Witam.
W tym wątku zaprezentuję moją kolejkę wąskotorową na tor 5”
Moja przygoda z kolejką na torze 5” zaczęła się kilka lat temu, ale zacznę od początku…W dzieciństwie bawiłem się kolejką TT. W okresie studiów odnowiłem pasję w wersji H0. Bardzo podobały mi się makiety modułowe, które ukazują kolej wraz z jej infrastrukturą. Chciałem jednak coś podłubać przy modelach. W H0 wszystko jest małe i niejednokrotnie bałem się przeróbek, by nie popsuć modeli, a budować od podstaw jest ciężko (a 15 lat temu było jeszcze trudniej). Zacząłem zerkać na większe skale 1:45 czy 1:25 gdzie można łatwiej samemu tworzyć. … Kiedy przymierzyłem się do kolejek na tor 5” i 7,25” stwierdziłem, że to mi pasuje. W tej skali przy modelu pracuje się jak w miniaturowym warsztacie kolejki wąskotorowej. Buduje się z w metalu czy z drewna, trzeba coś przyciąć piłą, stuknąć młotkiem, śrubę dokręcić. W tej skali tabor jest czymś pomiędzy modelem, a repliką. Taka kolejka pozwala mi spełnić potrzebę tworzenia.
Początkowo miała to być tylko sama lokomotywa, którą chciałem okazjonalnie uruchomiać. Postanowiłem zbudować prostą lokomotywę w skali 1:4,7 na tor 5”. Wybrałem kolej 600mm ze względu na jej prostszą budowę i mały stopień pomniejszenia względem oryginału (pomniejszenie niecałe 5 razy). Wybrałem lokomotywę GLS30 stała i stoi w muzeum w Zabrzu gdzie można było zobaczyć i pomierzyć. Lokomotywę udało się zbudować i uruchomić choć wciąż nie jest skończona – brakuje jej odtworzenia wnętrza. Później pomyślałem o prostym torze testowym, a dalej o torowisku rozkładanym w kształcie okręgu. Niestety nie posiadam ziemi, gdzie mógłby zbudować stałe torowisko. Torowisko powstało. Dalej powstały dwa uproszczone niskopodłogowe wagony 4-osiowe, na których można przewozić dzieciaki w ramach prezentacji. W międzyczasie zakolegowałem się z twórcą także kolejki na 5”, także wąskotorówki i czasami prezentujemy kolejki jako: Wąskotorowa Kolej Polowa 5” - nasz kolega z niniejszego forum: Baldwin. Kolega zaczął budować koleby i włączyłem się w ten projekt. Dzięki niemu - 2 szt. stacjonują u mnie. Następnie powstały 2 małe platformy 4-osiowe wzorowane na wagonikach przemysłowych, które wykorzystują wózki z wagonów niskopodłogowych. Obecnie rozpoczynam budowę małego dwuosiowego wagonu krytego o czym napiszę później.
Podczas tej kolejkowej przygody uczę się wciąż warsztatowego fachu i projektowania taboru dla realiów kolejki 5”. Budowa takiej kolejki niestety wymaga zorganizowania warsztatu i miejsca składowania. Problemów jest dużo, ale jakoś idzie…
Wcześniej pisałem o mojej kolejce na forum 750mm, ale niestety po dłuższym czasie nieobecności na tamtym forum zgubiłem hasła i umarło.
http://750mm.pl/index.php?topic=4434.0
Pozdrawiam
W tym wątku zaprezentuję moją kolejkę wąskotorową na tor 5”
Moja przygoda z kolejką na torze 5” zaczęła się kilka lat temu, ale zacznę od początku…W dzieciństwie bawiłem się kolejką TT. W okresie studiów odnowiłem pasję w wersji H0. Bardzo podobały mi się makiety modułowe, które ukazują kolej wraz z jej infrastrukturą. Chciałem jednak coś podłubać przy modelach. W H0 wszystko jest małe i niejednokrotnie bałem się przeróbek, by nie popsuć modeli, a budować od podstaw jest ciężko (a 15 lat temu było jeszcze trudniej). Zacząłem zerkać na większe skale 1:45 czy 1:25 gdzie można łatwiej samemu tworzyć. … Kiedy przymierzyłem się do kolejek na tor 5” i 7,25” stwierdziłem, że to mi pasuje. W tej skali przy modelu pracuje się jak w miniaturowym warsztacie kolejki wąskotorowej. Buduje się z w metalu czy z drewna, trzeba coś przyciąć piłą, stuknąć młotkiem, śrubę dokręcić. W tej skali tabor jest czymś pomiędzy modelem, a repliką. Taka kolejka pozwala mi spełnić potrzebę tworzenia.
Początkowo miała to być tylko sama lokomotywa, którą chciałem okazjonalnie uruchomiać. Postanowiłem zbudować prostą lokomotywę w skali 1:4,7 na tor 5”. Wybrałem kolej 600mm ze względu na jej prostszą budowę i mały stopień pomniejszenia względem oryginału (pomniejszenie niecałe 5 razy). Wybrałem lokomotywę GLS30 stała i stoi w muzeum w Zabrzu gdzie można było zobaczyć i pomierzyć. Lokomotywę udało się zbudować i uruchomić choć wciąż nie jest skończona – brakuje jej odtworzenia wnętrza. Później pomyślałem o prostym torze testowym, a dalej o torowisku rozkładanym w kształcie okręgu. Niestety nie posiadam ziemi, gdzie mógłby zbudować stałe torowisko. Torowisko powstało. Dalej powstały dwa uproszczone niskopodłogowe wagony 4-osiowe, na których można przewozić dzieciaki w ramach prezentacji. W międzyczasie zakolegowałem się z twórcą także kolejki na 5”, także wąskotorówki i czasami prezentujemy kolejki jako: Wąskotorowa Kolej Polowa 5” - nasz kolega z niniejszego forum: Baldwin. Kolega zaczął budować koleby i włączyłem się w ten projekt. Dzięki niemu - 2 szt. stacjonują u mnie. Następnie powstały 2 małe platformy 4-osiowe wzorowane na wagonikach przemysłowych, które wykorzystują wózki z wagonów niskopodłogowych. Obecnie rozpoczynam budowę małego dwuosiowego wagonu krytego o czym napiszę później.
Podczas tej kolejkowej przygody uczę się wciąż warsztatowego fachu i projektowania taboru dla realiów kolejki 5”. Budowa takiej kolejki niestety wymaga zorganizowania warsztatu i miejsca składowania. Problemów jest dużo, ale jakoś idzie…
Wcześniej pisałem o mojej kolejce na forum 750mm, ale niestety po dłuższym czasie nieobecności na tamtym forum zgubiłem hasła i umarło.
http://750mm.pl/index.php?topic=4434.0
Pozdrawiam
Załączniki
-
371,4 KB Wyświetleń: 382
-
283,1 KB Wyświetleń: 449
-
138,8 KB Wyświetleń: 439
-
473,1 KB Wyświetleń: 437
-
343,9 KB Wyświetleń: 395
-
141,9 KB Wyświetleń: 392
-
148,4 KB Wyświetleń: 393
-
321 KB Wyświetleń: 373
-
216,8 KB Wyświetleń: 338
-
363,1 KB Wyświetleń: 312
Ostatnio modyfikowane przez moderatora: