• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

KKK czyli kolejowy kącik Kovala

OP
OP
KoVaL

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#81
Po pierwsze nie będę zaczynał wątku w części samochodowej dla jednego zlecenia ,po wtóre kolega jest członkiem PZMK i zapewne część pojazdów pojawi się na wystawach makiet. Temat zakończony ,prezent ode mnie to kalki na naczepy amerykańskie ,kalki od Zbyszka z Piasków (@Zbigniew Gałczyński),za które bardzo dziękuje ,szybka realizacja projektu.
DSC04180.JPG
DSC04204.JPG
DSC04182.JPG
DSC04194.JPG
DSC04196.JPG
DSC04201.JPG
DSC04207.JPG
DSC04209.JPG
DSC04181.JPG
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
9.527 68 0
#83
Świetny jest ten Rumun, ja mam co prawda 139 ale w następnym rzucie będę celował w te barwy.
Naczepami ATR Przemek już mi się pochwalił na Whatsapp, a co do PKS Elbląg, złapałem kiedyś takiego screena, może Ci się do czegoś przyda;
jl.jpg
 
OP
OP
KoVaL

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#84
Po paru miesiącach przerwy wróciłem do pozostałych 2 węglarek ,powstały z pomostem Es rewizja styczeń 1975 i Es rewizja na czerwiec 1974. Ściany przednie tak samo jak w poprzedniej wersji. Ale się zrobiło czerwono ,chyba przesadziłem.;) Jeszcze taki dodatek do SP45-092. Kalki @Zbigniew Gałczyński. Dzięki bardzo.
DSC04389.JPG
DSC04395.JPG
DSC04392.JPG
DSC04397.JPG
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#85
Po paru miesiącach przerwy wróciłem do pozostałych 2 węglarek...
Śledze twój wątek wagonów węgierskich z zainteresowaniem, bo sam też zamierzam przerobić sobie kilka węglarek na MAV.
Niestety, nigdzie nie udało mi się znaleźć informacji, w którym roku zaczęto malować to duże logo MAV? Na ile logo to może współistnieć na jednym wagonie z oznaczeniem z epoki IVa (np. ".Es Ky")? U ciebie na 23K widzę własnie taką sytuację. Czy dysponujesz jakimiś konkretnymi datami, które to determinowały?
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#87
Poniżej najstarsza fotografia z NRD jaką mam zapisaną, na której został uwieczniony wagon z logo MÁV:

- źródło: oferta użytkownika rauchkammer70 na portalu ebay.de
- autor: Dietrich Richter
- opis: 1974.08.18. - Buttstädt - lokomotywa 110 059-3 z chłodnią MÁV

1974.08.18. - Buttstädt - 110 059-3 z chłodnią MAV, fot. Dietrich Richter (ebay rauchkammer...jpg
 
Reakcje
21 1 1
#88
Przeglądając katalog taboru węgierskiego z roku 1975 ,logo pojawia się na wagonach z ujednoliconym kodem 12 znakowym.Na taborze sprzed zmiany tego loga nie ma.Także myślę,że śmiało można mówić o epoce IVa.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#89
Dzięki za podpowiedzi. Norma NEM 813H podaje zaskakująco długi okres trwania epoki IVa na Węgrzech (od 1968 do 1978r.). Wspomina o pojawieniu się w tym okresie nowego loga, ale bez podania konkretnych dat, a okres 10 lat, w którym to nastąpiło, to spory kawał czasu...
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#90
Dzięki za podpowiedzi. Norma NEM 813H podaje zaskakująco długi okres trwania epoki IVa na Węgrzech (od 1968 do 1978r.). Wspomina o pojawieniu się w tym okresie nowego loga, ale bez podania konkretnych dat, a okres 10 lat, w którym to nastąpiło, to spory kawał czasu...
Uwzględniając chociażby powyższą fotografię wagonu chłodni, już na wstępie zawęziliśmy ten okres do 6 lat (w 1974 już było), także nie jest źle.

Jakąś podpowiedź mogę też stanowić wyprodukowane dotąd modele. Oczywiście można założyć, że są wykonane błędnie, ale... z reguły zakładamy odwrotnie, więc spójrzmy na poniższe przykłady wagonów chłodni produkcji firmy TILLIG:

TILLIG 70052#3 | 12 RIV MC IF 55 MÁV 806 3276-3 . Ichrs [REV|Ms| 7.9.73 ]

tillig_70052_m.jpg

TILLIG 77038 | 12 RIV MC IF 55 MÁV 806 3272-2 . Ichrs [REV|Ms| 6.3.73 ]

tillig_77038_m.jpg

Oba modele posiadają już wspomniane logo, więc znów udało nam się zawęzić okres poszukiwań do lat 1968-1972.
 
Ostatnio edytowane:

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#91
Oba modele posiadają już wspomniane logo, więc znów udało nam się zawęzić okres poszukiwań do lat 1968-1972.
Faktycznie, okres nie jest już taki długi. ;)
Jednak da się zauważyć inną rzecz - na wagonach z 1973r. nie ma już podwójnych oznaczeń serii, typowych dla okresu przejściowego między III a IV ep. (u nas dawna seria była w nawiasach, na Węgrzech - bez nawiasów). To by wciąż sugerowało, że jednoczesna obecność na wagonie loga MAV oraz przejściowych oznaczeń serii nie była spotykana. A to głównie spędza mi sen z powiek. ;)

P.S. Mam nadzieję, że @KoVaL nie gniewa się zbytnio za "zaśmiecenie" mu wątku...
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
#92
Nie chcę się wypowiadać za kolegę wątkodawcę ale może by było warto pomyśleć o przeniesieniu tej części dyskusji do ogólnego wątku na temat kolei węgierskich. Może by na tym skorzystało więcej osób zainteresowanych tematem.
A co do samego logo MAV to też je kojarzę dość wcześnie co najmniej od połowy lat siedemdziesiątych a wcześniej byłem zbyt młody by było to dla mnie istotne.
Posiadam model chłodni Tilliga 76780 jeszcze bez logo MAV jeszcze ze starym i nowym oznaczeniem literowym z datą rewizji 20.7.67. Natomiast na ścianie czołowej HONOS. JU. Ms. 20.7.71. Nie wiem dokładnie co to oznacza ale podejrzewam datę następnej naprawy.
20221002_214440.jpg


Natomiast mam jeszcze model cysterny Albert Modell 737003 z logo MAV z datą rewizji 24.7.70.
20231222_184747.jpg

Nie wiem co o tym sądzić bo stosowanie takiej "inżynierii wstecznej" na podstawie modeli niestety niesie w sobie ryzyko błędów nierzetelności opracowania modelu. Tutaj w przypadku cysterny zalecałbym dużą ostrość bo jak do tej pory nie znalazłem zdjęcia tego wagonu w malowaniu MAV w skali 1:1. Drugi model jaki mam takiej cysterny 737001 ma datę 22.4.74.
Inna ciekawostka to na MAV przed oznaczeniem literowym kropka przetrwała całą epokę IV i jeszcze dotrwała do epoki V. Na PKP ta kropka zakończyła swoją karierę wraz z końcem epoki IVb.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#93
Posiadam model chłodni Tilliga 76780 jeszcze bez logo MAV jeszcze ze starym i nowym oznaczeniem literowym z datą rewizji 20.7.67.[...] mam jeszcze model cysterny Albert Modell 737003 z logo MAV z datą rewizji 24.7.70.
Nie wiem co o tym sądzić bo stosowanie takiej "inżynierii wstecznej" na podstawie modeli niestety niesie w sobie ryzyko błędów nierzetelności opracowania modelu.
Dzięki! Bazowanie na modelach jest faktycznie obarczone ryzykiem, ale w tym wypadku oznaczenia na modelach pokrywają się z tym, co zdążyłem zaobserwować na zdjęciach rzeczywistych wagonów MAV.
Podsumowując, wygląda na to, że na Węgrzech okres przejściowy (odznaczający się podwójnym oznaczeniem serii) skończył się bardzo szybko, bo już ok. 1970-72r. W tych latach zaczęto stosować nowe malownie charakteryzujące się jaskrawą czerwienią wagonów towarowych oraz dużym logiem MAV. Wszystko wskazuje też na to, że tak pomalowane wagony nie dostawały już starego oznaczenia serii.

"Zderzenie epok" widać ładnie na poniższym zdjęciu z 1973r.:
https://fortepan.hu/en/photos/?id=253454
Obok polskiej węglarki z podwójnymi oznaczeniami z ep. IVa stoi węgierska węglarka w jasnym (jaskrawo czerwonym?) malowaniu, nowym logiem oraz nowym oznaczeniem serii.

P.S. Dołączam się do prośby o uporządkowanie wątku KoVaLa.
 

Podobne wątki