• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej wąskotorowa na tor 5” skala 1:4,7 ( kolej ogrodowa )

Reakcje
163 0 0
#1
Witam.

W tym wątku zaprezentuję moją kolejkę wąskotorową na tor 5”

Moja przygoda z kolejką na torze 5” zaczęła się kilka lat temu, ale zacznę od początku…W dzieciństwie bawiłem się kolejką TT. W okresie studiów odnowiłem pasję w wersji H0. Bardzo podobały mi się makiety modułowe, które ukazują kolej wraz z jej infrastrukturą. Chciałem jednak coś podłubać przy modelach. W H0 wszystko jest małe i niejednokrotnie bałem się przeróbek, by nie popsuć modeli, a budować od podstaw jest ciężko (a 15 lat temu było jeszcze trudniej). Zacząłem zerkać na większe skale 1:45 czy 1:25 gdzie można łatwiej samemu tworzyć. … Kiedy przymierzyłem się do kolejek na tor 5” i 7,25” stwierdziłem, że to mi pasuje. W tej skali przy modelu pracuje się jak w miniaturowym warsztacie kolejki wąskotorowej. Buduje się z w metalu czy z drewna, trzeba coś przyciąć piłą, stuknąć młotkiem, śrubę dokręcić. W tej skali tabor jest czymś pomiędzy modelem, a repliką. Taka kolejka pozwala mi spełnić potrzebę tworzenia.

Początkowo miała to być tylko sama lokomotywa, którą chciałem okazjonalnie uruchomiać. Postanowiłem zbudować prostą lokomotywę w skali 1:4,7 na tor 5”. Wybrałem kolej 600mm ze względu na jej prostszą budowę i mały stopień pomniejszenia względem oryginału (pomniejszenie niecałe 5 razy). Wybrałem lokomotywę GLS30 stała i stoi w muzeum w Zabrzu gdzie można było zobaczyć i pomierzyć. Lokomotywę udało się zbudować i uruchomić choć wciąż nie jest skończona – brakuje jej odtworzenia wnętrza. Później pomyślałem o prostym torze testowym, a dalej o torowisku rozkładanym w kształcie okręgu. Niestety nie posiadam ziemi, gdzie mógłby zbudować stałe torowisko. Torowisko powstało. Dalej powstały dwa uproszczone niskopodłogowe wagony 4-osiowe, na których można przewozić dzieciaki w ramach prezentacji. W międzyczasie zakolegowałem się z twórcą także kolejki na 5”, także wąskotorówki i czasami prezentujemy kolejki jako: Wąskotorowa Kolej Polowa 5” - nasz kolega z niniejszego forum: Baldwin. Kolega zaczął budować koleby i włączyłem się w ten projekt. Dzięki niemu - 2 szt. stacjonują u mnie. Następnie powstały 2 małe platformy 4-osiowe wzorowane na wagonikach przemysłowych, które wykorzystują wózki z wagonów niskopodłogowych. Obecnie rozpoczynam budowę małego dwuosiowego wagonu krytego o czym napiszę później.

Podczas tej kolejkowej przygody uczę się wciąż warsztatowego fachu i projektowania taboru dla realiów kolejki 5”. Budowa takiej kolejki niestety wymaga zorganizowania warsztatu i miejsca składowania. Problemów jest dużo, ale jakoś idzie…

Wcześniej pisałem o mojej kolejce na forum 750mm, ale niestety po dłuższym czasie nieobecności na tamtym forum zgubiłem hasła i umarło.
http://750mm.pl/index.php?topic=4434.0

Pozdrawiam
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
2.384 71 3
#2
Wygląda to wszystko świetnie... I tak się zacząłem zastanawiać..., czy Ty nie wystawiałeś sie z Baldwinem na ostatnich Trybunałach... (jakies 2-3 lata temu)???

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
163 0 0
#3
Wygląda to wszystko świetnie... I tak się zacząłem zastanawiać..., czy Ty nie wystawiałeś sie z Baldwinem na ostatnich Trybunałach... (jakies 2-3 lata temu)???
Dzięki za miłe słowo. Pamiętam rozmawialiśmy. Byliśmy tam wtedy właśnie z kolegą Baldwinem i Marianem z Piotrkowa.
Mam nadzieję, że będzie możliwość i znów tam się rozłożymy ... a wtedy - zapraszam do nas. Było tam bardzo sympatycznie. Na zdjęciu poniżej fotka z Trybunałów 2017
 

Załączniki

OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
163 0 0
#5
Co zmienił byś/zrobił inaczej, gdybyś budował GLS-kę na nowo? Co doradził byś początkującym w temacie budowy i eksploatacji takiej kolejki?
Nie zmieniłbym wiele. Zrobiłem ją na tyle dobrze na ile miałem: możliwości warsztatowe, wsparcie ze strony zaprzyjaźnionych warsztatów - gdzie wytoczyli koła, osie i pospawali.

Gdy robiłem plany najpierw kupiłem model kartonowy 1:25 by się zorientować. Później projektując zweryfikowałam wymiary z oryginałem.

Dłubiąc przy lokomotywie cześć konstrukcji pozmieniałem w trakcie budowy – taka budowa to ciągłe dopracowywanie rozwiązań i pomysłów. Początkowo lokomotywa miała sterowanie przez kabel co się nie sprawdziło, bo kabel z pulpitu wciąż plątał i nie wiadomo było gdzie go odkładać – ostatecznie pulpit jest za tylna szybą w kabinie. Napęd początkowo był dzięki 2 silnikom 12V 120W (każdy), ale przekładnia była za szybka, a moment za mały. Zmieniłem na jeden silnik 12V 200W z przekładnią 1:10 i teraz jest ok. Ogólnie 200W to dla takie lokomotywki absolutne minimum – najlepiej 300-500W lub więcej dla większego pojazdu.

Pewne zagadnienie sobie zbyt skomplikowałem, ale finalnie jestem zadowolony. Są dość skomplikowane w wykonaniu maźnice – zabudowane w ślizgu maźniczym i są resorowane (resor z taśmy sprężynowej), w maźnicach są łożyska.

Kłopot miałem z malowaniem. Ostoja i kabiny zostały ocynkowane. Później się dowiedziałem, że na świeży cynk źle farba trzyma. Malowanie było metodą spray-owania. Musiałem przed malowaniem blachy wytrawić kwasem. Dodatkowo uparłem się na farbę akrylową o odpowiednim kolorze, która powstała z mieszania. Farba później nie chciała wyschną chyba przez tydzień… Lepiej kupić dobry spray…. Ogólnie moje malowanie jest kiepskie. Dużo można by o tym pisać. Historia budowy jest na forum 750mm – tam są też informacje o skalach, kołach itp.

Moje rady na start:
  • Zdecyduj jaką kolej chcesz budować - czy normalnotorową kolej, czy wąskotorówka. Na tor 5” kolej normalnotorowa to skala 1:11, a wąskotorówka z 750mm (i 785mm) to 1:6, z 600mm 1:4,7.
  • Zrób wycieczkę i pooglądaj prawdziwą kolejkę pod kontem budowy modelu. Poszukaj modelu kartonowego wybranego modelu w skali 1:25 – na start taka dokumentacja pomaga.
  • Zrób analizę możliwości twojego warsztatu, warsztatów które mogą ci pomóc oraz fachowców, którzy np. wytoczą ci koła. Łażenie za fachowcami to fajne zajęcie – uczy operatywności Fajni są emerytowani fachmani – mają czas i ciekawe opowieści.
  • Zapomnij o technikach typowo modelarskich typu klejenie plastiku, lutowanie blach mosiężnych. To nie wytrzyma wstrząsów i przeciążeń. W takiej kolejce jak zębatka złapie palucha to pokaleczy, jak zrobisz większe zwarcie to może być pożar. Na torze 5” kończy się modelowanie, a zaczyna budowa pojazdu. Tor 7,25” i 10,25" to już mała wąskotorówka.
  • Wybierz model – możliwie coś prostego – wielkie projekty mogą nigdy nie być zrealizowane. Może nawet na początek tylko wagonik, który i tak się przyda do zabawy
  • Zdobądź oprogramowanie do projektowania CAD, a najlepiej 3D (INVENTOR, SOLIDWORKS) – bardzo to pomaga.
  • Zacznij od opracowania kół, ostoi i napędu. Napęd elektryczny można budować w oparciu o technologie skuterów elektrycznych lub maszyn CNC.
  • Blachy zlecaj do wycięcia na laserze – nie jest specjalnie drogo, a wygoda wielka.
  • Dalej jakoś pójdzie tylko nie rób na hura…. Powodzenia.
  • Tu link do rożnych kolejek http://www.dampf-modell-bahn.de/dlink.htm
2015-03-06 12.09.47 -r.jpg
2015-05-28 17.55.12 -r.jpg
20170222_081127 -r.jpg

DSCF0914 -r.jpg
DSCF1800-r.jpg

Chodzi mi po głowie, żeby może zacząć wątek „ABC kolejek na tor 5”i 7,25” … może kiedyś.
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
#10
Tak, ale można ograniczyć otwieranie się przepustnicy
Wiele to nie da. Po prostu taka jest charakterystyka takiego silnika i już.
Swoją drogą,o ile dobrze pamiętam, to domorośli agrotiuningowcy sprzed lat aby usportowić silnik od "Malucha" staczali koło zamachowe, co miało dawać szybszą reakcję na dodanie gazu...ale to takie tam... Przepraszam za OfTop...

Pozdrawiam,...
 

rafaelsantee

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#11
Czy możesz opisać bardziej szczegółowo wykonanie maźnic? Stosowałes w nich łożyska wychylne, czy tez nie było takiej potrzeby? Z jakiego materiału je wykonałeś? Drugie pytanie dotyczy kół. Czy po pewnym czasie eksploatacji zachodzi konieczność przetoczenia ich powierzchni tocznych?
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
163 0 0
#12
"Ciekawe czy nie sprawdził by się w tej lokomotywce napęd spalinowy (silnik od wykaszarki i sprzęgło odsrodkowe."

Widziałem lokomotywkę na 5" z silnikiem z moto-kosy. Fotki poniżej. Jak to jeździ nie wiem, może kiedyś się przekonam.

benz1.jpg


Trochę nawet ten silnik widać..

benz2.jpg

Powyżej stare zdjęcia z zaprzyjaźnionego Parku w Ogrodzieńcu.

Zastanawiałem się nad spalinowym silnikiem. By to dobrze jeździło trzeba dorobić rewers i raczej skrzynie biegów co komplikuje a w 5" nie ma aż tak dożo miejsca zwłaszcza przy mojej GLS-ce. Z takiego silnika hałas i spaliny będą uciążliwe dla modelarza i sąsiadów.

Ja wybrałem napęd elektryczny (ekologiczny hihi), ale przede wszystkim było to dla minie prostsze rozwiązanie.

Rozmyślałem kiedyś o lokomotywie na 7" i dla takiego taboru to bardziej pasuje silnik spalinowy. Bo i moce są większe i można wtedy dać mały silnik Diesla z maszyn budowlanych i na przekładnie będzie miejsce.... dużo by gdybać...
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
163 0 0
#13
Czy możesz opisać bardziej szczegółowo wykonanie maźnic? Stosowałes w nich łożyska wychylne, czy tez nie było takiej potrzeby? Z jakiego materiału je wykonałeś? Drugie pytanie dotyczy kół. Czy po pewnym czasie eksploatacji zachodzi konieczność przetoczenia ich powierzchni tocznych?
Myślę, dla hobbystycznego użytkowania koła się nie zetrą.
Dla użytkowania komercyjnego lepiej koła wytoczyć z żeliwa (może z odlewu) - żeliwo ma małą ścieralność.

Jak zbudowane są maźnice - przedstawiam na obrazkach.

Najpierw oryginał
zestaw kolowy - org.jpg

GLS30-02-zestaw kolowy - analiza.jpg
zestaw kolowy - model.jpg


... a można tez prościej
/źródło internet - przepraszam nie pamiętam już z jakiej to strony/:niepewny:

Ciekawym rozwiązaniem w poniższej lokomotywy są dystanse przy kołach dzięki którym można zmienić rozstaw szyn.
naped i1.jpg

naped i2.jpg


naped i3.jpg


A co planujesz zbudować kolego rafaelsantee?
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
#15
To trochę nie ta liga... Jak sam widzialeś zdjecia, w Gls30 jest trochę ciasno...
Tu chyba nawet tak jest(ale pewności nie mam...)

Pozdrawiam...

ps. UWAGA!!! Muzyka trochę ryje banięo_Oo_Oo_O
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
163 0 0
#16
A ktoś z was kiedyś rozważał przekładnię elektryczną? Generator(ek) i silnik(i) elektryczne.
Jasne, tylko musi to być uzasadnione. Bardziej nadaje się taka hybryda na tor 7,25".

Są też lokomotywy z silnikiem spalinowym połączonym z pompą hydrauliczną, która napędza silniki hydrauliczne w wózkach - coś jak przekładnia hydrauliczna.

Pytałeś o lokomotywę z przekładnią elektryczna. Czesi taką zbudowali. Ma silniki elektryczne w wózkach, generator (taki przenośny walizkowy - można wyciągnąć z lokomotywy) i dodatkowo akumulator (pewnie stabilizuje przy dużym zapotrzebowaniu na prąd np. przy rozruchu lub podjeździe). To duża lokomotywa na 7,25"
Fotki ze strony http://www.smpd.cz/
provoz2014_0204.jpg
provoz2016_0641.jpg
provoz2016_jp051.jpg

no i przy okazji fajny filmik z czeskiej kolejki SMPD
 
Ostatnio edytowane:

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#17
Widziałem na wystawie w Ostravie żywy parowóz w tej skali. To był trzyosiowy tendrzak opalany węglem. No, ale wykonanie czegoś podobnego jest i kosztowne ibardzo pracochłonne.
 

Jaco3011

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 52 0
#18
A to ja jeszcze się spytam jak stoi sprawa z popularnością różnych skal i rozstawów, bo NEM 010 określa jeszcze rozstawy 72mm i 144mm dla skal 1:10 i 1:20, tor normalny jest wkurzający do pomniejszania przez ten niefortunny rozstaw (4' 8 1/2"=56,5", w milimetrach nie lepiej), a są jeszcze rozstawy 1600mm (5'3"), 1524mm (5'), 1067mm (3'6"), 1000mm, 914mm (3'), 785mm, 762mm (2'6"), 750mm, 610mm (2'), 600mm, 500mm i parę innych.

EDIT: np. LHS by można robić na tor 5" w skali 1:12, japońszczyznę w 1:8,4 et caetera, et caetera.

Można też robić modele modeli, np. przy figurkach w skali 1:10 zetka będzie udawała skalę II (tor 63mm).
 
Ostatnio edytowane:

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#19
To tak dla wiadomości o tym jakie skale i na jaki rozstaw .
http://twhk.de/spurweiten/modell.htm
Nie mniej jednak najbardziej popularne są dwa rozstawy 5"oraz 7 1/4 "
Modele na rozstaw 5" są bardzo popularne w Japonii , jeśli popatrzycie na filmiki wstawione w sieci to widać jak niewiele trzeba aby w taką kolejkę się pobawić .
Samemu też nie trzeba się trudzić aby taką kolejkę zbudować ,są firmy w których można zakupić niezbędne akcesoria .
https://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/spur-5-lok-und-wagen/jw-30.html
 
OP
OP
M.A.feldbahn
Reakcje
163 0 0
#20
Baldwin Od tej wielkiej tablicy ze skalami można kręćka dostać o_O - za dużo danych, ale konkrety i to się chwali.
Przyznam, że nigdy tak niezgłębianiem skalowania - do szczęścia mi to niepotrzebne.

Przedstawiam uproszczoną tablicę z moim komentarzem. Zaznaczyłem te większe rozstawy torów dla kolejek popularnych w Europie.

Moim zdaniem w przypadku wąskotorówek nie należy ślepo dobierać skali dzieląc rozstaw toru oryginału przez rozstaw toru modelowego.
Jeżeli modelarz odwzorowujący GKW 785mm i modelarz odwzorowujący 750mm podzielą dla toru 7,25"przez 184mm to pierwszy będzie budował w skali 1:4,27 a drugi w skali 1:4,07. Gdy modele spotkają się na jednym torze, to ta sama lokomotywa będzie u pierwszego mniejsza. Proponuje by przymrużyć oko na tor, a skale ujednolicić. Czyli dla 750mm i 785mm na tor 5" - wspólna skala 1:6, a na tor 7,25" wspólna skala to 1:4. Modele w skalach 1:6 i 1:4 dla takich kolejek już istnieją. Typowa skalą jest także 1:8.

Moją propozycję wpisałem w tabeli.

skala - tory.jpg

https://www.dbc-d.de/

3,5" - mało stabilne - jeździ się na specjalnych estakadach.
144mm - rozstaw mało popularny - służy głownie dla eksponatów do muzeum - łatwe skalowania 1:10
(Chyba kolejka parkowa w Pęcnej taki używa.)

Przedstawiłem powyżej moje interpretacje.
Normy są stworzone by nam pomagać w standaryzacji co ma służyć uporządkowaniu i wspólnej zabawie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Inne ciekawostki 472

Podobne wątki