• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jaki lok do Herisów 17031-x w IVa?

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.840 86 0
#1
Dobry wieczór :)

mam 5 wagonów Heris z nr katalogowymi 17031-1, itd. aż do 17031-5. Wszystkie mają rewizję 1970. Pierwsze 4 to wersje "bez łat", a przydziały każdego wagonu są inne. Początkowo byłem zadowolony z braku wstrętnych łat ;) ale te różne przydziały (Poznań, Szczecin, Warszawa, Gdańsk) popsuły mi skład. Wagony z "łatami" wszystkie miały przydział Poznań i przynajmniej skład byłby realistyczny.

Wszystkie są 2 kl., jest ich 5. Gdyby nie różne przydziały, to pasowałyby na skład kursujący na odległości w granicach 2-3 godzin jazdy, poza głównymi magistralami.

Ale są 2 problemy:
  1. Zróżnicowanie przydziałów tych wagonów, jak sądzę, wyklucza że to jest lokalny pociąg.
  2. Brak 1 kl. prawdopodobnie wyklucza ten pociąg jako dalekobieżny. A już na pewno nie ekspres.
    Poprawcie mnie, jeśli się mylę. Wagonów 1kl. do w/w składu nie ma w H0?

A zatem, czy to jest skład regionalny, czy dalekobieżny. To jest pierwsze pytanie :)


A drugie pytanie, w sumie wynikające z pierwszego, to: jaki lok?


Pociągi lokalne w tych czasach miały często trakcję parową. Pamiętam np. Poznań-Wągrowiec (niektóre składy jechały dalej do Bydgoszczy). Pociągi dalekobieżne miały już trakcję elektryczną lub spalinową.


Parowozy mam akurat pasujące "czasowo":
  • Oi2-32 rev. 21.8.69; Par. Bydgoszcz Gł.; DOKP Gdańsk
  • Ok1-37; konwersja jpanas (2 duże reflektory czyli epoka IVa - dobrze rozumiem?); Par. Krzyż; DOKP Poznań; brak daty rewizji
  • OKo1-4; konwersja jpanas; Par. Zielona Góra; DOKP Poznań; brak daty rewizji, ale ma duże reflektory, a był skreślony ze stanu w 1972
  • Ty2-22; konwersja jpanas; Par. Węgliniec; DOKP Wrocław
  • Ty5-27 konwersja pana Jarka, też 2 duże reflektory; Par. Poznań, DOKP Poznań

Mam też loki "dalekobieżne", jednak nie pasujace datami do tego składu:
  • SP45-234 prod. 1976 (pasuje raczej do Bipy poznańskiej rev. 16.10.75 i na razie tak jest podczepiony)
  • SU46-039 prod. 1977 (j.w.)
  • EP05-15 rev. 23.4.1976 (tylko ekspresy - musiałbym mieć 1kl. i WARS)
  • EU07-424; stan 1987 (dobra do wagonów PIKO 97602, 97603 i 3 kolejnych, na które czekamy)
  • ET22-357; rev. 29.03.83

Na razie "roboczo" przyjąłem, że Ok1-37 ciągnie ten skład jako regionalny. Z pewnym naciąganiem SP45 też mógłby, chociaż przydałby się egzemplarz wyprodukowany wcześniej.


Pytanie 3 :) Do jakich wagonów można podczepić tego loka:
  • OKl2-22; konwersja jpanas; Par. Zbąszynek, DOKP Poznań; brak daty rewizji, ale ma duże reflektory, a był skreślony ze stanu w 1968

Pytanie 4. Czy któreś z w/w loków (oprócz Oi2-32) pasują do wagonów "toruńskich" Roco (wagony Bi i Biy), z datami rewizji 1970-1971? OKo1-4 ma przydział Zielona Góra, więc chyba nie bardzo pasuje... A OKl2-22 zakończył służbę w 1968.


pozdrawiam
Piotr
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.238 461 29
#2
Po pierwsze, te wagony nie były wydane jako jeden skład. Nie wiem, dlaczego producent wybrał akurat takie numery i przydziały wagonów, ale sądzę, że nie było jego intencją wypuszczenie wagonów pasujących do jednego pociągu. Trudno więc tu mówić o tym, czy jest to skład regionalny, czy dalekobieżny. Kolega Piotr ma rację, twierdząc, że w pociągu dalekobieżnym powinien być wagon 1 klasy. Niestety, jak dotąd nie ukazał się żaden model wagonu 4-osiowego 1 klasy w epoce IVa, który nadawałby się do uzupełnienia składu wagonów Herisa. Jedynka Piko ma oliwkowy dach, więc nawet, gdyby przymknąć oko na datę rewizji czy przydział i oznaczenia wagonu, wyglądem ten model za bardzo się różni od modeli Herisa.

W pociągach regionalnych w początku lat 1970. raczej nie jeździły najnowsze i najbardziej wówczas komfortowe wagony Y, które były raczej kierowane do obsługi pociągów najwyższych kategorii, ekspresów i pospiesznych.

Tak więc w chwili obecnej nie da się, moim zdaniem, zestawić w miarę realistycznego składu z wagonów Heris. Też mam te modele, ale wszystkie z łatką i czekam na pasującą do niech chociaż wyglądem (pomijam przydział i datę rewizji) jedynkę. A może kolega Piotr miałby ochotę na zamianę swoich czterech modeli bez łatek (z różnymi przydziałami) na takie z łatką, wszystkie z przydziałem poznańskim? ;)
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.840 86 0
#3
Dzięki za odpowiedź :) Faktycznie, nawet gdyby przymknąć oko na przydziały, to tak nowoczesne wagony jeździły w pociągach wyższych kategorii. A musiałaby być jedynka i WARS, ew. sypialne jeśli to była dłuższa trasa.

Czyli jednym zdaniem: parowóz odpada, a e-loka ani diesla z takimi datami chyba nie ma. Zresztą diesel do ekspresu też nie pasuje.

Miałem na początku z łatkami i konsekwentnie powymieniałem na bez łatek. Oprócz ostatniego, który chyba bez łatek nie istnieje? Jak widać, można mieć albo rybki, albo akwarium ;)

Wydanie modeli w jednej epoce z różnymi przydziałami wydaje się po prostu błędem. Gdyby chcieli zbudować skład jakiegoś ekspresu (w planach są/były także modele 1 kl. i restauracyjne - lista poniżej), to daliby przydział np. warszawski, żeby zadowolić wszystkich. Chyba nie było większego miasta w Polsce, do którego nie jeździły pociągi z Warszawy.
  • Reisezugwagen PKP, 2.Kl. mit Gepäckraum, olivgrün, Typ 612A; Heris 17076
  • Reisezugwagen PKP, 1.+2.Kl., grün, Typ 104A; Heris 17075
  • Liegewagen der PKP, dunkelgrün; Heris 17141
  • Barwagen PKP, Typ113A, grün; Heris 17033
  • Reisezugwagen PKP, Typ 112,grün,1.Kl.; Heris 17030
  • Reisezugwagen PKP, Typ 112,dunkelgrün,1.Kl; Heris 17029
  • Barwagen PKP, Typ113A, grün; Heris 17034
Ewentualnie gdyby przydziały były z jednej trasy. Np. Szczecin-Poznań-Warszawa (ale nie Gdańsk), pasowałyby na "Błękitną Falę". Pod warunkiem, że będą w/w modele 1 kl. i barowe z pasującymi przydziałami i datami rewizji. To będzie można zrobić ekspres bez tego wagonu z Gdańska. I musiałby być jakiś elektrowóz z epoki (w epoce IVb chyba ET21 jeździł z tym pociągiem, jeśli dobrze pamiętam, w co wsiadałem).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.238 461 29
#4
Zresztą diesel do ekspresu też nie pasuje.
Z tym się nie mogę zgodzić. W latach 1970. a nawet później, były jeszcze linie główne niezelektryfikowane, np. Warszawa - Gdańsk, gdzie na odcinku Nasielsk - Tczew, a później Nasielsk - Malbork, aż do drugiej połowy lat 1980. ekspresy "Neptun" i "Kaszub" oraz pociągi pospieszne były prowadzone lokomotywami SU46. Również na linii Poznań - Szczecin pociągi ekspresowe i pospieszne były obsługiwane trakcją spalinową jeszcze pod koniec lat 1970.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.840 86 0
#5
SU46 budowano od 1974. Poza tym zgadza się, na liniach niezelektryfikowanych (albo okazjonalnie z różnych powodów) pasowałaby do Y-ków.

W ogóle, z autopsji nie pamiętam IVa, tylko IVb i IVc. Jak zresztą mój nick pokazuje ;) Ale zdecydowałem się na modelowanie IVa dlatego, że później już prawie nie było parowozów (w moim DOKP)... To abstrahując od wątku Herisów.
 
Reakcje
1.611 378 7
#7
Z tym się nie mogę zgodzić. W latach 1970. a nawet później, były jeszcze linie główne niezelektryfikowane, np. Warszawa - Gdańsk, gdzie na odcinku Nasielsk - Tczew, a później Nasielsk - Malbork, aż do drugiej połowy lat 1980. ekspresy "Neptun" i "Kaszub" oraz pociągi pospieszne były prowadzone lokomotywami SU46. Również na linii Poznań - Szczecin pociągi ekspresowe i pospieszne były obsługiwane trakcją spalinową jeszcze pod koniec lat 1970.
Na linii Warszawa - Gdańsk do zakończenia jej elektryfikacji /1986/ Ex Kaszub i Neptun prowadzone były trakcją spalinową na całej długości ze względu na czasy przejazdu. Wymianę lokomotyw w Malborku i Nasielsku dla wszystkich pociągów pomiędzy Warszawą i Gdańskim zaczęto stosować w okolicach 1984 roku kiedy znacząco poszły w górę ceny ropy. Natomiast pamiętam też przypadki kiedy w okresie letnim Ex Neptun z 16-tom wagonami /połowa do Helu/ ciągnięty był przez ST44.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.840 86 0
#8
Czyli może jednak Ok1 mógł ciągnąć taki skład w 1970? Gdyby oczywiście znaleźć choć jeden wagon 1 kl.

Podejrzewam, że Ty2 też mógłby. Pod koniec ery parowozów. Ale poprawcie mnie, jeśli się mylę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.238 461 29
#9
Raczej jednak nie. Ok1 zwykle nie były używane do pociągów pospiesznych, raczej Pt31, Pt47, może Pm2. Ty2 prowadziły pociągi pospieszne na liniach górskich i podgórskich, gdzie prędkość i tak była ograniczona ze względu na profil linii i ciasne łuki. A koniec ery parowozów, to koniec lat 1980. a nie rok 1970.
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#10
Piotr

Te Y były wtedy fabrycznie nowe i dołączano je raczej do pociągów dalekobieżnych - pośpiesznych i ekspresowych. Na liniach lokalnych (gdzie dominowały Ok1 - przynajmniej wówczas - raczej nie były spotykane. Były "zbyt nowe". Poza tym - tak jak wspomniał kol.Andrzej - one nie były wydane jako jeden skład, ale raczej jako uzupełnienie składu. Na upartego, można je łączyć też z wagonami z epoki IIIc, np. ex-niemieckimi czy ex-francuskimi przedwojennej konstrukcji, wszak nie było technicznej możliwości, by jednego dnia od razu wprowadzić numerację UIC na wszystkich wagonach, które jeszcze jakiś czas (około roku w przypadku wagonów osobowych) mogły kursować w starych oznaczeniach. Trochę tych wagonów 1 klasy z tego okresu wydało Roco czy FL, choć musisz przymknąć oko na daty rewizji (są z przełomu lat 50 i 60);

Co do SP45 i SU46 - jak najbardziej prowadziły ekspresy i pociągi pośpieszne na liniach niezelektryfikowanych; A było ich sporo w latach 70 i 80. W książce o lokomotywach SP45 i SU46 podane są odcinki trakcyjne, które obsługiwały
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.840 86 0
#12
Dziekuję wszystkim Kolegom za cenne wskazówki. Czyli pozostaje poczekać na jakąś pasującą 1 kl. i najlepiej połączyć to z SP45-082.

Oczywiście, nie wszystkie od razu przemalowano na UIC, ale w konkretnym składzie daty rewizji powinny się "w miarę" zgadzać. Sądzę, że data rewijzji bardziej determinuje "kompatybilność" składu, niż kwestia czy nr jest UIC. Dlatego nie wchodzę w daty rozbieżne o 20 lat.

Póki co staram się jedynie dobrać "pasujące" składy. Tzn. mam początek składu z IVa i prawie cały skład z IVc. Po prostu nie stoją obok siebie ;)

Kiedyś, jak modeli PKP będzie na rynku zatrzęsienie ;) to pewno sobie powymieniam te "mniej pasujące" i ograniczę się do jednego zakresu dat rewizji (co jak wiemy przekłada się na oznaczenia wagonów i szczegóły malowania całego taboru). No i generalnie preferuję malowania fabryczne (taki kaprys).

A Ok1 póki co jest bez składu, chociaż pewno nalezałyby jej się jakieś ryflaki...
 
Reakcje
1.611 378 7
#13
Wszystkie nowe wagony Y produkcji HCP były przeznaczane na pociągi najwyższych kategorii, a wówczas były to pociągi międzynarodowe, ekspresowe, pospieszne objęte całkowitą rezerwacją miejsc i pozostałe pospieszne.
I wtedy /połowa lat 70./ - trzeba przyznać że składy pociągów - przynajmniej trzech pierwszych wymienionych grup - stanowiły pewien standard w przewozach.
Dla ciekawości dodam też że lokomotywy SP45 i BR118 ciągały składy na odcinku Poznań Gł. - Berlin Ostbahnhof.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
#14
Akurat do Ok1 można z powodzeniem podczepić Bipę i nawet, dodatkowo, np. 3-osiowy wagon pocztowy przedwojennej budowy i błędem to nie będzie. Jest sporo zdjęć z lat 1970., głównie z Kujaw i Pomorza, dokumentujących takie zestawienia.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.840 86 0
#15
Ty2 prowadziły pociągi pospieszne na liniach górskich i podgórskich, gdzie prędkość i tak była ograniczona ze względu na profil linii i ciasne łuki. A koniec ery parowozów, to koniec lat 1980. a nie rok 1970.
Jeśli dobrze pamiętam, to chyba w 1976 przyjechałem takim do Zakopanego. Później (ok. 1978?) jeździły tam już same elektryczne. Ale w IVa nie było trakcji, więc stacja musiała regularnie przyjmować składy z Ty2 (tak wnioskuję). Inna rzecz, czy ten skład miał najnowsze Y-ki - tego nie pamiętam.

No ale do takiego składu potrzeba przynajmniej jeden wagon 1 kl. i 1 kuszetkę. I jakieś 3 wagony 2 kl. Tyle w praktyce jeździło, po rozłączeniu w Płaszowie składu Szczecin - Zakopane/Przemyśl. Dosłownie 4 wagony siedzące i kuszetka w sezonie z Poznania do Zakopca, jedyny bezpośredni pociag na tej relacji. Nie pamiętam, czy na odcinku z Płaszowa do Zakopanego miał WARSa. Zresztą tam się cały czas spało, jak ktoś miał miejce.
 
Reakcje
1.611 378 7
#18
Do przedmówców - dlaczego tak uparliście się na tą Ok1?
A całkowicie nie pojawia się temat Ol49 - chyba najdłużej czynnym parowozem obsługującym regularny, lokalny ruch pasażerski.
A co do wagonów Y - to pamiętam Pt47 która potrafiła obsługiwać "Pomorzanina" na odcinku Inowrocław - Poznań Gł.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#20
Powiedzcie mi: Czy w latach 70-80.XX wieku kursował jakiś ekspres Kraków-Gdynia/Hel/Kołobrzeg ?
Jaka była obsługa pociągu na tej trasie przez CMK ?
Czy mógło być tak: na odcinku Kraków-Warszawa - EP08 a na odcinku Warszawa-Gdynia SU46 ?
Bo biorę pod uwagę skład ciągnięty przez EP08/SU46
Czy ktoś mi pomoże....?
 

Podobne wątki