• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Japoński klimat

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#1
Ponieważ w HO jest najwięcej czytających użytkowników i specjalny dział poświęcony planom makiet pozwalam sobie otworzyć tutaj wątek, który dotyczy planu robionego dla innej skali (1:220) ale zależy mi na merytorycznych uwagach dotyczących projektu makiety. Praca nad projektem pewnie będzie trwała dość długo ale chcę uniknąć głupich błędów. Do rozpoczęcia planowania sprowokowało pojawienie się w mojej kolekcji dwóch zestawów startowych japońskiego Rokuhana więc i makieta ma być osadzona w Japonii.

Założenia wstępne do makiety:

1. Układ segmentowy - 4 segmenty +/- 100 cm x 50 cm każdy czyli całość 200 cm x 100 cm
2. Ma to być miejsce do pojeżdżenia sobie pociągami (syndrom małego chłopca) ale nie tylko ...
3. Powyższe implikuje projekt typu tort (no nawet tort weselny ;))
4. Założenie sterowania DC ale z możliwością przejścia na DCC.
5. Dwa poziomy torowisk: niebieskie jasne i ciemne - poziom górny - dla Shinkansenów, dolny poziom: czerwony, zielony i żółty - konwencjonalne pociągi
6. Każdy kolor to elektrycznie odseparowany układ co pozwoli nawet w DC na kursowanie niezależne kilku pociągów.

kyoto1.jpg
 
#2
Afaik rokuhanowskie zwrotnice mają wbudowane izolowanie odcinków, którą to opcję da się wyłączyć chcąc się przerzucić na DCC.

Więc tak - zdaje się toto być bardzo mało bawialne. Pociąg se jeździ w kółko, i tak razy 5. Do tego nie ma opcji przejazdu między zielonym, żółtym i czerwonym oraz niebieskim i fioletowym. Nie wiem jak w Japonii jest na liniach czterotorowych - czy pociągi jeżdżą "na przemian", czy jeden kierunek po jednej stronie. Przypominam o ruchu lewostronnym.

Ja bym chyba zrezygnował z czterech torów, chyba że ci zależy, żeby mieć koniecznie to odwzorowane. Machnąłbym natomiast stację towarową, i jakieś tory odstawcze, zarówno dla shinkansenów, jak i zwykłych pociągów.

Jakie to ma wymiary?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
Jednak nie wszyscy te skróty rozumieją, a przede wszystkim dla mnie jest to objaw lenistwa i (może nieświadomego) lekceważenia czytelników. Mnie się nie chce napisać z tego, co wiem (ale nie ztcw :p), czy o ile wiem, a jak ktoś nie wie, co to znaczy, to jego problem. Takie skróty są dopuszczalne w sms, gdzie liczy się każdy znak, ale tylko tam. To tak oftopicznie. ;)
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#6
Proponuję jednak prowadzić ten wątek w dziale wielkości Z, nie H0, bo z kolei osoby zainteresowane zetką mogą nie zaglądać do działu H0. Poza tym robi się trochę bałagan.
Chodziło mi raczej o zebranie większej ilości uwag o charakterze funkcjonalnym - a to jest niezależne od skali, a nie czysto technicznym, który oczywiście uwarunkowany jest skalą np. poprzez dostępne rodzaje torów czy rozjazdów. Jeśli to problem to proszę osobę z administracji o odpowiednich kompetencjach o sygnał o przeniesienie wątku do działu skali Z.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#10
A nie lepiej pojsc w T-Trak tylko, ze dla Z?


Zupełnie pierwsza i przelotna myśl taka była ale w Polsce nie ma praktycznie ludzi, którzy by takie moduły robili więc nie bardzo jest się z kim łączyć, no chyba że z Niemcami - tam takowy standard jest praktykowany. Dla mnie takie podejście oznacza też chyba zbyt małe możliwości budowania scenerii. Tej sugestii nie kupuję.


Albo rozgałęzić linię i zrobić 'gniazdo' na T-Trak.
To już trochę lepszy pomysł - biorę do rozważenia.

Ale, jak widać, uwagi dotyczą głównie rodzaju torów, a to już jest bardzo specyficzne dla konkretnego rozmiaru.
A tu się nie zgodzę - na razie uwagi są to głównie uwagi typu "nie rób torta - zrób moduły" albo "jak robisz tort - to uwzględnij możliwość przejścia na moduły".
Oczywiście - jak napisałem wcześniej - jak stosowna "władza Forum" przeniesie wątek do działu 1:220 - nie będę do nikogo miał pretensji.


Więc tak - zdaje się toto być bardzo mało bawialne. Pociąg se jeździ w kółko, i tak razy 5. Do tego nie ma opcji przejazdu między zielonym, żółtym i czerwonym oraz niebieskim i fioletowym. Nie wiem jak w Japonii jest na liniach czterotorowych - czy pociągi jeżdżą "na przemian", czy jeden kierunek po jednej stronie. Przypominam o ruchu lewostronnym.
Pełne połączenie obwodów dolnego poziomu ma chyba sens tylko wtedy kiedy od razu będzie DCC - może powinienem o tym pomyśleć. Do dalszej pracy.

Ja bym chyba zrezygnował z czterech torów, chyba że ci zależy, żeby mieć koniecznie to odwzorowane. Machnąłbym natomiast stację towarową, i jakieś tory odstawcze, zarówno dla shinkansenów, jak i zwykłych pociągów.

Jakie to ma wymiary?
Wymiary wstępnie założone to +/- 200 cm x 100 cm

Cztery tory - tu muszę wkleić zdjęcie, które zainspirowało mnie do rozpoczęcia prac nad tym planem. To właśnie to miejsce znajdujące się nieco na wschód od głównej stacji kolejowej w Kioto - dawnej stolicy Japonii sprowokowało mnie do narysowania tego planu. Dołem jest sześć torów, w tym te odchodzące łukiem a górą na estakadzie dwa tory dla Shinkansena.

1200px-020_N700_Series_Shinkansen_新幹線_arriving_at_Kyoto_Station,_Japan.jpg


To właśnie to miejsce + trochę w każdą stronę w bok to główny motyw tego planu. Dla zrozumienia koncepcji warto pokazać taki schemat:

kyoto1-strefy.jpg


Strefa A - to właśnie ten motyw ze zdjęcia - ten obszar będzie widoczny i ze scenerią
Strefa B - To drugi obszar ze scenerią - na ten moment zakładam że to perony stacji w Kioto
Strefa C - techniczna - zasłonięta bez urządzania terenu - oczywiście z zachowaniem możliwości dostępu
Strefa D - do zastanowienia - albo odsłonięta albo też schowana
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#11
Pełne połączenie obwodów dolnego poziomu ma chyba sens tylko wtedy kiedy od razu będzie DCC
Niekoniecznie. Na połączeniach torowych można zrobić izolację na obu tokach szynowych i jeździć zupełnie niezależnie na poszczególnych obwodach. Należy tylko wykonać połączenie przewodowe, mostkujące te izolacje, z włącznikiem - w razie potrzeby łączy się elektrycznie dwa obwody i można przejechać z jednego na drugi. A po cyfryzacji łączy się to na stałe. Tak naprawdę, to takie izolacje należałoby też zrobić między dwoma torami jednego obwodu, np zielonego, bo teraz mamy linię 2-torową, ale jeździć można tylko po jednym torze - nie da się po obydwóch torach jeździć niezależnie, np. dwoma pociągami w przeciwnym kierunku. A w układzie żółtym mamy 3 obwody, ale jeździć można tylko jednym pociągiem, po jednym obwodzie w danej chwili. W systemie analogowym, żeby wykorzystać w pełni układ torowy, należałoby zrobić 6 niezależnych obwodów elektrycznych na dole (układ konwencjonalny, "wąskotorowy": 2 zielone, 3 żółte i tak jak jest, oddzielny czerwony) + 2 niezależne obwody na górnym poziomie (Shinkansen), tak, jak jest teraz. Ale to wcale nie wyklucza połączeń torowych między obwodami, z zachowaniem izolacji elektrycznej, o której na wstępie.
 
#14
1593113318609.png

Jest i stacja towarowa. 3 tory ładunkowe do kontenerów i 1 dla jakichś zakładów chemicznych - tylko nie wiem czy dać na cysterny, czy na kontenery.

A, i użyłem 1 sztukę toru o zmiennej długości - najwyższy tor odstawczy wymagał 4x odcinka 112mm, a mieszczą się 3 tory.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#15
Niekoniecznie. Na połączeniach torowych można zrobić izolację na obu tokach szynowych i jeździć zupełnie niezależnie na poszczególnych obwodach. Należy tylko wykonać połączenie przewodowe, mostkujące te izolacje, z włącznikiem - w razie potrzeby łączy się elektrycznie dwa obwody i można przejechać z jednego na drugi. A po cyfryzacji łączy się to na stałe. Tak naprawdę, to takie izolacje należałoby też zrobić między dwoma torami jednego obwodu, np zielonego, bo teraz mamy linię 2-torową, ale jeździć można tylko po jednym torze - nie da się po obydwóch torach jeździć niezależnie, np. dwoma pociągami w przeciwnym kierunku. A w układzie żółtym mamy 3 obwody, ale jeździć można tylko jednym pociągiem, po jednym obwodzie w danej chwili. W systemie analogowym, żeby wykorzystać w pełni układ torowy, należałoby zrobić 6 niezależnych obwodów elektrycznych na dole (układ konwencjonalny, "wąskotorowy": 2 zielone, 3 żółte i tak jak jest, oddzielny czerwony) + 2 niezależne obwody na górnym poziomie (Shinkansen), tak, jak jest teraz. Ale to wcale nie wyklucza połączeń torowych między obwodami, z zachowaniem izolacji elektrycznej, o której na wstępie.
Dziękuję za wyjaśnienie. Z pewnością wezmę pod uwagę w dalszym myśleniu nad tym planem.

W pewnym zakresie przy odpowiednim ustawieniu te przejścia międzytorowe poprzez odpowiednie ustawienie rozjazdów mogą zadziałać tak, że albo równoległe obwody są elektrycznie połączone albo izolowane ale oczywiście rodzi to problem taki, że trzeba strasznie uważać co z czego i w którym momencie się zasila więc chyba odpada.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#16
@Jaco3011 dzięki za zabawę z projektami. Nie ciągnie mnie za bardzo w kierunku skomplikowanego układu fikcyjnej stacji z dużą ilością manewrów choć nie wykluczam, że po przespaniu się z tematem porozważam taką opcję. Na razie jak wyżej wskazałem bardziej zależy mi na osadzonych w konkretnych realiach scenach - może trochę w koncepcji "makieta jako teatr" . Dodatkowo zakładając segmentowość chcę na połączeniach skrzynek mieć to wszystko w miarę proste - może nawet uda się zrobić tak, że wszystkie lub niemal wszystkie połączenia torów będą się powielać i będzie można wykorzystać gotowe piny z torów Rokuhan.

Co do koncepcji - nie kryję, że bardzo "kupiło" mnie to miejsce na zdjęciu, które pokazałem wyżej, tym bardziej że cala okolica ma bardzo duży potencjał do skomponowania tej sceny co widać na poniższym zrzucie fragmentu widoku satelitarnego z Google Maps.

kioto-mapa.png


Obszar z mojego wyżej umieszczonego schematu oznaczony jako A ma właśnie odnosić się do tego kawałka rzeczywistości. Po pracy z Google Maps i Google Street View na ten moment mam następujące pomysły:

kioto-mapa-schemat.png


A - nad liniami konwencjonalnymi przechodzi wiadukt drogowy - idealne miejsce na zakończenie części widocznej - dziury do wyjazdu pociągów (6 torów) schowane są pod tym wiaduktem
B - miejsce ze zdjęcia - linia Shinkansen ponad linia konwencjonalną
C - rzeka - możliwa budowa mostów na wszystkich liniach
D - do rozważenia - to jest jeszcze jedna linia kolejowa która przechodzi pod wiaduktem linii 4 torowej konwencjonalnej i linii Shinkansena. Nie wiem jeszcze czy te tory położyć (jako nieczynne) czy nie
E - miejsce gdzie łączą się linie - ta z p. D i ta która przechodzi przez rzekę na ukos. Stacja/Przystanek - zabudowane pomosty dla pieszych nad torami - idealne do ukrycia wyjazdu torów na część bez krajobrazu
F - linia Shinkansen schodzi do tunelu
G - jeszcze trochę w prawo (poza mapą) - linia 4torowa chowa się w tunelach
H - za chwilę kończy się zabudowa i jest wzgórze ...

Kompozycyjnie widzę ten fragment tak, że na lewo od rzeki jest zabudowa miejska (z takim smaczkiem jak tradycyjny stary dom ze skośnymi dachami pomiędzy linią Shinkansena a konwencjonalna pomiędzy punktem A i B) a na prawo od rzeki lub ew. od tej idącej z góry na dół linii kolejowej zaczyna się wzgórze z typowym japońskim krajobrazem w tym świątynią w formie pagody. W Kioto świątyń jest bardzo dużo więc to może być taki typowy "japoński landszaft" z kwitnącymi wiśniami. Na wzgórzu też mógłby pojawić się korytarz z bram Tori - bardzo charakterystyczny motyw dla tego miasta: http://www.gaijinwpodrozy.pl/fushimi-inari-taisha-tori/ .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#17
Dziękuję za wyjaśnienie. Z pewnością wezmę pod uwagę w dalszym myśleniu nad tym planem.
Opisana przeze mnie metoda była powszechnie stosowana przy budowie makiet z klasycznym zasilaniem analogowym. Na forum, w zasobach, jest książka "Plan połączeń torowych", w której są schematy elektryczne takich połączeń. Najprostszym przykładem jest 2-torowa elipsa, po której mogą jednocześnie jeździć niezależnie od siebie dwa pociągi:

034.jpg