• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Krakowie i okolicach

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
Wiedziałem że jest widoczne na planach ale wcześniej było tak zakrzaczone ze nawet jadąc widoczną na tej mapie drogą do podstacji nie było tego widać.
A przy okazji: TKt48 przy hali wachlarzowej już z krzaków nie widać. O dziwo bywają tam amatorzy fotografii i rezygnują z fotek...
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
Nadszedł długi weekend, więc mimo, że wiele rzeczy wciąż mnie goni, pora na kolejny "update" zdjęciowy.

Na początek zdjęcie nowiutkiej jednostki Impuls 2 dla KMł. W ciągu ostatnich miesięcy pool taboru marszałkowskiego powiększył się o 4 Elfy 2 i 4 Impulsy 2.

Zwykle nie należy fotografować pod słońce, ale to wyjątkowo dobrze wyszło, a na panią na peronie, cóż, nie poradzę, stała tam to i jest na zdjęciu. EN78A-001; Rzezawa; 05 listopada 2021;
RZEZ_po_05li21 (4)_.JPG


Oprócz nowego taboru, także najstarsze, "nowe" jednostki EN77 przeszły naprawę główną na swoje 10 urodziny, wraz z wymianą wnętrza. Zewnętrznie jedyną zauważalną różnicą jest dodanie czarnych łezek w okolicach reflektorów.

Tak więc na tych fotelach poniżej, już więcej nie pojedziemy. EN77 w pierwotnym założeniu miały 1 i 2 klasę, stąd dwa rodzaje foteli.
Te bakłażanowe miały ponadto możliwość wysunięcia siedziska do przodu.
KR_lu-rw-łw-zr_16cz20 (158)_.JPG

KŁAJ_st_17wr21 (4)_.JPG



W Krakowie dużo zmian. Poniżej rzecz niesłychana, pociąg SKA3 "trójkątuje" z płaszowa do głównego przez nowo zmodernizowaną bonarkę.
EN64-006; Kraków Bonarka; 14 październik 2021;
KR_bn-mt_14pa21 (1)_.JPG



Pułapka na pasażerów. Dwa identyczne Elfy 2 przy tej samej krawędzi peronowej na głównym. Teoretycznie perony mają tabliczki opisujące sektory w praktyce nigdy nie są stosowane, poza bodajże Światowymi Dniami Młodzieży, kiedy to na głównym naprawdę był kociokwik.
EN76B-001, oraz EN76B-003; Kraków Główny; 29 październik 2021.
KR_rw_29pa21 (1)_.JPG



To może do pary jeszcze jedno ładne nocne zdjęcie, porannego Chopina:
EU44-003, a zanim czeski WLABmz 826; Kraków Główny; 09 listopada 2021;
KR_st-rw-łw_09li21 (7)_.JPG



Budowa mostów na Wiśle trwa w najlepsze. Ze względu na to, że środkowy i zachodni powstają równocześnie, to taki maleńki żuraw pomaga nosić elementy na środek rzeki. 22 wrzesień 2012;
KR_kz-rw-łw-za-lu_22wr21 (11)_.JPG



Prace trwają nie tylko w centrum. Eurosprinter oczekuje wyjazdu, stojąc na łącznicy LK207, będąc otoczony budową estakady północnej obwodnicy Krakowa. Kawałek dalej postępuje budowa wiaduktu nad torami w przedłużeniu Piasta Kołodzieja, a w planach jest nowy przystanek Kraków Mistrzejowice.

Niestety KMł-y wciąż nie mają zaplecza technicznego z prawdziwego zdarzenia, więc wciąż raczę was szarymi zdjęciami przez brudne szyby...

D-DISPO ES64F4-804, Kraków Dłubnia; 16 lipiec 2021;
KR_lu-rw-bt-zł-łw-zr-za_17lp21 (37)_.JPG



To jeszcze od razu drugi do pary, dawna lokomotywa Przewozów Regionalnych, w niecenzuralnym różowym graffiti "pussy magnet" transportujący fenol w cysternach serii Zacens (Poprad'19, Arad'17 i inne)
PL-DISPO ES64F4-453, Rzezawa; 12 lipiec 2021;
RZEZ_po_12lp21 (2)_.JPG



Jeszcze jedno biedne zdjęcie, zapewne nie robiące wrażenia na kolegach ze śląska i zachodu, ale austriackie elektrowozy w Krakowie są akurat rzeczą niespotykaną. Jakby ktoś złapał na szlaku z/do Krakowa chętnie się dowiem z jakimi wagonami był widziany. Ja tymczasem zacznę odkładać pieniądze na model do TT-ki, bo taki z pewnością się ukaże, pytanie tylko czy u Tilliga, czy u PIKO...
A-ÖBB X4EA-???; Kraków Nowa Huta; 09 listopada 2021;
KR_st-rw-łw_09li21 (16)_.JPG



Parę dni temu minąłem w Bochni skład, świeżo po rewizji, osiowych wagonów krytych, budowy specjalnej. Niestety na zdjęciach nie dało się odczytać dokładnie rewizji, ale z pewnością jest to kod 10XX. Jak ktoś będzie miał lepsze zdjęcie by to odczytać proszę o linka. Wagony nie mają żadnych detali na niebiesko, jedynie część posiadało logo PKPC niebieskie, a część czarne jak ten poniżej. Gromadka nie była jednorodna, były tam praktycznie wszystkie typy zagranicznej konstrukcji kupione przez PKP: Niesky'95+, Niesky'00+, Ageve'89, Siegen'93+/Zielona Góra'95+;
21 51 2469 105-0 Hbbins-xx 222Kb (N506K, H/DB) Niesky'95; Bochnia; 05 listopad 2021;
BOCH_pr_05li21 (1)_.JPG



To może jeszcze na koniec ładne zdjęcie ET42 z zdwojonym oznaczeniem końca pociągu.
ET42-022; Kraków Prokocim Towarowy PrB; 15 wrzesień 2021;
KR_st-sm-rw-bt-łw-zr-pg_15wr21 (40)_.JPG
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
160 6 0
Bardzo często w Krakowie Głównym są stosowane sektory, więc proszę nie wprowadzać w błąd. Często jednostki jadące na Tarnów i Sędziszów stoją na tym samym peronie, a zapowiedzi są dzielone na sektory, tak samo jest przy dzielonych pociągach do Krynicy.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Vectrony ÖBB (na terenie Polski jako Rail Cargo Carrier - Poland sp. z o.o.) już od pewnego czasu regularnie widuję z austriackimi platformami krytymi z blachą w kręgach z krakowskiej huty. W marcu udało mi się dojrzeć, że skład jechał do zakładu obróbki metali firmy voestalpine w Krems an der Donau w północnej Austrii przez Trzebinię, Mysłowice, Oświęcim i Zebrzydowice/Petrovice u Karviné. Składy te są bardzo różnorodne pod względem wagonów. Jeżdżą zarówno wagony Rail Cargo Austria, jak i VTG, ERR, Ermewa i OnRail. Głównie plandekowe, ale i teleskopowe (Shimmns, Shimmns 5, Shimmns-tu, Shimmns-ttu).
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
Bardzo często w Krakowie Głównym są stosowane sektory, więc proszę nie wprowadzać w błąd. Często jednostki jadące na Tarnów i Sędziszów stoją na tym samym peronie, a zapowiedzi są dzielone na sektory, tak samo jest przy dzielonych pociągach do Krynicy.
Ok, dobrze wiedzieć. Widocznie mam pecha bywać na dworcu poza godzinami, gdy to ma miejsce, a przy nietypowych sytuacjach, których byłem świadkiem tego akurat nie stosowano.

Vectrony ÖBB (na terenie Polski jako Rail Cargo Carrier - Poland sp. z o.o.) już od pewnego czasu regularnie widuję z austriackimi platformami krytymi z blachą w kręgach z krakowskiej huty. W marcu udało mi się dojrzeć, że skład jechał do zakładu obróbki metali firmy voestalpine w Krems an der Donau w północnej Austrii przez Trzebinię, Mysłowice, Oświęcim i Zebrzydowice/Petrovice u Karviné. Składy te są bardzo różnorodne pod względem wagonów. Jeżdżą zarówno wagony Rail Cargo Austria, jak i VTG, ERR, Ermewa i OnRail. Głównie plandekowe, ale i teleskopowe (Shimmns, Shimmns 5, Shimmns-tu, Shimmns-ttu).
Fajnie, dzięki. Tak podejrzewałem, że albo transport blachy albo węglarki.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Krakowskie ciekawostki z nowego RJP 2021/2022 (na razie do marcowej korekty).

Dwa codzienne pociągi SKA3 Kolei Małopolskich rel. Kraków Gł. – Tarnów w związku z ograniczoną przepustowością krakowskiej średnicy pojadą bardzo ciekawą trasą przez Kraków Prokocim Towarowy, jeśli wierzyć mapie na Portalu Pasażera, przez PrC i PrD.

Opera Zrzut ekranu_2021-12-11_175426_portalpasazera.pl.png


W związku z tym, nie zatrzymają się w Płaszowie, Prokocimiu, Bieżanowie i Złocieniu, co zostało zaznaczone na plakatowych rozkładach jazdy. Nie wiem, czy z takowego objazdu nie będą korzystały też jakieś pociągi PKP Intercity.

Plakat_2022_KRAKOW_GLOWNY_Odjazdy_Wazny_20211212-20220312_PL_202112111715.pdf.png

gygy.png


"Odżyje" też tymczasowy peron na stacji Kraków Olsza, który obsłuży dwa pociągi SKA3 Kolei Małopolskich z Tarnowa.

Plakat_2022_KRAKOW_OLSZA_Przyjazdy_Wazny_20211212-20220312_PL_202112111755.pdf.png
Plakat_2022_KRAKOW_OLSZA_Odjazdy_Wazny_20211212-20220312_PL_202112111755.pdf.png


Jak widać, poranny pociąg zakończy bieg w Olszy, ale popołudniowy pojedzie dalej do Krakowa Głównego ze zmianą kierunku w Mydlnikach bez postojów handlowych.

Opera Zrzut ekranu_2021-12-11_181244_portalpasazera.pl.png
 
Ostatnio edytowane:

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Wiadukt, widzę, już skończony, a co za tym idzie, koniec jednotoru między podg. Kościelniki a Podłężem. Ciekawe, czy NHA - podg. Kościelniki też już dwutorowo, bo jak byłem tam ostatnio, to wszystko jechało po torze "dookoła" pętli nawrotowej.
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
160 6 0
Wiadukt, widzę, już skończony, a co za tym idzie, koniec jednotoru między podg. Kościelniki a Podłężem. Ciekawe, czy NHA - podg. Kościelniki też już dwutorowo, bo jak byłem tam ostatnio, to wszystko jechało po torze "dookoła" pętli nawrotowej.
Kościelniki - Podłęże jest dwutorowe od września, ale NHA - Kościelniki jak ostatnio jechałem jeszcze było zamknięte, ale z miesiąc już tam nie byłem więc mogło się zmienić od nowego rozkłądu.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Stacja rozrządowa Kraków Nowa Huta. Na grupie towarowej NHE, która wraz z rejonem NHD stanowi ciąg wyjazdowy z kombinatu, na odjazd czeka Dragon z cysternami wypełnionymi smołą. Po prawej stronie widać Ludmiłę 232.010 w charakterystycznym, żółto-czarnym malowaniu firmy Kris-Max, która przyprowadziła tu Dragona. Po zwolnieniu toru skład uda się poprzez pętlę nawrotową na rejon NHA i dalej w kierunku zachodnim.

E6ACT-008.jpg

LOTOS Kolej sp. z o.o. | E6ACT-008 z cysternami ze smołą oczekuje zwolnienia toru przez manewrującą 232.010 i odjazdu ze stacji Kraków Nowa Huta NHE.
24.05.2021 | Kraków

Zmieniamy lokalizację na drugą krakowską stację towarową (a kiedyś również rozrządową). Na grupę PrD wjeżdża od wschodu byk z wijącym się na rozjazdach składem węglarek. Obok na lokomotywę oczekuje skład mieszany jadący docelowo do Tarnowskich Gór.

ET22-242.jpg

PKP CARGO S.A. | ET22-242 z próżnymi węglarkami wjeżdża na stację Kraków Prokocim Towarowy PrD.
17.07.2021 | Kraków

Oddalamy się od Krakowa i przenosimy w okolice Tarnowa. Szlak Wola Rzędzińska p.odg. Czarna Tarnowska pokonuje szerszeń z różnorodnym składem słowackich platform krytych. Sytuacja o tyle ciekawa, że normalnie relację tą obsługują Dragony E6ACTd, a same pociągi w Tarnowie zjeżdżają na LK nr 96, którą docierają aż do granicy polsko-słowackiej w Muszynie. Wówczas jednak, z powodu prac na kryniczance, za pociągi pasażerskie wprowadzono ZKA, a pociągi towarowe jeździły objazdem przez Rzeszów i Jasło. Odcinek Rzeszów Staroniwa Jasło Towarowa jest niezelektryfikowany, w związku z czym pociągi FPL prowadzone były Classami 66.

66019.jpg

Freightliner PL sp. z o.o. | 66019 ze słowackimi platformami krytymi jedzie szlakiem Wola Rzędzińska p.odg. Czarna Tarnowska.
24.04.2021 | Wola Rzędzińska

W ramach ciekawostki wygrzebane z archiwum jeszcze jedno spojrzenie na grupę PrD prokocimskiej stacji. Na pierwszym planie skład mieszany PKP CARGO i nietypowy transport arkuszy blachy z huty Azovstal w Mariupolu w węglarkach Eanos 415W/423W.

1.jpg

19.05.2018 | Kraków Prokocim Towarowy PrD

Część blachy była transportowana "normalnie", czyli na platformach Smms 426Z i Res 424Z. Widać również ET41 na czele składu węglowego oczekującego na odjazd w kierunku wschodnim, co jest rzeczą nietypową, gdyż pociągi jadące w tym kierunku trasowane są przez PrB. Wówczas jednak, z uwagi na modernizację linii Kraków Katowice, wiele pociągów towarowych (m.in. obsługujących hutę) jechało objazdem przez Oświęcim i Skawinę. To sprawiało, że czasami dochodziło do sytuacji, w której wszystkie tory rejonu PrB były zajęte, a pociągi przejeżdżały przez stację niejako pod prąd.

2.jpg

19.05.2018 | Kraków Prokocim Towarowy PrD

Tym samym chciałbym życzyć całej społeczności forum Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku 2022!
 
Ostatnio edytowane:

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
czasami dochodziło do sytuacji, w której wszystkie tory rejonu PrB były zajęte, a pociągi przejeżdżały przez stację niejako pod prąd.
Poszczególne grupy stacji Kraków Prokocim Towarowy są nieprzystosowane do ruchu dwukierunkowego. Moim zdaniem przepełnienie stacji raczej nie było przyczyną jazdy w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Swoją drogą nie pamiętam, żebym kiedyś widział wszystkie tory zajęte w Prokocimiu.

W swoich materiałach znalazłem nagranie z 3 czerwca 2018, z którego wynika, że w tamtym czasie był zamknięty tor 1 linii nr 100 między Płaszowem i PrA. W takiej sytuacji pociągi jadące od strony stacji Kraków Olsza musiały jechać po torze 2, a dalej przez PrC i PrD. Z innych zdjęć wynika, że oba tory linii nr 603 (Prokocim – Bonarka) były czynne, więc można było spotkać pociągi jadące w kierunku podg Gaj zarówno przez PrB jak i PrD.

Dwie klatki ze wspomnianego wyżej nagrania:
Kraków Płaszow (2018-06-03) - 1.jpg Kraków Płaszow (2018-06-03) - 2.jpg Kraków Płaszów 03.06.2018.
Na pierwszym zdjęciu po lewej tor 2 linii nr 100 w kierunku PrC, a na środku tarcza D1 przed zdemontowanym torem 1 w kierunku PrA. Na wiadukcie linia nr 603. Na drugim zdjęciu dalsza część toru 1. Demontaż toru najprawdopodobniej był związany z rozpoczynającą się przebudową zachodniej głowicy stacji Kraków Płaszów.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Rzeczywiście, najprawdopodobniej masz rację. W późniejszym czasie pociągi jadące przez PrD w kierunku p.odg. Gaj też były wynikiem prac na linii przez PrA i PrB, albo prac w Gaju odcinających tor z PrB: -=[Fotogaleria Transportowa]=- - HCP 203E #ET41-109 (phototrans.eu). W ostatnim czasie mieliśmy (albo dalej jest, niestety nie wiem) też remont widocznego na twoich zdjęciach wiaduktu linii nr 603, przez co tor nr 2 tejże był zamknięty i pociągi od strony Bonarki wjeżdżały na PrD.

Jeśli zaś chodzi o zajęcie wszystkich torów na PrB, to miałem na myśli zajęcie pięciu torów, na które przyjmuje się tam pociągi towarowe. Skrajny tor południowy (nie znam numeracji w tym miejscu) pozostaje wolny, bo nim z Płaszowa zjeżdżają składy PKP Intercity na lokomotywownię (dziś jest on w ogóle nieczynny z uwagi na prace przy przejściu podziemnym i nowych schodach na kładkę). Natomiast skrajnego toru północnego używa się do zjazdu z PrC/PrD i przeważnie są to jakieś składy robocze lub manewry (tor jest niezelektryfikowany na wcześniejszym odcinku). Tak więc sytuacje z zajęciem pięciu "środkowych" torów jak najbardziej w tym okresie miały miejsce. Na pierwszym zdjęciu dodatkowo na skrajnym torze północnym stoi 6Dg, która zjechała z PrC/PrD.

1.jpg

14.05.2018 | Kraków Prokocim Towarowy PrB

2.jpg

02.06.2018 | Kraków Prokocim Towarowy PrD
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
160 6 0
Tor stacyjny będący przedłużeniem linii 605 z Płaszowa jest czynny, tak samo jak linia 605 też jest już czynna od ponad 4 miesięcy, więc proszę o przyłożenie się do przekazywanych informacji. Wiadukt na linii 603 jest dalej remontowany, obecnie trwa druga część inwestycji gdyż połowa już została ukończona i oddana do użytku.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
@bochr68 właśnie uświadomiłeś mi jak mała jest pojemność grupy PrB. Niby dużo tam torów, a faktycznie tylko 5 nadaje się do normalnego, przelotowego ruchu pociągów towarowych. Jednak wydaje mi się, że w takiej sytuacji jak na Twoich zdjęciach, nikt nie kombinuje z nietypowymi przebiegami tylko kolejne pociągi są wstrzymywane na wcześniejszych stacjach.

Z moich obserwacji wynika, że jeśli pociągi jadą przez Prokocim Towarowy nietypowo, to ma to związek z jakimś zamknięciem toru. W ostatnich latach praktycznie cały czas w okolicy jest coś zamknięte, co kilka miesięcy się to zmienia i trudno nadążyć za tymi zmianami ;)

W ostatnim czasie mieliśmy (albo dalej jest, niestety nie wiem) też remont widocznego na twoich zdjęciach wiaduktu linii nr 603, przez co tor nr 2 tejże był zamknięty i pociągi od strony Bonarki wjeżdżały na PrD.
Trochę inaczej... W związku z przebudową wiaduktu zamknięty był tor 1 linii 603 (z PrC), teraz zamknięty jest tor 2 (do PrA). Przełożenie ruchu na przebudowaną część wiaduktu na linii 603 było jakoś razem z grudniową zmianą rozkładu jazdy. Aktualnie towarowe od Bonarki jadą po lewym torze i dalej przez PrC i PrD. Natomiast przed zmianą pociągi od Bonarki faktycznie również wjeżdżały na PrD, ale przez PrA i to z kolei miało związek z (o ile się nie mylę) przebudową torów w okolicy obecnego przystanku Kraków Złocień (wyjazd z PrB w kierunku Podłęża był niemożliwy).

Tak na marginesie, to zdarzały się przejazdy towarowych również po linii 91 przez Płaszów i Bieżanów. Mi się nie udało nic takiego na tym odcinku udokumentować, więc tylko linka zamieszczę: https://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=57021
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Tak na marginesie, to zdarzały się przejazdy towarowych również po linii 91 przez Płaszów i Bieżanów. Mi się nie udało nic takiego na tym odcinku udokumentować, więc tylko linka zamieszczę: https://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=57021
To dla mnie zupełna nowość i fajnie, że komuś udało się taką nietypową sytuację uwiecznić. Sam doskonale pamiętam pociągi towarowe jeżdżące przez Kraków Bieżanów w latach 20052010, a może też i później. Niestety wówczas nie myślałem, aby to dokumentować. One jednak, jeśli pamięć mnie nie zawodzi, zawsze wjeżdżały na linię nr 91 łącznicą nr 606 z PrB. Zawsze bowiem były to pociągi jadące w stronę p.odg. Gaj i zawsze przejeżdżały one przez stację po torze nr 4 (czyli przedłużeniu wspomnianej wcześniej łącznicy). Swoją drogą, przy okazji trwającej modernizacji łącznicę tą rozebrano i obecnie (byłem tam kilka miesięcy temu) zostały po niej jedynie słupy trakcyjne... W Atlasie wagonów towarowych P. Terczyńskiego na str. 83 znajduje się zdjęcie węglarki 430W w pociągu stojącym właśnie na torze nr 4 w Bieżanowie. Zdjęcie wykonano 05.12.2006, więc jak najbardziej pasuje do moich wspomnień.

właśnie uświadomiłeś mi jak mała jest pojemność grupy PrB. Niby dużo tam torów, a faktycznie tylko 5 nadaje się do normalnego, przelotowego ruchu pociągów towarowych.
Jeszcze całkiem "niedawno" torów było dużo więcej... https://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=13799
 

Podobne wątki