Podczas mojej ostatniej wizyty w Świnoujściu miałem okazję zwiedzić pozostałości baterii Goeben, o której istnieniu dowiedziałem się niedawno.
Była to ciężka bateria nadbrzeżna przeznaczona była do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. W 3 bunkrach koszarowo-bojowych zaprojektowano dwa warianty uzbrojenia baterii (dwa stanowiska ogniowe) - jedno działo 283mm, drugie 305mm (nigdy nie zostały zamontowane i pozostały w fazie projektów). Stanowisko kierowania ogniem zostało zbudowane około 2km na północ od baterii. Kompleks powstał w 1938 roku, a już w 1940 roku działa zostały przetransportowane do Norwegii.
Do obsługi stanowisk bojowych zostały uruchomione: kolejka wąskotorowa łącząca baterię Goeben z portem w Ognicy oraz bocznica normalnotorowa łącząca stację Świnoujście Przytór z w/w baterią. Obie linie spotykały się przy rampie kolejowej. Kolejka zachowała się do dnia dzisiejszego i częściowo przebiega przez tereny pobliskiej jednostki wojskowej. Niestety nie udało mi się ustalić do kiedy wojsko ją wykorzystywało.
Legenda:
kolor niebieski - bocznica normalnotorowa
kolor żółty - kolejka wąskotorowa
1. Świnoujście Przytór - początek bocznicy normalnotorowej
Przecięcie bocznicy z drogą krajową nr 3
Słup po dawnej bramie kolejowej
2. Wykolejnica
Przed rampą
3. Rampa
Widok z rampy w kierunku Świnoujścia Przytór
Widok w kierunku Ognicy
Była to ciężka bateria nadbrzeżna przeznaczona była do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. W 3 bunkrach koszarowo-bojowych zaprojektowano dwa warianty uzbrojenia baterii (dwa stanowiska ogniowe) - jedno działo 283mm, drugie 305mm (nigdy nie zostały zamontowane i pozostały w fazie projektów). Stanowisko kierowania ogniem zostało zbudowane około 2km na północ od baterii. Kompleks powstał w 1938 roku, a już w 1940 roku działa zostały przetransportowane do Norwegii.
Do obsługi stanowisk bojowych zostały uruchomione: kolejka wąskotorowa łącząca baterię Goeben z portem w Ognicy oraz bocznica normalnotorowa łącząca stację Świnoujście Przytór z w/w baterią. Obie linie spotykały się przy rampie kolejowej. Kolejka zachowała się do dnia dzisiejszego i częściowo przebiega przez tereny pobliskiej jednostki wojskowej. Niestety nie udało mi się ustalić do kiedy wojsko ją wykorzystywało.
Legenda:
kolor niebieski - bocznica normalnotorowa
kolor żółty - kolejka wąskotorowa
1. Świnoujście Przytór - początek bocznicy normalnotorowej
Przecięcie bocznicy z drogą krajową nr 3
Słup po dawnej bramie kolejowej
2. Wykolejnica
Przed rampą
3. Rampa
Widok z rampy w kierunku Świnoujścia Przytór
Widok w kierunku Ognicy
Ostatnio edytowane: