• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[K&W SU46] Lokomotywa spalinowa uniwersalna SU46-015

luc1979

Znany użytkownik
#1
SU46-015 producent HCP Poznań, rok produkcji 1977, data I jazdy próbnej 28.12.1976, przyjęty na stan PKP 17.01.1977, pierwszy przydział DOKP Centralna Lokomotywownia Warszawa-Odolany. Kolejne przydziały: Malbork (23.04.1981-02.05.1985), Olsztyn (od 3.05.1985); Model wykonany wg. stanu z 1988 roku (lokomotywownia Olsztyn), krótko przed wprowadzeniem przepisów nakazujących wprowadzenie żółte czoła lokomotyw.

SU46-015 2.jpg SU46-015 4.jpg SU46-015 5.jpg SU46-015 7.jpg SU46-015 8.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
#2
Przeiękny model i wspaniale wykonana diorama. Ponieważ też mam model lokomotywy tej serii w takiej samej epoce dlatego za zgodą autora wpisu też postanowiłem przedstawić moją lokomotywę.
Mój model to lokomotywa SU46-026 firmy K&W nr kat. 224101 a numer fabryczny 087.
Oryginał został wyprodukowany w HCP pod numerem fabrycznym 294 w roku 1977, jazda próbna 18.03.1977, odbiór PKP 01.04.1977. Przydzielona do Dolnośląskiej DOKP i lokomotywowni Jelenia Góra 02.04.1977- 19.12.1979, skreślona z inwentarza 20.12.1979, ponownie przyjęta na stan lok. Jelenia Góra 01.03.1980 gdzie stacjonowała do 22.12.1986. Dalsze stacjonowanie; Nysa 23.12.1986- 31.08.1991, Kamieniec Ząbkowicki 01.09.1991- 30.06.1997, Wrocław Zach. 01.07.1997- 31.07.1999 i od 01.08.1999 Wrocław (ostatnie trzy przydziały były tylko formalną zmianą w strukturach PKP). Tyle co udało mi sie wyczytać z książki "Lokomotywy spalinowe produkcji HCP". Obecnie ta lokomotywa jest na stanie PKP Cargo i już ma malowanie niebieskie. Kiedy w chwili wolnego czasu w pracy w zeszłym roku sprawdzałem u dyspozytora w systemie komputerowym jest od kilku miesięcy wykazywana jako nieczynna z powodu awarii.
Wracając do modelu to wybrałem ten numer lokomotywy dlatego że chciałem mieć model lokomotywy, którą można było spotykać w Kędzierzynie (38km od mojego miejsca zamieszkania). Wybrałem przydział z Jeleniej Góry, gdzie stosunkowo długo stacjonowała z wyjątkiem krótkiej przerwy w życiorysie na czas wykonywania większej naprawy u producenta. Nie bez znaczenia był fakt że do końca grudnia 2002 roku lokomotywa zebrała całkiem przyzwoity przebieg 2 212 346 km.
Sam model jest wykonany perfekcyjnie z bardzo duzą ilością szczegółów, całkowicie z metalu. Do napedu służy wysokiej jakości silnik firmy Maschima z kołami zamachowymi. Wentylatory chłodnic napędzane mikrosilnikami. System oświetlenia sterowany własnym mikroprocesorem, dzięki któremu poszczególne lampy zapalaja sie "po kolei" a nie równoczesnie, i są duże możliwości osygnalizowania zgodnie z przepisami sygnalizacji E1. Oświetlenie przedziału maszynowego, oświetlenie kabiny i podświetlenie przyrządów na pulpicie. Dużo funkcji dźwiękowych, niektóre połączone z innymi funkcjami lokomotywy. Modele są wykonywane na indywidualne zamówienie i moga sie różnić wykonaniem i wyposazeniem ale w standarcie sa dwa zgarniacze z wycięciem na sprzęg i jeden zgarniacz bez wycięcia z pełnymi imitacjami sprzęgów pneumatycznych i sprzęgiem śrubowym. Można by tutaj jeszcze wiele pisać ale wpis stałby sie nudny dlatego przedstawiam kilka zdjęć modelu.

20150413_161213.jpg

20150413_161311.jpg
20150413_144858.jpg
20150413_145646.jpg
20150413_160650.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
#3
A tutaj wnętrzności mojego modelu. Wewnątrz obudowy jest nowa płytka z obwodem elektronicznym i mikroprocesorem sterujacym oswietleniem i wpiętym w gniazdo dekoderem Zimo MX644D.
Zasłoniłem od srodka żaluzje chłodnic czarnym papierem z dwóch powodów; pierwszy nie ma w rzeczywistości przeswitu przez zaluzje do wnętrza, drugi nie chciałem przez zaluzje widzieć swiatła z przedziału maszynowego
20150522_231404.jpg
20150522_231442.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
#6
To prawda wnetrznosci moga sie róznic bo modele sa wykonywane na zamówienie i kazdy model jest wykonany na indywidualne życzenie a poszczególne "serie" sa poddawane modyfikacjom/ulepszeniom. W moim modelu pierwotnie była inna płytka z elektroniką przymocowana pod dachem jednak wystapiły problemy z oświetleniem i u producenta została wymieniona na nową przymocowana do ściany bocznej. De facto ten mikroprocesor od oswietlenia to stanowi niejako drugi dekoder i tez ma przydzielony adres lokomotywy. Przy zmianie adresu najlepiej ustawić lokomotywe na torze do programowania bo wtedy zmienia sie adresy w obu dekoderach. Ja miałem przypadek ze jak lokomotywa wróciła z nowa płytką to gdy zmieniłem adres na "makiecie" czyli na torze do jazdy to oswietlenie pozostało na starym domyślnym adresie. Nie wiem jak to działa z aparaturą Roco bo ja dopiero od niedawna mam aparature DCC ale Prodigy.
 
#7
Oryginał został wyprodukowany w HCP pod numerem fabrycznym 294 w roku 1977, jazda próbna 18.03.1977, odbiór PKP 01.04.1977. Przydzielona do Dolnośląskiej DOKP i lokomotywowni Jelenia Góra 02.04.1977- 19.12.1979, skreślona z inwentarza 20.12.1979, ponownie przyjęta na stan lok. Jelenia Góra 01.03.1980 gdzie stacjonowała do 22.12.1986. Dalsze stacjonowanie; Nysa 23.12.1986- 31.08.1991, Kamieniec Ząbkowicki 01.09.1991- 30.06.1997, Wrocław Zach. 01.07.1997- 31.07.1999 i od 01.08.1999 Wrocław (ostatnie trzy przydziały były tylko formalną zmianą w strukturach PKP)
Ostatnio zastanawiam się nad zamówieniem modelu SU46. Mam tutaj pytanie do szanownego kolegi. Czy kolega miał dostęp do dat napraw rewizyjnych w/w lokomotywy, aby nanieść na niej odpowiednie oznaczenie, czy też wykonane zostało malowanie fabryczne bez naniesionej daty naprawy rewizyjnej?
 

Jacek765

Znany użytkownik
#8
Tutaj niestety nie miałem dostepu (producent modelu chyba tez) do dat przeprowadzonych napraw. To co napisałem to dane , które wyczytałem z wspomnianej ksiązki. Ja mój model zamówiłem tak żeby odpowiadał swoim wyglądem stanowi fabrycznemu lub po wczesnych naprawach okresowych. Tutaj przyznam szczerze mam zagwozdke bo jak dostałem ten model to zaskoczył mnie naniesiony napis ;
ZNTK Poznań
Nap. Rew. 1977
Tutaj mam podejrzenia że jest w tym błąd bo w roku 1977 lokomotywa wyszła z fabryki i żeby w tym samym roku przeszła naprawe rewizyjną w ZNTK Poznań to trochę dziwne ale nie wykluczam bo nie wiem wszystkiego i coś takiego mogło mieć miejsce gdyby na przykład załozyc że rewizję w ZNTK wykonano w porozumieniu z producentem lub na jego zlecenie (w końcu to po sąsiedzku).
Jeśli jednak jest to błąd to prawdopodobnie powinno być puste miejsce na date rewizji. Jak to było w rzeczywistości to nie wiem bo nie mam zdjęc z tego okresu.
 
#9
wydaje mi się, że przy fabrycznym wydaniu powinien być napis:
ZNTK Poznań
Nap. Rew 19--
czyli miejsce zostawione do dopisania na najbliższej naprawie. Tak to było na SP45.

SU46-028 w trakcji podwójnej z parowozem Ol49-4 Olecko 1988rok. Zobacz załącznik 160745
Tak z ciekawości zapytam starszych wiekiem bywalców forum, którzy pamietają dobrze SU46 w latach 80-tych. Co ta 028 ma za oznaczenie?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Gethvar

Znany użytkownik
#10
A tutaj wnętrzności mojego modelu. Wewnątrz obudowy jest nowa płytka z obwodem elektronicznym i mikroprocesorem sterujacym oswietleniem i wpiętym w gniazdo dekoderem Zimo MX644D.
Zasłoniłem od srodka żaluzje chłodnic czarnym papierem z dwóch powodów; pierwszy nie ma w rzeczywistości przeswitu przez zaluzje do wnętrza, drugi nie chciałem przez zaluzje widzieć swiatła z przedziału maszynowego
Widzę że teraz w modelu jest już KKS... piękny jest!
 
#11
Co do KKS to owszem jest ale nie ma krzywki prowadzącej do ciągnięcia tak więc nic się nie zazderzakuje przy pchaniu ale przy ciągnięciu to sprzęgi się naciągają. Tak więc myślę od samego początku nad dodaniem tej krzywki. Niemniej model tej lokomotywy warto zamówić. Detale są na najwyższym poziomie i sam montaż lokomotywy jest bardzo staranny. Gdzieś widzialem zdjęcia modelu SU46 z EFC i tam jakość montarzu nie była najlepsza.
Co do tej SU46 028 to na tym zdjęciu z roku 88-go to najprawdopodobniej ma namalowany przydział biała farba na tle pudła (DOKP i Lokomotywownia).
Życiorys;
29.04.1977- 17.05.1983 W-wa Odolany
18.05.1983- 01.07.1985 Malbork
02.07.1985- 30.07.1999 Olsztyn
+31.07.1999
 

Gethvar

Znany użytkownik
#13
Co do KKS to owszem jest ale nie ma krzywki prowadzącej do ciągnięcia tak więc nic się nie zazderzakuje przy pchaniu ale przy ciągnięciu to sprzęgi się naciągają. Tak więc myślę od samego początku nad dodaniem tej krzywki. Niemniej model tej lokomotywy warto zamówić. Detale są na najwyższym poziomie i sam montaż lokomotywy jest bardzo staranny. Gdzieś widzialem zdjęcia modelu SU46 z EFC i tam jakość montarzu nie była najlepsza.
O tym że warto nie trzeba mi mówić, jedną już posiadam, ale wychodzi na to że chyba z wcześniejszych serii bo bez KKS i bez wentylatorów...no ale cóż, w tej chwili mam inne zamówienie na tapecie budżetowej, ale taką na full wypasie to zapewne też będę starał się nabyć...
 

Gethvar

Znany użytkownik
#14
Tak przy okazji wie koś może jak długo (do którego roku) fizycznie pozostawała w Kamieńcu Ząbkowickim SU46-034? Internety twierdzą że w 97' trafiła do Wrocławia, ale trafiają się też zdjęcia gdzie na terenie lokomotywowni z Kamieńcu przebywa jeszcze w 2000... czy to było tylko przepisanie pod zarząd Wrocławski jakieś a fizycznie lokomotywa stacjonowała w Kamieńcu?
 

Jacek765

Znany użytkownik
#15
Przydziały po roku 97 wynikały głównie z reorganizacją struktur PKP i najczęściej nie wiązało sie ze zmianą "adresu zamieszkania" lokomotywy (z wyjątkiem likwidacji danej jednostki). Poprostu mniejsze lokomotywownie stawały sie jednostkami podległymi nowych Zakładów Taboru. Tak więc najprawdopodobniej 34 stacjonowała dalej w Kamieńcu pomimo reorganizacji.
Czyli zrezygnowali z nanoszenia daty naprawy na pudło? Tutaj ta sama maszyna trochę później, już z żółtym czołem. Na ramie ma coś drobnym maczkiem pisane. Przydział i dyrekcja? Pozwoliłem sobie wkleić zdjęcie Generała z wątku o SU46
Na podstawie tego zdjęcia trudno coś określić ale w rzeczywistości bywało bardzo róznie a daty wykonanych rewizji czasem były nanoszone w rózne miejsca nieraz obok innych danych eksploatacyjnych.
 

Gethvar

Znany użytkownik
#16
Przydziały po roku 97 wynikały głównie z reorganizacją struktur PKP i najczęściej nie wiązało sie ze zmianą "adresu zamieszkania" lokomotywy (z wyjątkiem likwidacji danej jednostki). Poprostu mniejsze lokomotywownie stawały sie jednostkami podległymi nowych Zakładów Taboru. Tak więc najprawdopodobniej 34 stacjonowała dalej w Kamieńcu pomimo reorganizacji.
Dzięki! Mam już zatem swój typ na ewentualne zamówienie...
 

Danzig

Nowy użytkownik
#17
Dobry wieczór, a czy ktoś podpowie u kogo można zamówić taką lokomotywę? Model jest przepiękny! A ten model z przydziałem Jelenia Góra to marzenie!