• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w Polsce 1976 - z wieloma zdjęciami!

Reakcje
243 0 0
#1
Niemieccy fani kolei jadą przez Polskę

Drodzy członkowie forum,

kilka wstępnych uwag na temat tego wątku:

1. Niestety mój polski jest całkiem zły. Nauczyłem się tego w szkole w Niemczech 12 lat temu, ale tak naprawdę nigdy nie rozmawiałem. Dlatego proszę o wybaczenie mi błędów.
2. Zastanawiałem się, czy wątek w „Wycieczki i podróże kolejami” czy w „Prawdziwa kolej” jest prawidłowy. Wybrałem to ze względu na wiele historycznych zdjęć.
3. Zdjęcia oczywiście nie są wykonane przeze mnie. Ale mam pozwolenie na opublikowanie go tutaj. Dane są usuwane ze slajdów, cieszę się z poprawek!
4. Od prawie 2 lat piszę swoją niemieckojęzyczną książkę „pomnik parowóz - polski pomnik lokomotyw parowych”. Teraz jest gotowy i opublikowany - zachowało się w Polsce 536 stron i 700 zdjęć wszystkich (!) Lokomotyw parowych normalnych. Wsparcie tutaj z forum było WIELKIE! Chciałbym wszystkim za to podziękować! Zebrałem około 2500 historycznych zdjęć do książki. Z przyjemnością przedstawię wszystkich, którzy nie zostali wydrukowani w książce kawałek po kawałku. Wielu użytkowników tutaj zaprzyjaźniło się podczas moich wielu podróży do Polski. DZIĘKI!

Teraz zaczyna się!

EisenbahnKurier (Kurier kolejowy), znany przede wszystkim z lokomotywy parowej 24 009 i 24 083 (ex Oi2-22), w latach 70. odbywał różne podróże do Polski. Nawet po 45 latach niepublikowane zdjęcia trafiają do publicznej wiadomości.

Jedna z tych podróży trwała od 25 kwietnia 1976 r. Do 2 maja 1976 r. I - organizowana przez biuro podróży ORBIS - prowadziła następującą trasą:

Bild1.jpg

25 kwietnia 1976 r
Hanower - Berlin - Frankfurt (Oder) - Jarocin - Środa - Poznań

26 kwietnia 1976 r
Poznań - Gniezno - Żnin (-Wenecja) - Damasławek– Bydgoszcz

27 kwietnia 1976 r
Bydgoszcz - Nakło - Piła - Bydgoszcz

28 kwietnia 1976 r
Bydgoszcz - Gdańsk

29 kwietnia 1976 r
Tramwaj Gdańsk

30 kwietnia 1976 r
Gdańsk - Tczew - Warszawa

2 maja 1976 r
Warszawa - Frankfurt (Oder) - Berlin - Hanower

Chciałbym zabrać cię w tę podróż!

Zaczyna się na krótko na stronie GDR. Berlin, poza pociągiem: A 52.80 (przerobiony 52 / Ty2) paruje z pociągiem towarowym.

Bild2.jpg
A potem jesteśmy już w Polsce!

W Jarocinie ludzie się spieszą: czeka specjalny autobus do Witaszyc! Dlatego tylko szybkie zdjęcie całkowicie gotowanego na parze Tr203-357 kończy się powodzeniem, a obok obok TKt48-4 przyjeżdża pociąg pasażerski.
Bild3.jpg

Niestety na kolej wąskotorową jest mało czasu:
BIld WIta1.jpg
Bild Wita2.jpg

... ponieważ wtedy to trwa. Jeśli poprawnie interpretuję zdjęcia: autobusem. Pociąg jedzie pusty. Cel: Środa! Tu pasażerowie wysiadają i jadą Px48-1748 do Zaniemyśla iz powrotem.
Bild4.jpg

W Środzie…. Czy ktoś się rozpoznaje? ;-)
Bild5.jpg

Po tej wycieczce pojechaliśmy do Poznania, a na podróżnych czekała pierwsza niespodzianka: pociąg został teraz przejęty przez Ty5-1 z MD Poznań. Kto by pomyślał, że lokomotywa przez lata będzie służyć jako lokomotywa grzewcza w Środzie.
Bild6.jpg
Kiedy przyjechaliśmy do Poznania, pogoda się nie poprawiła. Ty5-1 jest szybko fotografowany ponownie zgodnie z EN57-1059. Również nieznany Ok1 na bocznicy musi zostać sfotografowany razem z EU07-182.
Bild7.jpg
Bild72.jpg

Szybki przegląd w drodze do tramwaju. Uważam, że czterojęzyczny znak informacyjny z ORBIS jest niezwykły, podczas gdy przejeżdża nieznany Ty2.
Bild17.jpg

Samochód 66 poznańskiego tramwaju jest odpowiedzialny za następującą wycieczkę po mieście.
Bild8.jpg

Potem nadszedł czas na sen. Następnego ranka przewodnik zorganizował wycieczkę po MD Poznań w porozumieniu z ORBIS.

04/26/1976

Rozpocznijmy wizytę w MD Poznań! Bez wielu słów:
BILD9.jpg
Ok1-227
BILD10.jpg
Pt47-1
BILD11.jpg
Pt47-15
Bild12.jpg
Tr203-302

Pauza - działa tu tylko 16 zdjęć. Do zobaczenia wkrótce :)
 
OP
OP
Flipp1982
Reakcje
243 0 0
#2
... i to trwa!

Bild13.jpg
Tr203-321

Bild14.jpg
Ty5-32

Bild15.jpg
Ty5-45

Bild16.jpg
Ty43-126

Potem nadszedł czas, aby wrócić na dworzec kolejowy.

Rano nie było tu dużo pary, więc grupa pilnie sfotografowała poruszające się lokomotywy spalinowe:

Bild18.jpg
SP45-075

Bild19.jpg
ST43-198

Było późno rano i Ok1-126 miał pociągnąć.

Przystanek fotograficzny miał miejsce w Gnieźnie. ST43-157 miał pierwszeństwo!
Bild20.jpg
Ok1-126
Bild21.jpg
ST43-157

Pierwszym prawdziwym przystankiem był Żnin. Tutaj na uczestników czekała linia wąskotorowa do Wenecji.

Specjalny pociąg został pociągnięty przez Py4 741:
Bild22.jpg
Bild23.jpg

Po powrocie do Żnina w międzyczasie SM03-243 zajął trochę pozycję. Ok1-126 wziął wodę i wrócił do pociągu.
Bild24.jpg
SM03-243
Bild25.jpg
Ok1-126

W Damasławku był pobyt.

Najpierw musieliśmy czekać na nadjeżdżający pociąg z niestety nieznanym Ok1 ...
Bild27.jpg

... wtedy Ty43-41 chciał przejechać swoim pociągiem towarowym!
Bild26.jpg

Wkrótce jednak cel dnia został osiągnięty: Bydgoszcz!

Podczas gdy SM30-273 przetaczał pociąg…
Bild30.jpg

.. po raz pierwszy odbyła się wypróbowana wycieczka tramwajem!
Bild28.jpg
 
OP
OP
Flipp1982
Reakcje
243 0 0
#3
Potem był czas na rozejrzenie się po dworcu kolejowym.

TKw2, prawdopodobnie jeden z ostatnich w kraju, jeździ tam iz powrotem ... Niestety niezbyt ładne zdjęcie :-(
Bild29.jpg

SN52-44 pozostawia ...
Bild31.jpg

... a Ty2-12xx paruje.
Bild32.jpg

Światło gaśnie, więc grupa wycofuje się do hotelu.

27 kwietnia 1976 r

Po śniadaniu jest jeszcze czas na wyjazd, a dzięki pozwoleniu na fotografowanie uczestnicy podróży mogą robić zdjęcia w dowolnym miejscu.

Rolki Pt31-5x na gramofonie ...
Bild33.jpg

Pt47-98 z ciężkim pociągiem pasażerskim
Bild34.jpg

Ty45-122 prawdopodobnie pochodzi właśnie z wersji
Bild35.jpg

I niestety nieznany jest również Ok1.
Bild36.jpg

Potem nadszedł czas: powinna zacząć się całodniowa wycieczka do Nakła i Piły. Jest pokryty Pm2-32
Bild41.jpg

Nakło - oczywiście fotograficzny raj. Oto trzy zdjęcia ze stacji

Ty51-8 (? - ewentualnie także „6”)
Bild38.jpg

Pt47–99
Bild39.jpg

Pt47–163
Bild40.jpg

Reszta dnia była pełna przygód. Warsztat prawdopodobnie odwiedzono w Pile, ale niestety nie otrzymałem żadnych jego zdjęć.

04/28/1976

Dzisiaj powinien jechać do Gdańska! Lokomotywa pociągu na tej trasie to Ty2-1151
Bild37.jpg

Niestety w tamtym czasie Ty2 był całkowicie nieciekawy dla podróżników, więc fotograf postanowił nie robić więcej jego zdjęć. Kombinacja EW91-04 i EW90-23 oraz EW90-54 i EN57-750 zostały sfotografowane w Gdańsku, szczególnie dla niemieckich entuzjastów kolei
Bild42.jpg
Bild 43.jpg

Poczekaj, wkrótce będzie kontynuowane :)
 
OP
OP
Flipp1982
Reakcje
243 0 0
#4
29 kwietnia 1976 r

Dzień został wykorzystany na zwiedzanie itp., Co nie mieści się na forum kolejowym. Krótkie zdjęcie dnia:
Bild44.jpg

30.04.2020

Powinniśmy dzisiaj pojechać do Warszawy. A ponieważ "Eisenbahn-Kurier" / "kurier kolejowy" jest bardzo blisko związany z serią 24 / Oi2, stało się jasne, z której lokomotywy należy skorzystać:

Oi2-26!
Bild45.jpg
Czy to była twoja ostatnia podróż?

1 maja 1976 r. Spędził w Warszawie i wrócił do domu 2 maja 1976 r. Niestety nie mam już jego zdjęć.

Mam wielką nadzieję, że pomimo długości tego artykułu, podobało ci się czytanie.

Ponownie chcę podziękować wszystkim na forum, którzy pomogli mi przy mojej książce.

Jeśli chcesz go kupić - skorzystaj z usług lokalnego sprzedawcy, gdy tylko skończy się kryzys korony. Może dobrze wykorzystać pieniądze! Kosztuje około 140 PLN i ma numer zamówienia ISBN 9783750412019.

Pozdrowienia z Norymbergi do Polski!

Bastian

Diesei-PKP-009.jpg
 

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
137 3 0
#6
Hej Bastian, mieszkam w Bydgoszczy co prawda w 1976 nie było mnie nawet na świecie;), ale mam kolegów na innym forum "regionalnym" którzy pracowali w owych czasach w ZNTK Bydgoszcz.
bild 29: ty podałeś TKw2, kolega z forum podał inaczej? "tendrzak Tw47, zmierzający zapewne na jazdę próbną po naprawie, a w głębi widać 'wachlarzową', która istniej do dziś i należy obecnie do PESA".
bild 33: "parowóz Pt 31 stojący na obrotnicy, zapewne przed lub po usunięciu drobnych usterek, wykrytych w trakcie prób po naprawie."
bild34: " Pt47 z 'piętrusami' zaraz wyruszy z tego peronu do Torunia".
bild35: "Ty45 czeka na zabranie do, (ZNTK), do naprawy".
pozdrawiam z Bydgoszczy Piotr
ps. zacytowałem słowa kolegi BYDZIAK 1958
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#7
A można coś więcej? Oznaczenie Tw nie pasuje do tendrzaka, a liczba 47 wskazywałaby na polskie pochodzenie takiego parowozu. Wydaje mi się, że jest to jednak parowóz, na PKP oznaczony jako TKw2, ale pewnie jest to lokomotywa przemysłowa i być może przez właściciela oznaczona inaczej.
 

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
137 3 0
#9
A można coś więcej? Oznaczenie Tw nie pasuje do tendrzaka, a liczba 47 wskazywałaby na polskie pochodzenie takiego parowozu. Wydaje mi się, że jest to jednak parowóz, na PKP oznaczony jako TKw2, ale pewnie jest to lokomotywa przemysłowa i być może przez właściciela oznaczona inaczej.
Ten kolega dziś o 5 rano dał dopisek: "Najwięcej naprawiano tendrzaków z serii Tkp, (czteroosiowych) i Tkh (trzyosiowych). Były najczęściej własnością kopalń. A ten, na zdjęciu wyżej, pięcioosiowy był rzadkością." ale czy to jest TKw2? ja nie znam się na parowozach:(
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#10
Moim zdaniem to jest parowóz, jaki na PKP był oznaczony TKw2. Jest bardzo podobny do serii TKw1, ale ma m.in. dłuższe skrzynie wodne. Parowóz na zdjęciu faktycznie pewnie wyjechał na próbę, bo nie ma żadnych tabliczek, więc trudno powiedzieć, czy był własnością PKP, czy przemysłu. Ale ostatni TKw2 PKP został wygaszony w końcu 1976 roku, więc w kwietniu tego roku naprawiano raczej lokomotywę przemysłową.
 
OP
OP
Flipp1982
Reakcje
243 0 0
#11
Zastanawiałem się również, czy TKw1 czy TKw2. Ale pojemniki z wodą przekonały mnie. To nie może być Tw47, niewłaściwy wskaźnik :).

Zdjęcie 33: Podejrzewam (!), że Pt31 był w Bydgoszczy podczas głównej inspekcji. Ale jej stan był tak zły. Prace nie zostały rozpoczęte, ale złomowane. To przynajmniej pasowałoby do dokumentów ZNTK.

@CoCu: Bardzo podobało mi się też zdjęcie z Gdańska. Po prostu musiałem to pokazać. Nawet jeśli nie pokazuje lokomotywy.

I nie zapomnij: jeśli jesteś zainteresowany książką - jeszcze jej nie kupuj. Poczekaj na ponowne otwarcie księgarni. Będzie potrzebował pieniędzy!
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#13
Hej Bastian, mieszkam w Bydgoszczy co prawda w 1976 nie było mnie nawet na świecie;), ale mam kolegów na innym forum "regionalnym" którzy pracowali w owych czasach w ZNTK Bydgoszcz.
bild 29: ty podałeś TKw2, kolega z forum podał inaczej? "tendrzak Tw47, zmierzający zapewne na jazdę próbną po naprawie, a w głębi widać 'wachlarzową', która istniej do dziś i należy obecnie do PESA".
bild 33: "parowóz Pt 31 stojący na obrotnicy, zapewne przed lub po usunięciu drobnych usterek, wykrytych w trakcie prób po naprawie."
bild34: " Pt47 z 'piętrusami' zaraz wyruszy z tego peronu do Torunia".
bild35: "Ty45 czeka na zabranie do, (ZNTK), do naprawy".
pozdrawiam z Bydgoszczy Piotr
ps. zacytowałem słowa kolegi BYDZIAK 1958
A mógłbyś dopytać, o co koledze chodziło z tym Tw47 ??? Bo na zdjęciu mamy TKw2. "Tw" bywało oznaczeniem parowozów wąskotorowych.
 

SebastianT

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
60 0 0
#14
Witam, też skłaniam się do tego, że to ciekawe zdjęcie bezimiennego Tkw2 przedstawia egzemplarz pracujący w przemyśle pewnie górniczym, gdzie być może jeszcze przedłużył potem swój "żywot" ale chciałem napisać, że to zdjęcie jest chyba naprawdę wyjątkowe jeśli chodzi o serie Tkw2 na Polskich torach ponieważ przedstawia maszynę z takim wysokim zasobnikiem węgla o takim kształcie i bez dolnego drewnianego obramowania znaną do tej pory z wersji niemieckiej, austryiackiej czy czechosłowackiej. Przy tylu różnych wersjach dachu, wentylacji, osprzętu i armatury jakie występowały na tej serii i są znane już z fotografii czy rysunków to to zdjęcie ewidentnie dowodzi, że jeszcze nie wszystko wcześniej zostało pokazane i udokumentowane. Dzięki wielkie Bastianie, pozdrawiam Sebastian
 
Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#19
Niemieccy fani kolei jadą przez Polskę

Drodzy członkowie forum,

kilka wstępnych uwag na temat tego wątku:

1. Niestety mój polski jest całkiem zły. Nauczyłem się tego w szkole w Niemczech 12 lat temu, ale tak naprawdę nigdy nie rozmawiałem. Dlatego proszę o wybaczenie mi błędów.
2. Zastanawiałem się, czy wątek w „Wycieczki i podróże kolejami” czy w „Prawdziwa kolej” jest prawidłowy. Wybrałem to ze względu na wiele historycznych zdjęć.
3. Zdjęcia oczywiście nie są wykonane przeze mnie. Ale mam pozwolenie na opublikowanie go tutaj. Dane są usuwane ze slajdów, cieszę się z poprawek!
4. Od prawie 2 lat piszę swoją niemieckojęzyczną książkę „pomnik parowóz - polski pomnik lokomotyw parowych”. Teraz jest gotowy i opublikowany - zachowało się w Polsce 536 stron i 700 zdjęć wszystkich (!) Lokomotyw parowych normalnych. Wsparcie tutaj z forum było WIELKIE! Chciałbym wszystkim za to podziękować! Zebrałem około 2500 historycznych zdjęć do książki. Z przyjemnością przedstawię wszystkich, którzy nie zostali wydrukowani w książce kawałek po kawałku. Wielu użytkowników tutaj zaprzyjaźniło się podczas moich wielu podróży do Polski. DZIĘKI!

Teraz zaczyna się!

EisenbahnKurier (Kurier kolejowy), znany przede wszystkim z lokomotywy parowej 24 009 i 24 083 (ex Oi2-22), w latach 70. odbywał różne podróże do Polski. Nawet po 45 latach niepublikowane zdjęcia trafiają do publicznej wiadomości.

Jedna z tych podróży trwała od 25 kwietnia 1976 r. Do 2 maja 1976 r. I - organizowana przez biuro podróży ORBIS - prowadziła następującą trasą:

Zobacz załącznik 721826

25 kwietnia 1976 r
Hanower - Berlin - Frankfurt (Oder) - Jarocin - Środa - Poznań

26 kwietnia 1976 r
Poznań - Gniezno - Żnin (-Wenecja) - Damasławek– Bydgoszcz

27 kwietnia 1976 r
Bydgoszcz - Nakło - Piła - Bydgoszcz

28 kwietnia 1976 r
Bydgoszcz - Gdańsk

29 kwietnia 1976 r
Tramwaj Gdańsk

30 kwietnia 1976 r
Gdańsk - Tczew - Warszawa

2 maja 1976 r
Warszawa - Frankfurt (Oder) - Berlin - Hanower

Chciałbym zabrać cię w tę podróż!

Zaczyna się na krótko na stronie GDR. Berlin, poza pociągiem: A 52.80 (przerobiony 52 / Ty2) paruje z pociągiem towarowym.

Zobacz załącznik 721831
A potem jesteśmy już w Polsce!

W Jarocinie ludzie się spieszą: czeka specjalny autobus do Witaszyc! Dlatego tylko szybkie zdjęcie całkowicie gotowanego na parze Tr203-357 kończy się powodzeniem, a obok obok TKt48-4 przyjeżdża pociąg pasażerski.
Zobacz załącznik 721833

Niestety na kolej wąskotorową jest mało czasu:
Zobacz załącznik 721834
Zobacz załącznik 721835

... ponieważ wtedy to trwa. Jeśli poprawnie interpretuję zdjęcia: autobusem. Pociąg jedzie pusty. Cel: Środa! Tu pasażerowie wysiadają i jadą Px48-1748 do Zaniemyśla iz powrotem.
Zobacz załącznik 721836

W Środzie…. Czy ktoś się rozpoznaje? ;-)
Zobacz załącznik 721837

Po tej wycieczce pojechaliśmy do Poznania, a na podróżnych czekała pierwsza niespodzianka: pociąg został teraz przejęty przez Ty5-1 z MD Poznań. Kto by pomyślał, że lokomotywa przez lata będzie służyć jako lokomotywa grzewcza w Środzie.
Zobacz załącznik 721838
Kiedy przyjechaliśmy do Poznania, pogoda się nie poprawiła. Ty5-1 jest szybko fotografowany ponownie zgodnie z EN57-1059. Również nieznany Ok1 na bocznicy musi zostać sfotografowany razem z EU07-182.
Zobacz załącznik 721839
Zobacz załącznik 721841

Szybki przegląd w drodze do tramwaju. Uważam, że czterojęzyczny znak informacyjny z ORBIS jest niezwykły, podczas gdy przejeżdża nieznany Ty2.
Zobacz załącznik 721842

Samochód 66 poznańskiego tramwaju jest odpowiedzialny za następującą wycieczkę po mieście.
Zobacz załącznik 721845

Potem nadszedł czas na sen. Następnego ranka przewodnik zorganizował wycieczkę po MD Poznań w porozumieniu z ORBIS.

04/26/1976

Rozpocznijmy wizytę w MD Poznań! Bez wielu słów:
Zobacz załącznik 721846
Ok1-227
Zobacz załącznik 721847
Pt47-1
Zobacz załącznik 721848
Pt47-15
Zobacz załącznik 721849
Tr203-302

Pauza - działa tu tylko 16 zdjęć. Do zobaczenia wkrótce :)
Piękne dokumenty czasów pary. Na zdjęciu, które przedstawia stację Witaszyce Wąskotorowe jest widoczny ciekawy układ kostek brukowych ułożonych w sposób taki, jakby leżał tam wcześniej tor (wąski).
Zdjęcia z kolejki średzkiej są mi szczególnie bliskie.
 

Podobne wątki