• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kalki Kalkomanie

Reakcje
18 0 1
#1
Witam
Interesuje mnie jak poprawnie kłaść kalkomanie i co zrobić aby nie były widoczne.
Czy kłaść ja na farbę błyszczącą a nastepnie półmatem bezbarwnym? czy na półmat i potem półmatem czy tez mozna na powierzchnię matową a następnie półmatem??
Końcowy efekt interesuje mnie półmat żeby nie było wątpliwości ;)

Wszelkie podpowiedzi i sugestie mile widziane ;)
 

KAROLeski

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Jeżeli dalej szkuasz patentu na te kalki to opiszę ci mój:

Przy kładzeniu kalek zawsze stosuję płyny zmiękczające. Ostatnio z dobrum skutkiem płyny do kalkomani AGAMA. Są to trzy małe fiolki:ADHESOL - zwiększa przyczepność, TENSOL - zmiękcza kalki cienkie, HYPERSOL - zmiękcza kalki cienkie.

Po kolei:
1. Polakieruj model na pełen połysk (uchroni to kalkę przed "srebrzeniem")
2. Dobrze wysusz ok 3-4 dni
3. Wytnij naklejany element i zamocz w wodzie na nie dłużej jak 15 sek.
(lepikem w kalkach jest tzw. guma arabska a zbyt długie topienie kalki powoduje jej wypłukanie)
4. Odłóż w jakieś dogodne miejsce kalkę po wyciągnięciu z wody tak abyś bez problemów mógł sprawdzać KONIECZNIE MIęKKIM PEDZELKIEM ZEBY JEJ NIE USZKODZIC czy zaczyna się zsuwać z papieru. Jeśli nie - daj jej czas, Jeśli tak- przejdż dalej
5. Nałóż na miejscew którym ma być naklejany element płyn ADHESOL i delikatnie nanieś na niego kalkę
6. Odczekaj 20-30 sek i na kalkę nanieś TENSOL (sienka) lub HYPERSOL (gruba)
7. Kalka zacznie się bardzo marszczyć (niech to cię nie przeraża - to normalne) Uważaj!!! będzie teraz delikatniejsza niż zwykle - łatwo uszkodzić ją
8. Gdy płyny wyschną sprawdż efekt czy kalka jest we wszystkich zagłębieniach. Jeśli nie- nałóż znowu TENSOL lub HYPERSOL i poczekaj aż wyschnie
9. Kiedy wszystko będzie ok ponownie polakieruj model na pełen połysk i dobrze wysusz
10. Jeżeli kalka będzie gruba pojawi ci się brzydki schdek
11.Delikatnie zeszlifuj go papierem ściernym 1500 aż uzyskasz jednolitą powierzchnię
12.Zmyj opiłki po szlifowaniu i lakieruj na jaki połysk chcesz


Pod spodem masz na szybko zrobiony schemat:
czarna - powierzchnia modelu
jasnoniebieska - lakier
czerwona - kalka

Efekt :?: Nikt nie pozna że to kalka :!:
Powodzenia :grin:
 

Załączniki

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.931 5 0
#7
Polecam amerykański Micro Sol i Micro SET. Jednak nie można napisać, że nie rozpuszczają lakieru. W minimalnym stopniu zawsze takie zjawisko wystąpi przy tego typu płynach. Z doświadczenia zauważyłem, że efekt rozpuszczania farby występuje, gdy jest ona dosyć "młoda", tzn. laker leży około tygodnia. Kladłem kiedyś kalki na taki sam lakier po odczekaniu paru dni - zaważalne było lekkie rozpuszczanie lakieru (jednak zaznaczam, że lekkie i po wyschnięciu zmiękczaczy nie było wizualnych efektów ubocznych). Po około miesiącu leżakowania lakierowanego detalu nie zauważałem efektu zmiękczania lakieru. Dodam, ze była to farba Weinert. Podobnie sprawy się miały w przypadku Humbrola. To rozpuszczanie lakieru może narobić szkód, gdy położoną kalkę zaczniemy "dociskać" jakims narzędziem, wtedy można zniszczyć powłokę.

Do jakości położenia kalki istotna również jest sama kalka. Niektóre kładą się lepiej, inne gorzej (jedne szybko poddają się chemi, inne opornie). Ma wpływ również temperatura w jakiej pracujemy. Im cieplej, tym szybciej odparowuje chemia - kalka gorzej się układa.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#8
Flotoma napisał(a):
To rozpuszczanie lakieru może narobić szkód, gdy położoną kalkę zaczniemy "dociskać" jakims narzędziem, wtedy można zniszczyć powłokę.
No właśnie, zacząłem taplać pędzelkiem po folii bo myślałem że to pomoże w ułożeniu,
a tu frędzelki z farby :(
Myślałem że to dlatego ze akryle (co prawda na wierzch lakier bezbarwny syntetyk)
albo że chemia kiepska, ale skoro Microsol też tak robi, to pozostaje tylko uważać...
 

JJP

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
W układaniu kalkomanii na nierównym podłożu bardzo dobrze sprawdza się płyn do czyszczenia aerografów z farb akrylowych Testors/Aztec. Układałem tym kalki na zimmericie (to takie żłobkowane pokrycie niemieckich wozów bojowych z DWS), na matowych ModelMasterach, bez płynu gruntującego.
http://www.texasart.com/store/imageprev ... up_id=7412
Uwaga! Tylko na farbach olejnych! Przy akrylach ruszy powłokę malarską.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.931 5 0
#10
ciekma napisał(a):
Flotoma napisał(a):
To rozpuszczanie lakieru może narobić szkód, gdy położoną kalkę zaczniemy "dociskać" jakims narzędziem, wtedy można zniszczyć powłokę.
No właśnie, zacząłem taplać pędzelkiem po folii bo myślałem że to pomoże w ułożeniu,
a tu frędzelki z farby :(
Myślałem że to dlatego ze akryle (co prawda na wierzch lakier bezbarwny syntetyk)
albo że chemia kiepska, ale skoro Microsol też tak robi, to pozostaje tylko uważać...
Ja układałem na farbach olejnych. Nie mam doświadczenia z akrylami. Z tym, że Micro SOL/SET tak mocno rozpuszcza farbę nie mogę napisać. Dało się jedynie zauważyć, że farba mięknie.
Jeszcze jedno, w całym tym procesie układania kalek trzeba mieć na uwadze, że sama kalkomania to nic innego jak warstwa bezbarwnego lakieru natryśnięta (naniesiona) na arkusz kartonika. Na tej warstwie bezbarwnego lakieru są namalowane różne znaki. Więc kalkomania to nic innego jak warstwa lakieru. Skoro ona się zmiękcza, to lakier na np. modelu też będzie zmiękczony.
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#11
Ja uzywam SOL-a i SET-a, zarówno na akrylach samochodowych w sprajach jak i na HUMBROLACH i bardzo ładnie rozpuszczają film.

Właściwie wszystko zależy od jakości kalkomanii. Np. kalki od EFC czy od Allegratki rozpuszczają się znakomicie. Z własnymi wyrobami jest już znacznie gorzej.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#13
Nie mam żadnych doświadczeń z płynami prócz płynów Mr.Hobby/Gunze.
Ostatnio zastosowałem tylko płyn pod kalkę, tego na kalkę nie zastosowałem, bo zapomniałem :oops: i nic nadzwyczajnego się nie wydarzyło.
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.322 16 0
#18
Mr. Mark Setter Neo (MS-234) płyn pod kalki
Mr. Mark Softer NEO (MS-233) płyn na kalki
czy są warte swojej ceny czy może wręcz przeciwnie nie sprawdzają się w ogóle
Są to płyny Gunze po modyfikacji. Poprzednie zostały wycofane ze sprzedaży ze względu na stosownie w nich substancji niebezpiecznych dla zdrowia (przynajmniej tak tłumaczył się producent). Możesz je stosować bez obaw, oczywiście przy zastosowaniu reguł. Pamiętaj o dokładnym wypchnięciu spod kalki M234. Co do nakładania M233 to wszystko zależy na jaką powierzchnię kładziesz kalkę. Jeśli nie jest to równa powierzchnia to po ułożeniu w odpowiednim miejscu kalki, można od razu nanieść go i po chwili docisnąć delikatną gąbką. Jeśli będziesz miał kalkę dobrej jakości bez problemu się ułoży. Jeśli będzie sztywna może popękać. Na gładkiej powierzchni najważniejsze jest wypchnięcie spod kalki wody i M234. Wtedy można dopiero po wyschnięciu nakładać M233.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#19
Zdeniu to z mojego wątku o węglarkach: http://forum.modelarstwo.info/threads/fitowęglarki-relacja-z-budowy.18365/

Nakładanie kalek:
-do moczenia używam wody destylowanej
-płynu Mr. Mark Setter pod kalkę
-płynu zmiękczajacego Mr. Mark Softner nakładanego już na przyklejoną kalkę

Z Marka Setter'a można zrezygnować, wszystkie kalki kładziemy na równej powierzchni,
należy tylko dobrze wypchnąc powietrze spod kalki.

Mark Softner to cudowna rzecz, ale umiejętnie stosowana. Kalkę smarujemy delikatnie,
i czekamy aż dobrze wyschnie przed powtórnym smarowaniem. Unikajmy pozostawiania dużych kropel
na samej kalce jak i całej węglarce. Nie wpadajmy w panikę gdy po posmarowaniu kalka zacznie się
marszczyć-tak ma być nic nie dotykamy czekamy aż wyschnie.

Na nierówne powierzczhnie mam inny patent nie stosuje Marka pod kalki m-234, gdyż tam nie ma szans wypchnąć go spod kalki do końca.
Na jeszcze mokrą kalkę, nakładam M-233,czekam do wyschnięcia i ponawiam M233 kilka razy. Efekt na zdjęciach:

kalka 1.jpg kalka 2.jpg kalka 3.jpg
nie przycinałem kalki pod wymiar bo Mark ma tą zaletę, że podcina krawędzie w czasie rozpuszczania foli Microscale. Po kilki godzinach od wyschnięcia obcinam skalpelem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 6
Techniki modelarskie 4

Podobne wątki