• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej Retycka - Szwajcaria

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#2
Czy są chętni na relację foto z RhB czyli Koleu Retyckiej ?
Będąc na nartach we Włoszech skręciłem nogę ... koniec jeżdżenia :(
No ale raptem niecałe 30 km od miejsca gdzie jestem jest Tirano - stacja krańcowa słynnego Bernina Express... W pociągu da się jechać ze skręconą nogą (jakoś tam kuśtykam to i parę metrów jakby co dam radę przejść).
Nie jestem znawcą tematu więc nie oczekujcie zbyt wielu szczegółów technicznych - te jakby co pewnie znawcy mogą uzupełnić.

No to do dzieła. Tirano ma dwa dworce czołowe ustawione prostopadle do siebie na tym samym placu przydworcowym:

Kolei włoskich:
IMG_0877.JPG


No i ten na którym mi zależy kolei RhB:

IMG_0876.JPG


Co ciekawe - po przejściu drzwi mamy najpierw punkt celny a za nim wchodzimy we włoskim Tirano na teren ... szwajcarski - za bilety płaci się we frankach.

No i możemy korzystać z sieci RhB:

IMG_0892.JPG


Kilka migawek z terenu stacji w Tirano:

IMG_0895.JPG

IMG_0900.JPG

I możemy ruszać pociągiem do Sankt Moritz....
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.418 72 3
#3
To co piszesz o punkcie celnym, to w sumie ciekawe- wsiadasz do pociągu, ale jedziesz po włoskiej ziemi i co trasa exterytorialna??

Pozdrawiam z MMz:)

Ps.coś podobnego chcieli niemcy od Polski dla "frei stadt Danzig"...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#4
W sumie to nic dziwnego, poza Tirano wszystkie stacje i przystanki są na terenie Szwajcarii, więc nawet najkrótsza jazda to podróż międzynarodowa. A w praktyce się tego nie widzi, zwłaszcza, że nie tak dawno Szwajcaria dołączyła do strefy Schengen. Podobnie jest w Bazylei, gdzie cała stacja Basel Bad, w całości obsługiwana przez DB, leży na terenie Szwajcarii. Punkt kontroli granicznej jest urządzony w tunelu łączącym hol kasowy z peronami, co jednak nie znaczy, że teren stacji jest eksterytorialny. To tak, jakby powiedzieć, że na lotnisku strefa za kontrolą paszportową też jest eksterytorialna.

PS. O ile dobrze pamiętam historię, to Niemcy chcieli korytarza eksterytorialnego między Rzeszą a Prusami Wschodnimi, a nie Gdańskiem. A sam Gdańsk to jeszcze inna historia...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#6
No teraz czekamy na dalszą porcję fotek kolegi Zdrady. A potem może i ja coś dorzucę. Ale jest na forum ktoś, kto wie o RhB praktycznie wszystko, bo całą zjeździł, a sporą część przeszedł też na piechotę. Tylko, niestety, mało fotografował, bo był zajęty filmowaniem...
 

Grzesiek L.

Nowy użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
7 0 0
#7
Witajcie.
Jak wygląda zapełnienie pociągów? Wybieram się tam w przyszłym tygodniu. Berniną raczej nie pojadę, bo nie zdążę dojechać z miejsca noclegu. Będę korzystał ze zwykłych regio.
Obawiam się, że w związku z igrzyskami w St. Moritz może być ciasnawo...

Pozdrawiam,
Grzesiek
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#8
No teraz czekamy na dalszą porcję fotek kolegi Zdrady. A potem może i ja coś dorzucę. Ale jest na forum ktoś, kto wie o RhB praktycznie wszystko, bo całą zjeździł, a sporą część przeszedł też na piechotę. Tylko, niestety, mało fotografował, bo był zajęty filmowaniem...
Będą kolejne fotki ... niestety jakość taka sobie bo wszystko robione telefonem a pogoda częściowo była ... bardzo słaba a częściowo super.

Na początek przejazd przez Tirano - momentami pociąg jedzie jak tramwaj - po ulicach miasta:
IMG_0903.JPG

IMG_0902.JPG

IMG_0908.JPG

[DOUBLEPOST=1486680855][/DOUBLEPOST]
Witajcie.
Jak wygląda zapełnienie pociągów? Wybieram się tam w przyszłym tygodniu. Berniną raczej nie pojadę, bo nie zdążę dojechać z miejsca noclegu. Będę korzystał ze zwykłych regio.
Obawiam się, że w związku z igrzyskami w St. Moritz może być ciasnawo...

Pozdrawiam,
Grzesiek
W pociągach było dużo luzu. Ja nie tyle jechałem pociągiem o nazwie Bernina Express - te kursują rano ze Szwajcarii do Włoch a wracają popołudniu co jechałem trasą przez Berninę. Ja rano wyjeżdżałem z Włoch. Ale niemal w każdym składzie są wagony panoramiczne więc nie robi to różnicy.
Pociągi na stacjach przesiadkowych są generalnie dobrze ze sobą skomunikowane.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#9
W drodze do Szwajcarii niestety mgła praktycznie uniemożliwiła dokładne obejrzenie pierwszej superatrakcji na trasie czyli "Krętego wiaduktu" w Brusio. Na szczęście w drodze powrotnej było trochę lepiej i udało sie cokolwiek sfotografować:

IMG_1397.JPG

IMG_1388.JPG

IMG_1382.JPG

IMG_1376.JPG

IMG_1379.JPG

IMG_1373.JPG
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#11
Zdjęcia wiaduktu są bardzo klimatyczne. Też czekam na dalszą relację zdjęciową. Współczuję kontuzji. Życzę powrotu do zdrowia.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#13
Tytułem uzupełnienia: Początkowy plan był taki by z Tirano pojechać tam i z powrotem do Sankt Moritz. Podróż w jedną stronę to trochę ponad 2 godziny jazdy. Normalny bilet powrotny kosztuje 64 franki szwajcarskie. Jeśli chce się jechać w wagonie panoramicznym to obowiązuje dopłata 5 franków. Pani w kasie w Tirano na pytanie czy warto poczekać na kolejny pociąg bo pogoda jest nieciekawa (mgła) bardzo szybko pokazała mi na monitorze kilka zdjęć z kamer no i ... przekonała, że nie ma na co czekać.
Moja trasa ma wyglądać tak (schematy linii są elementem dekoracyjnym, który znajduje się na stolikach w pociągach):

IMG_0916.JPG


No ale żeby nie było samych widoczków ... oto mój pociąg:
W Trentino EZT podjechał i podczepił skład wagonów - takie składy są dość często właśnie zestawiane. Za EZT wagon panoramiczny 2 klasy - nim właśnie podróżowałem.

Pan w czerwonym polarku to konduktor - identyfikacja kolorystyczna firmy bardzo mocna - wszystko na czerwono. Rozkład jazdy i aplikacja do wystawiania biletów - na smartfonie (jest też mikrodrukarka by ten bilet wydrukować).

IMG_0888.JPG


I sam podczepiony EZT nr 3502 Friedrich Hennings (praktycznie wszystko co ma silnik ma też i nazwę własną).
Ten EZT jest modelem dwusystemowym pojazdu rodziny ALLEGRA serii ABe8/12 produkcji Stadlera (chyba ostatnio o nich było w Świecie Kolei).
Friedrich Hennings był niemieckim inżynierem odpowiedzialnym za budowę linii Albulla.

IMG_0894.JPG


A tutaj już cały skład - bardzie w słońcu na stacji Pontresina:
IMG_1046.JPG

IMG_1047.JPG


IMG_1049.JPG

[DOUBLEPOST=1486745456,1486744289][/DOUBLEPOST]
Tylko uważaj. Jazda pociągami w Szwajcarii grozi poważną infekcją. U mnie skończyło się kupowaniem bardzo drogich lekarstw firmy Bemo:D. Tutaj można zobaczyć czym leczyłem infekcję; http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-szwajcarskie.30031/page-5
Chciałoby się powiedzieć, że nie grozi to mnie - wiernemu fanowi 1:220 ale to nie jest prawda. Niestety w tym wypadku to nawet nie są leki gotowe firmy BEMO tylko robione na zamówienie leki recepturowe...

Wystarczy popatrzeć tutaj:

lub ewentualnie pooglądać zdjęcia:

albulla1.jpg

albulla2.jpg

albulla4.jpg


albulla 3.jpg
 
B

bobby74

Gość
#17
Jeśli mogę w temacie RhB, ale o modelach - Bemo oferuje również wagony RhB z wózkami normalnotorowymi. Czy to jest ich wolna twórczość? czy były rzeczywiście takie adaptacje wąskotorowego taboru do normalych torów?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#18
Z tego co wiem to nie było adaptacji wagonów wąskotorowych RhB na tor normalny. Bemo owszem robiło tabor RhB na tor H0m i H0e, w zasadzie były tylko przesuniete koła na osiach. W wagonach klocki hamulcowe były dostarczane jako elementy do samodzielnego montażu a w podwoziu były otwory montażowe dla obu szerokości toru. Natomiast żeby były wózki na 16,5mm to pierwszy raz słyszę.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#20
Prawdopodobnie ktoś wstawiający te modele na stronę sklepu nie dopisał tej małej litery m do skali H0. Te wagony kursują po torze 1000mm, więc pasują tylko do tej skali. Ale żeby to sprawdzić to należy porozmawiać ze sklepem. Jak weszłem na tę stronę co podał kolega i nacisnąłem przycisk język polski po prawej stronie to te wagony zniknęły.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki