• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Krakowie i okolicach

Reakcje
0 0 0
#42
„Szperając” ostatnio w czeluściach Narodowego Archiwum Cyfrowego natrafiłem na kilka ciekawych zdjęć o tematyce kolejowej, oraz tramwajowej. Zdjęcia „z miejskich torów” pojawią się w odpowiednim do tego miejscu.

Opisy do zdjęć:

1. Most kolejowy nad starym korytem rz. Wisły w Krakowie. Konstrukcja ta pełni swoje funkcje do dzisiaj, stanowiąc kolejową „przeprawę” nad ulicą Grzegórzecką. Zdjęcie znalazłem w internecie spory czas temu. Nie potrafię sobie przypomnieć na jakiej stronie. Jeśli ktoś zna stronę pochodzenia zdjęcia to proszę dać mi znać to uzupełnię tą istotną informację.
Stary most na Wisle.jpg

2. Sygnatura: PIC_3-1-U-2506. Ulica Lubicz w grudniu roku 1933. Dzięki nie dawno przeprowadzonym remontom wygląda prawie identycznie, jak na zdjęciu. Jestem bardzo wdzięczny odpowiednim władzom za remont połączony z renowacją tej ulicy. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe. Link do oryginału: http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/60629/
PIC_1-U-2506.jpg

3. Zdjęcie bez sygnatury z Narodowego Archiwum Cyfrowego (NAC.jpg): Tory tramwajowe na ulicy Limanowskiego od strony Rynku Podgórskiego. Widoczna brama wjazdowa do krakowskiego Getta. Rok powstania zdjęcia: około 1942.
NAC.jpg

4. Sygnatura: PIC_1-G-3457: Widok na most Józefa Piłsudskiego od strony ujścia rz. Wilga. Rok 1931. Widoczny tor to bocznica ze stacji towarowej Kraków-Wisła. Torem tym przypuszczalnie dowożono towar celem przeładunku na środki żeglugi rzecznej. Identyczna bocznica była na przeciwległym brzegu Wisły.
Tamtejsza bocznica miała swój początek w stacji Kraków-Grzegórzki na „Kocmyrzówce”, a kończyła się w pobliżu ul. Skałecznej.Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe. Link do oryginału: http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/83655/
PIC_1-G-3457.jpg

5. Sygnatura PIC_1-U-3049-2. Nadal podgórski brzeg rz. Wisła. Na zdjęciu z sierpnia 1935 roku widzimy tą samą bocznicę kolejową co na zdjęciu: „PIC_1-G-3457”. Tutaj od strony wiaduktu kolejowego na Zabłociu w kierunku mostu Józefa Piłsudskiego, oraz ujścia Wilgi. Wprawne oko dostrzeże ludzi na przeprawie przez Wisłę. Nie jest to już most Podgórski, który ze względu na zły stan techniczny (oraz gęsto rozmieszczone filary utrudniające żeglugę) został rozebrany w roku 1925. Jest to drewniana kładka zbudowana w jego miejsce celem umożliwienia ludziom przejścia na drugi brzeg. Za przejście kładką była pobierana opłata. Obecna kładka „Bernatka” to nowa konstrukcja wybudowana w 2010 (za skorzystanie z niej nie są pobierane opłaty ;) ). Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe. Link do oryginału: http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/97517/
PIC_1-U-3049-2.jpg

6. Sygnatura: PIC_1-U-3049-1. Nadal podgórski brzeg rzeki Wisła w sierpniu 1935 roku. Na pierwszym planie widzimy bocznicę mającą swój początek w stacji Kraków-Wisła. Obok spokojnie się wypasa zwierzę. Chyba krowa. Dzisiaj tego widoku nie ujrzymy. Po prawej obiekty dawnej Elektrowni Podgórskiej, która została uruchomiona w 1900 roku, a zamknięto ją w 1915 roku kiedy Podgórze stało się dzielnicą Krakowa. Później obiekty elektrowni adaptowano do innych celów, np. znajdował się tam Miejski Dom Noclegowo-Kąpielowy dla bezdomnych, a następnie poradnia Gruźlicza. Obecnie na bazie obiektów elektrowni powstaje w tym miejscu Muzeum Tadeusza Kantora. W oddali Most Krakusa. Zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie. Obecnie ulice: Na zjeździe z ulicą Starowiślną łączy most powstały w miejscu poprzedniego. W mojej subiektywnej ocenie, most wysadzony przez wojska hitlerowskie był ładniejszy. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe. Link do oryginału: http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/97514/
PIC_1-U-3049-1.jpg


Ciąg dalszy w przygotowaniu. Mam nadzieję, że autor tematu się nie pogniewa, że powstawiałem kilka historycznych zdjęć.
 
Ostatnio edytowane:

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
980 23 0
#50
A ja zapraszam na małą wycieczkę po miejscu, gdzie niegdyś istniało połączenie torów tramwajowych z torami kolejowymi, czyli przy pętli tramwajowej Dworzec Towarowy :) W miejscu tym odbywał się rozładunek wagonów tramwajowych, które docierały do Krakowa na platformach kolejowych :) Początek wycieczki na pętli tramwajowej Dworzec Towarowy, a koniec na wiadukcie kolejowym nad ul. Prądnicką :) zdjęcia - stan na kwiecień 2012 r. Od razu też przepraszam za jakość prowizorki na mapie :oops: , gdzie zaznaczyłem przebieg torów czarną pogrubioną linią.

mapa.JPG 1.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG 6.JPG 7.JPG
 

salio

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 1 0
#56
przypadkowo przechodziłem obok torów przy ul czerwonego prądnika i proszę
te chaszcze to wjazd w kierunku bocznicy do dawnego Polmozbytu przy ul. Prandoty, jeszcze w latach 90 zaszłego wieku pchali tam wagony a teraz dżungla że śladu nie ma. Sory za jakość ale robione tel. DSC_0136.jpg DSC_0134.jpg DSC_0135.jpg
 

salio

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 1 0
#57
wczoraj przejeżdżałem rowerem obok linii do Balic , prace na finiszu właśnie trwała elektryfikacja przez zakład z Łodzi . jakie piękne przejście dla zwierząt pod torami !
DSC_0142.jpg
 

salio

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 1 0
#60
Odwiedzałem chorego w szpitalu n a wrocławskiej w Krakowie i obfociłem bocznicę prowadzącą na teren szpitala
Ciekawe kiedy ostatni raz coś tam wjeżdżało widok od strony pkp
DSC_0165.jpg

[DOUBLEPOST=1439625664][/DOUBLEPOST]widok tej samej bramy od strony szpitala
DSC_0164.jpg

[DOUBLEPOST=1439625778,1439625470][/DOUBLEPOST]widok bocznicy od strony jej końca
DSC_0158.jpg

[DOUBLEPOST=1439625958][/DOUBLEPOST]
DSC_0163.jpg
patrząc jak płytko położyli te rury to raczej po tych torach już
 

Podobne wątki