• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jak to jest z tymi epokami???

DRACULA_

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Węglarka jest z w oznaczeniu epoki IV a..."A" jak Apokalipsa . Jest to oznaczenie z lat 1968-1974.
Węglarki polskiej konstrukcji wg. UIC ( różniące się małymi szczegółami od modelu Roco) spotykałem jeszcze w połowie lat 90-tych na linii Kraków-Kielce-Warszawa.Oraz w Grodzisku Wlkp. w 1998r , nawet w wersji z pomostem !!!
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#8
Nie, ta węglarka jest z początku epoki IVa :!:
Najbardziej charakterystyczną cechą oznaczeń na wagonach towarowych PKP z epoki IVa, są stare polskie oznaczenia serii, podane w nawiasach, za oznaczeniem nowym ( w tym przypadku: (Wddo) )
Charakterystyczna kropka przed nowym, ujednoliconym oznaczeniem serii (w tym przypadku: .E), była natomiast wyróżnikiem nowych oznaczeń serii wagonów towarowych, wprowadzonych przez wiekszość zarządów kolejowych należących do UIC i stosowano ją aż do końca roku 1979, a więc do końca tzw. epoki IVb.

W tym konkretnym przypadku, charakterystyczą cechą lokującą ten model właśnie w epoce IVa (lata 1968-74), jest także duży (tzw. "stary") znak włączenia wagonu do Wspólnego Parku Wagonów OPW, zastapiony już kilka lat później mniejszym znakiem OPW.

Przy okazji dodam, że w latach 1968-69, tylko bardzo nieliczne węglarki polskiego typu 9W były włączone przez PKP do parku wagonów OPW, przez co model tego wagonu staje się jeszcze ciekawszy :grin:
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#10
Wiadomo nawet dokładnie, od kiedy zaprzestano stosowania na wagonach towarowych PKP podwójnego oznakowania serii.
Stało się to na zarządzenie MK CZW, nr CZW4f-616-69/74, z dnia 19.04.1974 r., zgodnie z którym od dnia 1 czerwca 1974 r. wprowadzono sukcesywne zamalowywanie przez ZNTK, w czasie dokonywania napraw okresowych, starych serii malowanych dotychczas w nawiasach.
 
OP
OP
K

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#11
Dziękuje panie Krzysztofie oraz tobie Draculo za pomoc w rozszerzeniu wiedzy na temat wagonów PKP,to jeszcze bardziej utrwaliło mnie w przekonaniu że warto kupić ten model ;)
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#12
Ja też dziękuję za odpowiedź, umknęło mi że podwójne oznaczenie było tylko w IVa.
Faktycznie taki 1K nie ma już starego oznaczenia.
Hmmm, to jeszcze bardziej komplikuje dobór taboru.
No ale tak od razu tego nie zamalowywali :)
 

Sebastian B.

Aktywny użytkownik
Reakcje
60 9 2
#14
Jesli dobrze rozumiem,to mozna by ten wagon "przystosowac" do skladow z poczatku epoki V ? Mam trzy takie wagony i wlasnie nad ta mozliwoscia zastanawiam sie.Jesli nie,to przelom IV / V epoki powinien byc w porzadku. :neutral:
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#15
Wszystko zależy od tego, co rozumiemy pod pojęciem "przystosować".
Jeśli zmienimy na tym modelu oznaczenia i to praktycznie w całości, to oczywiście będzie on wówczas odpowiedni do składów z przełomu epok IV/V (dokładnie: IVc/Va).

Sam typ wagonu (czyli 9W/4) jest do tego celu oczywiście jak najbardziej odpowiedni, ponieważ wagony tego typu znajdowały się w normalnej eksploatacji na PKP jeszcze kilka lat temu. Trzeba jednak pamiętać, że model tego wagonu w oznaczeniach z początku epoki IVa, absolutnie nie nadaje się do tego celu bez zasadniczej zmiany oznaczeń.
 

Podobne wątki