• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Kolej w Irlandii

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#1
Irlandię odwiedziłem trzy razy w ciągu ostatnich 8 lat. Nie mogłem odmówić sobie przyjemności jazdy pociągiem ;) Kolej łączy główne miasta, jest także kolej podmiejska w Dublinie (jedyna zelektryfikowana na wyspie) i w Corku. Pociągi są czyste i wygodne, na trasach dalekobieżnych kursują nowe zespoły trakcyjne i pociągi push-pull (linia Dublin - Cork).
Pociąg podmiejski w Cork
2605a.jpg


DSC_0158.jpg

DSC_0163.jpg


2616b.jpg


Okolice przystanku Fota (niedaleko Cork)
2616g.jpg

Killarney
2723c.jpg


Lokomotywa serii 201, typ spokrewniony z Class 66 (Cork):
DSC_0164.jpg

Lokomotywa serii 201 z pociągiem intercity relacji Dublin Heuston - Cork Kent zbliża się do Mallow:
DSC_1325.jpg


Wagon sterowniczy pociągu Intercity (Cork):
4005a.jpg


Zespół trakcyjny serii 22000 odjeżdża z Mallow w kierunku Dublina:
DSC_1300.jpg

Dwa połączone zespoły w Mallow:
DSC_1316.jpg

I jeszcze jeden w Killarney, jako pociąg z kibicami do Cork:
DSC_1340.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#2
Fajne fotki. Kolej irlandzka jest mało znana w Polsce. Ma dużo podobieństw do kolei Wielkiej Brytanii, ale ma jedną, zasadniczą różnicę: na Zielonej Wyspie tory mają "nieco" większą szerokość - 1600 mm. Dotyczy to także kolei w Irlandii Północnej (część Zjednoczonego Królestwa). Ja byłem w Irlandii tylko raz, 2 dni w styczniu 2013 roku i miałem okazję przejechać się pociągiem podmiejskim z centrum Dublina na dalekie przedmieście, gdzie miałem spotkanie służbowe (nawet nie pamiętam nazwy tego miejsca :(). Niżej parę kiepskich fotek, jakie wtedy zrobiłem.

IMG_3891a.jpg
IMG_3895a.jpg
IMG_3897a.jpg
IMG_3900a.jpg
IMG_3908a.jpg
 
OP
OP
tulip

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#3
Fajne fotki. Kolej irlandzka jest mało znana w Polsce. Ma dużo podobieństw do kolei Wielkiej Brytanii, ale ma jedną, zasadniczą różnicę: na Zielonej Wyspie tory mają "nieco" większą szerokość - 1600 mm. Dotyczy to także kolei w Irlandii Północnej (część Zjednoczonego Królestwa).
Dzięki! Miałem napisać o szerokości toru, ale zapomniałem... Kolej irlandzka jest mało znana, w internecie jest wiele mniej zdjęć niż np. z Niemiec czy Wielkiej Brytanii. Chyba jest tam niewielu miłośników :( Dorzucam jeszcze kilka zdjęć.

Lokomotywa kolei Irlandii Północnej - NIR - stacja Cork Kent
DSC_0690.jpg


Wagon środkowy pociągu Intercity
4123.jpg


Zespół trakcyjny serii 22000 - Killarney
22009f.jpg

22015d.jpg


Jeszcze jeden - odjeżdża z Mallow w kierunku Cork
22031e.jpg


Fota przystanku Fota ;) - widok w kierunku Cork
DSC_0671.JPG


Stacja Tralee
Tralee_1.jpg

Tralee_4.jpg


Tralee Aquadome - początkowa stacja kolei wąskotorowej. Była to najdalej na zachód wysunięta linia kolejowa w Europie, niestety jest już nieczynna.
Tralee-Aquadome_2.jpg


Niektóre stacje otrzymały nazwy od nazwisk przywódców tzw. powstania wielkanocnego (1916), które przyczyniło się do uzyskania niepodległości. Jedną z takich stacji jest Dublin Heuston - co ciekawe, tablice kierunkowe pociągów nie wyświetlają nazwy miasta, a tylko napis "Heuston Station"... Podobna sytuacja jest na samej stacji.
DSC_1356.jpg


DART (Dublin Area Rapid Transit) na jednej ze stołecznych stacji
8117.jpg
 

Slavek

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#4
Gdyby ktos kiedykolwiek zbieral/tworzyl modele spalinowozow z General Motors, ktore istnialy na kolei irlandzkiej, przesylam kilka zdjec do podgladu. Glownym tematem jest zachowany przez Irlandzkie Towarzystwo Ochrony Kolei (RPSI) jeden z pierwszych spalinowozow dostarczanych przez General Motors od 1962r. dla Coras Iompair Eireann (CIE). Milego ogladania. Pozdrawiam.
 

Załączniki

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#5
Irlandzcy mechanicy chwalili te proste a niezniszczalne maszyny. Za mojej bytności w IE (2004-2009) kilka sztuk Class 141 było jeszcze w normalnym użytkowaniu. Zbliżona do niej, ale mocniejsza i sześcioosiowa Class 071 po modernizacji prowadzi pociągi towarowe do dziś.
 

Slavek

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#6
Koleje irlandzkie byly jednymi z pierwszych w Europie, ktore calkowicie wycofaly parowozy z eksploatacji. Zastapiono je spalinowozami importowanymi od roznych dostawcow.
W 1961r. CIE zamowilo kilka malych lokomotyw z fabryki Deutza. Ponizej zdjecia ze stansenu w Downpatrick. Niestety nie moglem podejsc blizej. Milego ogladania. Pozdrawiam.
 

Załączniki

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#7
Dodam, że przyczyną szybkiego pożegnania się kolei irlandzkich z trakcją parową był deficyt węgla - wobec braku własnych kopalń oraz wojny celnej z UK Wolne Państwo Irlandzkie podejmowało próby importu z Polski (do dziś węgiel kamienny nazywają "Polish coal"), ale był on jak na tamtejsze warunki zbyt kosztowny. Jedyną kopaliną, jakiej w Irlandii zawsze było pod dostatkiem jest torf, zaangażowano więc brytyjskiego konstruktora Oliviera Bulleid'a do zbudowania parowozu opalanego torfem. Lokomotywa CC1 uruchomiona w roku 1957 okazała się porażką i po roku wycofano ją ze służby, a za bardziej perspektywiczny uznano import lokomotyw dieslowskich i oleju napędowego z USA.

CC1.gif
 

Slavek

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#8
Dzis z okazji dlugiego weekendu w Irlandii zrobilem sobie ''dzien dobroci dla milosnikow koleji'' i wybralem sie na wystawe South Dublin Model Railway Club w Dublinie. Przesylam kilka fotek do przegladniecia ponizej.
Glownie zaprezentowane byly makiety/dioramy oraz rozni sprzedawcy/producenci model/akcesoriow itp. Skupilem sie tylko na irlandzkich tematach (chociaz pojawilo sie kilka dioramek ''angielskich'' w skali N)
Diorama stacji Dun Laoghaire (czyt Dun Liri) w skali 00 to pod-dublinski przystanek jedynej zelektryfikowanej linii w Irlandii - Dublin Area Rapid Transit, in. DART - taki irlandzki s-bahn :) (zdj. 2,3)
Natomiast na makiecie przystkanku i linii gdzies w poludniowym hrabstwie Lough w skali 00 mozna bylo zobaczyc wiele roznych skladow w roznych malowaniach. W rolach glownych spalinowozy irlandzkie z roznych lat (zdj. 4-9)
Pojawila sie rowniez diorama stacji Ardmore w skali 0 - zwraca uwage nazwa stacji pisane po angielsku i po irlandzku przy uzyciu specjalnej irlandzkiej czcionki (zdj. 10) oraz parowozy angielskich konstrukcji bez zewnetrznych cylindrow/tlokow (zdj. 11,12). Ogolny widok na stacje z kultowym irlandzkim dieslem, klasa 121 oraz spalinowym wagonem pasazerskim w tle (zdj. 13). Troche scenek rodzajowych (zdj. 14) - moze ktos wie co autor mial na mysli ;)
Rozni wystawcy (zdj. 15) i nie moglo zabraknac irlandzkich koleji z LEGO (zdj. 16). Milego ogladania. Pozdrawiam. Slawek
 

Załączniki

Podobne wątki