• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jugosłowiańskie wagony sypialne na PKP

Bodek

Aktywny użytkownik
#21
Tytułem uzupełnienia poprzedniego wpisu i dla wzbogacenia wątku, poniżej kilka fotek ode mnie.
Zdjęcia przedstawiają dawny wagon sypialny Gośa74 ostatnio należący do PKP Cargo i stacjonujący w Szczecinie. Niestety odstawiony na torach trakcyjnych lokomotywowni Szczecin Port Centralny stoi tak już kilka lat (o ile jeszcze stoi, bo ostatnio byłem tam kilka miesięcy temu - jesienią) i wszystko wskazuje na to, że przeznaczony jest na złom.
Wagon oznaczony jest numerem 63 51 99-80 053-6 i serią S. Niestety był nieco zastawiony bykiem, więc ujęcia nie są zbyt wyrafinowane ;) Zdjęcia zrobiłem w 2013 roku.
Od strony korytarza:

IMG_1301.JPG

IMG_1303.JPG


Od strony przedziałów:
IMG_1304.JPG


IMG_1305.JPG


I na koniec jego tabliczka:
IMG_1307.JPG


Jak widać wagon miał przeprowadzoną "modernizację" sposobem gospodarczym. Z oryginalnych pozostały jedynie okna w toaletach, a pozostałe zaadaptowano z (zapewne skasowanych) WLAB'ów rodem z Goerlitz, a okna awaryjne z polskich 111A. Taka to estetyka według kolejarzy polskich ;) Otrzymał także polskie wózki typu 4AN.

Muszę jeszcze trochę poszperać w swoich zbiorach, bo mam gdzieś zdjęcie jeszcze jednego takiego wagonu, ale tym razem pracującego w jakiejś firmie remontującej tory.

Mam - znalazłem!
Wagon należy do PKP Energetyka - Zakład Pomorski. Niestety nie spisałem, ani nie sfotografowałem oznaczeń wagonu, ale jest przynajmniej foto tabliczki firmowej. Zdjęcia zrobiłem latem 2013 roku podczas przebudowy południowej głowicy rozjazdowej stacji Kliniska (linia nr 401 Sz-n Dąbie - Świnoujście Port).

DSCN2023.JPG

Wagon posiada blaszane zabezpieczenia okien przed niepowołanymi osobami:
DSCN2024.JPG


I oryginalne wózki:
DSCN2025.JPG


Wagon ten o numerze fabrycznym (najprawdopodobniej) 4667 (lub ewentualnie 4657) wyprodukowany został w 1975 roku:
DSCN2026.JPG
 
Ostatnio edytowane:

kilanziom

Znany użytkownik
#22
Wagon oznaczony jest numerem 63 51 99-80 053-6 i serią S. Niestety był nieco zastawiony bykiem, więc ujęcia nie są zbyt wyrafinowane ;) Zdjęcia zrobiłem w 2013 roku.
Ta Gosza ze zdjęcia pracowała jakoś do 2009/2010 r. Spotkać ją można było w pociągach przewożących ładunki specjalne lub ponadgabarytowe z północy Polski do granicznej stacji Meziměstí (PL/CZ). Wagon załapał się m.in. na zdjęciach z 21.07.2008 r (fot. Václav Vyskočil):

http://www.vlaky.net/upload/galeria/005355/169240.jpg
http://www.vlaky.net/upload/galeria/003079/060819.jpg
http://www.vlaky.net/upload/galeria/003079/060821.jpg

Omawiany wagon 63 51 99-80 053-6 'S' wylądował jesienią 2010 r. na licytacji o sprzedaż 19 wagonów PKP Cargo, wśród których znalazły się także 2 dalsze wagony typu Gośa74 - 63 51 99-40 046-9 'Sk' z Białegostoku i 63 51 99-80 059-3 'Wlk' z Zabrzegu-Czarnolesie. Domyślać się można, iż wagonów nie udało się sprzedać, gdyż zarówno egzemplarz z Białegostoku, jak również ten ze Szczecina nadal były na stacjach macierzystych latem 2013 r. Dalszych losów wagonu z Zabrzegu niestety nie znam.

Około 2010 r. próbowaliśmy z kolegą ustalić ile sypialnych 74-ek jeszcze istnieje i wyszło nam, że okrągła połowa pierwotnej 30-ki nadal była 'do spotkania':

1). 60 51 99-40 050-4 'Sk' - socjalny z Grochowa (pocięty 2011 w Sokołowie Podl.)
2). 63 51 99-40 046-9 'Sk' - socjalny z Białegostoku (po 2013 r. losy nieznane).
3). 63 51 99-80 059-3 'Wlk' - Zabrzeg-Czarnolesie, po 2011 r. losy nieznane).
4). xx xx xx-xx xxx-x 'WLABd' z Węglińca, wrak (zapewne pocięty około 2012-2013).
5). 63 51 99-80 105-4 'Sk' - w IG Warszawa, następnie przemalowany na zielono i jako '100006' stoi w Idzikowicach.
6). xx xx xx-xx xxx-x 'xx' - mieszkalno-załogowy na bocznym torze opodal peronu stacji Włosczowa-Północ.
7). 63 51 99-80 053-6 'S' - salonka z SPC, od 2010 r. nieczynna, po 2013 r. losy nieznane.
8). 80 51 9715 156-8 'Ua' - załogowy PKP C. z Poznania/Wolsztyna, po 2011 r. odstawiony (albo lok. P-ń Główny albo P-ń Franowo).
9). xx xx xx-xx xxx-x 'xx' - nierozpoznany egzemplarz odstawiony na stacji Lublin-Tatary, po 2010 r. losy nieznane.
10). xx xx xx-xx xxx-x 'xx' - odstawiony w Krzeszowicach z restauracyjnym Gośa76, po 2010 r. losy nieznane.
11). xx xx xx-xx xxx-x 'xx' - załogowy w PKP Energetyka, zakład północny. Po 2013 r. czynny, zapewne oddział w S. Szczecińskim).
12). xx xx xx-xx xxx-x 'xx' - wczasy wagonowe Kamień-Pomorski (#502966), zapewne pocięta na złom około 2011-2012.
13). 80 51 9715 207-9 'Ua' - gnijący w 2009 r. na grupie towarowej w Czerwieńsku. Losy po 2010 r. nieznane.
14). 10 0443 X0 - załogowy, czynny. Spotkany w 2011 r. na stacji Staszów (charakterystyczny pomarańczowy pas na boku pudła).
15). xx xx xx-xx xxx-x 'xx' - wczasy wagonowe na stacji Kołobrzeg. Po 2011 r. losy nieznane.

Czy to byłby komplet, czy może ktoś z Szanownych Forumowiczów spotkał się z innymi reprezentantami rodziny Gośa74 w innych miejscach?

Jeżeli dobrze pamiętam to pudło jednego z nich jeszcze nie tak dawno stało na Pomorzu.
Nie wiedziałem o tym pudle. Czy można zapytać w gdzie go szukać?

Przez długi czas też tak myślałem, ale po obejrzeniu kilku zachodnich galerii wagonowych doszedłem do wniosku, że wagony dla kolei JŻ miały taki sam układ drzwi jak te budowane dla PKP. Najprawdopodobniej straciły je dopiero w wyniku napraw głównych i modernizacji, podobnie jak teraz drzwi na jednym końcu tracą wagony PKP typu Goerlitz i Bautzen.
Prawdę mówiąc miałem na ten temat trochę inne obserwacje. Mianowicie, analizując nieliczne fotografie z różnych okresów eksploatacji wagonów Gośa76, zauważyłem, że w przypadku pary drzwi na burcie, bądź tylko 1 drzwi, za każdym razem oglądamy inną burtę (co łatwo rozpoznać, bo w przypadku Gośa76 różnią się detalami i układem okien). Innymi słowy... czy nie jest tak, że wagony typu Gośa76 miały 3 boczne otwory wejściowe? W sensie z jednej burty 2, a z drugiej tylko 1. Na to wskazują zachowane zdjęcia, ale niestety nie dysponuję rysunkiem, który by to jednoznacznie potwierdził.

W załączniku zdjęcie, które zeskanowałem wiele lat temu w bibliotece z jakiejś książki dot. WARS-u. Przedstawia relatywnie nowy egzemplarz restauracyjnej Goszy. Autora niestety nie znam, podobnie jak danych samej książki, których po prostu w tamtych czasach nie spisałem. Gdyby ktoś znał źródło ilustracji, bardzo proszę uzupełnić,

x4.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#23
Kilan, a mógłbyś dojść do numerów dwóch warszawskich Gosz skasowanych latem 2005 roku? Doskonale pamiętam wygląd tych wagonów - jeden to był zwykły zielony, drugi miał te same nietypowe niebieskie malowanie, co 60 51 99-40 050-4 'Sk'. Zdjęć niestety nie mam ponieważ nie miałem czym ich popełnić, choć chciałem, bo wtedy akurat pierwszy raz coś takiego widziałem na oczy.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#25
Ta Gosza ze zdjęcia pracowała jakoś do 2009/2010 r. Spotkać ją można było w pociągach przewożących ładunki specjalne lub ponadgabarytowe z północy Polski do granicznej stacji Meziměstí (PL/CZ). Wagon załapał się m.in. na zdjęciach z 21.07.2008 r (fot. Václav Vyskočil):

http://www.vlaky.net/upload/galeria/005355/169240.jpg
http://www.vlaky.net/upload/galeria/003079/060819.jpg
http://www.vlaky.net/upload/galeria/003079/060821.jpg

Omawiany wagon 63 51 99-80 053-6 'S' wylądował jesienią 2010 r. na licytacji o sprzedaż 19 wagonów PKP Cargo, wśród których znalazły się także 2 dalsze wagony typu Gośa74 - 63 51 99-40 046-9 'Sk' z Białegostoku i 63 51 99-80 059-3 'Wlk' z Zabrzegu-Czarnolesie. Domyślać się można, iż wagonów nie udało się sprzedać, gdyż zarówno egzemplarz z Białegostoku, jak również ten ze Szczecina nadal były na stacjach macierzystych latem 2013 r. Dalszych losów wagonu z Zabrzegu niestety nie znam.
Te zdjęcia tłumaczą w jakich to pociągach wagon kursował (wraz z drugą "salonką" na bazie jakiegoś 111A). Wagony kursowały w "słynnych" pociągach przewożących wypalone paliwo jądrowe z czeskich elektrowni atomowych do Portu Szczecin, stanowiąc zaplecze dla ochrony (zapewne SOK-istów lub nawet wojska) jadącej tym pociągiem na jego całej drodze przebiegu.
Wystawienie wagonów w przetargu na złom sugeruje, że PKP Cargo już nie spodziewa się podobnych przesyłek w przyszłości, albo zamierza do tego celu wykorzystywać inne (być może wynajęte od innych przewoźników) wagony.

Nie wiedziałem o tym pudle. Czy można zapytać w gdzie go szukać?
Pudło jeszcze kilka lat temu stało na stacji Dygowo lub Wrzosowo (teraz nie jestem pewien) - na wyładowni stacyjnej, stanowiąc zaplecze socjalne dla pracowników działającego tam, jakiegoś lokalnego punktu skupu złomu. Nie wykluczone, że to jemu przypadło do wykonania zlecenie na fizyczną likwidację całej serii wagonów pocztowych Gośa90.
Zrobiłem mu zdjęcie (lub nawet kilka zdjęć), więc gdy za jakiś czas je odnajdę, na pewno je chętnie upublicznię.


(...) analizując nieliczne fotografie z różnych okresów eksploatacji wagonów Gośa76, zauważyłem, że w przypadku pary drzwi na burcie, bądź tylko 1 drzwi, za każdym razem oglądamy inną burtę (co łatwo rozpoznać, bo w przypadku Gośa76 różnią się detalami i układem okien). Innymi słowy... czy nie jest tak, że wagony typu Gośa76 miały 3 boczne otwory wejściowe? W sensie z jednej burty 2, a z drugiej tylko 1. Na to wskazują zachowane zdjęcia, ale niestety nie dysponuję rysunkiem, który by to jednoznacznie potwierdził.
Przyznam że przeczytałem Twój wpis kilka razy i za każdym razem inaczej go rozumiem. Więc chyba jednak nie rozumiem. :)
Poza tym - ja miałem na myśli wyłącznie wagony sypialne Gośa74. Mój błąd że wyraźnie tego nie napisałem. Żeby nie być gołosłownym kilka linków - wszystkie ze strony http://www.wagonslits.de/:





I jeszcze link: http://www.wagonslits.de/phpbb2/album_showpage.php?pic_id=1346
Na wszystkich powyższych zdjęciach wagony pokazane są od strony przedziałów. Oczywiście nie twierdzę, że są identyczne z naszymi (na pewno trzeba by zweryfikować układ wywietrzników dachowych i urządzeń pod podwoziem), ale podobieństwo jest na tyle silne, że chyba w przyszłości można by się pokusić o model polskiego WLAB'a na bazie wagonu Gośa74.
O ile wiem modele takie (ale niestety z drzwiami tylko na jednym końcu wagonu) produkuje firma ACME.
W załączniku zdjęcie, które zeskanowałem wiele lat temu w bibliotece z jakiejś książki dot. WARS-u. Przedstawia relatywnie nowy egzemplarz restauracyjnej Goszy. Autora niestety nie znam, podobnie jak danych samej książki, których po prostu w tamtych czasach nie spisałem. Gdyby ktoś znał źródło ilustracji, bardzo proszę uzupełnić,
Zobacz załącznik 274081
Fantastyczne jest to zdjęcie. Wielkie dzięki za jego ujawnienie!
 
Ostatnio edytowane:

Bodek

Aktywny użytkownik
#26
A' propos wagonów pocztowych Gośa90, na stronie www.schlafwagen.be znalazłem jedno ciekawe i chyba dotychczas nieznane zdjęcie aż pięciu omawianych wagonów.
Z opisu wynika, że zdjęcie zrobiono gdzieś w Warszawie w 2002 roku (osobiście nie znam tej bocznicy). Wagony wyglądają na odstawione:

Gośa poczta; Warszawa 2002.jpg

Źródło: http://www.schlafwagen.be/

Próbowałem znaleźć odpowiedniejszy wątek do dyskusji na ten temat ale mi się nie udało. Może więc warto założyć nowy traktujący o wagonach pocztowych Gośa90?

Jeszcze uzupełniając mój poprzedni wpis, a zwłaszcza materiał zdjęciowy dotyczący wagonów sypialnych na kolejach byłej Jugosławii w kontekście podobieństwa z naszymi wagonami Gośa74 dorzucam jeszcze jedną fotkę takiego wagonu, ale zrobioną od strony korytarza, także z drzwiami na obu końcach:

Gośa74  51 72 70-80 626-1 WLBl st. Beograd korytarz; 1990.jpg

Źródło: http://www.wagonslits.de/phpbb2/album.php

Na podstawie tego oraz poprzednich zdjęć widać, że wagony tego typu eksploatowane przez koleje JŻ mają czworo drzwi tak samo jak wagony dostarczone PKP.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
#27
Zdjęcie przedstawia wagony pocztowe odstawione na torach pocztowych Urzędu Przewozu Poczty Warszawa 2, położonych w bezpośrednim sąsiedztwie stacji Warszawa Główna Osobowa.
 

kilanziom

Znany użytkownik
#28
Przyznam że przeczytałem Twój wpis kilka razy i za każdym razem inaczej go rozumiem. Więc chyba jednak nie rozumiem. :)
Poza tym - ja miałem na myśli wyłącznie wagony sypialne Gośa74. Mój błąd że wyraźnie tego nie napisałem. Żeby nie być gołosłownym kilka linków - wszystkie ze strony http://www.wagonslits.de/:
Prawdę mówiąc detal ten wydawał mi się na tyle oczywisty przy wagonach sypialnych, że z rozpędu przeniosłem go na wagony restauracyjne, gdzie z kolei oczywisty nie jest. Miałem na myśli wagony typu Goša76. Istotnie, wagony sypialne kolei JŻ bardzo przypominają wariant eksportowy dla PKP (bo i dlaczego miały by nie przypominać). Ciekawe jak było z wnętrzami i rozwiązaniami technicznymi. Czy wagony jugosłowiańskie docierały do Polski? Na pewno analogiczne Gosze kolei JŻ widywałem w pociągach międzynarodowych kursujących po sieci ČSD.

Z opisu wynika, że zdjęcie zrobiono gdzieś w Warszawie w 2002 roku (osobiście nie znam tej bocznicy). Wagony wyglądają na odstawione:
Rampy pocztowe przy U.P. P. Warszawa 2 były miejscem, gdzie jeszcze około 2000-2002 r. można było spotkać sporo ciekawego taboru. Swego czasu w internecie wisiało zdjęcie autorstwa Wojciecha Traczyka ilustrujące dobrze to miejsce (maj 2002 r.):

WARSZAWA_GLOWNA_maj_2002.jpg

Fotografię z www.schlafwagen.be/ wykonano dokładnie poniżej wyższego biurowca (z neonem 'Bumar' na dachu) ponad zabudowaniami kolejowymi.

Jest kilka innych zdjęć z tego miejsca, na których załapały się pocztowe Gosze, np. zdjęcie Pawła Mierosławskiego, dostępne na stronie Tomiego:

http://tomi.holdys.pl/galerie/psmk/ty2-1258-1.jpg

W temacie obok też ktoś linkował zdjęcie (ale inne niż to ze strony belgijskiej) ramp pocztowych z wagonami Goša90:

http://imageshack.us/a/img194/5506/terminalpost.jpg

Pocztowa Gosza bywała też 'mistrzem drugiego planu', jak na poniższym foto z dn. 16.10.1991 r. (autor Martin Welzel) na warszawskim grochowie:

http://www.eisenbahnhobby.de/warschau/263-14_EU07-495_WS-Grochow_16.10.91_S.jpg

Kilan, a mógłbyś dojść do numerów dwóch warszawskich Gosz skasowanych latem 2005 roku?
Akurat przed 2006 r. miałem długą dziurę 'nie bywania' na Grochowie i nie bardzo nawet kojarzę wagony o których mówisz.

Mam natomiast inny, chyba ciekawy aspekt związany z wagonami sypialnymi typu Goša74, mianowicie kolorystykę. O ile się nie mylę, wagony typu Goša74 były pierwszymi wagonami sypialnymi dostarczonymi PKP w schemacie malowania innym niż oliwkowy. Dostarczone rok później wagony sypialne typu Görlitz75 otrzymały fabrycznie niebieskie pudło z żółtym pasem i logotypem WARS-u na burcie, co następnie kontynuowano także w przypadku odmiany Görlitz77, Görlitz79, Görlitz81 i Bautzen86. Przyglądając się zdjęciom wagonów typu Goša74 w okresie eksploatacji, zauważyć jednak można, iż pudło posiadało znacznie jaśniejszy odcień niż w przypadku wagonów budowy Görlitz, pas i logo WARS wydają się wręcz ciemniejsze, niż główny kolor pudła (co można porównać m.in. w pierwszym wpisie niniejszego tematu, ale także w innych znanych czarno-białych zdjęciach - m.in. z książki A. Paszke o parowozach serii Ok1, czy przytoczone tu wcześniej zdjęcie z galerii rail.phototrans.eu). Niestety nie spotkałem się nigdy z kolorowym zdjęciem wagonu typu Goša74 w pierwotnym zestawie barw. Czy ktoś z forumowiczów orientuje się być może jakie były to odcienie i czym różniły się od wspomnianych barw wagonw Görlitz75? Dla porównania, katalog promocyjny fabryki w Görlitz zawierał następujące zdjęcie wspomnianego wagonu Görlitz75:

VEB_WL_Polen.jpg
 

kilanziom

Znany użytkownik
#30
Aktualizacja stanu rzeczy w temacie poznańskiego wagonu 80 51 9715 156-8 'Ua'. Wagon stoi na tyłach lok. Poznań-Franowo w stanie dawno-wyłączonym-z-eksploatacji. Zdj. dzisiejsze (28.03.2015 r.):

DSC00240.jpg
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#33
Wątek zasadniczo dotyczy wagonów sypialnych, ale że nie znalazłem odpowiedniejszego, to i restaurację Gośa76 wrzucam tu.
Zdjęcie z moich wykopalisk:
Gośa76 51 51 88-80 005-3 WRd st. Gdynia; Gdynia Gł. Osob. 1991.mini.jpg

Wagon nr 51 51 88-80 005-3 WRd st. Gdynia.

Na zdjęciu z 1991 roku jedyny mi znany, gdyński wagon restauracyjny typu Gośa76 włączony w skład pociągu złożonego z wagonów przeznaczonych do naprawy okresowej.
Najprawdopodobniej wagon nie został dopuszczony do kolejnej naprawy, a zamiast tego skreślono go z inwentarza PKP. Do Gdyni w każdym razie już nie powrócił.
Było to moje ostatnie spotkanie z tym wagonem, więc dziś czuję wielką satysfakcję z faktu, że nie poskąpiłem mu klatki na negatywie.
Niską jakość zdjęcia (wykonanego aparatem Smena 8M) starałem się zniwelować obróbką komputerową - mam nadzieję że jest akceptowalna.
 
#36
Pytano o wagon sypialny JZ Gosa czy kursowały do Polski ,tak był taki pociąg Varsovia długi skład do Budapesztu poza wagonami PKP ,MAV był wagon sypialny JZ Gosa ciemnogranatowy bardzo wyróżniał się na tle składu dwudrzwiowy taki jak model Acme który dołączano w Budapeszcie do Warszawy , stałem jak wryty oglądałem ten wagon kiedy tylko wjeżdżał na Olszynkę Grochowską i w końcu zaproszono mnie do obejrzenia tego wagonu w wewnątrz.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#38
To są wagony typu "B" wchodzące w skład pociągu "Tourex" obsługiwanego przez DR. W znacznie lepszym wydaniu będzie oferowany przez Rivarossi. Chyba że w skali TT, gdzie Tillig akurat odwzorował je zgodnie z pierwowzorem.
 
Ostatnio edytowane:

maniek2820

Znany użytkownik
#39
Znajomy który przejeździł na wagonach sypialnych dwadzieścia lat twierdzi że były łatwe w utrzymaniu czystości ,nie miały zakamarków co Gorlitz - tylko te kuchenki ....na nasze paliwo .
 

Podobne wątki