• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

(Kolej nie-realna) Pm37 prezentuje

OP
OP
P

Pm37

Znany użytkownik
Reakcje
99 0 0
Cieszę się, że temat zyskuje na uwagach i słowach wsparcia ;)

Wpis bez obrazka to połowa wpisu ;)

pm372_20170121_0030.jpg


Do zobaczenia z kolejną porcją wunderbarownych digitallandszaftów ;)
 

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.287 247 30
Mnogość i szerokość planów , głębia perspektywiczna , która przewyższa makiety, łatwość w doborze taboru i to waloryzowanego ,
reasumując to niebezpieczna droga, obyśmy ze środowiska nie stracili makieciarzy real na rzecz digital.
 
OP
OP
P

Pm37

Znany użytkownik
Reakcje
99 0 0
Nie nie nie... co to to nie ma mowy ;). Nie będę się odcinał od źródła mojej inspiracji ;) Sorry, taki mamy klimat.

Swoją drogą chyba nigdy tutaj jeszcze nie prezentowałem jak wyglądają oryginalne obrazki - bez ulepszeń graficznych.

pm372_20170117_0005.jpg
pm372_20170121_0015.jpg
pm372_20170121_0016.jpg
pm372_20170121_0030.jpg
 
OP
OP
P

Pm37

Znany użytkownik
Reakcje
99 0 0
Dzisiaj zbiór różnych miejsc, czasów itd. Miłego długiego i zapraszam do oglądania :)
2-256.jpg
et22-defekt.jpg
pgd.jpg
Pm37standard3.jpg
s200ctl.jpg
SP45mhm2.jpg
uaz.jpg


Co do przedostatniego obrazka - bardzo chciałbym podziękować koledze Kilanziomowi za nadesłanie inspiracji i podzielenie się informacjami :)
 
OP
OP
P

Pm37

Znany użytkownik
Reakcje
99 0 0
Tak z ciekawości zapytam: Ile czasu zajmuje Ci zrobienie takiego screena?
Hm, jeśli pozwolisz to trochę się rozpiszę.

Krótka wersja: bardzo różnie. Od 10 minut do nawet godziny lub więcej (zależy od potrzeby). Screenshooty niżej :)

Długa wersja: no i tu zaczyna się pole do popisu. Przede wszystkim opieram się na znajomości mapy. Lub też jej braku. Że akurat w Trainzie mam gotowce od autorów to chwała im za to :) Nie wiem ile by mi zajęło stworzenie własnej mapy, ale na pewno nie wyglądałaby tak dobrze, bo do tego akurat mam dwie lewe ręce :) Inną kwestią jest to co potrafię zrobić z czyimś dziełem :)

W pierwszej kolejności najważniejszy jest pomysł. Że mogę stracić krocie i masę czasu, to chyba rzecz oczywista. Niejednokrotnie przeglądam albumy kolejowe (zarówno te od Eurosprintera, jak i tutejsze forumowe galerie ;)) i często bywa i tak, że nic z tego nie wychodzi. Jeśli mam już jakiś pomysł, który mogę zrealizować, wtedy dobieram odpowiednią mapę. Czas, miejsce, pogoda, zestawienie składu - to wszystko potrafi trwać. Ręcznie dobieram wagony, lokomotywy i ustawiam je według własnego upodobania. Staram się unikać efektu powtarzalności wagonów (co niestety nie zawsze wychodzi z powodu braku aż tak dużej ilości taboru waloryzowanego - o ile takich Eaosów typu 408, 412 itd. jest masa, o tyle gorzej z taborem historycznym, a już zwłaszcza z wagonami osobowymi). Mimo wszystko polscy trainzowicze zapewniają naprawdę gigantyczną ilość taboru - przez kilkanaście lat scena rozrosła się do prawdopodobnie kilkunastu tysięcy polskich dodatków. Od pierdół typu beczka, aż po większe obiekty np. hale dworcowe mistrza Kilanzioma :)

Miejsce odgrywa kluczową rolę ponieważ od niego zależy jakie jest oświetlenie. A tego nie zmienię. Zapewne zauważyłeś, że wszystkie screenshooty są tak dopasowane, aby było jak najkorzystniejsze oświetlenie dla taboru :) Preferuję raczej albo ładnie oświetlony skład, albo jeśli już - to cały ciemny jak vide T478.3 pod mostem parę screenów wyżej. Inne ustawienia pokazują niedoróbki samego symulatora (trudność z generowaniem cieni - przecież to oczywiste, że jeśli słońce wali bezpośrednio w czoło lokomotywy, to trudno, aby kolejny wagon za nią był w pełni oświetlony od czoła - jakby lokomotywy nie było). Oczywiście nie ma tak, że nie zmodernizuję mapy pod własne potrzeby. Lubię zapychać luki, których autor z racji ograniczeń symulatora i własnego czasu, nie mógł wypchać np. roślinnością (np. koszmarem jest wypełnianie międzytorza zielskiem, tak aby nie było ono powtarzalne - trudno to wykonać, na makiecie chyba łatwiej ;)), dorzucić jakieś drzewko, ale raczej nie biorę za tworzenie dróg, budynków itd. tam gdzie ich nie ma - roślinność potrafi wepchać się wszędzie, ale trudno żeby np. kamienica stała w szczerym polu. No to znowu czasem trochę czasu zleci.

Że tabor i jego spasowanie bywa trudne - to widać ładnie po tym, że rzadko pokazuję zdjęcia stacyjne. Zdecydowałem się na ledwo parę screenów stacyjnych, ale tutaj jak widać wszystko się komplikuje ze względu na moją filozofię - różnorodność taboru, dopasowanie, ustawianie itd. Z jednym z tych większych screenów kombinowałem z dobre 2 godziny, a efekt i tak nie był dla mnie zadowalający. Kiedy jednak to zrobię, pora na sesję screenotwórczą.

I to najkrótsza część imprezy. Odpowiednie dobranie kątów, odległości, przybliżenia - to trwa naprawdę krótko. Im lepsze miejsce - tym mniej pracy. Kiedyś potrafiłem robić po 15 screenów (znajome panowie fotografowie, prawda? ;)), a dzisiaj wystarczy mi na wszelki wypadek 3-5 screenów z jednego miejsca i ewentualnymi zmianami kątów. Potem selekcja najlepszego screena optycznie - i siadam do paint.neta.

Za dużo tu nie modernizuję. Zmiana poziomów, nasycenia, kontrast, delikatne wyostrzenie - max. 5 minut roboty. Jest jeszcze drugi program, którego używam, ale to już mój sekret ;) W nim dodaję parę ciekawych nakładek i filtrów. I to wszystko.

Suma sumarum, trudno naprawdę podliczyć ten czas - jeśli wiem czego chcę, co chcę i jak chcę - to do 10 minut się zamknę spokojnie. Ale najgorsza jest jazda bez pomysłu, a przecież czasem chce się coś zrobić, ale nie ma weny :(

Nie jestem też mistrzem w kwestii doboru wagonów osobowych. Wiem trochę na ten temat - tyle co mi właśnie wystarcza do screenów, ale jeśli to coś nowego dla mnie np. formowanie Gedanii jak ww (tak w ogóle to wiem, że powinienem dostać ochrzan za brak parowozu ;)) - to muszę się skonsultować. Trudno ze zdjęć rozpoznać niektóre wagony (szczególnie te dalsze). Naprawdę - chęci mam dobre, ale gorzej z wykonaniem :(

No to chyba w sumie tyle.

Pora na screeny:
40-201.jpg
40-201v2.jpg
43-155.jpg
WLab gosa.jpg


Przede wszystkim cieszę się, że się podoba. Chciałbym, żeby każdy z moich screenów był jednocześnie mini-dziełem artystycznym, ale zawierał istotnie klimat danego okresu, lokacji i warunków pogodowych.
 
Ostatnio edytowane:

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.477 56 5
Czwarta epoka rządzi , fajnie wyszły Ganz'e . Miło popatrzeć ,niektóre screeny jak żywe.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.115 50 6
Dziękuje za wyczerpującą odpowiedź. Ja jestem w grafice komputerowej zupełnie zielony, w gry raczej nie grywam, ale rozumiem, że to wygląda mniej więcej tak: Nie wszystkie obiekty na screenie są Twoje. Skądś je ( np. z Trainza) pobierasz i umieszczasz na swoim obrazku. Czy to jest tak, że taki obiekt, dajmy na to lokomotywa jest zrobiony w 3d od a do z , czyli z każdej możliwej strony, a Ty możesz nim dowolnie obracać i pokazać go z dowolnej strony oraz "wpasować go w screena" Domyślam się też że stworzenie takiego obiektu, czyli wagonu czy lokomotywy to jednak żmudna robota i ta pochłania sporo czasu.
A co z perspektywą takiego pojazdu?? Rozumiem, że cienie, zabrudzenia możesz dołożyć sam. Myślałem też, że zieleń jest akurat łatwa, tu dziubniesz kwiatek, tam pacniesz jakąś trawką z jakiegoś gotowca i już, a tu się okazuje, że to nie takie hop siup. Tak czy siak, niezmiernie mi się Twoje prace podobają, widać, że robisz to z sercem. Pozdrawiam !
 
OP
OP
P

Pm37

Znany użytkownik
Reakcje
99 0 0
Właściwie to żaden nie jest mój.

Dobrze myślisz, to żmudna praca - nawet zrobienie byle beczki wymaga dość trochę czasu.

Co do cieni i zabrudzeń - tutaj też to integralna część modelu (a właściwie tekstury modelu - w teorii też mógłbym dołożyć sam, ale w praktyce to nie takie proste, zresztą podobnie jak w rzeczywistym modelarstwie; tutaj problemem jest powtarzalność tekstury).

Co do trawki itd. - każdy obiekt wymodelowany ma swój kształt, strukturę itd. Dlatego go trudno dobrze wpasować. Co prawda tzw. spliny (czyli elastyczne obiekty typu sieć trakcyjna, słupy WN, NN, trawa itd.) są troszkę lepsze w wpasowaniu, ale to dalej sztywna bryła, która ma tylko funkcję i możliwość rozciągania, ale w ograniczonym zakresie.

Dziękuję :)

Standardowo - pora na to, co tygrysy lubią najbardziej :D

Różne style, różne konwencje - do wyboru, do koloru.

232luskav2.jpg
CTL S-262.jpg
2-256.jpg
42-504.jpg
46-019.jpg
408s.jpg
 

Bobik

Aktywny użytkownik
Reakcje
179 3 1
A jako zapalony gamer nie mogę nie zapytać: tekstury taboru są zapisywane w jakimś przyjaznym formacie, da się je otworzyć w jakimś popularnym programie graficznym? (Np w celu waloryzacji, czy zmiany detali?)
 
OP
OP
P

Pm37

Znany użytkownik
Reakcje
99 0 0
Przyjazny format? Cóż, tga to raczej przyjazny dla każdego obeznanego z gimpem czy photoshopem (lub paint.netem)...

Pora jeszcze na dokładkę :)

Pm372_20170805_0021.jpg
Pm372_20170805_0026.jpg
Pm372_20170805_0030v3.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
Kolega, który wykonał model (swoją drogą jest obecny na tym forum) wyznaje zasadę minimalizmu w swoich technikach modelarskich. Wykonuje on z reguły jeden model danej marki. W tym wypadku wykonał on jeden model ciężarówki Ził z wywrotką wannową. Robi to, ponieważ każdy model z osobna generuje obciążenie przy generowaniu terenu dla komputera. Osoby ze słabszymi komputerami odczuwają każdy samochód czy ciężarówkę. Ja jestem w trakcie zmiany komputera i w miejscu przecinania się drogi krajowej z torami kolejowymi musiałem ustawić "fikcyjne" ograniczenie prędkości (niby przejazd remontują czy coś) ponieważ tak klatkowała animacja (po obu stronach przejazdu stało parenaście samochodów) że aż bolało patrzenie na to. Silnik w starszych wersjach gry jest po prostu zły.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Fajne obrazki. Drobna uwaga: jeżeli pociąg jest prowadzony w trakcji podwójnej (oba elektrowozy pracują), to oczywiście drugi też powinien mieć podniesiony pantograf. W takiej sytuacji podniesiony przedni pantograf na pierwszej lokomotywie jest prawidłowy. Jeżeli druga lokomotywa jest tylko przesyłana "na zimno", to w pierwszej powinien być podniesiony tylny pantograf.
 

Podobne wątki