• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej na pomorzu w XIX , XX , XXI

Szwed1978

Znany użytkownik
#1
Rozpoczynam taki oto wątek ponieważ pomorze nie ma takiego wątku a zdjęcie od którego chcę zacząć nijak nie pasuje mi do innego wątku.

Ustka lata 40 hitlerowcy na ćwiczeniach. Ale ta linia kolejowa przed flackiem 88 może ktoś jest w stanie dopowiedzieć kiedy ta linia została rozebrana. Chyba jest to przedłużenie bocznicy która obecnie służy jako wczasy wagonowe.
15710459414_8eddd6f148_b.jpg

https://www.flickr.com/photos/94791180@N06/15710459414/
 
#2
Ale ta linia kolejowa przed flackiem 88 może ktoś jest w stanie dopowiedzieć kiedy ta linia została rozebrana.
A została rozebrana? Jest to (lub był) tor bocznicy na poligon artyleryjski, która odchodziła od rozebranej w 1945 roku linii Ustka - Sławno. Bocznica przetrwała i istniała jeszcze długo po wojnie, a w grudniu 1947 roku uruchomiono na niej nawet przystanek Ustka Koszary. Na profilu facebookowym Ustki są jeszcze inne zdjęcia z czasów niemieckich:

ust3.jpg ust1.jpg ust2.jpg
 
#5
Tu jest inna mapa czyli co CIA czy inna tajna organizacja sądziła na ten temat:
http://www.mapywig.org/m/ALLIED_map...050K//M753_POLAND_50K_2627_III_USTKA_1982.jpg
Wracając do przystanku Ustka Koszary przepyrałem cztery kwity na krzyż i te cztery kwity każą mi wątpić czy kiedykolwiek do Koszar pojechał jakikolwiek pociąg.
Dwie tabelki z RJ
lato 1948 r.
koszary 1948 lato.jpg

Jak widać po nagłówku Koszary dopisane w ostatniej chwili.
W RJ z zimy 1948 r. jest już lepiej
ustka_1948_zima.jpg

Nie mam tabelki z RJ z lata 1949 r. ale w skorowidzu stacji i przystanków Koszary figurują.
I na tym koniec, szlus i pozamiatane Koszary znikają i więcej o nich nie słychać i można stwierdzić, że był taki przystanek ale szybko zniknął.
Mam trochę odmienne zdanie.
Moim skromnym zdaniem nic tam nie jeździło a ww tabelki to wspomnienie po jakichś tam koncepcjach.
Ówcześnie powszechną praktyką była procedura dopisywania nowo-powstałych punktów handlowych do WOTu.
Wyglądało to w poniższy sposób:
nowe.jpg

Bywały też przypadki, że coś tam likwidowano i były o tym odpowiednie adnotacje w DTiZK jak poniżej
skreslenia.jpg

I parowóz z rzędem temu, kto znajdzie ww Wojsłowice. Ale o tym może kiedy indziej ..... hehehe
W każdym bądź razie przepyrałem Dzienniki TiZK z lat 1947-1950 i nijakich Koszar nie znalazłem.
W tak zwanym międzyczasie wydano drugie po wojnie wydanie WOTu.
Niestety nie ma tam Koszar.
ustka.jpg

Oczywiście nie byłbym sobą gdybym nie znalazł Koszar.
Są jak najbardziej w dziele poniższym na stronie 251 w tabelce 862.
wot.jpg

Tabelka jest jednak fatalnej jakości i raczej trzeba się domyślać jej treści, w związku z tym nie będę jej publikował.
Zresztą cały powyższy WOT kiedyś upubliczniłem, więc zainteresowani mogą sobie sprawdzić.
Odnoszę jednak wrażenie, że powyższy WOT jest spisem wszelkich linii kolejowych, które mniej lub bardziej formalnie były własnością ówczesnego PKP.
Znajdują się tam kwiatki w rodzaju Tarnobrzegu Wąskotorowego:
tarno1.jpg

Będącego na dodatek stacją styczną z koleją normalnotorową.
Ale o Tarnobrzegu Wąskotorowym też może innym razem przy jakiejś okazji.
Oczywiście wszystko załatwiłaby tabelka ze służbowego RJ i cała moją powyższą pisaninę można sobie wsadzić gdzieś.
O tym gdzie można sobie ją wsadzić to może innym razem ..... hehehe

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
#6
ksiezyc_nad_gieesem
- bardzo cenię sobie Twoje wyjaśnienia i dociekliwość w przekopywaniu tych papierzysk !
A wyniki i wnioski z tego płynące też będzie można sobie gdzieś ws..., to znaczy się zaszufladkować ;)
Dzięki za ogrom pracy i pozdrawiam !

A ten Tarnobrzeg Wąskotorowy, to by mnie ciekawił ...
Oczami wyobraźni próbuję nieudolnie wyobrażać sobie te przeładunki zaopatrzenia wojennego z 1524mm na 600mm, gdzie skład wąski być może miał na haku taki Kitson-Meyer i potem ten długi sznur wagoników przez drewniany most na Wiśle ciągnął dalej na bezkresną sieć Jędrzejowskiej Kolejki ...
Ech ... rozmarzyłem się, mimo iż to musiało być w tych niedobrych czasach.
 
#7
w skorowidzu stacji i przystanków Koszary figurują.
I na tym koniec, szlus i pozamiatane Koszary znikają i więcej o nich nie słychać i można stwierdzić, że był taki przystanek ale szybko zniknął.
Mam trochę odmienne zdanie.
Moim skromnym zdaniem nic tam nie jeździło a ww tabelki to wspomnienie po jakichś tam koncepcjach.
To tak jak ja (znaczy też mam odmienne zdanie). Moja informacja o uruchomieniu przystanku i rozpoczęciu przewozów pochodzi z prasy codziennej i była "relacją z", a nie "planem na" (Dziennik Bałtycki nr 349/1947). Co więcej - uważam, że przewozy trwały tam znacznie dłużej, tylko zniknęły z oficjalnych rozkładów jazdy jako przewozy "wojskowe". W końcu przystanek jak i sama linia leżały (i zresztą dalej leżą) na zamkniętym terenie wojskowym. A pociągi? A pociągi pewnie spokojnie dowoziły żołnierzy do koszar po oficjalnym skończeniu biegu na stacji w Ustce. Spróbujemy znaleźć "języka" wśród miejscowych.

Co do mapy - patrząc na to, że na zdjęciach dochodziła nad samo morze, jakoś też bardziej wierzę polskiej mapie geodezyjnej, niż tej "szpiegowskiej" ;).
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
#11
Wizyta w Starogardzie Gdańskim w dniu 28.02.2017 r.

Widok z Wiaduktu w kierunku Tczewa i w prawo do Skórcza. Nastawnia SG
Obraz 191.jpg


Wyburzanie budynku koło nastawni
Obraz 193.jpg



Obraz 194.jpg


Widok na stację
Obraz 196.jpg
Obraz 197.jpg

Na stacji są tylko sygnalizatory kształtowe. Widok w kierunku stacji Pinczyn
Obraz 198.jpg

Nastawnia Sg1
Obraz 200.jpg

Budynek pomiędzy stacją a nastawnia Sg1
Obraz 201.jpg

Magazyny na stacji
Obraz 202.jpg


Widok z pod wiat peronowych w kierunku Pinczyna
Obraz 205.jpg


... i w drugą stronę
Obraz 206.jpg


Budynek stacji jest zaniedbany
Obraz 207.jpg


Jakaś piwnica - magazyn?
Obraz 208.jpg
Obraz 209.jpg
Obraz 210.jpg

Cdn.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
#12
Starogard Gdański c.d.
Bardzo ładne wzory na elewacji
Obraz 211.jpg
Obraz 212.jpg


Wnętrze stacji
Obraz 213.jpg
Obraz 214.jpg
Obraz 215.jpg
Obraz 216.jpg


Budynek od frontu
Obraz 220.jpg

... oraz budynki sąsiadujące
Obraz 221.jpg
Obraz 222.jpg
Obraz 223.jpg
Obraz 224.jpg


Nastawnia SG1
Obraz 231.jpg


Za płotem wytwarza się trunki rozweseląjaco - sponiweierające
Obraz 232.jpg


Widok w kierunku Pinczyna i lokomotywownię
Obraz 233.jpg


Widok na stację
Obraz 234.jpg
Obraz 235.jpg

Cdn.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
#13
Starogard Gdański c.d
Wjazd do polmosu
Obraz 236.jpg


ul. Kolejowa i budynki w których kiedyś mieszkali pracownicy stacji
Obraz 237.jpg
Obraz 238.jpg


A ten budynek jest na sprzedaż. Do czego służył to nie wiem.
Obraz 240.jpg
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
#15
Starogard Gdański ...
Budynek dworca prawie taki sam jak w Złotowie.
Też podobne zejścia w peronach, no i taka sama ziemianka.
Poza tym ... ten sam nastrój ... brak jakiegokolwiek taboru, pasażerów, pustka, nic ...
Krajobraz ... po kolei ... :(
 
#16
Opisywana ziemianka może być dawną lodownią, na planach praktycznie wszystkich mniejszych i większych stacji budowanych w zaborze pruskim są wymienione takie obiekty. Odpowiednio gruba warstwa ziemi zapewniała termoizolację.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
#18
Na powrocie zahaczyłem o Swarożyn także na lini kolejowej nr 203
Widok na magazyn kierunek Tczew
Obraz 241.jpg


... i w kierunku Starogardu gdańskiego
Obraz 242.jpg


Niezniszczalna barierka
Obraz 244.jpg


Magazyn obraz nedzy i rozpaczy konstrukcja zadaszenia i rampa zgniła to odcięto :(. Szkoda bo budynek potrafili wyremontować.
Obraz 245.jpg


Budynek gospodarczy mający czasy świetności za sobą.
Obraz 246.jpg


Budynek stacyjny jest jak pisałem wcześniej po remoncie naprawdę ładnie wygląda.
Obraz 247.jpg


...szkoda że nie wyremontowali chociaż dachu
Obraz 248.jpg


Elewacja jest wykonana bardzo starannie
Obraz 249.jpg
Obraz 250.jpg

Obraz 251.jpg


Budynek kiedyś kolejowy
Obraz 252.jpg


Widok w kierunku Tczewa
Obraz 253.jpg


... i w kierunku Starogardu
Obraz 255.jpg


Jeszcze zachowały się podkłady stalowo - betonowe
Obraz 256.jpg
Obraz 257.jpg


Czemu co jakiś odcinek są podwójne podkłady drewniane. Nie są na łączeniach.
Obraz 258.jpg
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
#19
C.d.
Obraz 259.jpg


Okna w poczekalni są zamurowane
Obraz 260.jpg


Magazyn z WC od strony torów
Obraz 261.jpg
Obraz 262.jpg


Widok w kierunku Starogardu
Obraz 263.jpg
Obraz 264.jpg
Obraz 265.jpg
Obraz 267.jpg
Obraz 268.jpg
Obraz 269.jpg
Obraz 270.jpg


Po torze przy magazynie nie ma nawet śladu
Obraz 271.jpg


koniec
 

Podobne wątki