• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jaki lok do Herisów 17031-x w IVa?

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#23
A istnieje model EP08 wg stanu z tego okresu? Chętnie bym nabył.
Nie istnieje :confused: Ale ja osobiście traktuje EP08-10 PIKO jako model między epokowy...
Właśnie go nabyłem ;) Schemat malowania odpowiada schematowi malowania z epoki IV, V i VI.
Nie ważne są dla mnie modernizację czy rewizję czy przydziały - Ważne że będzie cieszył oko.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#24
traktuje EP08-10 PIKO jako model między epokowy...
Musiałbym poszukać info o ew. zmianach w ramach napraw... to jednak ok. 20 lat. Gdyby różnił się tylko rewizją, też kupiłbym. Ostatecznie możnaby jakoś to poprawić.

Z pewnością ta Świnia PIKO jest lepiej wykonanym modelem od EP05 MTB. Tę ostatnią mam, zapycha w mojej kolekcji lukę w pospiesznych elektrowozach, ale pod względem technicznym jej nie polecam.

Każda z w/w lokomotyw, gdyby była w stanie wizualnym z epoki, którą modelujesz, świetnie nadawałaby sie do nowych Y-ków np. PIKO.

EP05 (160 km/h) chodziły z "Lechem", a EP08 (140 km/h) na trasie Warszawa-Poznań-Wrocław. Ze względu na prędkości szlakowe.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#25
Musiałbym poszukać info o ew. zmianach w ramach napraw... to jednak ok. 20 lat. Gdyby różnił się tylko rewizją, też kupiłbym. Ostatecznie możnaby jakoś to poprawić.

Z pewnością ta Świnia PIKO jest lepiej wykonanym modelem od EP05 MTB. Tę ostatnią mam, zapycha w mojej kolekcji lukę w pospiesznych elektrowozach, ale pod względem technicznym jej nie polecam.

Każda z w/w lokomotyw, gdyby była w stanie wizualnym z epoki, którą modelujesz, świetnie nadawałaby sie do nowych Y-ków np. PIKO.

EP05 (160 km/h) chodziły z "Lechem", a EP08 (140 km/h) na trasie Warszawa-Poznań-Wrocław. Ze względu na prędkości szlakowe.
Ja mam taką filozofia modelarską: Model musi pasować co najmniej kolorystycznie i wizualnie jak na zdjęciach pociągów z lat 80-90.XX wieku.
Liczę też na czesia EP05-23 produkcji PIKO :cool: Może się doczekamy, pociągi IV epoki mocno by przyśpieszyły na makietach.
Można też zrobić testy na 160 km/h...
 
Reakcje
1.611 378 7
#26
Powiedzcie mi: Czy w latach 70-80.XX wieku kursował jakiś ekspres Kraków-Gdynia/Hel/Kołobrzeg ?
Jaka była obsługa pociągu na tej trasie przez CMK ?
Czy mógło być tak: na odcinku Kraków-Warszawa - EP08 a na odcinku Warszawa-Gdynia SU46 ?
Bo biorę pod uwagę skład ciągnięty przez EP08/SU46
Czy ktoś mi pomoże....?
Jedyny Ex który kursował w relacji Gdynia - Kraków - Gdynia po 1986 r. /po zakończeniu elektryfikacji linii nr 9/ to był "Lajkonik" z rekordowym wówczas czasem jazdy z Gdańska do Krakowa 6 godz i 21 min przy wymianie EU07 na EP09 na Wschodniej. A wszystkie "szybkie" lokomotywy miały przydział Olszynka Grochowska. Był też pospieszny "Heweliusz" w rel. Gdynia - Kraków - Gdynia.
Do połowy lat 80. nie było ekspresów które jechałby przez Warszawę. Dominował układ "gwiaździsty" - duże miasta wojewódzkie - Warszawa z dwoma parami ekspresów dziennie uzupełnione pociągami pospiesznymi.
 
Reakcje
1.611 378 7
#27
Ja mam taką filozofia modelarską: Model musi pasować co najmniej kolorystycznie i wizualnie jak na zdjęciach pociągów z lat 80-90.XX wieku.
Liczę też na czesia EP05-23 produkcji PIKO :cool: Może się doczekamy, pociągi IV epoki mocno by przyśpieszyły na makietach.
Można też zrobić testy na 160 km/h...
EP05 wypuściło mtb ale sądząc po wyrobach tej firmy musi być to również niezły gniot /chyba się komuś narażę za opinię/, ale mtb to Piko z lat 70...
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#28
PIKO z lat 70-tych było lepiej wykonane. W MTB EP05 przeświecają wszystkie światła przez obudowę (w końcu muszę pomalować w środku na czarno, żeby to jakoś ograniczyć). Gorzej, że lok podskakuje na krzywych kołach :(
Ale mimo to trzymam ten model i od czasu do czasu go uruchamiam.
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#29
Powiedzcie mi: Czy w latach 70-80.XX wieku kursował jakiś ekspres Kraków-Gdynia/Hel/Kołobrzeg ?
Jaka była obsługa pociągu na tej trasie przez CMK ?
Czy mógło być tak: na odcinku Kraków-Warszawa - EP08 a na odcinku Warszawa-Gdynia SU46 ?
Bo biorę pod uwagę skład ciągnięty przez EP08/SU46
Czy ktoś mi pomoże....?
Taki szczegół ;) Budowa CMK została zakończona w 1977 roku, a pierwsze ekspresy pojawiły się tam w 1984.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#30
pierwsze ekspresy pojawiły się tam w 1984.
Tutaj jest więcej na ten temat. Zacytuję fragment dot. EP08 i EP05 (wytłuszczenie moje):

Oddanie do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej w 1984 roku umożliwiło uruchomienie dwóch pierwszych ekspresów kursujących z prędkością 140 kilometrów na godzinę[24]. Początkowo były to tylko dwie pary ekspresów:
  • Warszawa – Kraków (Krakus)[24],
  • Warszawa – Katowice (Górnik)[24].
Pociągi Krakus i Górnik obsługiwano lokomotywami EP08 w trakcji podwójnej prowadzącymi po 14 wagonów[24].

Sukcesywnie utworzono grupę tzw. superekspresów, do której dołączono pociągi relacji:

  • Warszawa – Kraków / Zakopane (Tatry)[24],
  • Warszawa – Gliwice (Chemik)[24],
  • Warszawa – Bielsko-Biała (Gwarek)[24].
  • Warszawa – Kraków (Krakus)[24],
29 maja 1988 roku podniesiono na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość maksymalną pociągów do 160 kilometrów na godzinę[26]. Wówczas rozpoczęto obsługę ekspresu Krakus pierwszą lokomotywą nowej serii EP09, zastępując dotychczas stosowane w trakcji podwójnej EP05[23].

Od 1988 roku podnoszono również prędkość na ważnym szlaku ekspresowym Warszawa – Poznań, ustanawiając na pierwszym odcinku SpławieSwarzędz prędkość maksymalną 140 kilometrów na godzinę[26].



Czyli Kolega @Pawelec PKP mógłby modelować epokę IVc. Wtedy (lekko przymykając oko na datę rewizji) EP08 z Y-kami PIKO może być realistycznym składem. Najlepiej dokupić drugą (z innym numerem) i zrobić trakcję ukrotnioną :) Podobnie EP05 w trakcji ukrotnionej.

Technicznie łatwiej (i taniej) byłoby doczepić drugą lokomotywę bez silnika, samo pudło z podwoziem. Można przynajmniej na dekoderze zaoszczędzić.

Ewentualnie zrezygnować z modelowania CMK i przenieść się na trasę Warszawa-Poznań, gdzie jeździły wszelkie szybkie pociągi w epoce IVc/Va, praktycznie z każdą "szybką" lokomotywą i z różnymi wagonami.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#31
Jakoś sobie nie przypominam EP08 w obsłudze "Krakusa". Jechałem pierwszym planowym po CMK i ciągnął go EP05, a potem zawsze pamiętam parę EP05 z 14-ma wagonami. Po to zresztą zabudowano im gniazda ukrotnionego sterowania.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#32
Nie można wykluczyć literówki w tekście z Wikipedii. Na pewno EP08 jeździły z pociągami Warszawa-Poznań-Wrocław. Przy czym EP05 też tam jeździły np. z Lechem. Wg mnie nie ma lepszej trasy na modelowanie ekspresów, niż Warszawa-Poznań.

W ogóle było tylko 15 lokomotyw EP08.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#33
A drugie pytanie, w sumie wynikające z pierwszego, to: jaki lok?
Z lokomotywą pasującą do tych wagonów jest problem, bo producenci nie zrobili takowej, przynajmniej ja nie znalazłem. Zawsze masz opcję dołączyć do tych wagonów najbardziej zbliżoną lokomotywę od jakiegoś producenta i nie patrzeć na datę rewizji, albo przerobić sobie jakąś inną lokomotywę zmieniając jej datę rewizji i dostosowując barwy do początku lat 70 ubiegłego wieku.
 

Podobne wątki