• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Japońska Zetka - tabor

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#1
Niedawno kupiłem zestaw japońskiego Rokuhana pod kątem innego projektu ale muszę powiedzieć, że bardzo pozytywnie mnie zaskoczył jeśli chodzi o właściwości jezdne. Zacząłem sobie trochę oglądać kolejową Japonię i nawet chodzi mi po głowie pewien projekt. Pewnie w innym miejscu trochę o nim napiszę. Nadmiar pomysłów to mój problem niestety. Nijako przy okazji innych zakupów na e-bayu kupiłem też dwa zestawy wagonów platform Koki 104. Dostały lekkie przybrudzenie - zdjęcia wskazują, że japoński tabor ma mało śladów eksploatacyjnych i generalnie często wygląda "jak z fabryki". Tak wyglądają moje pierwsze Japończyki:

IMG_4115.jpg


IMG_4116.jpg
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#3
Kontenery Marklina pasują chociaż do jazdy powinny być dodatkowo unieruchomione bo nie mają odpowiednich pogrubień wewnętrznych aby się trzymać na sztywno - ale to jest do zrobienia.
Nie mam w planach przestawiania zestawów kołowych.
Japońskiej kolei mam na razie niewiele - jeden 3-członowy Shinkansen w malowaniu Evangelion i 3-członowy Tobu 500 Revaty. Mam też pewien pomysł wstępny na skrzynki po których można będzie pojeździć.
 
#4
Kontenery Marklina pasują chociaż do jazdy powinny być dodatkowo unieruchomione bo nie mają odpowiednich pogrubień wewnętrznych aby się trzymać na sztywno - ale to jest do zrobienia.
A pokazałbyś zdjęcie o co chodzi? Jeśli masz pod ręką kontenery 20ft produkcji Rokuhana to mógłbyś też sprawdzić kompatybilność w drugą stronę - japoński kontener na europejskiej platformie? Czy dałoby się jedną prostą modyfikacją platformy sprawić, żeby się to trzymało i nie stracić ani trochę na funkcjonalności?

Nie mam w planach przestawiania zestawów kołowych.
Jakby co to JR i Tobu jeżdżą po torze wąskim, a Shinkanseny po normalnym.

Z to niby na tyle mała skala, że można przymknąć oko na ten tor wąski, ale mnie to będzie wkurzać.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#8
O.O

Pasują na to kontenery 20ft produkcji Marklina? Będziesz przestawiał to na poprawne 4,5mm (Zm)? Co jeszcze masz z japońskiej kolei?
Właśnie sprawdziłem i na platformie Rokuhana kontenery Marklina (z modelu 82662) trzymają się dobrze bez dodatkowego klejenia. Pasują - podobnie jak na platformie Marklina wchodzą 3 sztuki.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#10
Jak w oryginale - pasują 3. Tyle że wolno wozić 2 pełne, bo się przekroczy dopuszczalny nacisk na oś.
Ciekawa informacja - nie miałem pojęcia ale tez nie rozkminiłem szczegółowo tematu i nie szukałem zdjęć z większymi kontenerami. Swoja drogą ciekawe - jak idą te małe japońskie to zapakowana jest cała platforma - czy mają jakiś limit wagowy inaczej ustawiony ?
 
#12
http://www.sumidacrossing.org/Prototype/JRFreight/FreightContainers/

5t ładowności, masa własna półtorej tony. Według japońskiej wikipedii ichnie platformy ważą 18,5-18,9t i mają ładowność 40,5-40,7t. 5 razy 6,5t to jest 32,5t, więc nacisk jednostkowy trudno będzie przekroczyć (przekroczy się 15t na oś przy w pełni obciążonej platformie).

Seria KoKi200 to inna bajka, ale tego Rokuhan nie produkuje. Modele w skali H0 i N są niekompatybilne z naszymi kontenerami przez rozbieżność skal (1:80 zamiast 1:87 i 1:50 zamiast 1:160).
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#13
Zamiast gadania kilka fotek - platforma japońska i europejska (Marklin - po prawej):

IMG_4133.jpg


Kontenery a Marklina na japończyku i odwrotnie. Te marklinowskie kontenery pojeżdżą na japońskiej platformie.

IMG_4135-1.jpg


Tu trochę widać konstrukcję mocowania modelowych kontenerów:

IMG_4136.jpg
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#14
Pierwszy japoński pociąg pasażerski jaki trafił w moje ręce to Revaty - Seria 500 Tobu: https://en.wikipedia.org/wiki/Tobu_500_series
Jak wiele japońskich pociągów o dość ciekawym i niezwykłym jak dla nas designie. Pewnie niektórzy powiedzą, że mocno zabawkowym. Do mnie trafił jako element zestawu startowego razem z owalem torów i zasilaczem.

IMG_4580.jpg


IMG_4582.jpg


Silnik - w odróżnieniu od oryginału znajduje się członie środkowym. a ponieważ jest tam sporo miejsca postanowiłem dokonać na nim swojej pierwszej próby ucyfrowienia. Dostał uniwersalny subminiaturowy dekoder ZIMO MX621. Pozwalający na sterowanie jazda i oświetleniem czoła pociągu. Na razie udało mi się ogarnąć temat silnika i jazdy - wydaje mi się, że działa to sprawnie - choć czeka mnie jeszcze zabawa z poustawianiem odpowiednich parametrów Vmax oraz przyspieszenia i zwalniania przeliczonych na 1/220. Na ten moment mam to poustawiane "na oko". Oświetlenie - tak by się odpowiednio zmieniało będę próbował ogarnąć - pewnie trzeba będzie pomiędzy wagonami przeciągnąć kable. Na razie w cyfrze świecą się i białe i czerwone światła bo nie są sterowane.

IMG_4581.jpg


Jak widać w środku jeszcze kłębowisko kabelków - pewnie trochę ubędzie jeśli uda się ogarnąć oświetlenie. Kable zasilające już wykorzystywane też poskracam - na razie poskładane żeby zobaczyć czy działa i da się sterować w DCC.
Dodam, że wykorzystuję centralkę Rokuhana, która sterowana jest przez aplikację z tableta.
 
#15
O, konkret. Aż się chce dłubać w zetce.

Zauważ, że wózek od KoKi jest bardzo szeroki. To nie jest przypadek, wózki powinny być 2mm węższe. Do tego przy transporcie załadowanych kontenerów daje się po 2 na wagon ze względu na tamtejsze dopuszczalne naciski t/oś. 40ft też wchodzą na japońca?