• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej Szwecji

m.stenaline

Nowy użytkownik
#1
Witam,

Chciałbym przekazać informację, która – biorąc pod uwagę tematykę forum – powinna Was zainteresować.
Mianowicie: firma Stena Line przygotowała szlak turystyczny po południowej Szwecji przeznaczony specjalnie dla pasjonatów kolei. Na szlaku znajdują się takie zabytki kolejnictwa południowej Szwecji, jak odnowione linie wąskotorowe, działające wypożyczalnie drezyn, muzea kolejnictwa oraz szynowa komunikacja miejska. A do tego – miasta, zabytki i nieskażona przyroda.
Szczegółowe informacje znajdują się tu:

http://stenaline.serwery.pl/zabytki_kolejnictwa.pdf

Z poważaniem,

Maciej Rosiński,
Przedstawiciel Stena Line
 

Terebesz

Znany użytkownik
#2
Odbyłem krótką wycieczkę do Karlskrony, co prawda tematem przewodnim były statki i tamtejsze Muzeum Morskie, ale znalazlem też chwilę na tematykę kolejową. Osobliwością tego miasta jest bocznica łacząca stary port wojenny z dworcem poprowadzona tunelem pod wieżą zegarową i pod starym rynkiem, jak nie przymierzając trasa W-Z pod Krakowskim Przedmieściem. Tylko że jest o kilkadziesiąt lat starsza.

t2.JPG
t3.JPG
t4.JPG
t5.JPG


Choć od wielu lat nieużywana, bocznica jest w niezłym stanie, nawet chwasty za bardzo jej nie porosły. Dalszy odcinek w stronę stacji prowadzi poboczem ulicy, tam w paru miejscach tor przykryto chodnikiem. Potem szyny objawiają się w sposób dość nieoczekiwany przecinając na pół dworzec autobusów miejskich i za nim (tam brakuje kilkudziesięciu metrów toru) łączyły się z układem czołowej stacji.

t6.JPG
t1.JPG


Na stacji zastałem dwa zespoły trakcyjne serii 3100 Veolii (przebudowane z seii X10 SJ: silniki asynchron, nowe wózki, wnętrze). Toporny wygląd sugeruje standard zbliżony do EN57, ale tabor ten po przebudowie jest bardzo komfortowy. Oryginalnym X10 niestety nie miałem przyjemności jechać.

t7.JPG


Czy to stare Volvo? Nie, to Rolls Royce! Lokomotywki serii SJ Z65 budowane były w latach 1961-67 w Kalmar Verkstad i większość miała silniki od Rolls-Royce'a o mocy 265 kW, były też wersje z silnikiem Scanii i Cummingsa. Przekładnia hydrauliczna. Obecnie eksploatowane jest jeszcze 50 takich maszyn z nowym silnikiem Scanii, niektóre, jak ta, otrzymaly też sterowanie radiowe.

t9.JPG
t8.JPG


Na sąsiednim torze stał skład "gumowych nosów" do Kopenhagi. Chciałem porobić mu zdjęcia, ale to chyba szczególna brzydota tego taboru sprawiła, że zepsuł mi się aparat. Pozostałem z niedosytem, więc zapraszam Kolegów do wrzucania swoich zdjęć ze Szwecji.
 

yahya

Znany użytkownik
#4
Czy to stare Volvo? Nie, to Rolls Royce! Lokomotywki serii SJ Z65 budowane były w latach 1961-67 w Kalmar Verkstad i większość miała silniki od Rolls-Royce'a o mocy 265 kW, były też wersje z silnikiem Scanii i Cummingsa. Przekładnia hydrauliczna. Obecnie eksploatowane jest jeszcze 50 takich maszyn z nowym silnikiem Scanii, niektóre, jak ta, otrzymaly też sterowanie radiowe.
Czy wiadomo, jaki konkretnie typ sterowania radiowego zastosowano w tych lokomotywach (ew. jakiego producenta)?
 

yahya

Znany użytkownik
#6
Przeszukałem źródła szwedzkojęzyczne i nie znalazłem nic poza tym, że "Loken är multipelkörbara (max två lok) och har radiostyrning".
Dziękuję za odpowiedź i starania. Interesuje mnie problematyka sterowania zdalnego lokomotyw. Generalnie, jest bodaj tylko kilku producentów takich urządzeń: z USA, Szwajcarii, RFN. Ciekawe, czy wyroby jednej z nich zastosowano w tej szwedzkiej lokomotywie.
 
Ostatnio edytowane:

escobar

Znany użytkownik
#9
Szwecja, prywatny operator linii turystycznej #Inlandsbanan wożącej narciarzy ma zamiar pozyskać dwie jednostki Pesa Link od niemieckiego DB
jest to na razie opcja - plan na rok 2019.
foto z Twittera @InlandsbananAB
 

JanuszJ

Aktywny użytkownik
T M M
#11
Norrbottens Järnvägsmuseum w Karlsvik, 6 km od Luleå
Eksponaty są zebrane w 2 halach - w halach jest niestety ciasno - trudno zrobić zdjęcia :(
Wejście 60SEK/os. ( niecałe 30zł, co na warunki szwedzkie jest mało )
Eksponaty na zewnątrz oraz pozostałości po stacji przeładunkowej można obejrzeć za darmo.

IMGP9961.JPG

Na poczatek modele :)
Od góry :
elektrowóz IORE + wagony - ep.VI
elektrowóz Dm3+ wagony - ep.V
elektrowóz Dm3 + wagony- ep.III-IV
W muzeum jest tez kilka samoobsługowych tortów dla dzieci + kilka gablotek z modelami.

IMG_1938.JPG

Rowerek :)

IMG_1954.JPG

Kultowa Dm3 - używana do przewozu rudy do Narwiku

IMGP9997.JPG

Ślepy wał w Dm3

IMGP0001.JPG


IMGP0005.JPG

Stacja transformatorowa produkcji ASEA - podobne były stosowane przy elektryfikacji w Polsce

IMGP0010.JPG

elektrowóz serii Z - rok 1909 :)

IMGP0013.JPG

Pulpit ze stacji Kiruna - używany do 2002r.

IMGP9969.JPG


IMGP9964.JPG

Plug wirnikowy

IMGP9967.JPG

Jak prosto pokazać, jak działa silnik parowy ...

IMGP9977.JPG

Można było też zejść do kanału ...

IMGP9981.JPG

Wóz bojowy serii 103C Bofors
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

JanuszJ

Aktywny użytkownik
T M M
#14
IMGP2694.JPG

Abisko Touriststation

IMGP2696.JPG

każda lokomotywa ( człon ) ma nazwę związaną z linią Lulea - Kiruna - Narwik

IMGP3198.JPG

Stacja graniczna Riksgransen

IMGP3201.JPG

Stacja graniczna Riksgransen

IMGP3208.JPG

Katterat ( Norwegia ) - tu można dojechac tylko koleją lub dojść pieszo

IMGP3212.JPG


IMGP3213.JPG

Manewry pociagu roboczego w Kattera

IMGP3215.JPG

Ręczne przełożenie wajchy

IMGP3216.JPG

Zamknięcie rozjazdu kluczem ( klucz wisiał w skrzynce na ścianie zewnętrznej dworca )

IMGP3218.JPG

Zamnknięcie wykolejnicy na torze bocznicy

IMGP3233.JPG

Oblot

IMGP3237.JPG

Taka sobie makieta :)

IMGP3245.JPG



IMGP3336.JPG



IMGP3352.JPG

Nietypowe cargo :)

IMGP3357.JPG

Kuchenka zapakowana do pospieśnego bez problemu
 

Podobne wątki