• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej wąskotorowa w Świnoujściu

Gerson

Znany użytkownik
#1
Podczas mojej ostatniej wizyty w Świnoujściu miałem okazję zwiedzić pozostałości baterii Goeben, o której istnieniu dowiedziałem się niedawno.

Była to ciężka bateria nadbrzeżna przeznaczona była do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. W 3 bunkrach koszarowo-bojowych zaprojektowano dwa warianty uzbrojenia baterii (dwa stanowiska ogniowe) - jedno działo 283mm, drugie 305mm (nigdy nie zostały zamontowane i pozostały w fazie projektów). Stanowisko kierowania ogniem zostało zbudowane około 2km na północ od baterii. Kompleks powstał w 1938 roku, a już w 1940 roku działa zostały przetransportowane do Norwegii.

Do obsługi stanowisk bojowych zostały uruchomione: kolejka wąskotorowa łącząca baterię Goeben z portem w Ognicy oraz bocznica normalnotorowa łącząca stację Świnoujście Przytór z w/w baterią. Obie linie spotykały się przy rampie kolejowej. Kolejka zachowała się do dnia dzisiejszego i częściowo przebiega przez tereny pobliskiej jednostki wojskowej. Niestety nie udało mi się ustalić do kiedy wojsko ją wykorzystywało.

mapa 1.jpg

Legenda:
kolor niebieski - bocznica normalnotorowa
kolor żółty - kolejka wąskotorowa

1. Świnoujście Przytór - początek bocznicy normalnotorowej
IMG_3876aa.jpg


Przecięcie bocznicy z drogą krajową nr 3
IMG_3878zz.jpg


Słup po dawnej bramie kolejowej
IMG_3877zz.jpg


2. Wykolejnica
IMG_3966aa.jpg


IMG_3880zz.jpg


IMG_3883zz.jpg


Przed rampą
IMG_3885zz.jpg


3. Rampa
IMG_3888zz.jpg


IMG_3891zz.jpg


Widok z rampy w kierunku Świnoujścia Przytór
IMG_3890zz.jpg


Widok w kierunku Ognicy
IMG_3898zz.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#3
IMG_3936zz.jpg


IMG_3938zz.jpg


5. Wiata dla kolejki
IMG_3941zz.jpg


IMG_3944zz.jpg


IMG_3947zz.jpg


IMG_3949zz.jpg


6. Lokomotywownia - niestety zdjęcie mi nie wyszło. Obecnie mieszkają tam bezdomni.

Znajdujący się w pobliżu bunkier generatorów prądu
IMG_3955zz.jpg


IMG_3958zz.jpg


IMG_3960zz.jpg


IMG_3964zz.jpg


7. Brama kolejowa jednostki wojskowej
IMG_3965zz.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#4
Ognica
mapa 2.jpg


IMG_3814xx.jpg


8. Dawny przejazd kolejowy w Ognicy - widok w kierunku jednostki wojskowej
IMG_3813xx.jpg


Widok w kierunku portu
IMG_3812xx.jpg


IMG_3810xx.jpg


Port w Ognicy
IMG_3816xx.jpg
[DOUBLEPOST=1408816977,1408816185][/DOUBLEPOST]Jeżeli któryś z kolegów przyjechałby do Świnoujścia to polecam jeszcze zobaczenie stanowiska kierowania ogniem baterii Goeben oraz podziemne miasto, które powstało podczas II Wojny Światowej (obrona wybrzeża), a które zostało po wojnie rozbudowane i miało służyć jako kwatera główna Wojska Polskiego podczas inwazji na Skandynawię :eek:.

mapa 3.jpg


Stanowisko dowodzenia baterią. Obecnie wieża obserwacyjna.
IMG_3834vv.jpg


Przed przebudową
IMG_3840vv.jpg


Widok z wieży na Międzyzdroje
IMG_3844vv.jpg


i na morze
IMG_3847vv.jpg
[DOUBLEPOST=1408817288][/DOUBLEPOST]Ciekawe linki dotyczące tego miejsca

http://opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=10694&lang=pl
http://750mm.pl/index.php?topic=3289.0
http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=377&t=18413
http://nortus.pinger.pl/m/1756872
 

Podobne wątki