• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w Anglii

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Kolega Railways prosił, żeby nie kontynuować dyskusji o Eurostar we Francji w tym wątku. To jest wątek o kolejach w Anglii, a nie o losach francusko-brytyjskich składów we Francji (zwłaszcza, że Eurostar to bardziej francuska niż brytyjska konstrukcja).
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
Poniższy link do filmu na YT, nie jest zwyklym filmem z przejazdu pociągu z ujecia maszynisty tzn cabview. Bardzo wiele można sie nauczyć nt funkcjonowania kolei w Anglii jak i historii linii przez które przejeżdża pociąg. Przyznam że całości nie oglądałem, ale z zainteresowaniem czytałem choćby o jazdach "na żetony" na liniach jednotorowych.

Zdecydowanie polecam bo film oprócz odgłosów Class 66, zdecydowanie zasługuje na uwagę ze względu na walory edukacyjne. Miłego oglądania!

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
o jazdach "na żetony" na liniach jednotorowych
Chodzi o to, co Polsce nazywane jest berłem. W Wlk. Brytanii (bo nie tylko w Anglii) stosowany jest też system "elektronicznego berła" (RETB - Radio Electronic Token Block), w którym fizyczne "berło" jest zastąpione przekazywanym drogą radiową zezwoleniem na jazdę, pokazywanym (i rejestrowanym) w lokomotywie.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
System chyba sie sprawdza skoro jest wciąż używany. Zastanawiam sie na ile takie rozwiazanie jeśli byloby stosowane na chwilę obecną w Polsce spowodowałoby ze linie jednotorowe bądź bocznicę by wciąż tętniły życiem (zakładając że taki system jest tańszy niż budowa/odbudowa semaforów wszelkiej maści). Zakładam też że parę wypadków jak choćby niedawne zderzenia czołowe w Czechach o jakich słyszeliśmy by się nie zdarzyły gdyby taki system i tam operował:niepewny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
System chyba sie sprawdza skoro jest wciąż używany.
Nie wiem, czy system z fizycznym berłem jest wciąż w użytku na Wyspach, był jeszcze w latach 1990. RETB jest stosowany, ale nie wiem, jak szeroko, ani czy i jak został zmodernizowany od czasów, kiedy ja go poznawałem (też w latach 1990.).
Zastanawiam sie na ile takie rozwiazanie jeśli byloby stosowane na chwilę obecną w Polsce spowodowałoby ze linie jednotorowe bądź bocznicę by wciąż tętniły życiem (zakładając że taki system jest tańszy niż budowa/odbudowa semaforów wszelkiej maści).
W Polsce w latach 1990. też były próby systemu podobnego do RETB, na linii Szczecinek - Miastko - Korzybie, ale o ile wiem, nie wprowadzono go szerzej. Problem w tym, że taki system wymaga specjalnego wyposażenia lokomotyw, co ogranicza możliwość wjazdu innych pojazdów trakcyjnych, niewyposażonych w urządzenia systemu. W brytyjskim RETB są przenośne urządzenia, które wydaje się drużynom lokomotyw sporadycznie pojawiających się na linii, na której ruch jest prowadzony na podstawie RETB.
Zakładam też że parę wypadków jak choćby niedawne zderzenia czołowe w Czechach o jakich słyszeliśmy by się nie zdarzyły gdyby taki system i tam operowa
To zależy do tego, czy system jest w jakiś sposób powiązany z urządzeniami sterowniczymi lokomotywy, aby nie można było wjechać na szlak bez odebrania sygnału zezwalającego. Nie wiem, jak dokładnie działa to w RETB, ale ogólnie, w podstawowej wersji takich systemów działa to tak, jak zwykły semafor: wszystko zależy od tego, czy maszynista respektuje sygnały zabraniające i zezwalające na jazdę, niezależnie od tego, czy widoczne na semaforze, czy przekazane do kabiny przez system.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
@Andrzej Harassek . Ten film, do którego wrzuciłem link ukazuje działania tego systemu (film jest z 2021) - w tym chyba przypadku mówimy o fizycznym "żetonie" i kluczu a nie o radiu. Sam z reszta będąc na wakacjach w Yorkshire widziałem na stacji maszynistę który tym razem nawiązywał kontakt przez radio na stacji przed wjazdem na odcinek jednotorowy. Założenie, z tego co zrozumiałem, jest takie ze dopóki nie oddamy "żetonu", to żaden inny pociąg nie moze być wysłany na ten sam odcinek - po prostu system nie wyda nowego "żetonu" zanim ten w użyciu nie zostanie oddany
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.285 58 3
Złomowanie parowozu w Anglii. Ciekaw jak dla mnie jest to ze złomują wewnątrz budynku. Chociaż druga cześć filmu i wypalanie drewna z wagonów, ciekawy patent
 

Podobne wątki