• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Kolej strychowo-podłogowa w centrum Polski

#43
Oj zazdroszcze Wam.Ja na strychu mam co prawda z 12 metrow dlugosci na chyba 5 ale niestety mieszkam w wynajetym domu.Moze za jakis czas....
A kiedy na tej makiecie przybedzie,domow,gor,drog itp?Bo taka jazda po podlodze to raczej dziecinnna zabawa.Tabor fajny ale traci na uroku na golej podlodze.
 
OP
OP
V
#44
U mnie długość strychu po ociepleniu to 11,2 m. Generalnie jest to bardzo dużo bez dwóch zdań, ale... Jeśli budujemy makietę to łuki na końcach powinny mieć dość duże promienie, a więc trochę długości się już z tego zabiera. Same głowice stacyjne zabierają też sporo długości bo rozjazdy są dość długie. Przez to wszystko tory stacyjne zaczynają się niebezpiecznie kurczyć. Mój najdłuższy skład ET22 + 16 Eaonsów ma długość 3,1 m więc moim zdaniem każdy tor na stacji między semaforami wyjazdowymi powinien mieć minimum 3,5 m długości. Wydłużając tory stacyjne kurczy się z kolei tor wyciągowy. Makietę projektuję już ponad rok czasu i mówiąc szczerze nadal nie mam ostatecznej wersji. Na początku chciałem mieć podobną długość torów stacyjnych i toru wyciągowego, żeby cały skład można było przetoczyć na bocznicę. Teraz, kiedy mam już dłuższe składy niż rok temu sądzę, że cały skład musi się mieścić na stacji więc tor wyciągowy trzeba skrócić - trudno, najwyżej będzie się przetaczać na dwa razy. Generalnie zaprojektowanie makiety nie jest proste i trzeba sporo przemyśleć i dostosować do swoich potrzeb. Na pewno nie da się zrobić tak, aby były zachowane wszystkie odległości tak jak w rzeczywistości - trzeba sporo uprościć. Z tego względu zastosowałem też 4 rozjazdy krzyżowe, bo dzięki temu zyskujemy trochę odległości. Uproszczony plan makiety i stacji jest pod poniższym linkiem: https://drive.google.com/file/d/0B-fyR-y4HQESd2RJdi0yRWZoZE0/view?usp=sharing Poza projektowaniem makiety kompletuje też powoli tory, rozjazdy i semafory. W międzyczasie opracowuje również elektronikę do sterowania rozjazdami i semaforami.
 
#45
A tego toru wyciągowego nie możesz trochę wygiąć??
Przesuwasz całą głowice w stronę do góry wg orientacji schematu wydłużając tory stacyjne, a długość czynna toru wyciągowego się nie zmienia... Na kolei w 1:1 bywają takie rozwiązania...

Pozdrawiam z MMz:)
 

Astro

Aktywny użytkownik
#46
Tak czytam i czytam te Wasze rozmowy i dochodzę do wniosku, że guzik wiem o kolei... może to i śmieszne, ale w zasadzie nigdy nie zgłębiałem tematu na tyle, by odtwarzać realne rozwiązania. Raczej skupiam się na krajobrazie i połączeniu samej kolei z car system (konwertuję autka Herpy na modłę Fallera). A samą kolej planowałem uprościć do 2 torów po obwodzie na różnych poziomach obsługujących dwie maleńkie stacyjki + jakieś bocznice i tyle... Jak widzę 8 torów u kolegi, to dostaję oczopląsu :D

Zapewne, jak już uporam się z dociepleniem strychu, pomierzę dokładnie co mi tam wyjdzie i wrzucę do programu a następnie na forum do skonsultowania z ekspertami, bo pewnie sam polegnę już na etapie planowania...
Jeśli chodzi o planowanie - ten darmowy programik XTrkCad (czy jakoś tak), który ma tak ułatwiać projektowanie - masakra. Na co dzień pracuję w wielu programach między innymi Lightwave3D, Autocadzie i Elitecadzie (BIM) i mając porównanie, śmiem stwierdzić, że ów program projektował jakiś sadysta. Za grosz intuicyjności w programie nie ma. Aby cokolwiek poustawiać, trzeba się naklikać jak głupi... no ponarzekałem. Być może jak się wdrożę, będzie mi lepiej wychodziło...

Wracam chwilowo do moich drzew. Pozdrawiam.
 
OP
OP
V
#47
Założenie było takie, żeby całą stację (czyli to co jest między łukami) można było zabierać na imprezy modelarskie. Jeśli wydłużyłbym tor wyciągowy na łuk (co nie jest żadnym problemem) to jednak tor wyciągowy wtedy urywałby się nagle. Zabieranie ze sobą również łuków nie wchodzi w grę bo będą one miały dość mały promień.

Rok temu też jeszcze nic nie wiedziałem. Teraz wiem tylko trochę więcej niż rok temu :) Trzeba trochę poczytać, popatrzeć na schematy istniejących stacji, przeanalizować różne rzeczy i tyle. Na forum jest sporo osób z dużą wiedzą którzy chętnie pomogą. Projekt można wykonać w programie SCARM - jest moim zdaniem prosty i intuicyjny. Mi się przydał do planowania torów w pokoju przy ograniczonym miejscu. Posiada biblioteki torów i rozjazdów. Później przeniosłem się na AutoCADa (a teraz na MicroStation, ale to ze względu na zawód).
 

Harry Potter

Znany użytkownik
#53
Założenie było takie, żeby całą stację (czyli to co jest między łukami) można było zabierać na imprezy modelarskie. Jeśli wydłużyłbym tor wyciągowy na łuk (co nie jest żadnym problemem) to jednak tor wyciągowy wtedy urywałby się nagle. Zabieranie ze sobą również łuków nie wchodzi w grę bo będą one miały dość mały promień.
Ewentualnie zrób jeden moduł ekstra, tzn przeznaczony tylko na wystawy - z prostym torem wyciągowym prostym.
Na co dzień po prostu byś go trzymał w zapasie... A swoją drogą ile ten tor miał by mieć długości rzeczywistej tj. od ukresu do kozła ??

Pozdrawiam z MMz:)

ps. ukres jest to miejsce do którego możesz postawić wagon tak, by nie doszło do kolizji z taborem przejeżdżającym po tym rozjeździe. Na kolei w 1:1 są to te biało - czerwone słupki ustawione w rozwidleniu rozjazdu
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
#54
Postanowiłem wydłużyć tory stacyjne. Teraz najkrótsze (od semafora do semafora) mają 3,1 m długości. Dzięki temu moje najdłuższe składy będą mogły się zmieścić na każdym torze. Jeśli chodzi o tor wyciągowy to już wcześniej miałem taki pomysł, że w przypadku wyjazdów na spotkania mógłbym mieć dodatkowy segment nie używany w domu. Nawet nie musiałby to być długi odcinek prosty. Wystarczyłaby mała wstawka nawet 20 cm, aby zakończyć tor wyciągowy. Na spotkaniach raczej nie potrzeba długiego toru do przetaczania. Tak więc mój tor wyciągowy wydłużyłem na połowę łuku i teraz ma 3,3 m. Dołożyłem też jeszcze jeden skrajny tor stacyjny po drugiej stronie (tabor się nieco rozrósł i trzeba mieć miejsce żeby go gdzieś ustawić). Aktualny (i mam nadzieję, ostateczny) projekt jest tutaj: https://drive.google.com/file/d/1lta45ppQ5gFZvPtLqQNiDo0v8CYhP_AV/view?usp=sharing

Odpowiadając na pytania zadane w poście wyżej: Teraz tor wyciągowy ma 3,3 m. W przypadku zakończenia go przed początkiem łuku miałby: 1,5 m. Nie liczyłem do ukresu, lecz do tarczy manewrowej.
 

Podobne wątki