W tym topicu chcialbym przedstawic makiete ktorą wspolnie z Tomkiem budujemy od 2004 roku. pomysl zbudowania makiety narodził się 4.IV.2004 roku na gieldzie w katowicach Początkowo projekt miał być zrealizowany w realiach IV epoki jednak ostatecznie zdecydowaliśmy się na III.
Kazimierz jest niewielką stacyjką trzykierunkową, z odejściem bocznicy na kopalnię. Nazwa może być trochę myląca gdyż zmianiała się kilkakrotnie. Od momentu powstania stacji w 1887 roku zazywała się Kazimierz natępnie w wyniku zmian administracyjnych gdy Kazimierz Górniczy uzyskał status maiasta (1967r) nosiła jego nazwę. W 1975 Kazimierz został włączony do Sosnowca i od tej pory stacja nosi nazwę Sosnowiec Kazimierz.
Stacja od samego powstania do czasów obecnych prawie się nie zmieniła może z wyjątkiem ilości przewozó Kazimierz jest częścią dawnej koleji Iwanogrodzko-Dąbrowskiej.Przez stację przechodzą przez dwie linie kolejowe: "Tunel-Sosnowiec Główny" oraz "Sosnowiec Kazimierz-Sosnowiec Maczki". Peron główny z budynkiem ma położenie środkowe. Szlaki prowadzą wdłuż terenów podmokłych i jeziorek, terenów zabudowanych [osady górnicze] ale jest też i przekop przez wzgórze. Przy stacji jest pętla tramwajowa, a od kopalni odchodzi wąskotorówka. Szlak z Kazimierza do Strzemieszyc [Dąbrowa Górnicza], po zebraniu jeszcze kilku bocznic, łączy się ze szlakiem do Dąbrowy Górniczej i przechodzi w dość dużą stację D.G. Strzemieszyce[obecnie], będącą stacją obsługującą kidyś kraniej kolei Dąbrowsko-Dęblińskiej, posiadającą dużą szopę, magazyny, i warsztaty.
Stacja została zelektryfikowana w latach 60-tych (odcinek ze stcji strzemieszyce i ze stacji maczki : 1966.09, odcinek ze stcji dandowka : 1967.12). Od roku 1987 posiada sygnalizację świetlną.
Aktualnie udało nam się zebrać trochę ciekawych dokumentów :
rozkład jazdy z 1965r.
rozkłady jazdy z lat 80-tych (mniej ciekawe prawie 100% pociągów to EZT).
Plan stacji z roku 1968 (obeznie nic się nie zmieniło poza wymianą sygnalizacji i wyłączeniem z ruchu jednego z torów).
zdjęcia z lat 60-tych i 80-tych.
Podziękowania dla Roberta Slęzoka z działu historycznego KMiD za pomoc w zdobyciu materiałów.
(następny post bedzie poświęcony pierwszemu fragmentowi makiety)
Kazimierz jest niewielką stacyjką trzykierunkową, z odejściem bocznicy na kopalnię. Nazwa może być trochę myląca gdyż zmianiała się kilkakrotnie. Od momentu powstania stacji w 1887 roku zazywała się Kazimierz natępnie w wyniku zmian administracyjnych gdy Kazimierz Górniczy uzyskał status maiasta (1967r) nosiła jego nazwę. W 1975 Kazimierz został włączony do Sosnowca i od tej pory stacja nosi nazwę Sosnowiec Kazimierz.
Stacja od samego powstania do czasów obecnych prawie się nie zmieniła może z wyjątkiem ilości przewozó Kazimierz jest częścią dawnej koleji Iwanogrodzko-Dąbrowskiej.Przez stację przechodzą przez dwie linie kolejowe: "Tunel-Sosnowiec Główny" oraz "Sosnowiec Kazimierz-Sosnowiec Maczki". Peron główny z budynkiem ma położenie środkowe. Szlaki prowadzą wdłuż terenów podmokłych i jeziorek, terenów zabudowanych [osady górnicze] ale jest też i przekop przez wzgórze. Przy stacji jest pętla tramwajowa, a od kopalni odchodzi wąskotorówka. Szlak z Kazimierza do Strzemieszyc [Dąbrowa Górnicza], po zebraniu jeszcze kilku bocznic, łączy się ze szlakiem do Dąbrowy Górniczej i przechodzi w dość dużą stację D.G. Strzemieszyce[obecnie], będącą stacją obsługującą kidyś kraniej kolei Dąbrowsko-Dęblińskiej, posiadającą dużą szopę, magazyny, i warsztaty.
Stacja została zelektryfikowana w latach 60-tych (odcinek ze stcji strzemieszyce i ze stacji maczki : 1966.09, odcinek ze stcji dandowka : 1967.12). Od roku 1987 posiada sygnalizację świetlną.
Aktualnie udało nam się zebrać trochę ciekawych dokumentów :
rozkład jazdy z 1965r.
rozkłady jazdy z lat 80-tych (mniej ciekawe prawie 100% pociągów to EZT).
Plan stacji z roku 1968 (obeznie nic się nie zmieniło poza wymianą sygnalizacji i wyłączeniem z ruchu jednego z torów).
zdjęcia z lat 60-tych i 80-tych.
Podziękowania dla Roberta Slęzoka z działu historycznego KMiD za pomoc w zdobyciu materiałów.
(następny post bedzie poświęcony pierwszemu fragmentowi makiety)
Załączniki
-
123,3 KB Wyświetleń: 960
-
189,2 KB Wyświetleń: 734
-
179,6 KB Wyświetleń: 668
-
277,6 KB Wyświetleń: 444
-
142,1 KB Wyświetleń: 686