Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Dzięki za miłe słowa. Żeby nie było nudno, tym razem trochę klimatu z już typowo kolejowego miejsca, czyli Lokomotywownia Kraków Bieżanów i zielone Siódemki Sputniki, Byki i wiele więcej.
Zdjęcia z okresu sierpnia i września 2008 r.
No to jest z pewnością ciekawostka, przeszukałem na szybko internet i nigdzie nie ma zdjęcia drugiego takiego w barwach ATIR-Rail.
Najbliższe co znalazłem to 33 87 4721 Smmnps F-ERMW, które po raz pierwszy zaprezentowano w 2015 i były
produkowane przez INVEHO UFO (dawniej Ateliers d'Orval) w Orval w departamencie Cher we Francji:
Sfotografowany wagon właściwie poza innymi wózkami (Y25 z ramą pudełkową bez belek czołowych i z hamulcem postojowym zabudowanym w wózku), malowaniem i dołożonymi deskami na progach transportowych nie różni się niczym, więc to prawie na pewno ten sam producent.
Nie jesteś może wstanie rozczytać z oryginału daty rewizji? Tej nad prawym wózkiem?
Bardzo fajne
PS: Z tego co udało mi się wyczytać ze zdjęcia, wagon ma równy numer 33 87 4721 500-6, więc możliwe że to pojedynczy prototypowy rodzynek.
+ Dorzucam moje ostatnie spotkanie z czynnym pekapowskim ET21:
ET21-631 Kraków Prokocim Towarowy PrD 16 stycznia 2013
Był ambitny pomysł aby w tym miesiącu pojeździć po Krakowie i porobić zdjęcia w najbardziej charakterystycznych kolejowych miejscach ale cóż życie czasem weryfikuje plany i eskapadę trzeba przełożyć na wiosnę. Do tego czasu będę umieszczał zdjęcia które do tej pory udało mi się wykonać. Skoro koledzy zamieszczają zdjęcia w okolicy lokomotywowni znajdującej się na Bieżanowie to i ja zacznę od zdjęć z tego miejsca. Niesamowite jak zmieniło się to miejsce w zakresie stacjonującego tam taboru, obecnie w okolicy szopy można spotkać EU07, wagony osobowe i towarowe, na torach postojowych ET22, ET41 lub ET42, wszelkiej maści SM42, ET21, SM31 lub EU05 już dawno nie ma. Do rzeczy:
ET22 na torach postojowych październik 2019 r.
ET42 na torach postojowych lipiec 2020 r.
EU07 na torach postojowych z drugiej strony kładki sierpień 2020 r.
Widok na to co stoi przed szopą sierpień 2020 r.
Oraz tory postojowe przed szopą widziane po drugiej stronie kładki, sierpień 2020 r. Jak widać niestety "pasjonaci" już dobrali się do bocznych numerów EU07 oraz tabliczki z napisem "PKP"...
Widok z kładki nad torami ale tym razem bliżej przystanku Kraków Bieżanów który widać w tle. Tylu lokomotyw w jednym składzie jeszcze nie widziałem, 2 x ST44, SM42 i TEM2 ciągnące węglarki, maj 2020 r.
Idąc na drugą stronę zakładów ogólnodostępną drogą napotkamy przesuwnicę na której dzielnie pracuje "Adolf" którego akurat teraz nie widać.
Oraz szlaban wjazdowy wraz ze znakami, zdjęcie zrobiłem ze względu na to, że szlabanu tego typu dawno już nie widziałem
Kawałek dalej, a rogatki chyba już dawno nie były uszkodzone
przystanek Kraków Łobzów i okolice. [...] Kiedyś były dwa tory dla "towarów" i na brak pociągów nie można było narzekać. Od kilku już lat został jeden tor i ruch się zmniejszył, a od dłuższego czasu nie widziałem tu żadnego towarowego, chociaż w Krakowie i najbliższej okolicy chyba wszystkie remonty się zakończyły.
Mimo wszystko nie sprowadzałbym bym istniejących remontów do tylko wpływających na ruch pasażerski. Cały czas nie skończyła się modernizacja Katowice-Kraków, (z której powodu wiele pociągów towarowych np do Nowej Huty trasowano przez Skawinę i Prokocim)
Tak jak napisał @Fictorque w ostatnim czasie większość towarowych jeździ przez Skawinę i przypuszczam, że tak już zostanie nawet po zakończeniu tych wszystkich modernizacji. Linia nr 133 w kierunku Katowic po przebudowie nadal będzie dwutorowa, a ponadto po modernizacji będzie tam znacznie mniej stacji, na których wolniejsze pociągi mogłyby być wyprzedzane przez szybsze. W ramach modernizacji stacje: Jaworzno Ciężkowice, Balin, Dulowa i Rudawa mają być zastąpione przystankami osobowymi (właściwie, to opierając się na informacjach ze strony semaforek.kolej.org.pl, już zostały zastąpione z wyjątkiem stacji Dulowa). Na 38-kilometrowym odcinku podg Pieczyska – Zabierzów pozostaną tylko 2 stacje: Trzebinia i Krzeszowice. Szlaki o długości 12-13 km raczej nie będą sprzyjały mieszanemu ruchowi pociągów. Zobaczymy jak to będzie funkcjonowało, ale obawiam się, że z upchaniem samych pospiesznych i osobowych mogą być problemy.
O widzisz, przynajmniej nie poszła na zmarnowanie. Jeszcze kilka lat temu w pobliżu wspomnianej przez Ciebie nastawni stał sznur lokomotyw: EU07, ET22, ET41, kilka wagonów oraz parowóz/parowozy. Obecnie zostały raptem dwie ET22, z tego co wyczytałem na fb reszta lokomotyw elektrycznych pojechała do Jaworzna Szczakowej. Co się stało z parowozami nie wiem, jedna sztuka stoi koło lokomotywowni na Bieżanowie ale była za daleko żebym zobaczył co to za typ.
old_jawa niesamowite, że w tym roku udało Ci się jeszcze trafić ET42 i EU07-128 w zielonych barwach i to u nas w Bieżanowie. Wybrałem się tu w ostatnią sobotę i przez blisko 2 godziny nic nie jechało. Gdyby nie to, że na szlaku obok lokomotywowni stały dwa składy węglarek i szutrówki podpięte do ET42, pooglądałbym tylko puste tory (zresztą nie pierwszy raz w ostatnich czasach). Tylko pozazdrościć. A co do tej "czwórki" lokomotyw, to też kiedyś spotkałem tu coś podobnego, jak znajdę to wrzucę. Miko zmartwiłeś mnie tymi wiadomościami odnośnie ruchu pociągów towarowych …. może się to jednak nie sprawdzi tak do końca.
A co do lokomotyw w lokomotywowni w Bieżanowie, to faktycznie już dość dawno lokomotywy towarowe zostały stamtąd przeniesione i "wylądowały" na bocznych torach stacji Kraków Prokocim Towarowy. Tak to wyglądało w październiku i listopadzie 2012 roku:
Co do wagonu, o który pytasz Fictorque to wrzucam tutaj fragment oryginalnego zdjęcia. Ale niewiele ono nam pomoże, więcej ze zdjęcia nie wycisnę.
Ciesze się jednak, że mogłem trafić coś wyjątkowego. W wagonach raczej nie jestem mocny. Jednak widzę, że mój sposób relacjonowania wyjazdów i pokazywania Wam składów, które spotykam, czyli fotki lokomotywy i kilku wagonów ma sens
Jest świetnie! Ze zbliżenia widać, że ostatnie dwie cyfry to 20 (z pewnością nie jakieś 17 czy 18 itd), czyli to będzie wagon nówka sztuka z tego roku.
Miesiąc raczej nie do odczytania, ale to ma już drugorzędne znaczenie. Ta tabelka zawiera zwykle datę ostatniej naprawy, ale dla nowych wagonów, które naprawy jeszcze nie przeszły jest wpisana data "wypuszczenia z fabryki". Brak fotek na internecie, rok 2020 w dacie rewizji i bardzo czysty wygląd dają jasną informację, że mamy do czynienia z fabrycznie nowym taborem.
M62M-018 Kolprem ze składem wagonów Eaos. Obok Gagarina duet SM42 Dg, z których pierwsza, widoczna na zdjęciu, ma numer 1265. Około godz. 18.30 Stonki odjechały do kopalni w m. Zalas po wagony z kamieniem.
Z braku towarowych pociągów człowiek nawet za składy osobowe się złapie EU07-331 z poc. Cracovia do Krakowa Głównego. Skład był złożony z 5 wagonów: ARmpee (kolei CD), Bdmpee (kolei CD), Bmz (kolei CD), Bpmz (kolei MAV), Bbdmpz (kolei MAV).
Krótki rekonesans okolic i samej bocznicy do zakładu wydobywczego w Czatkowicach. Na mapie zaznaczyłem potencjalnie ciekawe miejsce do fotografowania składów na dość wysokim nasypie z widokiem od ul. Reymonta. Jednak na taką odległość przydałby się teleobiektyw.
Maćku ten Gagarin po modernizacji to 50% Amerykanin. Posłuchaj jak silnik spalinowy pracuje jak bass od EMD. Trąbki też nieraz są z za oceanu. Raz na Prokocimiu poczułem się jak bym był na Yrad-zie w USA lub Kanadzie
Wiem Piotrze. Słuchałem już tej 018 26 lipca na stacji w Krzeszowicach charakterystycznego "gwizdu" silnika EMD nie można pomylić z niczym innym wczoraj jednak silnik był wyłączony...
Obiecane fotki kwartetu lokomotyw jaki miałem okazję trafić w Bieżanowie 02.08.2018 r. Ujęcia nie najlepsze, las słupów ale na to nie poradzę. A w zestawie: Gagarin i Tamara Grupy Azoty oraz Tamara i Turbo Stonka KOLTARU.
A przy okazji, ponieważ była o tym mowa, "staruszki" czyli EU05-22 i EP02-08 oczekujące na dalszy los w Prokocimiu Tow. Tak to wyglądało 10.09.2016 r.
A tak prezentował się EP02-08 w dniu 03.08.2011 r. jako pomnik na terenie lokomotywowni w Bieżanowie.
EU05-22 to przemalowany z powrotem na oryginalne barwy EP05. Żaden EU05 nie zachował się w oryginalnej wersji, wszystkie były przebudowane na EP, oprócz trzech skasowanych wcześniej po wypadkach.
Nie wyglądał wiele lepiej, niż w 2016. W listopadzie 2019 obie lokomotywy były we Wrocławiu, pod opieką kolegów z tamtejszego stowarzyszenia miłośników kolei. Kolega @Rysiek z pewnością mógłby coś więcej na ten temat powiedzieć.
Kontynuując wątek jeszcze dwa zdjęcia z okolicy kładki zanim ruszymy dalej.
Coś co mnie zaskoczyło, mianowicie nie spodziewałem się, że w 2020 roku spotkam jeszcze cysternę w malaturze CPN-u, co prawda już z nowym logiem innego przewoźnika (GATX) ale oryginalne malowanie pozostało to same. Maj 2020 r.
Nieczynny od dawna dworzec kolejowy na Bieżanowie, widok od strony drogi. Sierpień 2020.
Lokomotywownia na Bieżanowie i okolice kładki to nie wszystkie atrakcje jakie tu występują. Idąc w stronę Prokocimia natkniemy się na zakłady remontowe PKP Cargo - zajmują się wyłącznie wagonami z tego co zauważyłem, tory odstawcze dla wagonów PKP InterCity oraz różną infrastrukturę kolejową.
Początek drogi, po lewej stronie zakłady remontowe, po prawej stronie sznur odstawionych wagonów IC. W tle widoczna wieża do nawęglania parowozów, o ile dobrze kojarzę wybudowana po drugiej wojnie na podstawie amerykańskiej dokumentacji w ramach programu UNRA. Podobno są takie 3 na terenie kraju. Sierpień 2020 r.
Na terenie zakładu stoi taki oto pomnik. Październik 2019 r.
Rzut okiem na to co się dzieje wewnątrz zakładu, naprawiają głównie wagony kryte, talboty, węglarki, platformy. Z tyłu dobrze widać jak węglarka jest przygotowywana do wymiany poszycia. Październik 2019 r.
Taki długi wagon kryty złapałem na terenie zakładu, dla większości pewnie nie nowość ja jednak w tej okolicy po raz pierwszy widzę taki wagon. Październik 2019 r.
Tym razem zdjęcia z drugiej strony, na pierwszym planie odstawione wagony i stara wieża wodna. Widoczny jest tylko jeden "sznur" wagonów jednak zajmują one kilka torów na dosyć sporej długości. Sierpień 2020 r.
I odstawione wagony osobowe widziane spomiędzy nich. Od razu mówię, że tu lepiej samemu się nie kręcić gdyż część wagonów zamieszkują bezdomni, jak to się nieraz kończy można zobaczyć po wagonach w głąb znajdujących się po lewej stronie - kilka miesięcy temu był pożar i zniszczeniu uległo kilka wagonów. Pośrodku sypialny/kuszetka, po prawej stronie wagon do przewozu rowerów. Sierpień 2020 r.
Tu taka ciekawostka, pośród wagonów znalazłem trzy w malaturze zielono-kremowej. Porównanie dwóch wagonów, o ile wiedziałem, że przed zmianą malatury na IC "zniknęło" PKP i zaczęto stosować długie numery o tyle nie wiedziałem, że istniała też kombinacja napisu PKP i długich numerów. Październik 2019 r.
Niedaleko zakładów naprawczych na zamkniętym terenie stoją dwie drezyny motorowe, DH-350.11 oraz WM15A w tle należące do PLK. Październik 2019 r.
Jak widać na załączonym zdjęciu przepisy swoje a życie swoje, światło zezwalające na manewry które powinno być mlecznobiałe przypomina raczej pomarańczowe. Październik 2019 r.
Jeszcze kilka lat temu w pobliżu wspomnianej przez Ciebie nastawni stał sznur lokomotyw: EU07, ET22, ET41, kilka wagonów oraz parowóz/parowozy. Obecnie zostały raptem dwie ET22, z tego co wyczytałem na fb reszta lokomotyw elektrycznych pojechała do Jaworzna Szczakowej. Co się stało z parowozami nie wiem, jedna sztuka stoi koło lokomotywowni na Bieżanowie ale była za daleko żebym zobaczył co to za typ.
Ten parowóz koło lokomotywowni to Ty2-7 i on chyba nie stał na tej grupie torów przy nastawni PrC-31. Przez jakiś czas był przy lokomotywowni w Płaszowie, potem w Chabówce teraz znowu w Krakowie. Na moim zdjęciu nie widać oznaczeń, ale zakładam, że to jest ten sam parowóz, którego zdjęcie było zamieszczone w tym temacie w lutym 2019 (stał wtedy w innym miejscu): http://forum.modelarstwo.info/threads/kolej-w-krakowie-i-okolicach.19010/page-15#post-777757
Kraków Prokocim (lokomotywownia), 14.03.2020.
Natomiast w pobliżu nastawni PrC-31 stał parowóz Pt47-101.
Kraków Prokocim Towarowy, 28.02.2014.
Parowóz Pt47-101 razem z trzema wagonami towarowymi (które stały obok) został zabrany w czerwcu 2015 roku do Jarocina. Po drodze został zabrany jeszcze parowóz TKt48-185, który stał w Trzebini. Krótki opis i zdjęcia z transportu są na facebooku Towarzystwa Kolei Wielkopolskiej: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=773127549472916&id=241746469277696
Jeśli chodzi o aktualnie stojące lokomotywy, to jest tam 10 sztuk ET22. Poniżej zdjęcie z października 2019 roku, ale od tamtego czasu nic się nie zmieniło. Widać na nim 9 z 10 ET22 o numerach (kolejno od lewej): 957, 708, 795, 304, 621, 390, 344, 346, 987.
Kraków Prokocim Towarowy, 17.10.2019.
ET22-879 nie zmieściła się na powyższym zdjęciu (stoi po prawej stronie), ale warto zamieścić osobne zdjęcie, ponieważ zachowała jeszcze oryginalne malowanie z żółtymi czołami. Ostatnia naprawa: ZNLE Gliwice, 2001.02.16.
Kraków Prokocim Towarowy, 31.12.2018.
Na koniec jeszcze zdjęcie ET22-957. Stoi w tym samym miejscu już dość długo. Można powiedzieć, że zapuściła tam korzenie... dosłownie
Kraków Prokocim Towarowy, 11.08.2019.
Dorzucę i ja jeszcze kilka zdjęć które mam z okolic nastawni PrC-31.
Miałem szczęście i natrafiłem na taki duet SM42. Maj 2020 r.
Kawałek za budynkiem PKP Cargo znajdują się takie tory odstawcze. Kiedyś przystanek, w momencie robienia zdjęć znajdowały się tam złomowe wagony platformy które podobno pojechały na Śląsk celem kasacji. Maj 2020 r.
I niespodzianka, bo nie wiedziałem, że w Krakowie spotkam żuraw kolejowy Takraf EDK 80/2 z czerpakiem do materiałów sypkich, druga "osiemdziesiątka" znajduje się na terenie PKP Energetyka koło dworca głównego. Maj 2020 r.
A za/przed Takrafem pewnie też nie mniej zabytkowa suwnica, stan techniczny nie wskazuje na to by była używana ale kto wie. Maj 2020 r.
I jeszcze widok na wagony gospodarcze, stoją tam gdzie kilka ET22 pokazanych wcześniej. Maj 2020 r.
To ja jeszcze w temacie wraków. Kolega Miko mnie trochę uprzedził ale myślę, że warto jeszcze coś dorzucić - Pt47-101 w tym samym miejscu (Prokocim Towarowy), wrzesień i październik 2013 r.