• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej na pomorzu w XIX , XX , XXI

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.131 28 6
Z mostkiem w Trzepowie to legenda. Zobacz w jakim kierunku idzie, miał być drogowy jak już, bez związku z linią do Gdańska.
Tak Btw, wg mnie skrót do Gdańska był planowany przez Skarszewy, ale wycofali się z tego. Linia do Liniewa była lokalna, jako połączenie Czerska z Kościerzyną. Również profil
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.131 28 6
Wrócę do tematu Czersk-Liniewo i legendy rzekomego skrótu do Gdańska (z czym zdecydowanie się nie zgadzam - w skrócie: od poczatku planowane wyjście z Czerska ze zmianą kierunku pociągu w relacji Berlin-Gdańsk, lokalny charakter linii Stara Piła-Gdańsk). W wyszukiwarce archiwum znalazłem plan Liniewa (projekt linii), gdzie wbrew obiegowej opinii stacja nie miała być przesunięta, a nowa linia miała omijać ówczesną (i "obecną") stację. Reasumując - nie widać śladu ew. przedlużenia linii na niemieckich planach. Polskie podejście do dokończenia linii zakładało brak wiaduktu zarówno w Czersku, jak i w Liniewie (to drugie nie doczekało się realizacji).
 

Załączniki

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.131 28 6
Podczas budowy magistrali węglowej, istotny był odcinek Czersk-Kościerzyna. Jego budowa (na odcinku Czersk-Bąk) wykorzystująca istniejące roboty ziemne z linii Czersk-Liniewo pozwoliła na kursowanie pociągów Laskowice-Czersk-Kościerzyna-Gdynia krótszą trasą, bez zmiany kierunku na stacjach. W stosunku do projektu niemieckiego, wyjazd z Czerska w kierunku Bąka zrealizowano bez wiaduktu, stacja/przystanek w Mokrem nie powstała. Również nie zrealizowano budowy parowozowni w Czersku (istniała szopa 2 stanowiskowa).
Co ciekawe , wykonana korekta wyjazdu z Czerska w kierunku Laskowic z charakterystycznym wykopem przecinającym DK22 była również zaplanowana przez kolej niemiecką (10_1081_0_4_6295_60150485.jpg)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
Czy kolega @Kamilb zna historię zmiany wyjścia magistrali węglowej z Kościerzyny na północ? Chodzi mi zarówno o powody porzucenia dawnej linii przez Sikorzyno i poprowadzenia magistrali nowym śladem aż do Gołubia, jak i modyfikacja (chyba już w trakcie budowy) samego wyjścia z Kościerzyny, z nienaturalnym wybrzuszeniem w kierunku wschodnim (między dzisiejszym wiaduktem drogowym przy stacji, a wiaduktem linii do Lipusza). Co do tej drugiej sprawy, to gdzieś czytałem, że natrafiono na bardzo grząski grunt, którego nie dało się dostatecznie umocnić i trzeba było to obejść, ale nie mam pewności, że tak faktycznie było.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.131 28 6
Czy kolega @Kamilb zna historię zmiany wyjścia magistrali węglowej z Kościerzyny na północ? Chodzi mi zarówno o powody porzucenia dawnej linii przez Sikorzyno i poprowadzenia magistrali nowym śladem aż do Gołubia, jak i modyfikacja (chyba już w trakcie budowy) samego wyjścia z Kościerzyny, z nienaturalnym wybrzuszeniem w kierunku wschodnim (między dzisiejszym wiaduktem drogowym przy stacji, a wiaduktem linii do Lipusza). Co do tej drugiej sprawy, to gdzieś czytałem, że natrafiono na bardzo grząski grunt, którego nie dało się dostatecznie umocnić i trzeba było to obejść, ale nie mam pewności, że tak faktycznie było.
1. Prostowanie profilu podłużnego (stara linia do Kościerzyna-Kartuzy miała wzniesienie przed sikorzynem)
2. Nienośny grunt, pewnie torf (do tej pory jest tam bagienko)
 
Reakcje
3.349 16 0
i modyfikacja (chyba już w trakcie budowy) samego wyjścia z Kościerzyny, z nienaturalnym wybrzuszeniem w kierunku wschodnim (między dzisiejszym wiaduktem drogowym przy stacji, a wiaduktem linii do Lipusza). Co do tej drugiej sprawy, to gdzieś czytałem, że natrafiono na bardzo grząski grunt, którego nie dało się dostatecznie umocnić i trzeba było to obejść, ale nie mam pewności, że tak faktycznie było.
W książce o magistrali węglowej są zdjęcia z tego miejsca z okresu budowy i widać jak skład roboczy "zjechał" razem z nasypem.
Dokładnie tak. Przyczyną zmiany północnego wyprowadzenia "węglówki" i przesunięcia jej nieco na wschód, przy jednoczesnym zmniejszeniu promienia łuku były problemy z zapadającym się nasypem, który powstał "na błotach" obrzeża wyschniętego jeziora. O tej sprawie bardzo dokładnie napisane jest w Inżynierze Kolejowym nr 127 (3/1935) w artykule inż. Józefa Nowkuńskiego "Wykonanie nasypów na błotach (budowa kolei Herby Nowe - Gdynia)". Poniżej zamieszczam strony tego artykułu, poczynając od pkt. III - Nasyp na błocie pod Kościerzyną, i pkt. IV z dokładną analizą tego co stało się z nasypem.

Inżynier Kolejowy nr 127 (marzec 1935) str. 61.jpg


Inżynier Kolejowy nr 127 (marzec 1935) str. 62.jpg


Inżynier Kolejowy nr 127 (marzec 1935) str. 63.jpg


Inżynier Kolejowy nr 127 (marzec 1935) str. 64.jpg


Inżynier Kolejowy nr 127 (marzec 1935) str. 65.jpg


Inżynier Kolejowy nr 127 (marzec 1935) str. 66.jpg
 

Podobne wątki