• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Kolej strychowo-podłogowa w centrum Polski

#1
Witam wszystkich! Dwa lata temu sprzedałem stary tabor i tory w skali TT i zacząłem kolekcjonować pociągi w skali H0. Na początku jazdy odbywały się w pokoju na poddaszu:
1.JPG


Jak wiadomo - apetyt rośnie w miarę jedzenia i ta powierzchnia stała się niewystarczająca. Dlatego rok temu świat kolejkowy został przeniesiony do salonu:
2.JPG


Miejsca było już pod dostatkiem, jednak fakt istnienia torowiska w salonie był nie do końca akceptowany przez pozostałych domowników. Zapadły wtedy decyzje o ociepleniu i zagospodarowaniu strychu który przed inwestycją wyglądał tak:
3.jpg


Na samym początku trzeba było zgromadzić potrzebne materiały:
4.jpg


Rzut oka na centrum dowodzenia wszechświatem:
5.jpg


Pierwsze prace rozpoczęte:
6.jpg


Trzeba było uporządkować wszelkie instalacje które zbiegają się w tym punkcie. Dodatkowo w trzech miejscach strychu przewidziano gniazda sieciowe i elektryczne tak by można było się tam podpiąć z centralką z21:
7.jpg


Jedna połać ocieplona i obłożona płytami g-k:
8.jpg


Czas na drugą stronę:
9.jpg


Wnęka już obłożona:
10.jpg


Szpachlowanie i malowanie:
12.jpg


Jeszcze tylko listwy przypodłogowe i sprzątanie:
13.jpg


W końcu wnęka została skończona:
14.jpg


Główna część strychu również:
15.jpg


No dobrze... W końcu przecież to nie forum budowlane tylko modelarskie, a więc przechodzimy do sedna. Prace budowlane wykonywałem z tatą weekendami przez prawie pół roku. Myślę, że było warto bo taka niewykorzystana powierzchnia w domu będzie w końcu zagospodarowana i to nie byle jak! W piątek tory zostały w końcu rozłożone:
16.JPG


Jak widać tory rozłożone są dopiero na połowie długości strychu. Jest duży potencjał w powierzchni więc można będzie naprawdę szaleć! Planujemy budowę makiety modułowej tak by na strychu mogła leżeć na podłodze, a w razie potrzeby, żeby można było ją przewozić w inne miejsca. Minusem strychu jest jego niska wysokość, ale naprawdę nie przeszkadza to we wspaniałej zabawie:
17.JPG
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
#3
Wykładzina miała być, ale póki co jak tory leżą na podłodze to lepiej jednak bedzie bez niej. Inaczej wszystko wchodziloby w zestawy kołowe pociagow. Jak już zacznie sie budowa skrzynek wtedy jak najbardziej wykładzina będzie wskazana. Na razie jeszcze nie wiem czy skrzynki będą stały bezpośrednio na podłodze czy na jakichś bardzo niskich podporach. Idąc w górę powierzchnia jednak dosc znacznie się zmniejsza, ale z drugiej strony byloby to wygodniejsze. Trzeba będzie wybrać optymalna wysokość na zasadzie prob i błędów.
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#5
No to Łukaszu nie pozostaje mi nic innego jak pogratulować. Miejsca jest na tyle dużo, że naprawdę będzie można jeździć długimi (realistycznymi) składami wagonów. Gratuluję. Będę w tym temacie częstym gościem. Trzymam kciuki za powodzenie. (y)(y)(y)
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
#7
Długość jest taka sama na kazdej wysokości bo ścianki szczytowe są pionowe i wynosi 11.30 m. Szerokość przy podłodze 3.70 m, a na wysokości 70 cm juz tylko 1.70 m. Jedyne sensowne rozwiązanie to skrzynki na podłodze. Trzeba wziac pod uwage tez to ze maja swoja grubość i ze ewentualne drzewa na niej maja swoja wysokość i musza sie zmieścić pod skosem. Dzisiaj troche planowaliśmy i wyszlo nam, ze optymalnie bedzie jak odległość miedzy osiami torowisk bedzie wynosić 2,5 m. Daje to promirn łuku na koncach 1,25 m oraz możliwość lekkiego odsunięcia skrzynek od sciany oraz postawienia drzew czy budynkow.
[DOUBLEPOST=1492377944][/DOUBLEPOST]
No to Łukaszu nie pozostaje mi nic innego jak pogratulować. Miejsca jest na tyle dużo, że naprawdę będzie można jeździć długimi (realistycznymi) składami wagonów. Gratuluję. Będę w tym temacie częstym gościem. Trzymam kciuki za powodzenie. (y)(y)(y)
Ja myślę, że nie tylko częstym gościem w tym temacie, ale również na strychu :) Proponuje zacząć pakować tabor do pudełek i do torby podróżnej :)
 

J1974H0

Ostrzeżony
#15
Minusem strychu jest jego niska wysokość, ale naprawdę nie przeszkadza to we wspaniałej zabawie:
Zobacz załącznik 471376
Mam pytanie. Czy oprócz ocieplenia tą watą przewidujesz jakiś rodzaj dogrzewania w okresie zimowym na tym strychu? Pytam, gdyż obawiam się, że przy mrozie zimowym nagromadzone latem ciepło i tak będzie umykać (choć wolniej) bez dodatkowego źródła ciepła, więc po miesiącu zimna strych i tak może stać się zimny, co niekorzystnie zapewne wpłynęło by na modle pociągów.
Chyba, że uchylisz tą klapę wejściową na strych i tak zostawisz uchyloną. Wtedy ciepło z domu będzie wchodzić na strych). Ale wówczas na pewno więcej zapłacisz za ogrzewanie. Ciekawe jak cię to wyjdzie. Napisz po zimie jak sprawy się mają finansowo odnośnie wzrostu kosztów ogrzewania. Pytam bo sam mam podobny pomysł :)
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
#16
Sądzę, że podczas mrozów w przypadku braku ogrzewania strychu i tak temperatura będzie oscylować koło 10*C. Taka temperatura raczej nie wpłynie negatywnie na modele, a jedynie na komfort zabawy. Otwarcie klapy sądzę, że podwyższy wystarczająco temperaturę, ale tylko w przypadku temperatur na zewnątrz w granicach 5-10*C. Poniżej tej granicy potrzebne będzie na pewno dodatkowe ogrzewanie w postaci jakiegoś grzejnika elektrycznego.
 

jestrabh

Znany użytkownik
#18
Trochę sprzętu temu jamnikowi na hak dałeś:) Rozumiem, że to była próba możliwości uciągu bo moim zdaniem w osobnych zestawieniach kontenerowce czy cysterny prezentowałyby się ciekawiej;) Gratuluję posiadania tak fajnego taboru(y)
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#19
Fajnie to wygląda. Długi skład towarowy przypomina te w realu, ale tak jak Heniek napisał, chyba lepiej wyglądałoby jakby składy były jednolite.
No ale mimo wszystko robi to wrażenie. (y)
 

Podobne wątki