Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Szukam na forum ale brak tematu o kolejach piaskowych, zdjęcia porozrzucane w wielu tematach, myślę że warto aby wreszcie było w jednym. Takie dwa ciekawe zdjęcia jedno przypuszczalnie ze stacji Jaworzno Szczakowa Północ, drugie z wagonem to okolice. Zapraszam do umieszczania innych zdjęć. Źródło facebook/historyczne Jaworzno
Pozwolę sobie odświeżyć temat paroma może nieszczególnie historycznymi zdjęciami mojego autorstwa, ale mimo wszystko nie do powtórzenia. Jeszcze parę lat temu byłem bardzo aktywnym i wielkim pasjonatem tej kolei. Dziś aktywności brak, bo i nie ma za czym biegać. Z ponad setki mostów eksploatuje się tylko jeden, na domiar nie w celu podsadzki, a składu budowlanego. Jego losy też wydają się być policzone, ale oby trwał jak najdłużej w obecnej funkcji!
TEM2-157 i TEM2-188 uchwycone 4 października 2013 roku w promieniach zachodzącego słońca na tle KWK Makoszowy. Maszyny przyjechały tutaj w Kotlarni po 30 węglarek z powyższej kopalni dla Elektrowni Rybnik. Pojechały dalej widocznym szlakiem KWK Makoszowy - Michał, który niestety przeszedł już do historii. Podobnie zresztą dzieje się z KWK Makoszowy...
25 października 2012, Chorzów. Lokomotywa ST44-1204 na popychu składu prowadzonego SM42-1202 wjeżdżaja na stacje kolei piaskowej Zygmunt August. Pociąg rozładowany na szybie Witczak zmieni kierunek jazdy i uda się dalej w drogę do Kotlarni po torach PLK. Obecnie cała stacja jest zrównana z ziemią... dosłownie! Nasyp i cała ława stacyjna zostały rozebrane, po nastawni również nie ma śladu.
2 stycznia 2015 i lokomotywa TEM2-174 prowadząca wspólnie z leciwą koparką Skoda E-303 załadunek i młodszym CATem na polu Bukowno dawnej KPP Szczakowa, a wówczas DB Schenker. Dziś nie ma tam torów, koparek, pole jest rekultywowane...
JCB, czyli jedna z najbardziej kultowych miejscówek na kolei piaskowej! To w tej okolicy swój bieg rozpoczynała biegnąca mostem Magistrala Południowa. Dawniej dwutorowa, zelektryfikowana... Na zdjęciu wykonanym 13 listopada 2015 widać lokomotywę TEM2-106 ze składem radwanów rozładowanych na dawnym polu piaskowym KPP Maczki-Bor wracającą na KWK po kolejny ładunek. Wówczas jeszcze czynna, górująca nad okolicą nastawnia JCB dziś popada w ruinę.
Dziś na stronie natknąłem się na ciekawe ujęcia parowozowni Szczakowa z 1989 roku. Klimat odstawionych rzędów dwójek i czterypiątek przed parowozownią przy stacji kolei piaskowej Szczakowa Południe należał do szczególnych...
Właśnie w sprzedaży internetowej ukazał się nowy numer magazynu Stalowe Szlaki nr 3/2019. Na jego łamach ukazał się obszerny artykuł mojego autorstwa poświęcony lokomotywie TKz 211, czyli jednej z najmocniejszych lokomotyw parowych w Polsce. Ostatniej zachowanej lokomotywie tej klasy zbudowanej w 1938 roku przez fabryki Borsiga dla Sandbahngesellschaft der Graflich von Ballestremschen und Borsigschen Steinkohlenwerke, czyli późniejszej kopalni piasku Pyskowice, a dalej PMP-PW.
Na kilkunastu stronach pełny opis budowy i eksploatacji, wspomnienia z eksploatacji oraz rewelacyjne zdjęcia Tadeusza Suchorolskiego w tym kolorowa fotografia z 1974 roku wykonana na terenie KWK Wesoła!
Na chwilę obecną w sprzedaży internetowej, a od 17 grudnia w empikach - polecam!
Kumpel przesłał mi zdjęcie z rodzinnego albumu. Kolej piaskowa co widać po napisach na wagonie. Rok nie wiem, ale chyba krótko po wojnie. Trzeci od prawej mieszkaniec Kuźnicy Antoni Rotta (bałerk) brat jego pradziadka.
...a takie mam pytanie. Dwa tygodnie temu podróżując koleją przez stację Malbork (w dniu 19 stycznia) widziałem na niej odstawione wagony rolkowe (prawdopodobnie 401Vc lub podobne), a więc typowe dla Kolei Piaskowych i rejonu Śląska. Bez wątpienia były to wagony rolkowe, bo pomimo, że widziałem je z daleka, to mają one bardzo charakterystyczne elementy budowy. Nie wiem czy wagony te (na pewno kilkanaście - ponad 20 szt.) były odstawione w stanie nieczynnym (choć na takie wyglądały, ale może było to tylko złudzenie) / czy przybyły z jakimś pociągiem ???.
Nie ukrywam, że byłem zaskoczony tym widokiem. Później przyszło mi naprędce do głowy (takie dziwne czasy mamy ), że być może odbywający się przekop mierzei wiślanej jest okazją do pozyskania ogromnych ilości piasku dla kopalń... ale to tylko śmieszna, luźna dywagacja bo nie ma to jakiegokolwiek uzasadnienia ekonomicznego i trudno sobie wyobrazić, aby piasek, na początkowym ok. 40 km. odcinku był transportowany wywrotkami do Malborka .
Tak więc może ktoś coś wie, dlaczego wagony rolkowe znalazły się w Malborku ?
Nie ukrywam, że byłem zaskoczony tym widokiem. Później przyszło mi naprędce do głowy (takie dziwne czasy mamy ), że być może odbywający się przekop mierzei wiślanej jest okazją do pozyskania ogromnych ilości piasku dla kopalń... ale to tylko śmieszna, luźna dywagacja bo nie ma to jakiegokolwiek uzasadnienia ekonomicznego i trudno sobie wyobrazić, aby piasek, na początkowym ok. 40 km. odcinku był transportowany wywrotkami do Malborka .
Tak więc może ktoś coś wie, dlaczego wagony rolkowe znalazły się w Malborku ?[/QUOTE]
Piasek z przekopu będzie wykorzystany na plażach Mierzei Wislanej
Swego czasu chyba Depol nabył bardzo dużą ilość (z istniejących jeszcze rolkowców) i przetransportował je na północ kraju (m.in. do swojej bazy w Bydgoszczy) w celach przebudowy na wagony stałe (bez typowego dla rolkowców rozładunku). Z tego co wiem, większość pocięto na złom, jednakże może kilkanaście sztuk jednak zostało przywróconych do ruchu zgodnie z zamierzeniem?
Swego czasu chyba Depol nabył bardzo dużą ilość (z istniejących jeszcze rolkowców) i przetransportował je na północ kraju (m.in. do swojej bazy w Bydgoszczy) w celach przebudowy na wagony stałe (bez typowego dla rolkowców rozładunku). Z tego co wiem, większość pocięto na złom, jednakże może kilkanaście sztuk jednak zostało przywróconych do ruchu zgodnie z zamierzeniem?
Posterunek odgałęźny Borki - jak mnie pamięć nie myli. Dwutor idzie w odstawkę a trakcji już dawno nie ma. Widok w kierunku zachodnim czyli na Śląską stronę:
Kolejne zdjęcie - to Zagłębie Dąbrowskie i linia biegnąca od strony Jęzora Centralnego (w tle sosnowieckie osiedle Piastów):
Jako, że cierpliwi są czasem wynagradzani to 26 marca 2007 roku pojawiło się:
Jajko z niespodzianką (a na prawo łącznica z Szopienicami Północnymi - czyli wracamy na PKP).
Poniżej - niespodzianka w pełnej krasie:
"Sputnik" w malaturze CTL.
Smutno patrzy...
Machając oznaczeniami końca składu.
I tyle go widzieli...
U góry Aleja Roździeńskiego - arteria od lat łącząca sześciopasmową drogą Sosnowiec z Katowicami. Torów już od dawna nie ma... Sentyment pozostał.
Dzisiejsze znalezisko - https://www.virus-dampf.de/1991/sandbahn.html
6 czerwca 1991 roku najpewniej turyści z Niemiec mieli okazję zobaczyć manewry na stacji podkoparkowej Ortowice, dalej obrządzanie w Kotlarni i nietypowo Ty51-140 z popychem Ty45-2560 na szlaku piaskowym.
Rozbiórka mostu podsadzkowego szybu Wschodniego KWK Halemba-Wirek w Rudzie Śląskiej realizowana w 2014 była dość szybka, ale udało się ją uwiecznić. Miejsce niezwykle klimatyczne, bo tor piaskowy parę metrów przed mostem krzyżował się z torem z KWK do stacji PKP Ruda Kochłowice.
Ja proponuję polatać nad kopalnią piasku Kotlarnia i jej polami. Jeszcze masz szansę zrobić z góry ostatnią koparkę z pola Korzonek, bo podeszła już pod samą stację podkoparkową Ortowice i tu najpewniej dokona żywota. Pole Ortowice funkcjonuje jeszcze i powinno działać na dwie koparki tj. podsiębierną i nadsiębierną klasycznie, jak na każdym polu piaskowym. Z góry na pewno wyglądałoby to fantastycznie!
To są te regiony - https://www.google.com/maps/@50.2712828,18.3304308,4370m/data=!3m1!1e3