• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Jaka obrotnica?

Reakcje
91 0 0
#1
Chciałbym zakupić obrotnicę Roco lub Fleischmann, ponieważ posiadam długie parowozy (Ty2,Ty5) mam pytanie do posiadaczy obrotnicy Roco, czy długość pomostu jest wystarczająca dla w/w lokomotyw. Długość całkowita parowozu jest trochę dłuższa od pomostu, ale koła wszystkie się mieszczą, Czy to będzie działać i w miarę wyglądać?
Z góry dzięki za odpowiedz.
 

Adam

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
82 1 0
#3
W realu takie przypadki występowały to i na makiecie mogą być.
Zdarzał się przypadki że na jednej z imprez Fremo na obrotnicy Roco którąś Pm-kę obracaliśmy. Niejaki Pan "S" którego dobrze znamy był wtedy obsługą owej obrotnicy, i mówił że parowóz wejdzie...- no miał rację , wszedł :)
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
316 13 0
#6
Mam obrotnicę FL. Po kilku latach użytkowania, zaczęła się zawieszać. Wymaga serwisu, lub wymiany
Też mam obrotnicę FLa. Kiedy upalił mi się drugi oryginalny napęd kupiłem silnik od SB Modellbau - coś takiego. Zupełnie inna kultura pracy no i mam spokój bo silnik przestał się upalać. Pomimo ulepszenia obrotnica czasem "się zacina" Ustaliłem, że nie jest to wina silnika tylko zaśniedziałych styków układu sterującego. Czyli za rzadko jej używam. Obrotnica Fleśmana powinna być używana, wtedy wszystko jest w porządku. Generalnie na jakiś czas pomaga mechaniczne czyszczenie styków lub użycie sprayu poprawiającego kontakt elektryczny.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
#8
Z czystym sumieniem polecam obrotnicę ROCO. Moim zdaniem, jest bardziej filigranowa niż FL (choć to teraz ta sama firma ;) ) i posiada zdecydowanie lepiej rozwiązany napęd (poprzez wieniec zębaty ukryty pod "dołkiem"). Sterowanie w wersji podstawowej jest wystarczające do zabawy, ale do kompletu przydałby się pozycjoner (obecnie nie produkowany).
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#9
W mojej starej FLM nie mam pozycjonera, podłączyłem więc silnik pod dekoder jazdy (taki do lokomotywy). Zaprogramowałem CV-ki tak, że przy minimalnej prędkości można ją precyzyjnie ustawić regulatorem jazdy. Silnik dotąd upalił się tylko raz :D

Następna, jaką ew. kupię, będzie Roco.
 

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
124 0 0
#10
Z czystym sumieniem polecam obrotnicę ROCO. Moim zdaniem, jest bardziej filigranowa niż FL (choć to teraz ta sama firma ;) ) i posiada zdecydowanie lepiej rozwiązany napęd (poprzez wieniec zębaty ukryty pod "dołkiem"). Sterowanie w wersji podstawowej jest wystarczające do zabawy, ale do kompletu przydałby się pozycjoner (obecnie nie produkowany).
O jaki pozycjoner chodzi? Panowie właśnie dziś podłączyłem nowo zakupioną obrotnicę Roco i działa. Kreci się w kółko i zatrzymuje. Jest jeden dylemat i nie wiem czy to normalne. Mianowicie, zamontowałem 4 szt torów dołączonych w zestawie, w różnych miejscach. Podłączyłem jak nakazuje instrukcja i obrotnica ruszyła. Gdybym jej nie zatrzymał ruszając pokrętłem to kręciła by się w kółko omijając cztery wpięte tory. Jak to jest z ta obrotnica? Jak zatrzymać pomost w danym momencie tak by zatrzymał się idealnie wycelowany w tor. Druga sprawa. Czy można tą obrotnicą sterować cyfrowo a nie tym śmiesznym sterownikiem z zestawu? Jaki do tego potrzebny byłby ewentualnie dekoder? Z góry dziekuje za jakiekolwiek odpowiedzi.
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.695 58 9
#11
O jaki pozycjoner chodzi? Panowie właśnie dziś podłączyłem nowo zakupioną obrotnicę Roco i działa. Kreci się w kółko i zatrzymuje. Jest jeden dylemat i nie wiem czy to normalne. Mianowicie, zamontowałem 4 szt torów dołączonych w zestawie, w różnych miejscach. Podłączyłem jak nakazuje instrukcja i obrotnica ruszyła. Gdybym jej nie zatrzymał ruszając pokrętłem to kręciła by się w kółko omijając cztery wpięte tory.
Ja dziś kupiłem w obrotnicę 42615 bezpośrednio w Roco, zamontowałem 4 tory dołączone do zestawu, podłączyłem wg instrukcji i wszystko działa prawidłowo. Obrotnica zatrzymuje się automatycznie przy każdym torze.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
#14
Jeśli chodzi o dodatkowy pozycjoner, ma numer katalogowy 42618 i w załączeniu jego fotka. Podłączenie pozycjonera do zestawu podstawowego umożliwia wybór i zatrzymanie przy konkretnym torze pomostu obrotnicy (od strony kabiny operatora lub drugiej) bez zatrzymywania pośredniego. Problemem może być dostępność - nie jest już produkowana.

Jeśli chodzi o podłączenie zasilania obrotnicy - moja (ta kolejna, druga z nowym zasilaniem) też "głupiała". Zdecydowałem się więc na sprawdzone rozwiązanie z wcześniejszej obrotnicy - podłączyłem dwa przewody (szary i różowy) do tradycyjnego zasilacza (fotki schematu w załączeniu) i problemu już nie mam ...
 

Załączniki

tkarkady

Aktywny użytkownik
Reakcje
762 0 0
#15
Wiec o co tu chodzi? Mam zepsutą?
Ponad 10 lat temu kupiłem taką obrotnicę Roco , nową w sklepie ale jako uszkodzoną po obniżonej cenie, bez prawa do gwarancji.
Okazało się że w sterowniku, tym czarnym pudełku mało co było polutowane. Diody i oporniki były tylko wsadzone do płytki i to oczywiście powodowało że obrotnica nie działała albo kręciła się jak chciała. Wystarczyło uzupełnić brakujące luty i było ok.
 

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
124 0 0
#16
Jeśli chodzi o dodatkowy pozycjoner, ma numer katalogowy 42618 i w załączeniu jego fotka. Podłączenie pozycjonera do zestawu podstawowego umożliwia wybór i zatrzymanie przy konkretnym torze pomostu obrotnicy (od strony kabiny operatora lub drugiej) bez zatrzymywania pośredniego. Problemem może być dostępność - nie jest już produkowana.

Jeśli chodzi o podłączenie zasilania obrotnicy - moja (ta kolejna, druga z nowym zasilaniem) też "głupiała". Zdecydowałem się więc na sprawdzone rozwiązanie z wcześniejszej obrotnicy - podłączyłem dwa przewody (szary i różowy) do tradycyjnego zasilacza (fotki schematu w załączeniu) i problemu już nie mam ...
Czemu Roco przestało produkować ten pozycjoner?
 

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
124 0 0
#17
Mam nadzieję, że nie. Ale dziwna sprawa.
Pod spodem obrotnicy są dwa przełączniki. Jeden, który może być w pozycji zero lub jeden, drugi który przełącza obrotnice w tryb prądu zmiennego i stałego. Wszystko było na pierwszy rzut oka wporządku. Lecz przełączyłem przełącznik na pozycje zero i potem na pozycję jeden. Obrotnica zaczęła działać prawidłowo.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
#18
Czemu Roco przestało produkować ten pozycjoner?
Nie wiem co zadecydowało o zaprzestaniu produkcji, być może "wszechobecna cyfra" ;) Większość modelarzy kolejowych przerabia wszystko co może na sterowanie cyfrowe.
Mi udało się kupić pozycjoner "z drugiej ręki", wogóle nie używany i cieszę się, że go mam. Jestem "starej daty" i zwolennikiem tradycyjnych rozwiązań. Na mojej pierwszej makiecie - ten zestaw spisywał się doskonale (również na imprezach) i mam nadzieję, że u nowego właściciela działa do dnia dzisiejszego.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#20
Jakiego zakresu ucyfrowienia oczekujesz? Jeżeli tylko poruszania lewo/prawo, to wystarczy jak podłączysz szary i pomarańczowy kabel z dekodera do zacisków silnika, a czarny i czerwony do zasilania torów. Reszta to kwestia programowania.

Ja tak mam, przy czym zaprogramowałem dekoder na wolne obroty i po prostu celuję pokrętłem myszy, by most obrotnicy znalazł się na wprost pożądanego wyjazdu.


Jeżeli jednak chcesz, żeby obrotnica na cyfrowy rozkaz magicznie dojeżdżała do najbliższego wyjazdu i zatrzymywała się na nim, to już grubsza sprawa.
 

Podobne wątki