• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Jazda na kontaktronach

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.265 103 84
#1
Przez przypadek znalazlem taki film:
"jazda na kontaktronach"


Moze ktos wie jak powinien wygladac schemat elektryczny do takiego dzialania?
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.265 103 84
#2

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#3
Lokomotywa na filmie wydaje się, że jeździ w trybie analogowym.
Jeżeli chciałbyś zrobić proste wahadło w DCC, to wystarczą dwa moduły BM1 i ustawienie w dekoderze funkcji ABC i "push-pull".

Dla trybu analogowego oprócz kontaktronów potrzebny będzie przekaźnik bistabilny z dwoma cewkami..
Odpowiedni kontaktron załącza jedną z cewek przekaźnika, a jego styki zmieniają polaryzację napięcia w torach.
 
Reakcje
37 24 8
#9
A po co przerwa ? Przecież przekażnik analogowy może też odłączyć zasilanie na zadany czas i dopiero zmienić polaryzacje. Oczywiście do przedstawionego schematu dojdą następne elementy.
Kiedyś były nawet takie przekaźniki czsowe do kolejek produkcji NRD zrobione chyba z bimetalu.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#11
Przecież przekażnik analogowy może też odłączyć zasilanie na zadany czas i dopiero zmienić polaryzacje.
Tak też można.
Na odcinkach izolowanych dajesz diodę (też były takie odcinki torowe) i lokomotywa nie pojedzie dalej. Kontaktron wcześniej uruchomi przekaźnik czasowy i po określonym czasie zmieni polaryzację i lokomotywa pojedzie w drugą stronę.
Nie ma potrzeby odłączać zasilania od torów.
 
Reakcje
37 24 8
#12
Można i tak. Co ciekawe patent z diodą w analogu jest dużo skuteczniejszy niż bm1 w dcc. W analogu zatrzyma lokomotywę na pewno a reagowanie ABC trzeba włączyć jeżeli dekoder to ma.
 
Reakcje
37 24 8
#14
Przecinasz szynę jedną za to całkiem. I oba przecięte kawałki łączysz dowolną diodą prostowniczą. Najlepiej lutując. I teraz jak postawisz na końcowym kawałku toru lokomotywę z zasilaniem analogowym to w jedną stronę pojedzie a w drugą nie. Jaak kieunki nie odpowiadają to odwracasz lokomotywę w drugą stronę i jest dobrze.
Jedno cięcie, jedna dioda.
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.265 103 84
#18
Przecinasz szynę jedną za to całkiem. I oba przecięte kawałki łączysz dowolną diodą prostowniczą. Najlepiej lutując. I teraz jak postawisz na końcowym kawałku toru lokomotywę z zasilaniem analogowym to w jedną stronę pojedzie a w drugą nie. Jak kieunki nie odpowiadają to odwracasz lokomotywę w drugą stronę i jest dobrze.
Jedno cięcie, jedna dioda.
To najprostszy wariant. Ale ja chcialem, zeby 'automat' byl. Moze byc z tym timerem.
 
Reakcje
37 24 8
#19
Za pomocą diod obniżamy również prędkość na wybranych odcinkach. Każda dioda prostownicza obniża napięcie o 0,7 V.
Dzieląc tor na kilka odcinków i podłączając kolejne diody skutecznie w sposób kontrolowany obniżamy prędkość.
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.265 103 84
#21
1. Rusza (po wlaczeniu zasilania), jedzie przez powiedzmy jeden metr
2. Zwalnia (diody)
3. Zatrzymuje sie
4. Czeka 30s (czas dowolny - regulowany timerem)
5. Rusza i jedzie z powrotem, przyspieszajac przez odcinek z diodami
Po drugiej stronie to samo - jak automat

Tak, tylko DC. Oba konce torow slepe (diorama, modul, itp.).
 
Ostatnio edytowane: