• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Jazda na kontaktronach

OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.265 103 84
#21
1. Rusza (po wlaczeniu zasilania), jedzie przez powiedzmy jeden metr
2. Zwalnia (diody)
3. Zatrzymuje sie
4. Czeka 30s (czas dowolny - regulowany timerem)
5. Rusza i jedzie z powrotem, przyspieszajac przez odcinek z diodami
Po drugiej stronie to samo - jak automat

Tak, tylko DC. Oba konce torow slepe (diorama, modul, itp.).
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#22
Najprościej, co nie znaczy najtaniej jest zastosować gotowy wyrób Viessmann 5214.
Nie potrzeba stosowania diod w torach.
Jest płynne zwalnianie i przyśpieszanie. Regulowany czas postoju. Możliwość podłączenia semaforów. Zasilanie z jednego zasilacza.
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#24
W stówie? To raczej pozostają Ci układy timera do samodzielnego montażu + moduły BM1 samoróbki za kilka zł :)

Edit
Teraz doczytałem że w końcu analog? Czy DCC?
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#27
Poniżej stówki bez problemu to się zrobi ale bez opcji:
5. ... przyspieszajac przez odcinek z diodami
Przynajmniej płynnego. Jedynie skokowe, dzieląc np. 1m toru na 3 lub 4 odcinki.
Każdy odcinek musi mieć przynajmniej po 6 lub 8 diod. Jedna dioda ma spadek napięcia ok. 0,6V. Łącząc po 3, 4 diody uzyskamy spadek ok. 1,8 - 2,4V na odcinku.
Ten punkt:
4. Czeka 30s (czas dowolny - regulowany timerem)
można zrealizować za pomocą układu 555, pracującego jako generator astabilny.
Poniżej schemat w wersji bez czujników kontaktronowych.
Jest to najprostsza wersja układu.
Czas działania przekaźnika musi być dłuższy od czasu przejazdu lokomotywy z jednej stacji do drugiej plus czas postoju. W przeciwnym razie lokomotywa nie dojedzie do stacji i ruszy z przeciwną stronę.
Wahadlo_DC-1.jpg
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.265 103 84
#30
Jeszcze jakies wartosci elementow elektronicznych by sie przydaly. Polutowac, polutuje a nawet jestem w stanie zrobic plytke ale z doborem wartosci bedzie gorzej ;)
 
Reakcje
37 24 8
#32
Myślę , że układ z pierwotnego schematu z szergowo włączonym przekaźnikiem czsowym w układ cewki przekaźnika zmiany polaryzacji oraz układ torów z diodami jest bardziej analogowy i idiotoodporny.
Czym więcej odcinków z diodami tym wrażenie spowalniania i przyspieszania będzie bardziej naturalne.
Podstawowe sterowanie dcc to 28 kroków predkości. I w analogu kazdy odcinek to jeden krok. Ideałem jest więc 28 odcinków z każdej strony i do każdego jedna dioda. Przy zasilaniu 14V otrzymasz takie płynne zwalnianie jak dcc, no prawie zależne od długości odcinków.
Skoro znalazłeś szynę z diodą to znajdziesz też układ opóźniający jest chyba tej samej firmy.
Idea jest taka że magnes zwiera kontaktron a ten uruchamia opóźniacz i dopiero po zadanym czasie następuje zmiana polaryzacji a lokomotywa już stoi bo dioda spolaryzowana zaporowo nie pozwala jechać dalej.
W aliexpesie zmontowany układ timera na 555 to ok 2 pln z darmową przesyłką do Polski tylko czas dostawy miesiąc. D tego diody po ok 0,2pln i całość zamyka się w 10 pln. Najdroższy jest przekaźnik bistabilny bo to może być ok 10 pln. Więc razem 20 pln.
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.265 103 84
#33
Skoro znalazłeś szynę z diodą to znajdziesz też układ opóźniający jest chyba tej samej firmy.
Masz na mysli uklad "przekaznik czasowy" 08420 firmy Zeuke/BTTB? W parze z przekaznikiem 08410 da chyba uklad zatrzymania i zmiany kierunku jazdy. Ale to chyba raczej pol automatyka.

"with the time switch 8420 and switch relay 8410 stopping times are of the same duration with all electrically operated model locomotives"/tlumacz Google/"z wyłącznikiem czasowym 8420 i przekaźnikiem przełączającym 8410 czasy zatrzymania są takie same dla wszystkich lokomotyw napędzanych elektrycznie" - nie bardzo wiadomo o co chodzi. Trzeba bylo by sprawdzic w realu a nie mam juz tych urzadzen.

Zrodlo plikow: Archiwum Allegro
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#34
Wyłącznik czasowy BTTB 8420 czasami bywa na allegro.
Są na ebay, ale cena samego wyłącznika plus przesyłka jest nieopłacalna.
Przełącznik ten działa na zasadzie termostatu. Pokrętłem ustawiało się położenie bimetalu, który pod wpływem płynącego prądu przez cewę nagrzewał się i przełączał styki.
czasy zatrzymania są takie same dla wszystkich lokomotyw napędzanych elektrycznie" - nie bardzo wiadomo o co chodzi
Chodzi o to, że każda lokomotywa po wjechaniu na odcinek izolowany zatrzyma się na ten sam czas i niezależnie z której strony nadjedzie.
 
Reakcje
37 24 8
#36
Zamówiłem z ciekawości na ali przekaźnik na 555 z optoizolacją i na różne poziomy napięć wyzwalany opadającym zboczem czyli zwierany do minusa , niestety dostawa za miesiąc i cena 5 pln. Jakiś full wypas. Za to 4 poziomu ystawiania czsu zwłoki i diodki pokazujące status itp.
Więc już mamy zatrzymanie. Teraz drugi moduł ze zmianą polaryzacji muszę poszukać.
 
Reakcje
37 24 8
#38
Działa.

Tylko dalej pytanie po co to wszystko.
Kupujesz najtańszą centralkę roco i mysz LM2 razem jakieś 200 pln i dekoder 70 i działa od początku w dcc z precyzyjnie ustaloną drogą hamowania i ustawioną zmianą gradientu prędkości i stoi do 3minut i wraca po drodze wykonujac jeszcze dodatkowy postój. Na dodatek każdy z tych elementów działa dalej jak dokupisz najnowsze roco lub piko i tablet i dr5000 i co jeszcze chcesz.
Kolejna próba utrudniania sobie życia. Jak zrobisz analog to wszystko będzie po przejściu na dcc do śmieci . Koszt i praca.
 
Reakcje
37 24 8
#40
No to wracamy do początku. Dioda na końcu i układ czsowy zmieniający biegunowość zasilania. Czas ustawiony dłużej niż czas przejazdu.
Z początku wątku. Przy takiej długości zwalnianie i przyspieszanie chyba nie ma większego znaczenia.
Robisz próbę z wyłącznikiem I sam zastępujesz generator.
 

Podobne wątki