infrastruktura przetrwała i była przej jakiś czas nanoszona na mapach. Porównałbym to do stacji takich jak Poznań Franowo czy Nowa Wieś Poznańska - na mapach wciąż nanoszone, wszak perony istnieją, jednak planowego ruchu pasażerskiego nie ma tam od lat.
 

dariuszz94

Znany użytkownik
No to jeszcze jeden cytat:
Przystanek ten istniał jeszcze po wojnie - nazwany został Poznań Dębczen. Już jednak w rozkładach jazdy pociągów z lat 40. XX wieku nie występuje. Używany był dalej przez kolejarzy do obsługi pociągów jadących do Granowa. Ponownie dla ruchu pasażerskiego ten sam przystanek już o nazwie Poznań Dębina został uruchomiony w 1970 roku.
Także powstał wcześniej, choć był krótko używany w regularnym ruchu pasażerskim.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Coś mi tu nie pasuje.
Poznań Dębczen, to bardziej kojarzy się z niemieckiego Dembsen czyli Dębiec.
A jeśli chodzi o Granowo, to nie bardzo widzę połączenia z Dębiną. Zaś z Dębcem tak.
Jednak nie twierdzę, że tak nie było. ;)
Wpis połączony automatycznie:

Jeszcze jedno.
Ufasz literaturze, ok. Podajesz jedno źródło i cytaty, ok.
A jest powód, żeby nie ufać informacjom z innego źródła.
Cytat:
Poznań Dębina

Historyczne nazwy dworca
  • Luisenhain - przed rokiem 1883
  • Eichwald - lata 1883 - 1919
  • Dębina - okres międzywojenny
  • Lata 1945 - 1970 - przystanek zlikwidowany
  • Poznań Dębina - od 1970 roku
Opis dworca
Poznań Dębina to dwu-peronowy przystanek osobowy na trasie kolejowej Poznań - Ostrów Wielkopolski. Data powstania dworca to 1 luty 1883 rok. Wtedy to dawny przystanek kolejowy Luisenhain (z niem. Gaj Ludwiki) znajdujący się przed mostem nad rzeką Wartą - po jej zachodniej stronie - nazwano Eichwald (z niem. Dębina). Zmiana ta wiązała się z otwarciem w tym dniu nowej stacji na Starołęce. Przystanek został zlokalizowany na nasypie kolejowym w Dębinie, tuż przed Wartą - jego pozostałości są widoczne do dnia dzisiejszego (m.in. schody prowadzące z nasypu do Dębiny). Wzmożony ruch pasażerów odbywał się głównie w weekendy, kiedy to mieszkańcy Poznania wybierali się między innymi do Lasku Dębińskiego. Po I wojnie światowej przystanek funkcjonował do roku 1938. W 1970 roku został uruchomiony na Dębcu nowy przystanek o nazwie Dębina, znajdujący się na wschód od przejazdu kolejowego przy ulicy Wiśniowej. W pobliżu stacji znajduje się zakłada Aquanet oraz punkt ujęcia wody dla miasta.
 
Ostatnio edytowane:
Witam
I dyskusja na temat Poznania i ich przystanków znowu powstała.
Jeżeli ktoś wskaże źródła podające prawidłowe daty uruchomienie to medal jemu. Bo temat Poznania jest trudny ze względu na brak materiałów źródłowych. Jak jest dyskusja to zawsze to jest to na plus, tylko proszę o podanie jakiś tez a nie pustych słów. Różne źródła podają różne daty. A skoro się z nich korzysta to może i wychodzi czasem "beletrystyka". Ale to są fakty, bo takie są źródła, a jakie źródła taka historia.
Zawsze można napisać po swojemu.
A teraz do meritum.
Czy ktoś wie kiedy powstał przystanek na Dębcu? W czasie I wojny, przed nią, czy po I wojnie? Obecny budynek to jest dzieło hitlerowskie z okresu okupacji. A jak jest z Krzesinami czy Wolą? Mamy jakieś konkretne daty? A Poznań Wschód? Okazuje się że nie powstał w 1887 czy w 1888 roku. Tylko kiedy? To samo jest z Dębiną starą i nową. Podobnie było d Dworcem Letnim, były daty 1900, 1902 a faktycznie to 1913.
Z relacji wiemy, że na obecnym przystanku Dębina wysiadali członkowie dowództwa AK przyjeżdżający na pogrzeb zamordowanego przez SS członka dowództwa okręgu poznańskiego, który odbył się w 1941 czy 1942 na cmentarzu przy ul Wiśniowej. Przyjechali oni z Ostrowa i wysiadali na Dębinie. Przystanek ten najprawdopodobniej wybudowali Niemcy aby ułatwić dojście do fabryki AFA i Cegielskiego z pominięciem dw głównego. Na mapach poglądowych dyrekcji okręgowej kolei w Poznaniu z marca 1946 przystanek stara Dębina jak i obecna istnieją. Na mapie układu torowego dworca głównego z 1948 roku obecna Dębina także jest umieszczona tylko na innym kilometrze, teraz na 3,369, obecnie to jest 197,643, bo kilometry liczone są od Kluczborka, ale odjąć od głównego to wyjdzie 3,26. W 1926 roku był to 3,256 a stara czy pierwsza Dębina była lokowana na 4,403 kilometrze.
Październik 1941 jeszcze nie pokazuje na planach ani AFY ani przystanku, listopad 1941 także ich nie pokazuje. Styczeń 1943 pokazuje już odgałęzienie na nowej Dębinie do AFY, ale sam przystanek jest jeszcze nie ujęty, ale to nie znaczy że go może nie być, bo to nie jest temat tego planu. Z kolejnych lat planów nie mam, dopiero z 1946 i 1948, gdzie przystanek przy Wiśniowej już jest.
W załączniku plan z 1946 roku układu w rejonie Dębca z zaznaczonym nieczynnym nadal pierwszym przystankiem Poznań Dębina (przekreślony kwadrat) i nowym Poznań Dębina wtedy nazwany Poznań Dębczen - nazwa nie od Dembsen ale od nazwiska i wycinek planu stacji Poznań Główny z 1948 roku z przystankiem przy Wiśniowej z 1948 roku.
1946 rok
Fot177 układ węzła 9.03. 1946 a.jpg

1948 rok
Pozn Gł 1948 fragment.jpg
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Czy ktoś ma może wiedzę, jak oznakowany (stacja) byłby brankard jaki kursował między Szamotułami a Międzychodem (bo zakładam, że takowy mógł się pojawiać). Poznań (a jeśli tak to który - na modelach/kalkach trafiłem na Piątkowo i Franowo czy może Międzychód ? lub Szamotuły ?
 
14 kwietnia 2018 - Szreniawa - Wiry. XXI wiek. Planowy pociąg prowadzony parowozem w relacji Wolsztyn - Poznań Główny z powodu braku innych wagonów zestawiony został z wagonów wyprodukowanych w latach 20. i 30. XX wieku. Ciekawe jakby zareagowała kasjerka, jakby poprosić ją o bilet na 3 klasę?
 

RafałM

Znany użytkownik
Będąc dzisiaj na spacerze koło dawnych łaźni i kąpieliska nad Wartą (zabytkowy budynek który będzie w tym roku remontowany)w miejscu gdzie kiedyś rosły wysokie drzewa i krzaki ku mojemu zdziwieniu pokazała się konstrukcja wagonu chłodni Iqrs Jak widać na zdjęciach z wagonu już nie wiele zostało ale niektóre napisy zachowały się w całkiem niezłym stanie Niestety do środka wagonu się nie dostałem ponieważ był on przerobiony na barak mieszkalny (chyba dla obsługi pobliskiego toru łuczniczego)i drzwi wejściowe i okno jest zabite blachą .
 

Załączniki

No ujęcia może i fajne. Jakiś pociąg niby w pobliżu Franowa. Tylko co to ma wnieść do wątku o Poznaniu? Zdjęcia te mogłyby być wykonane gdziekolwiek, prawda? W końcu tor, las i loki lub pociąg. Żeby to było jakieś 70 lat temu i z jakimś punktem orientacyjnym z Poznania to były by super.
Pozdrawiam
 
No ujęcia może i fajne. Jakiś pociąg niby w pobliżu Franowa. Tylko co to ma wnieść do wątku o Poznaniu? Zdjęcia te mogłyby być wykonane gdziekolwiek, prawda? W końcu tor, las i loki lub pociąg. Żeby to było jakieś 70 lat temu i z jakimś punktem orientacyjnym z Poznania to były by super.
Pozdrawiam
Panie Robercie,

Dziękuję za konstruktywną krytykę.
Może na początek uzupełnię zdjęcia o podpisy, na pewno będzie ciekawiej (niestety ujęć nie poprawię, nigdzie nie załapała się tabliczka z napisem "Poznań (i okolice)":

Zdjęcie 1 i 2 - Traxx E 186 145-9 ze składem cystern krótko po opuszczeniu terenu Poznań-Franowo rozpoczyna swą podróż po towarowej obwodnicy Poznania

Zdjęcie 3 i 4 - ET22-909 kończy swój samotny kurs po towarowej obwodnicy Poznania i zbliża się do Poznań-Franowo, zapewne w poszukiwaniu zatrudnienia

Zdjęcie 5 i 6 - ET22-715 ze składem Res'ów wyładowanych kontenerami kończy swój kurs po towarowej obwodnicy Poznania i zbliża się do Poznań-Franowo, gdzie zajmie jeden z wolnych torów postojowych (odstawczych? Niestety, nie jestem biegły w nomenklaturze)

Zdjęcie 7 - zapracowana SM42-1207 po wątpliwej urody modernizacji manewruje po terenie Poznań-Franowo.

Przez chwilę żałowałem, że ze względu na swój wiek nie mogłem wykonać podobnych ujęć 70 lat temu, ale to by oznaczało, że raczej nie mógłbym dziś już pisać i wyznać tego, co poniżej...

Bo tak naprawdę - przyznaję się - zdjęcia zostały wykonane w okolicach Lublina i nie ja jestem ich autorem. Podprowadziłem je koledze @Gonziak

pozdrawiam serdecznie :)

ps.: Życzę wielu wznowień Pańskiego cennego wydawnictwa, bynajmniej nie w .pdf
 
Wznowienie, niestety nie w tym roku. Jest z tym dużo pracy, bo trzeba szukać źródeł. Ale na szczęście są, tylko czas na czytanie, szczególnie gotykiem i po niemiecku. Tak więc wznowienie Poznania będzie za kilka lat ale z wieloma ciekawostkami i dotychczas nie publikowanymi datami, jak otwarcie wejścia na dworzec z Łazarza, otwarcie obu tuneli, czy stacji w Antoninku, Głównej czy Ławicy. No i zmiany układu peronów po modernizacji dworca. Nadal brak jest dokładnej daty otwarcia Górczyna czy Krzesin. I chyba już do tego się nie odkryje. Tak więc jeszcze sporo pracy, a szkoda bo w tym roku mija 170 lat od otwarcia połączenia do Szczecina.
Ale w pdf-ie nigdy nie było. Musiały to być kopie pirackie, niestety.
A co do przemieszczenia się w czasie też bym chciał i to w czasy pruskie. Ale były by foty, G8, S11, wittfeld czy Benzoltriebwagen, ale w czasie okupacji jak 040D, 141C czy 03.10 czy 52 kon.
 

Podobne wątki