• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jugosłowiańskie wagony sypialne na PKP

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#1
Szukam wszelkich informacji, zdjęć i rysunków tych wagonów. Czy ktoś może mi pomóc? Na zachętę zamieszczam zdjęcie pociągu międzynarodowego Polonia (Warszawa Wsch - Budapeszt) na dworcu Wschodnim, 1979 rok.

Gosa sypialna Ex.Polonia Wwa Wsch.jpg
 

janek232

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Panie Ludwiku, tak się składa ze z jugosłowiańską sypilką GOSĄ mam do czynienia nacodzień. Jeżeli interesują Pana zdjęcia, w tym również wnętrza proszę o PW.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
96 2 0
#3
To jest zdaje się jedyne zdjęcie wagonu tego typu w moich zbiorach. Jak znajdę coś jeszcze (możliwe że złapałem jeszcze wagon z Białegostoku) to zapodam. Rzeczony wagon nosił numer 60 51 99-40 050-4 i serię 'Sk', rewizję miał wykonaną w 2006 roku (konkretnej daty nie pamiętam), a patrząc po niektórych zdjęciach z Kołobrzegu do 2007 roku był wysyłany tamże jako wczasy wagonowe pracowników PKP IC, i od tamtej pory do końca lipca 2011 zalegał na Grochowie oczekując kasacji w Sokołowie Podlaskim. Zdjęcie przedstawia wagon w trakcie postoju na stacji Siedlce dnia 30 lipca 2011 (zmiana czoła).
99-40_050-4_Sk.jpg


EDYCJA:
Dobrze, jest i wagon z Białegostoku. Zalega on w okolicach lokomotywowni i tak jak poprzedni był typowym wagonem akcji socjalnej używanym w roli wczasów lub w pociągach specjalnych. Numer 63 51 99-40 046-9 i tak samo seria 'Sk', naprawa rewizyjna w '760' dnia 11.09.2006. Ciekawostką jest, że ten wagon zachował oryginalne ogrzewanie ropne, jednocześnie tracąc kiedyś oryginalne wózki. Wagon jest w gestii PKP Cargo, jak długo, nie wiadomo, ale jego stan pogarsza się z roku na rok.
63_51_99-40_046-9_Sk.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#4
Panie Ludwiku, tak się składa ze z jugosłowiańską sypilką GOSĄ mam do czynienia nacodzień. Jeżeli interesują Pana zdjęcia, w tym również wnętrza proszę o PW.
Myślę, że nie tylko kolega Ludwik byłby zainteresowany zdjęciami i informacjami o tych wagonach. Była już kiedyś na forum dyskusja na ich temat. Bylibyśmy wdzięczni, gdyby kolega Janek mógłby się tym z nami podzielić. A jeżeli z jakichś powodów nie może lub nie chce (do czego ma pełne prawo), to lepiej było napisać do kolegi Ludwika na PW, a nie chwalić się na forum, bo tak to wyszło mało elegancko: mam, ale nie dam, wiem, ale nie powiem.
 
OP
OP
Ludwik Igielski

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#5
Bardzo dziękuję za odzew. Oczywiście jestem zainteresowany wszelkimi zdjęciami i materiałami na temat tych wagonów, a także wagonów restauracyjnych tego producenta. Jeżeli nie sprawi to większych problemów, to prosiłbym o bezpośredni udział w tym wątku. W pełni podzielam opinię kolegi Andrzeja. Temat jest interesujący i warty szerszego omówienia. Dziękuję.
 
Reakcje
23 0 4
#6
Również jestem zainteresowany bliższymi informacjami na temat tych wagonów, podzielam zdanie Pana Andrzeja, czekamy zatem Panie Janku na małe co nie co:)
 
Reakcje
23 0 4
#7
...wygląda na to,że Pan Ludwik dostał wyczerpujące info na PW, skoro taka cisza w temacie, troszkę szkoda, że nie dowiemy się więcej informacji na temat tych świetnych wagonów, które chyba bywały przejazdem chociaż przez chwile na każdej stacji w latach swojej świetności
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
96 2 0
#9
Niemalże tak, tylko wagony pracujące dla kolei jugosłowiańskich miały tylko jedne drzwi na burtę, eksportowe dla PKP miały normalny układ.
 
OP
OP
Ludwik Igielski

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#10
...wygląda na to,że Pan Ludwik dostał wyczerpujące info na PW, skoro taka cisza w temacie, troszkę szkoda, że nie dowiemy się więcej informacji na temat tych świetnych wagonów, które chyba bywały przejazdem chociaż przez chwile na każdej stacji w latach swojej świetności
Niestety nie dostałem. Dwóch kolegów przesłało mi zdjęcia zeskanowane z niemieckiej publikacji, jakiegoś zagranicznego forum oraz dwa ujęcia "trupa" - przepraszam za określenie - czekającego na palnik. Jestem bardzo wdzięczny za odzew. Wnioskuję, że zdjęcia objęte są prawami autorskimi i dlatego trafiły do mnie na PW. Temat jest bardzo interesujący i będę go dalej w miarę możliwości eksplorował. Tak jak wspomniałem trochę informacji jest w wątku o wagonach restauracyjnych.
 

janek232

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Witam! Oczywiście mogę wstawić zdjęcia bezpośrednio na forum, ale uważałem że nie są na tyle dobre aby nadawały się do publikacji. Niewiele coprawda widać, ale jakiś pogląd jest. Jeżeli kogoś interesują wybrane szczegóły, proszę pisać
 

Załączniki

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
#17
Dzień dobry,

Chętnię odgrzeję kotleta, gdyż wagonami budowy Goša (a o nich tu mowa) interesowałem się od wielu lat i udało mi się dotrzeć do sporej ilości do niedawna istniejących egzemplarzy.

Na PKP trafiły 3 odmiany wagonów standardu 'Y' budowy jugosłowiańskiej - sypialne (1974 r. - 30 szt.), restauracyjne (1976 r. - 20 szt.) i pocztowe (1990 r. - 10 szt.) - odpowiednio wagony typu Goša74 Goša76 i Goša90. Sypialne były swego rodzaju rewolucją techniczną w WARS-ie, gdyż posiadały ogrzewanie wodne naftowe, co było nowością na tle eksploatowanych dotąd wagonów z piecami węglowymi. Charakterystyczną cechą tych jugosłowiańskich wagonów były też wózki z zestawami monoblokowymi, a także cała masa innych części dewizowych, które szybko po wejściu do służby okazały się 'achillesową piętą' omawianego taboru (np. ustępy, umywalki itp.). Po 1980 r., wraz z wielkim kryzysem i problemami z dostawami ropy, nowoczesne rozwiązanie jakim było ogrzewanie naftowe okazało się następnym problemem w eksploatacji 'gosz'. To, brak części a także możliwości wymiany na inne komponenty unieruchomiły wiele wagonów na długie lata. Ponieważ był to tabor stosunkowo młody, wiele egz. adaptowano na cele robocze, techniczne i gospodarcze. Taki los spotkał np. wagony 51 51 70-80 180-4 'WLABd', 51 51 70-80 181-2 'WLABd', 51 51 70-80 201-8 'WLABd', 51 51 70-80 189-5 'WLABd' i 51 51 70-80 186-1 'WLABd' (wszystkie wagonownia W-Wa Grochów), skreślone wspólną decyzją dn. 15.11.1986 r. i przekazane Dyrekcji Trakcji Zaplecza Warsztatowego Kraków. W internecie można znaleźć kilka zdjeć wagonów typu Goša74 w planowej posłudze, m.in. tu (3 wagon za TKt48) na trasie do Szklarskiej Poręby:

http://rail.phototrans.eu/14,70530,0,FabLok_TKt48_TKt48_191.html

Los wagonów restauracyjnych był mniej barwny, gdyż możliwości ich adaptacji były ograniczone, więc po skreśleniu zazwyczaj natychmiastowo leciały na złom. Masowe kasacje nastąpiły po przyjęciu na ilostan nowych wagonów restauracyjnych typu Bautzen89 (seria 'WRdun') w 1989 r. Tylko na odcinku marzec-maj 1992 r. w wagonowni W-Wa Grochów skreślono 13 szt. W ostatnim okresie życia wagony typu Goša76 spotkać można było głównie na połączeniach Warszawa-Gdynia. Interesującym epizodem było także zdemontowanie znajdującego się w dobrym stanie i nadającego do dalszego użytku wyposażenia z części nieczynnych wagonów typu Goša76 i wstawienie go w eksploatowane równocześnie wagony rodziny 113A. Nie pamiętam w tej chwili, czy specjalizował się w tym gdyński, czy szczeciński oddział WARS-u, ale któryś z dwojga. Świadomie wspominam tylko jeden zachowany po 2000 r. wagon restauracyjny tej rodziny. Długie lata walał się w Krzeszowicach robiąc za stacjonarną knajpę. Co ciekawe, towarzyszył mu podobny sypialny typu Goša74. Jego zdjęcie jest w internecie:

http://antygaleria.pl/details.php?image_id=6537&mode=search

Na tym krótkim filmku również załapał się jeden egzemplarz:


Wagonów pocztowych było mniej i istniały znacznie krócej. Wszystkie 10 szt. pocięto na złom w 2003 r. Spotkać je można było głównie w pociągach nocnych kursujących w rel. Warszawa-Berlin, ale zdaje się także do Drezna. Jedno z nielicznych zdjęć, jakie można znaleźć w internecie:

https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/3372453245/sizes/z/in/faves-tcy77/

Wagony budowy GOŠA Smederevska Palanka (obecnie Serbia) są łatwe do rozpoznania. Od polskich czy niemieckich 'igreków' różnią się obłymi narożami i nieco innym profilem dachu. W oczy rzucają się także wielkie czerwone końcówki na czołach i okrągłe iluminatorki w drzwiach czołowych (obce w stanie pierwotnym zarówno naszym 11xA, jak i Goerlitz'om i Bautzenom z NRD).

W ostatnich 6-7 latach udało mi się dotrzeć do szeregu dawnych wagonów sypialnych budowy Gosza, kilka z nich nadal istnieje, ale niestety część już pocięto. Kilku, o których wiem, że istnieją, nie udało mi się dotąd spotkać,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=3374
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=269
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=5586
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=2166
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=8967
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=9112
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=2655
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=5303
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=1813
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#19
Wagonów pocztowych było mniej i istniały znacznie krócej. Wszystkie 10 szt. pocięto na złom w 2003 r.
Były to wagony przeznaczone do pracy w relacjach międzynarodowych. Obsługiwały w zależności od planu komunikacyjnego połączenia z Warszawy do Berlina, Hannoveru, Frankfurtu n/Odrą. i Wiednia. Sporadycznie były wysyłane do Brześcia a w ruchu krajowym bodajże jednorazowa obsługa kursu W-wa-Szczecin.
Jeżeli dobrze pamiętam to pudło jednego z nich jeszcze nie tak dawno stało na Pomorzu.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#20
Niemalże tak, tylko wagony pracujące dla kolei jugosłowiańskich miały tylko jedne drzwi na burtę, eksportowe dla PKP miały normalny układ.
Przez długi czas też tak myślałem, ale po obejrzeniu kilku zachodnich galerii wagonowych doszedłem do wniosku, że wagony dla kolei JŻ miały taki sam układ drzwi jak te budowane dla PKP. Najprawdopodobniej straciły je dopiero w wyniku napraw głównych i modernizacji, podobnie jak teraz drzwi na jednym końcu tracą wagony PKP typu Goerlitz i Bautzen.
Jak znajdę odpowiednie foty, postaram się je tu wrzucić lub podlinkować.
 

Podobne wątki