• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jakubów Towarowy

Kuba1986

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam,

Na razie relacji z budowy pięknej stacji towarowej nie będzie ;) bo na początku i tak zabieram się za moduły szlakowe, ale po mału będę się zbierał do budowy stacji. Osobiście najbardziej "kręcą" mnie magazyny i cała kolejowa infrastruktura związana ze stacjami towarowymi dlatego też mam zamiar budować stacje towarową.
Chcę zbudować stacje przelotową na dwutorowym szlaku, z kilkoma magazynami i rampami załadunkowymi, bunkrem węglowym i małą przepompownią paliwa oraz kilkoma torami do odstawiania wagonów. Znajdzie się też miejsce na małą lokomotywownie jednostanowiskową dla przetokowej lokomotywy, budynki administracyjne, wieże wodną i oczywiście nastawnię.
Bazą na jakiej wzorowałem swój koślawy projekt to stacja Stalowa Wola-Rozwadów, nieco uszczuplony, z dodanymi pojedynczymi elementami. Co do budynków to obok produktów plastikowych chce stworzyć kilka budynków wzorowanych na dobrze mi znanych budynkach stacji towarowej Kraków-Łobzów ( zwłaszcza magazyny ). Stacja ma być wyposażona w semafory kształtowe.

Na razie chce się skupić na poprawności układu torowego, umiejscowieniu semaforów i tarcz oraz generalnemu oszacowaniu wielkości tej stacji w skali. Wydatek związany z budową takiej stacji będzie dla mnie niemały więc na razie chce przygotować dokładny plan i wyliczyć sobie wszystko, od długości torów po ilość desek i kabli. Całość makiety ze stacją będzie oczywiście zakończona profilami zgodnymi z normą stosowaną przez członków KKMK.

Liczę, ze koledzy z forum pomogą mi w przygotowaniu się do budowy mojej stacyjki.
 

Załączniki

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#2
Mam takie pytanie ile miejsca posiadasz na taką stację w domu??
czy zamierzasz to garażować w mieszkaniu w stanie złożonym i wystawiać tylko na imprezach?
bo z układu torowego wnioskuję że będzie potrzeba dość dużo miejsca
dla mnie na oko szrokości to 1,5m a długości w py... długo w każdym razie. :) zależy ile wagonów ma się zmieścić w torze stacyjnym
 

tasiek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Na oko widać że w szerokości minimum metr. a na długość to zależy jak bardzo będzie skracać, bądź nie skracać torów. 5 metrów obawiam się na długość nie wystarczy. Ja się na tym złapałem. Wydawalo mi się że 3 metrowa stacja ojejku jejku jaka długa a jak przyszło co do czego, zwrotnice i inne to peron ledwo metr będzie miał :/.
 
OP
OP
K

Kuba1986

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Projekt uległ jeszcze w międzyczasie zmiano, może wieczorem dam poprawiony projekt. Zasadniczo miejsca mam dużo :) w pokoju mogę mieś swobodnie rozstawione ok 4m toru. Tor przy magazynie powinien pomieścić c.a. 20 wagonów dwuosiowych czyli liczę że będzie to 2,5m.

BTW: mieszkam w domku więc w lecie mogę sobie wystawiać cały tor do ogrodu :D

Zbigniew, dlatego też swój projekt mocno ograniczyłem. Na razie i tak będę budować kawałek szlaku. A jak siebie znam to za wiele poza torowiskiem kupować nie będę. Co się da sam sobie będę dłubał.
Długość 5 czy 6m mnie nie przeraża. Nie muszę mieć kolejki rozstawnej w pokoju :p Zabawa fajniejsza od tortu, a koszta podobne.
 

radekuc

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
No to rzycze powodzenia plan ambitny :D U mnie przy torach w ilosci 5 szt i dlugosci samych peronow dla zestawow pasazerskich wynoszacych 1.5metra wielkosc miejsca jaka posiadam to jest to dla mnie za malo a wynosi ona zaledwie 5 metrow.Szerokosc to 0.5 metra wraz z budynkiem faller nr 110 111
 
OP
OP
K

Kuba1986

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Fakt faktem, że wybrałem temat obszerny :p
Teraz przedstawiam inny projekt, chyba znacznie do realizacji łatwiejszy. Lokomotywownia 3 stanowiskowa + cała infrastruktura ( nawęglanie, krany ).
Kilka objaśnień - nie jestem pewien nazw niektórych urządzeń :LOL:
piaskownica - w kat. Fallera występuje jako "Besandlungsanlage", nr.kat. 146
czyszczak do kotłów - w kat. Fallera w zestawie "Kompressorhaus, Rohrblasgerust, Schurhakengestell", nr.kat. 139
suwnica - w kat. Fallera "Bockkran", nr.kat. 164
 

Załączniki

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
#7
Ja mam tylko jedną sugestie. Czy nie-lepiej byłoby połączyć tor od magazynu ze szlakiem z obu stron a nie gdzieś na środku?
Według mnie ułatwiło by to dostęp do magazynów.

A pozatym jeżeli zależy ci na realizmie to proponowałbym dołorzyć nastawnie przy drugim końcu stacji tak jak to zwykle bywa.
 

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Według projektów jakie przedstawiłeś stacja będzie miała przynajmniej 10 m długości i jak mniemam to około 2-:- 3 m szerokości jeżeli ma być w miarę realistyczne torowisko ( chodzi mi głównie o rozjazdy ). Niestety w skali 1:87 n ie da się tego uniknąć projekty takie potrzebują potwornie dużo miejsca. ( projekt mojej stacyjki zakłada wstępnie długość 5 m ale w znacznie skrócony na dl€gość ale będzie możliwość wstawienia dodatkowych modułów wydłużających )
 
Reakcje
0 0 0
#11
Zgadzam się z chf.... Na moje oko też... do realizacji projektu pokazanego poglądowo na obrazku nr 1 w tym poście, potrzeba w skali H0 około 10 metrów minimum licząc od głowicy do głowicy- a i tak będzie to wyglądało po japońsku, czyli jako-tako. Naprawdę przemyślałeś sprawę i chcesz to zrealizować :?:
 
OP
OP
K

Kuba1986

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
chf napisał(a):
Według projektów jakie przedstawiłeś stacja będzie miała przynajmniej 10 m długości i jak mniemam to około 2-:- 3 m szerokości jeżeli ma być w miarę realistyczne torowisko ( chodzi mi głównie o rozjazdy ). Niestety w skali 1:87 n ie da się tego uniknąć projekty takie potrzebują potwornie dużo miejsca. ( projekt mojej stacyjki zakłada wstępnie długość 5 m ale w znacznie skrócony na dl€gość ale będzie możliwość wstawienia dodatkowych modułów wydłużających )
Rozumiem. Cóż po to wstawiłem projekt na forum by uniknąc potem problemów - teraz wiem, ze jeśli chodzi o stacje towarowa muszę szukać jakiegoś innego rozwiązania.


Tarka napisał(a):
Ja mam tylko jedną sugestie. Czy nie-lepiej byłoby połączyć tor od magazynu ze szlakiem z obu stron a nie gdzieś na środku?
Według mnie ułatwiło by to dostęp do magazynów.

A pozatym jeżeli zależy ci na realizmie to proponowałbym dołorzyć nastawnie przy drugim końcu stacji tak jak to zwykle bywa.
Można podłączyć z dwóch stron i zrobić trapez, ale jakoś mi to nie pasowało. Zastanawiam się też czy robić podłączenie tego typu czy po prostu "ślepą" bocznice na zasadzie najprostrzego odgałęzienia. Przestawianie lokomotywowni to żaden problem :D

Rutek napisał(a):
Fajniejszym bajerem byłaby lokomotywownia wachlarzowa zamiast prostokątnej, tyle że wachlarzówki zawsze mają ogromny tył :)
Ja akurat od dłuższego czasu mam ochotę na taką 3stanowiskową parowozownie a'la Faller ( taka z jednym stanowiskiem cofniętym ) ale będę ją robił sam bo kilka detali chciałbym zmienić.
keylan napisał(a):
a nie lepiej olać parowozownie i cały sprzęt a postawić kilka magazynów i jakiś garaż dla małego dieselka typu kof czy SM03 czy czegoś podobnego?
Nie lubię diesli, wolę parowozy. I zawsze fascynowała mnie cała ta dodatkowa infrastruktura służąca utrzymywaniu parowozów.
To oczywiście nie wyklucza, że na kolejnych modułach nie będzie stacji towarowej o podobnym kształcie, bo jak widzę po rysunkach można w ten sposób wykorzystać efektywnie sporo miejsca.

Pozdrawiam
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#13
To widzę że kolega ma chęć i na lokomotywownię i na stację towarową, ja też mam w swoich zbiorach głownie parowozy. Nie wiem czy ta szopa fallera nie wyda się za mała na tak duży teren lokomotywowni. Ale patrząc na plan układu torowego to chętnie bym po czymś takim pojeździł - coż moja makietka jest dosyć ciasna i też chętnie zrobiłbym coś dużego - ale to jak dorobię się ogromnego mieszkania (albo chociażby strychu)
pozdrawiam i życzę szybkiego postępu prac
 
OP
OP
K

Kuba1986

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Oj zdecydowanie, bez modułu z parowozownią się nie obędzie ;)
Co do "szopy", ja swoja będę robił od podstaw więc mogę ją sobie odpowiednio wydłużyć. Zestaw Fallera będzie tylko wzorcem.

Co do szybkiego postępu prac - jak pisałem, najpierw postaram się zbudować kawałek szlaku :)

Pozdrawiam
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#15
Kuba1986 napisał(a):
najpierw postaram się zbudować kawałek szlaku
Tak jest, tak powinno się zaczynać - od prostych rzeczy.

Co do twojej stacji, to powyżej napisano już bardzo dużo. Dodam tylko, że ja robię zwykły przystanek na linii jednotorowej - w postaci modułu składającego się z dwóch segmentów po 1m każdy. Sam peron ma 180cm i zatrzyma się przy nim lok+5 wagonów osobowych. To chyba nie jest nadzwyczajnie długi pociąg? Zatem twoja wariacja na temat Rozwadowa istotnie miałaby z 10 metrów.

Mniejsze stacje też miały parowozownie (2-3 stanowiskowe) z obrotnicą: np. Szklarska Poręba Górna albo Gołańcz. Może idź w tym kierunku?
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#17
Hm, chyba muszę troszkę sprostować, przepraszam za małą pomyłkę. Parowozowni nie było, ale była obrotnica, na prawo od głowicy wjazdowej od strony Jeleniej Góry - czyli po stronie skalnej ściany. Oczywiście za czasów, kiedy stacja nosiła nazwę Ober Schreiberhau. Poniżej plan z 1923 roku. Źródło: internet.

http://img522.imageshack.us/img522/4953/szklporgorna1923gs0.jpg
 
OP
OP
K

Kuba1986

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Kylogram napisał(a):
Mniejsze stacje też miały parowozownie (2-3 stanowiskowe) z obrotnicą: np. Szklarska Poręba Górna albo Gołańcz. Może idź w tym kierunku?
Ja nawet mam bardzo piękny zestaw Fallera z parowozownią wachlarzowatą ( zestaw z wieżą wodną, bodaj nr.133 ), ale to jest jednak bardzo duże założenie. Sama obrotnica i lokomotywownia zajęły by bardzo dużo miejsca, a ja chciałbym mieć na swoim module jeszcze kilka innych budynków :p Na razie zostanę przy zwykłej "szopie" zwłaszcza, że ta Fallera "chodzi" za mną od dłuższego czasu.

Pozdrawiam
 

keylan

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Kylogram napisał(a):
Hm, chyba muszę troszkę sprostować, przepraszam za małą pomyłkę. Parowozowni nie było, ale była obrotnica, na prawo od głowicy wjazdowej od strony Jeleniej Góry - czyli po stronie skalnej ściany. Oczywiście za czasów, kiedy stacja nosiła nazwę Ober Schreiberhau. Poniżej plan z 1923 roku. Źródło: internet.

Obrazek
ciekawe :) kiedyś bywałem tam co weekend, bardzo lubię tą stacyjkę i całe miasteczko uroczo położone. Kuba popatrz tutaj:
http://www.kolej.ournet.pl/Linie_kolejo ... pis_st.htm
zwłaszcza na Miłków:
http://www.kolej.ournet.pl/Linie_kolejo ... Milkow.gif
stacja na linii do Karpacza, kiedyś ta linia była prywatna i swoją główną bazę miała właśnie w Miłkowie... są też inne stacje z parowozowniami ale chyba ta jest najmniejsza i najbardziej nadajaca się na zrobienie z niej modułu
 

Podobne wątki