• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Juljan na szlaku

Kingjuljan

Aktywny użytkownik
Reakcje
427 1 0
#1
Witam wszystkich kolegów bardzo serdecznie, wiele tu relacji z podróży z ciekawymi informacjami i zdjęciami, postanowiłem również dołożyć swoje 3, a może nawet 5 groszy :p
Wczoraj wybrałem się nad jezioro Rogozińskie zażyć aktywności na kajaku. Po drodze wstąpiłem na przystanek kolejowy Parkowo. Pociągi lokalne jeszcze się tutaj zatrzymują, jednak budynek jest w opłakanym stanie. Przebiega tu linia nr 354 (Poznań-Piła), peron wyremontowany. Dawniej były tu dwa perony, ale tor przy jednym nich został rozebrany.

Widok od strony Piły:
IMG_20210725_152236.jpg
Widok od strony Poznania:
IMG_20210725_152444.jpg
Front i tył:
IMG_20210725_152749.jpg IMG_20210725_152315.jpg IMG_20210725_152402.jpg
Dawne WC:
IMG_20210725_152501.jpg
Gdyby nie zabarykadowane wejście skusiłbym się.

Niestety nie udało mi się dostać do środka ze względu na zamurowane wejścia, okna i kraty w oknach. Dostępny dla zwiedzających jest tylko magazyn, ale nic ciekawego w środku nie znalazłem. Jedyna możliwość wejścia jest przez okno na półpiętrze nad zamurowanym wejściem, które widoczne jest na zdjęciu od strony Poznania. Pech chciał, że nie miałem ze sobą drabiny:p Budynek stacyjny podoba mi się, a że mam go prawie pod ręką, kiedyś chyba spróbuję dostać się do środka, by sporządzić szczegółowy plan wnętrza i rozrysować jego projekt;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
Fajne fotki, tylko te reklamowe napisy w lewym dolnym rogu czasem trochę przeszkadzają. Sama stacja urokliwa, ciekawe, czy jest nadzieja na uratowanie budynku?
 
OP
OP
Kingjuljan

Kingjuljan

Aktywny użytkownik
Reakcje
427 1 0
#4
Nie wyłączyłem znaku wodnego:p Nie mam informacji na temat tego, czy zabudowę czeka inna przyszłość niż powolna degradacja, wiele maili wysłałem do PKP na temat tej stacji jak i innych, ale bez odpowiedzi. Zasięgnąłem też języka w Rogozińskim muzeum regionalnym, ale też nic nie wiedzą.
 
OP
OP
Kingjuljan

Kingjuljan

Aktywny użytkownik
Reakcje
427 1 0
#5
Przy okazji małych odwiedzin u rodziny wybrałem się po raz kolejny na stację kolejową, tym razem porobiłem kilka fotek, malutka stacyjka mająca swój klimat, na której lubię spacerować będąc w tych okolicach. Rozmiary torowiska robią wrażenie przy tak małym budynku stacyjnym. Półtrapezowe przejście rozjazdowe i bocznice do elewatorów oraz dawnego składu kruszyw(prawdopodobnie). Niestety wjazd na bocznice jest zlikwidowany. O układzie torowym nie będę się rozwodził, gdyż na www.semaforek.kolej.org.pl jest cały schemat:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Plik:Lasocice.png
Obecnie odbywa się wyłącznie ruch towarowy i z rzadka kursuje szynobus, sam budynek stacyjny jest nieczynny.
Jednak coś się dzieje na samej stacji gdyż pojawiły się kwiatki na parapetach, a okna są całkowicie zasłonięte czego nie było w zeszłym roku i miałem nadzieję przez okna dojrzeć układ pomieszczeń. Jednak nic straconego gdyż są jeszcze świadkowie pamiętający powojenny wygląd stacji.
Stacja: Lasocice
Linia nr 14 (Łódź Kaliska-Forst Baršć)
Widok od strony Głogowa:
IMG_20210731_181625.jpg IMG_20210731_184546.jpg
Widok od strony Leszna:
IMG_20210731_182055.jpg IMG_20210731_183344.jpg
Front:
IMG_20210731_181831.jpg
Tył:
IMG_20210731_181526.jpg IMG_20210731_181557.jpg
Dawne WC:
IMG_20210731_181656.jpg
Tu chyba jakiś stary magazyn(widok od strony drogi):
IMG_20210731_182041.jpg
Nastawnia dysponująca, odnowiona, ale z moich informacji wynika, że nastawnia kiedyś wykonawcza zawsze była otynkowana i biała:
IMG_20210731_183332.jpg
Stare pędnie nastawcze:
IMG_20210731_183250.jpg
Szyny przy przejeździe kolejowym (niestety brak cech):
IMG_20210731_184345.jpg
Kozioł oporowy za przejazdem na żeberku ochronnym (też brak cech):
IMG_20210731_184604.jpg
 

Załączniki

OP
OP
Kingjuljan

Kingjuljan

Aktywny użytkownik
Reakcje
427 1 0
#6
Będąc w Lesznie grzechem byłoby nie podjechać na teren lokomotywowni, zwłaszcza, że była niedziela i ryzyko spotkania pracownika kolei było dużo mniejsze.
Pierwsza z zarośli wyłania się nieczynna nastawnia:
IMG_20210801_113251.jpg
W poszukiwaniu ciekawych drobiazgów na tyłach wachlarza moją uwagę przykuła beczka, która chyba nadal jest wykorzystywana:
IMG_20210801_114531.jpg
Pierwszy pojazd ST43-365:
IMG_20210801_113759.jpg
Nieco dalej trochę starszego złomu (Ol49-69, Ty2-2? i jakiś wagon, chyba techniczny):
IMG_20210801_113917.jpg IMG_20210801_114207.jpg IMG_20210801_114234.jpg IMG_20210801_113956.jpg IMG_20210801_114144.jpg IMG_20210801_114154.jpg IMG_20210801_114027.jpg
Kolejny rumun (ST43-05):
IMG_20210801_114353.jpg
Na koniec sama lokomotywownia i obrotnica:
IMG_20210801_114332.jpg IMG_20210801_114358.jpg
Niestety mój pies, który mi towarzyszył nie pozwolił się rozejrzeć choć terenu do eksploracji jest sporo. Jednak już planuję tam wrócić przy kolejnej okazji i zrobić więcej zdjęć.
 
OP
OP
Kingjuljan

Kingjuljan

Aktywny użytkownik
Reakcje
427 1 0
#10
W miniony weekend wraz z moją narzeczoną oraz naszym pupilem wybraliśmy się do Środy Wielkopolskiej spędzić miłe popołudnie na trasie Średzkiej Kolei Powiatowej. Przybyliśmy dość wcześnie, piesek napił się wody po podróży i właśnie wjechał skład na peron. Przeżycie niesamowite, zwłaszcza, że ostatni raz wąskotorówką podróżowałem ponad 20 lat temu, w jednym z ostatnich kursów Opalenickiej Kolei Dojazdowej przed jej likwidacją. Niby pamiętam niewiele, bo miałem kilka lat, ale wspomnienia odżyły.
Na początek wagony osobowe stojące na bocznicy
1.jpg 3.jpg
mała inspekcja wnętrza. Kojarzę, że w toalecie powinna być deska i podłoga w kratę ale we wnętrzu wagonu specyficzny zapach, podoba mi się :p
4.jpg 5.jpg
Nieco inny kolor wagonu osobowego i wagon bagażowy w którym przewożone są rowery turystów
8.jpg 7.jpg
Rzut oka na peron
6.jpg
Mając czas do odjazdu postanowiłem zwiedzić okolicę, lokomotywownię, okoliczne zabudowania oraz zasieki węglowe z żurawiem
11.jpg 9.jpg 10.jpg
13.jpg 22.jpg
 
OP
OP
Kingjuljan

Kingjuljan

Aktywny użytkownik
Reakcje
427 1 0
#12
Cały skład to parowóz Px48 1756, dwa wagony 1Aw, cztery wagony turystyczne oraz wagon bagażowy, wagony prawie wszystkie wypełnione, atmosfera przednia :D
Niektórzy pytają dokąd my jedziemy?
32.jpg
Wjazd na pierwszą stację (Środa Wąskotorowa)
23.jpg
Wiata przystankowa wykonana z pudła wagonu (Słupia Wielka)
34.jpg
Ostatnia na tej linii wiata z blachy falistej (Śnieciska)
31.jpg
Postój na stacji końcowej w Zaniemyślu był kolejną okazją do fotografowania parowozu
24.jpg 27.jpg 28.jpg 29.jpg 30.jpg
Pięknie prezentuje się stacja ze składem przy peronie
26.jpg
 
OP
OP
Kingjuljan

Kingjuljan

Aktywny użytkownik
Reakcje
427 1 0
#13
Czas ruszyć z powrotem do Środy Wielkopolskiej, bliżej parowozu to zapachy intensywniejsze
33.jpg 35.jpg
Przejazd nad linią normalnotorową
36.jpg
Tabor pobliskiej cukrowni
37.jpg
Niecierpliwi podróżni już wyglądają stacji końcowej
38.jpg
Zbliżamy się do parowozowni
39.jpg
Koniec wycieczki, pół dnia spędzone znakomicie, czworonóg zadowolony, narzeczona również (najbardziej chyba cieszy się z magnesu na lodówkę:p), czego chcieć więcej. Ostatni rzut oka na parowóz
42.jpg
W drodze powrotnej zatrzymałem się na jednym z przejazdów, który mijaliśmy
43.jpg