Witajcie,
Co prawda za jakiegoś znawcę układania rozkładów mnie nie można wziąć ale trochę na ten temat wiem. Dlatego podzielę się tym z wami i mam nadzieję że znawcy tematu dopiszą tutaj swoje uwagi oraz pomogą uzupełnić wiedzę. Ja swoją wiedzę uzupełniałem od takich osób jak Tomek z Krakowa, Sebastiana z Wrocławia czy Maciek od nas z klubu.
1. Plan makiety
Każdy rozkład trzeba zacząć od ułożenia planu makiety na podstawie rysunków właścicieli poszczególnych modułów. Rysunki te przesyłane są najczęściej w formatach *.dxf, *.cdr, *.pdf. Pliki te dają obiekty w wektorach co ułatwia zadanie osobie odpowiedzialnej za projekt.
Tutaj ważna informacja dla posiadaczy modułów łuków ale nie tylko. Ważne jest żeby podać również przekątne dla każdej skrzynki. Dzięki temu będziemy znali dokładne kąty jakie nasze skrzynki tworzą a nie teoretyczne, które założyliśmy w projekcie.
Na planie makiety ważne są odległości między środkami poszczególnych punktów ruchu jak stacje, przystanki, posterunki odgałęźne czy odstępowe itd. Kolejną ważną sprawą jest abyśmy wiedzieli jakie są DUT (Długość Użyteczna Toru) poszczególnych torów, czy po danym torze pociągi mogą się poruszać po torach w każdym kierunku czy tylko w jednym oraz jakie są długości krawędzi peronowych.
Mając takie informacje można przejść do zrobienia sobie schematu układu makiety. Schemat taki będzie bardzo pomocny podczas tworzenia rozkładu.
Po pierwsze będziemy widzieli ile dany posterunek ma torów, jakie mają DUT, czy mają i jak długie perony oraz jakie odległości są pomiędzy poszczególnymi posterunkami ruchu. Schemat pokazuje tylko tory trakcyjne, nie uwzględnia pozostałych torów na posterunkach.
2. Numerowanie linii kolejowych
Teraz musimy zaplanować w jaki sposób będziemy prowadzić ruch. Ile będzie linii kolejowych ma makiecie.
Z załączonego schematu wynika że będziemy mieli dwie linie kolejowe.
Jedna w całości będzie 2T (dwutorowa) a druga będzie 2T<-->1T obie linie będą połączone łącznicą na środku układu.
Teraz należy ponumerować na każdej linii rosnąco posterunki ruchu. Numeracja ta będzie nam potrzebna do tworzenia nr pociągów. Numery te będą nas informowały między jakimi posterunkami odbywa się jazda danego pociągu. Jest też to informacja, w którą stronę rosną kilometry na danej linii.
Teraz linia 2T to posterunki:
1 - Mazowsze Wschodnie
2 - Kitajce
3 - Szadek
4 - Suszka
5 - Baza Paliw
6 - Pętla 2
Linia 2T <--> 1T to posterunki
1 - Solecko
2 - Głuszyca
3 - Pętla 1
Kierunki dla numerów pociągów mamy już zaplanowane.
3. Rodzaje pociągów oraz ich numeracja
Teraz rodzaje pociągów oraz przedziały numeracji:
Ex - Osobowy Experss - od 0 - 50
P - Osobowy Pośpieszny - od 51 - 100
M - Osobowy Miejscowy - od 101 - 199
MM - Motorowy, zespół trakcyjny - od 200 - 300
O - Osobowo - Towarowy - od 301 - 400
L - Luzak - od 401 - 450
TB - Towarowy Odcinkowy Bezpośredni - od 500 - 599
TZ - Towarowy Zbiorowy - od 600 - 799
TM - Towarowy Masowy - od 800 - 899
TKL - Towarowy Zdawczy - od 900 - 999
To oczywiście przykład i są jeszcze inne nazwy, które można wykorzystać. Ale ja tworząc ten rozkład jazdy akurat nie planuję innych typów pociągów. Tym bardziej że zabawa nie będzie prowadzona na zasadach Fremo. Ale rozkład powiedzmy że będzie ułożony w tym kierunku.
Teraz przykłady:
Pociąg Expresowy z Mazowsza Wschodniego do Szadka będzie miał nr Ex 1301, w momencie w którym będzie wracała z Szadka do Mazowsza Wschodniego będzie miał numer Ex 3102
Pociąg Towarowy Masowy z Solecka do Mazowsza Wschodniego będzie miał numer TM 11801 tutaj może się okazać że będzie jechał dalej do Szadka i na Mazowszu Wschodnim dostanie numer TM 13801. Wracając do Solecka będzie miał numer TM 31802 i następnie TM 11802.
Mam nadzieję że to już pokazuje w jaki sposób tworzy się numery kolejnych połączeń. Jeżeli np. Kitajce były by stacją graniczną i dalej pociągi jechały by do np. Czech to TM zamieni się w Pn.
Tak więc mamy plan makiety i jesteśmy przygotowani do tworzenia numerów pociągów. Możemy teraz przystąpić do utworzenia schematu w Grafikonie 2.1
cdn..
Co prawda za jakiegoś znawcę układania rozkładów mnie nie można wziąć ale trochę na ten temat wiem. Dlatego podzielę się tym z wami i mam nadzieję że znawcy tematu dopiszą tutaj swoje uwagi oraz pomogą uzupełnić wiedzę. Ja swoją wiedzę uzupełniałem od takich osób jak Tomek z Krakowa, Sebastiana z Wrocławia czy Maciek od nas z klubu.
1. Plan makiety
Każdy rozkład trzeba zacząć od ułożenia planu makiety na podstawie rysunków właścicieli poszczególnych modułów. Rysunki te przesyłane są najczęściej w formatach *.dxf, *.cdr, *.pdf. Pliki te dają obiekty w wektorach co ułatwia zadanie osobie odpowiedzialnej za projekt.
Tutaj ważna informacja dla posiadaczy modułów łuków ale nie tylko. Ważne jest żeby podać również przekątne dla każdej skrzynki. Dzięki temu będziemy znali dokładne kąty jakie nasze skrzynki tworzą a nie teoretyczne, które założyliśmy w projekcie.
Na planie makiety ważne są odległości między środkami poszczególnych punktów ruchu jak stacje, przystanki, posterunki odgałęźne czy odstępowe itd. Kolejną ważną sprawą jest abyśmy wiedzieli jakie są DUT (Długość Użyteczna Toru) poszczególnych torów, czy po danym torze pociągi mogą się poruszać po torach w każdym kierunku czy tylko w jednym oraz jakie są długości krawędzi peronowych.
Mając takie informacje można przejść do zrobienia sobie schematu układu makiety. Schemat taki będzie bardzo pomocny podczas tworzenia rozkładu.
Po pierwsze będziemy widzieli ile dany posterunek ma torów, jakie mają DUT, czy mają i jak długie perony oraz jakie odległości są pomiędzy poszczególnymi posterunkami ruchu. Schemat pokazuje tylko tory trakcyjne, nie uwzględnia pozostałych torów na posterunkach.
2. Numerowanie linii kolejowych
Teraz musimy zaplanować w jaki sposób będziemy prowadzić ruch. Ile będzie linii kolejowych ma makiecie.
Z załączonego schematu wynika że będziemy mieli dwie linie kolejowe.
Jedna w całości będzie 2T (dwutorowa) a druga będzie 2T<-->1T obie linie będą połączone łącznicą na środku układu.
Teraz należy ponumerować na każdej linii rosnąco posterunki ruchu. Numeracja ta będzie nam potrzebna do tworzenia nr pociągów. Numery te będą nas informowały między jakimi posterunkami odbywa się jazda danego pociągu. Jest też to informacja, w którą stronę rosną kilometry na danej linii.
Teraz linia 2T to posterunki:
1 - Mazowsze Wschodnie
2 - Kitajce
3 - Szadek
4 - Suszka
5 - Baza Paliw
6 - Pętla 2
Linia 2T <--> 1T to posterunki
1 - Solecko
2 - Głuszyca
3 - Pętla 1
Kierunki dla numerów pociągów mamy już zaplanowane.
3. Rodzaje pociągów oraz ich numeracja
Teraz rodzaje pociągów oraz przedziały numeracji:
Ex - Osobowy Experss - od 0 - 50
P - Osobowy Pośpieszny - od 51 - 100
M - Osobowy Miejscowy - od 101 - 199
MM - Motorowy, zespół trakcyjny - od 200 - 300
O - Osobowo - Towarowy - od 301 - 400
L - Luzak - od 401 - 450
TB - Towarowy Odcinkowy Bezpośredni - od 500 - 599
TZ - Towarowy Zbiorowy - od 600 - 799
TM - Towarowy Masowy - od 800 - 899
TKL - Towarowy Zdawczy - od 900 - 999
To oczywiście przykład i są jeszcze inne nazwy, które można wykorzystać. Ale ja tworząc ten rozkład jazdy akurat nie planuję innych typów pociągów. Tym bardziej że zabawa nie będzie prowadzona na zasadach Fremo. Ale rozkład powiedzmy że będzie ułożony w tym kierunku.
Teraz przykłady:
Pociąg Expresowy z Mazowsza Wschodniego do Szadka będzie miał nr Ex 1301, w momencie w którym będzie wracała z Szadka do Mazowsza Wschodniego będzie miał numer Ex 3102
Pociąg Towarowy Masowy z Solecka do Mazowsza Wschodniego będzie miał numer TM 11801 tutaj może się okazać że będzie jechał dalej do Szadka i na Mazowszu Wschodnim dostanie numer TM 13801. Wracając do Solecka będzie miał numer TM 31802 i następnie TM 11802.
Mam nadzieję że to już pokazuje w jaki sposób tworzy się numery kolejnych połączeń. Jeżeli np. Kitajce były by stacją graniczną i dalej pociągi jechały by do np. Czech to TM zamieni się w Pn.
Tak więc mamy plan makiety i jesteśmy przygotowani do tworzenia numerów pociągów. Możemy teraz przystąpić do utworzenia schematu w Grafikonie 2.1
cdn..
Ostatnio edytowane:
- 2
- 2
- Pokaż wszystkie