• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kilka pytań odnośnie modułów

OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Cieszy mnie to, że się podoba :D
Dywagacje na temat budowy:
Już i tak z jednym torem było pełno kłopotów... ot takie początki :>, staram się w każdym razie ile wlezie. Drugi zaczęty moduł, który czeka, aż coś więcej z tym zrobię jest już zaplanowany na 1 tor wejściowy i 2 wyjściowe lub odwrotnie :D zależy jak się patrzy... skończę z tym to zabiorę się do tamtego - niewykluczone, że jeszcze przydadzą się drobne zakupy.
Jakby ktoś nie zauważył jest to odbudowany moduł - poprzedni niefortunnie zostawiłem na ziemi i ktoś się na niego przewrócił czyniąc duże straty. Przepust robiłem już w/g skanów, które pojawiły się wcześniej... zbudowany jest w 90% z odpowiednio dociętych i połączonych sklejek które następnie zostały pokryte szpachlą do drzewa w kolorze jesionu, odrobinę wszystko jeszcze podszlifuję papierem ściernym i podmaluję/zwaloryzuję... efekt finalny powinien być ok.
Teren tym razem wykonany w 100% ze styropianu finalnie oklejonego gazetami dla wzmocnienia i wyrównania powierzchni. Tor umieszczę na sklejce grubości 10mm + po sam tor korek techniczny grubości 4mm. dodatkowo co 1/3 wstawiłem podpory - już niewidoczne - trzymające odpowiedni poziom torowiska... przyczepione następnie do płyty podtrzymującej przepust i przymocowanej do 2 belek poprzecznych trzymających boki w odpowiednim rozstawie aby w 99,9% zachować szerokość 500mm i wzmocnić konstrukcję.
Całość zachowała dzięki temu dużą wytrzymałość mechaniczną, odpowiednie zabezpieczenie przed utratą wymiarów, kosztem nieznacznego zwiększenia wagi.
Tym razem nie zastosowałem pianki montażowej, ostatnim razem troszkę wypaczyła mi boki modułu... nie nadaje się w każdym razie do wypełniania szpar w stryropianie.
Sam styropian do sklejki, podkleiłem wyłącznie klejem polimerowym - tak samo styropian-styropian. Wcześniej użyłem wikolu do połączenia styropian-sklejka... polimerowy daje moim zdaniem lepsze efekty.
Co do samego toru to troszkę żałuję że nie użyłem toru o profilu 2,5mm - łatwiej coś do takowego dokupić wysyłkowo... w każdym razie jestem zadowolony z 2,1mm :D tylko dorzucę do planów wyprawę po kolejne elementy.
Co do zieleniny w planach mam głównie rzeczy z Polaka... krąży opinia, że są dobre... sprawdzi się :D - ziemia z kretowiska już dobrze wyschła, może się gdzies nada.
Na razie tyle... uciekam zalewać okienka wikolem... w końcu trzeba zabrać się za podsypkę.
Pytanko takie:
czy flexa lepiej przycinać z obu stron czy z jednej zostawić cięcie producenta. W 2 przypadku dół szyny jest lekko ścięty ale główka już prosta. Na pewno jest łatwiej bo tylko jedną krawędź trzeba wyrównać... ale jak powinno być?
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
180 postów, pora finalizować ;)
Na poprzednich zdjęciach widać, że nie wszystkie łapki szynowe są z boku pomalowane,
może jakiś wzornik z czegoś cienkiego (folia, kalka) wyciąć aby ułatwić malowanie łapek bez podkładów?
Ambitna rzecz takie betony, mnie by się nie chciało (tak, wiem że innych nie było w sklepie ;)

Co do cięcia szyn to się nie wypowiadam bo mi to kiepsko wychodzi, ale inni robią to tak...
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
ciekma napisał(a):
Ambitna rzecz takie betony, mnie by się nie chciało (tak, wiem że innych nie było w sklepie ;)
Na upartego coś by się znalazło. Od początku chciałem robić z betonowymi podkładami - nawet nie wyobrażałem sobie ile z tym będzie problemów i zabawy.
Powalczę jeszcze z tymi przytwierdzeniami szyn ale to już ciężka sprawa bo są okropnie małe :> może nakleję taśmę i maznę... chociaż raczej to nie zalatwi sprawy. dobry bylby kawalek sztywnej folii z prostokątnym wycieciem... takie cos nalozyc na podklad i dopiero farba. Cos jeszcze pomysle, ale idealnie na pewno nie bedzie bo to juz wkraczanie w skalę makro i nawet pędzelkiem trudno to dobrze złapać.
Do podłączenia torów lepiej stosować kabelki elastyczne czy może takie twardsze?
Mam do wyboru kabelki wyciągnięte z kabla skrętki 0,5mm sztywne... i jeszcze kabel jak od drukarki - tam są miękkie i dość gięte kabelki.
ciekma napisał(a):
180 postów, pora finalizować ;)
Zgadzam się absolutnie... przydałoby się wreszcie ruszyć dalej :>
 

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
11 0 0
McGyver napisał(a):
Do podłączenia torów lepiej stosować kabelki elastyczne czy może takie twardsze?
zdecydowanie elastyczne. Takie ze skrętki prędzej czy później się połamią... a cynę też gorzej będą chwytać. Wiem to z 7-letniego doświadczenia w zabawie z lutownicą ;)
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
No właśnie o takim wzorniku do malowania łapek myślałem.
Co do przewodów to lepsze elastyczne "linka", najlepiej przylutować od spodu do stopki szyny,
po usunięciu fragmentu plastykowego. Szynę wcześniej zdrapać i ocynować.
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Na razie całość wygląda mniej więcej tak:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/p1.jpg
Czy obrys podsypki jest taki jak tutaj - zaznaczone na czerwono??
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/p2.jpg
Tak wiem... pewnie znowu ktoś dopatrzy się "pod lupą" czegoś brzydkiego :>
Do aplikowania wikolu użyłem takiej buteleczki po farbie do włosów z cieńką końcówką... aplikuje się lepiej niż strzykawką i idzie na prawdę szybko i dość dokładnie.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
Ale sie przejmujesz, ta podsypkę, po prostu syp suchy tłuczeń, sam uformuje skosy tak jak trzeba. Można klejem przejechać bok aby pierwsza warstwa chwyciła.

Strasznie dużo wikolu nawaliłes, mam nadzieję że to sklęśnie.
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Po odparowaniu wody zostaje najwyżej 1/2 z tego co było albo i mniej także tym się nie przejmuję... potem rozcieńczonym wikolem polecę i powinno być dobrze. Chodziło mi tylko o szerokość podsypki :D żebym czasem za szeroko nie zrobił :D to lepiej spytać... ogólnie troszkę tu zimno i pewnie jeszcze z 1 dzień całość będzie schła. Patrzyłem na krecią ziemię i porobiły się z niej jakby minimalne granulki :D ale sucha na wiór.
Co do tłuczniowania to robota bardziej męcząca niż malowanie tych podkładów betonowych :D
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Kolejna fotka z prac... tłuczniowanie wyszło mniej więcej tak (jeszcze bez poprawek):
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/podsyp.jpg
A tutaj prawdziwe torowisko dla porównania ilości tłucznia :D
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/podsyp2.jpg
Jakieś sugestie?
 

kozak

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
to teraz ja zapodam swoja metode ktora mysle tutaj bedzie odpowiednia :D malujesz szyny jescze raz rdzawa i przed zaschnieciem farby lecisz pedzelkiem z benzynka ekstrakcyjna i ladnie ci sie rdza rozlewa w okolicy szyn. jak to wszystko zaschnie to sucha pastela na podklady i tluczen i bedzie miodzio :D
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Tak wiem, że kolor podsypki i samych podkładów jest inny niż w rzeczywistości... chociaż dobrze byłoby widać na fotce porównawczej ale nie to w tym przypadku jest najważniejsze. Chodziło mi tylko o to jak wyszło to tłuczniowanie :> Pierwszy raz je robię także nie chciałbym za dużo popsuć.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
Z tym rozlewaniem to też proponowałem, ale on już pomalował podkłady szarym matowym, więc to odpada.
Co do koloru tłucznia i podkładów to jest on OK w przypadku nowego toru, więc teraz wystarczy przybrudzić pigmentem aby uzyskać tor używany.

Co do samego kładzenia tłucznia - nieładnie wyłażą kamienie sztorcem na podkłady,
mówiłem że za dużo wikolu, potem leżą na menisku.
Należy też uważać żeby kamień nie został na stopce szyny, to nienaturalnie wygląda.

Miłego szutrowania :)
 
A

Anonymous

Gość
Może nie potrzebnie się wtrącam , bo powiecie ,że następny mądry się znalazł ,
ale podsypka jest położona nieprawidłowo .
Poprostu skos jest zły .
Powinien być 2:1 a wyszło prawie 1:1 i masz taki gwałtowny nienaturalny spadek w środku podsypki .
Zobacz na swojej fotce ,ana rozłazi się szerzej .
Ale to tak zawsze jest pierwszy raz ,przy następnej ,spróbuj upychać ją paluchem w środkowej części ,wtedy zlikwidujesz ten spadek i rozejdzie się szerzej.
To nie jest czepianie się tylko dobra rada ,lepiej teraz jak na koniec roboty .
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Nowe fotki: wyszło średnio jak widać... ale chyba nie tak tragicznie jak na początek :D Przybrudzi się i będzie ok.
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/iko.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/iko1.jpg
Przejezdność sprawdzałem i jest ok... nic nie haczy o koła i podwozie loko. Jakies propozycje za co teraz się zabrać oprócz "brudzenia" podkładów i tłucznia...
 
A

Anonymous

Gość
Teraz sam widzisz ,że lepiej wygląda ,spad posypki jest jednolity i nie ma takiego załamania .W realu jest sypana normalnie ,tak jak to wcześniej pisali ,ale potem idzie maszyna i ją formuje .
W modelu trzeba od razu to robić bo jest z klejem .
Dziwi mnie tylko kolejność prac na moduach {jakaś instrukcją ?}.
Bo ja u siebie posypkę robię na końcu po uformowaniu terenu i zieleni tej niskiej .
Podchodzę z tym pod same tory , a potem dopiero obsypuję posypką .
Znacznie lepiej to wygląda i efekt ładniejszy.
Potem ciężko jest spasowywać teren do obsypanego szlaku .
W realu też jest taka kolejność .posypka idzie na samym końcu jako ostatni element torów .
powodzenia w dalszych pracach ;)
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
Dam małą radę odnosnie szutrowania następnego modułu. Jak będziesz sypał szuterek na korku, białej kartece itp to wcześniej go podmaluj na kolor zblizony do podsypki. Unikniesz przebicia brązu/bieli przez szuter co niestety delikatnie drażni. Ja malowałem zawsze na brązowawo przyszłe miejsce szutrowania.:)
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Dzięki za rady, na pewno się przydadzą przy kolejnych bojach :D
Takie małe pytanko dotyczące sadzenia trawy... czy np do kleju dodać jakiegoś barwnika? jeśli tak to jaki kolor jest najbardziej odpowiedni - brąz/zieleń etc?
Do czego przydaje się coś takiego jak STATDEKOR? i jeśli już to jak go stosować?
muszę poeksperymentować z zieleniną zanim dobiorę się do modułu i wszystko się schrzani :D... potrenuję.
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Damian napisał(a):
W realu też jest taka kolejność .posypka idzie na samym końcu jako ostatni element torów
A wyobrażasz sobie zazienielanie chociażby na kilkunastu km szlaku i sprawdzanie czy ładnie wyrosło a dopiero później kładzenie torowiska i tłuczniowanie? W realu wcale nie musi być taka sama kolejność. Wszystko zależy jak spychacze szeroko jadą przygotowując teren pod torowisko . Zieleń sama z czasem wszystko obrasta.
 
A

Anonymous

Gość
xendx napisał(a):
Damian napisał(a):
W realu też jest taka kolejność .posypka idzie na samym końcu jako ostatni element torów
A wyobrażasz sobie zazienielanie chociażby na kilkunastu km szlaku i sprawdzanie czy ładnie wyrosło a dopiero później kładzenie torowiska i tłuczniowanie? W realu wcale nie musi być taka sama kolejność. Wszystko zależy jak spychacze szeroko jadą przygotowując teren pod torowisko . Zieleń sama z czasem wszystko obrasta.

Tak naprawdę to nie rozumiem co chcesz w swojej wypowiedzi wytłumaczyć .
Bo ja twierdzę że ,jeżeli zmienimy kolejność wykonywanych prac na makiecie ,to to ułatwi sprawę .
Prace te i tak mamy wykonać ,więc nie wiem w czym problem .
Obsypywanie toru posypką ,po zakończonych pracach z podłożem daje o wiele lepsze efekty , bo łatwiej jest to zrobić ,i ładniej wygląda .
I nie musimy kombinować jak połączyć ze sobą dwa całkowicie inne materiały ,tak żeby nie było prześwitów na połączeniach .

Budujesz czy medytujesz :LOL:
 

Podobne wątki