• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jak się tworzy rozkład jazdy w Grafikon 2.1

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#1
Witajcie,

Co prawda za jakiegoś znawcę układania rozkładów mnie nie można wziąć ale trochę na ten temat wiem. Dlatego podzielę się tym z wami i mam nadzieję że znawcy tematu dopiszą tutaj swoje uwagi oraz pomogą uzupełnić wiedzę. Ja swoją wiedzę uzupełniałem od takich osób jak Tomek z Krakowa, Sebastiana z Wrocławia czy Maciek od nas z klubu.

1. Plan makiety
Każdy rozkład trzeba zacząć od ułożenia planu makiety na podstawie rysunków właścicieli poszczególnych modułów. Rysunki te przesyłane są najczęściej w formatach *.dxf, *.cdr, *.pdf. Pliki te dają obiekty w wektorach co ułatwia zadanie osobie odpowiedzialnej za projekt.
Tutaj ważna informacja dla posiadaczy modułów łuków ale nie tylko. Ważne jest żeby podać również przekątne dla każdej skrzynki. Dzięki temu będziemy znali dokładne kąty jakie nasze skrzynki tworzą a nie teoretyczne, które założyliśmy w projekcie.

Na planie makiety ważne są odległości między środkami poszczególnych punktów ruchu jak stacje, przystanki, posterunki odgałęźne czy odstępowe itd. Kolejną ważną sprawą jest abyśmy wiedzieli jakie są DUT (Długość Użyteczna Toru) poszczególnych torów, czy po danym torze pociągi mogą się poruszać po torach w każdym kierunku czy tylko w jednym oraz jakie są długości krawędzi peronowych.

1547586356184.png

Mając takie informacje można przejść do zrobienia sobie schematu układu makiety. Schemat taki będzie bardzo pomocny podczas tworzenia rozkładu.
Po pierwsze będziemy widzieli ile dany posterunek ma torów, jakie mają DUT, czy mają i jak długie perony oraz jakie odległości są pomiędzy poszczególnymi posterunkami ruchu. Schemat pokazuje tylko tory trakcyjne, nie uwzględnia pozostałych torów na posterunkach.

2. Numerowanie linii kolejowych
Teraz musimy zaplanować w jaki sposób będziemy prowadzić ruch. Ile będzie linii kolejowych ma makiecie.
Z załączonego schematu wynika że będziemy mieli dwie linie kolejowe.
Jedna w całości będzie 2T (dwutorowa) a druga będzie 2T<-->1T obie linie będą połączone łącznicą na środku układu.

Teraz należy ponumerować na każdej linii rosnąco posterunki ruchu. Numeracja ta będzie nam potrzebna do tworzenia nr pociągów. Numery te będą nas informowały między jakimi posterunkami odbywa się jazda danego pociągu. Jest też to informacja, w którą stronę rosną kilometry na danej linii.

1547586759070.png



Teraz linia 2T to posterunki:
1 - Mazowsze Wschodnie
2 - Kitajce
3 - Szadek
4 - Suszka
5 - Baza Paliw
6 - Pętla 2

Linia 2T <--> 1T to posterunki
1 - Solecko
2 - Głuszyca
3 - Pętla 1

Kierunki dla numerów pociągów mamy już zaplanowane.

3. Rodzaje pociągów oraz ich numeracja
Teraz rodzaje pociągów oraz przedziały numeracji:
Ex - Osobowy Experss - od 0 - 50
P - Osobowy Pośpieszny - od 51 - 100
M - Osobowy Miejscowy - od 101 - 199
MM - Motorowy, zespół trakcyjny - od 200 - 300
O - Osobowo - Towarowy - od 301 - 400
L - Luzak - od 401 - 450
TB - Towarowy Odcinkowy Bezpośredni - od 500 - 599
TZ - Towarowy Zbiorowy - od 600 - 799
TM - Towarowy Masowy - od 800 - 899
TKL - Towarowy Zdawczy - od 900 - 999
To oczywiście przykład i są jeszcze inne nazwy, które można wykorzystać. Ale ja tworząc ten rozkład jazdy akurat nie planuję innych typów pociągów. Tym bardziej że zabawa nie będzie prowadzona na zasadach Fremo. Ale rozkład powiedzmy że będzie ułożony w tym kierunku.

1547588068134.png


Teraz przykłady:
Pociąg Expresowy z Mazowsza Wschodniego do Szadka będzie miał nr Ex 1301, w momencie w którym będzie wracała z Szadka do Mazowsza Wschodniego będzie miał numer Ex 3102
Pociąg Towarowy Masowy z Solecka do Mazowsza Wschodniego będzie miał numer TM 11801 tutaj może się okazać że będzie jechał dalej do Szadka i na Mazowszu Wschodnim dostanie numer TM 13801. Wracając do Solecka będzie miał numer TM 31802 i następnie TM 11802.
Mam nadzieję że to już pokazuje w jaki sposób tworzy się numery kolejnych połączeń. Jeżeli np. Kitajce były by stacją graniczną i dalej pociągi jechały by do np. Czech to TM zamieni się w Pn.

Tak więc mamy plan makiety i jesteśmy przygotowani do tworzenia numerów pociągów. Możemy teraz przystąpić do utworzenia schematu w Grafikonie 2.1

cdn..
 
Ostatnio edytowane:
#2
Jeśli mogę w trącić swoje 3 grosze. Zaznaczę że nie tworzyłem w Grafikonie 2.1 ale poprzednie wersje miały pewną nieścisłość niezauważalną przy tworzeniu rozkładu za to znaczącą podczas imprezy. Otóż grafikon nie liczył do czasu jazdy długości stacji. Nie miało to znaczenia gdy stacja miała 2-4 metry ale przy większej długości robiły się opóźnienia pociągów. Jeśli cała makieta miała 50 - 70 m można było tego wcale nie zauważyć, natomiast jak miała np. ok. 200 m niemożliwe było prowadzenie ruchu zgodnie z rozkładem. Jaka na to rada, najprościej podawanie do Grafikona długości szlakowej x2. Nie jest to dokładne i do końca nie rozwiązuje problemu. Według mnie najdokładniej jest doliczanie długości stacji do szlaku w następującej proporcji stacja przed odcinkiem 2/3 dł. stacji oraz 2/3 stacji po danym odcinku. Ja wiem z matematyki wychodzi nie 2/3 a 1/2 stacji. Ale niestety na Grafikonie w prędkości szlakowej na całym odcinku musimy wpisać jedną prędkość. A jak wszyscy wiemy nie da się poruszać po stacji tak samo szybko jak i po szlaku. Zaznaczam tak było w wcześniejszych wersjach nie wiem jak to jest obecnie w wersji 2.1 może dlatego że chyba spada zainteresowanie by na imprezach był rozkład jazdy a szkoda. Ale to już inna bajka.
 
OP
OP
Artur

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#3
Ja to rozwiązuję tak po pierwsze podaję długości od środka stacji, posterunku.
Druga rzecz jest taka że w Grafikonie daję czas x 4,5 a na imprezie x 4,0 to daje pewne przesunięcie na diagramie oraz dodatkowy czas. Patent ten podpowiedział mi Tomek. Daje to kilka minut czasu modelarskiego ale wtedy lepiej idzie realizowanie rozkładu czy rozwiązywanie problemów jak wykolejenie.
Natomiast sprawdzę jak się do będzie miało jak dodam długości stacji. Co wyjdzie na diagramie.
 

KrzysioRut

Moderator Grupy TMM
T M M
#4
Z mojego doświadczenia jak liczysz długości szlaku do środka stacji lub posterunku to wyjdzie dobrze w rozkładzie.

Aby Grafikon liczył poprawnie czas względem przebytej drogi trzeba albo liczyć szlak pomiędzy stacjami
od środka jednej stacji do środka drugiej stacji na danym odcinku lub należy uwzględniać w odpowiednim
miejscu w programie długości użyteczne samych stacji połączonych szlakiem przemnożonym względem długości x2
(domyślam się że o tym wspomniał Andrzej). Wówczas wyjdą te same wartości w czasie jazdy składów po danym szlaku.

Zatem bardziej realnie moim zdaniem jest aby liczyć długość szlaku pomiędzy sąsiednimi
stacjami do środka danej jednej stacji do środka drugiej stacji na danym kawałku szlaku.

Myk z tym przelicznikiem czasu to faktycznie fajny patent. Nieznaczna różnica w rozkładzie danego pociągu a jednocześnie
wystarczająca dla zapewnienia tolerancji poruszania się poszczególnych składów po całym odcinku danego szlaku na makiecie.
 
OP
OP
Artur

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#5
Myślę że kolejne rzeczy będę opisywał ale bez wrzucania zdjęć bo wyjdzie mi z tego książka 500str. Zamiast tego będę nagrywał krótkie filmiki, które będą pokazywały to co opiszę.
 
OP
OP
Artur

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#7
Po rozpoczęciu pracy z Grafikonem 2.1 ważne jest żeby załadować "szablony". Będą one nam potrzebne żeby wygenerować pliki, które będą potrzebne podczas imprezy m.in. rozkłady jazdy, rozkłady stacyjne.

Po załadowaniu szablonów możemy przejść do tworzenia układu makiety. Po dodaniu obiektu mamy możliwość wpisania nazwy, skrótu, dodaniu torów, peronów, oznaczyć czy punkt ma sygnalizację, podać typ obiektu określić prędkość jeżeli na posterunek wjeżdża się po prostej czy po łuku.
To co wiem na pewno to że jeżeli wybierzemy obiekt jako:
- stacja techniczna to Grafikon nie będzie pilnował czy wjazd będzie się odbywał na tor zajęty.
- posterunek odgałęźny to Grafikon nie wygeneruje dla posterunku rozkładu dla obiektu.
- przystanek tutaj będzie jak z posterunkiem odgałęźnym.

Dlatego często posterunki mają typ stacja ponieważ wymagają obsługi i dobrze jeżeli taki punkt również posiada rozkład jazdy dla siebie.

Jak dodamy min. dwa obiekty to możemy połączyć je linią. Po połączeniu określamy długość odcinka, max prędkość dopuszczalną na odcinku oraz czy jest to odcinek jedno czy więcej torowy. Następnie możemy określić domyśle tory z których wjeżdża się z obiektu i wjeżdża na drugim obiekcie.

Poniżej film przedstawiający to co opisane powyżej

niestety chwilowo jakość po załadowaniu na YT jest tragiczna mam nadzieję że to się zmieni ....
cdn..
 

Rysiek

Znany użytkownik
KSK Wrocław
#8
Witajcie,
na PKP PLKa czasy jazdy dla pociągów zawsze są liczone w oparciu o drogę od osi środka punktu rozkładowego do osi środka kolejnego punktu rozkładowego, które są odpowiednio opisane w bazie opisu sieci. Te dane plus parametry trasy i pociągu system SKRJ przetwarza na czasy jazdy dla konkretnego składy o konkretnych parametrach. Punktem rozkładowym może być stacja, posterunek odstępowy, posterunek odgałęźlny, grupa torów. bocznica.
Parametrami trasy są odległość, prędkość maksymalna, ograniczenia prędkości, profil linii. Parametrami pociągu są rodzaj i typ pojazdu trakcyjnego, masa brutto składu, masa hamująca , długość składu, nacisk na oś oraz rodzaj pociągu. Do tego po wyliczeniu czasów jady dodawana jest rezerwa wymagana która wynosi np. dla pociągów pasażerskich 5 min na 100 km, a dla towarowych 10 min na 100 km i itp
 

Gerson

Znany użytkownik
#9
Nieśmiało stawiam pierwsze kroki z Grafikonem ;) . Chrzest bojowy przeszliśmy w Technikum Kolejowym w Szczecinie, gdzie ułożyłem rozkład jazdy dla prostego układu składającego się z 3 stacji 2T połączonych szeregowo ze sobą oraz również szeregowo z jedną stacją 1T. Z małymi problemami wyszło nieźle.

Nurtuje mnie jednak inny problem, który dotyczy numeracji linii i poszczególnych posterunków ruchu. Jeżeli układ jest bardziej rozbudowany niż ten - zaprezentowany przez Artura i składa się z 3 linii. Jak należy numerować poszczególne posterunki w takim przypadku?

Załóżmy, że stacje (obraz poniżej): 1, 2, 11, 3 i 4 są rozmieszczone na linii dwutorowej - linia nr 1.
Stacje: 6, 5, 10, 11 to linia jednotorowa - linia nr 2.
Stacje: 9, 7, 8 i 3 również linia jednotorowa - linia nr 3.

Czy posterunki mogą być ponumerowane tak, jak na poniższym obrazie?
Jeżeli tak, to jak przydzielać numery pociągów jadących np. ze stacji 9 do stacji 1 i 6? W pierwszym przypadku ekspres będzie miał numer 1101. A ze stacji 9 do stacji 6 też będzie miał początek numeru 11xx?
042 ciekawy przypadek.jpg
 

marian

Aktywny użytkownik
#10
Numeracja posterunków ruchu taka jak jest tu opisywana nie jest właściwie zgodna z przepisami regulującymi tworzenie rozkładów jazdy. Instrukcja mówi o nadawaniu numerów obszarom konstrukcyjnym, a nie poszczególnym posterunkom. Tak więc dla twojego przykładu posterunki 123 zielone mogą mieć numer 1, post. 45 zielone numer 2, post. 123 czerwone numer 3, a niebieskie numer 4. I wtedy rozkład będziesz tworzył w oparciu o te numery a nie nie te nadane poszczególnym posterunkom.
Stosowane przez kolegów oznaczenie jest uproszczeniem, które chyba przestaje się sprawdzać gdy posterunków z których wyprawiane są pociągi jest więcej niż 9.
 
OP
OP
Artur

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#11
Faktycznie ciekawy układ. Ja bym pozostał przy numeracji 11xx
Co do liczy max 9 nie myślałem o tym. Ale nie kojarzę też imprezy na której byłoby 36 stacji ;] i 9 na jednej nitce.

Co do numeracji ze stacji 9 do 1 możesz używać numerów od 1-49 a dla pociągów ze stacji 9 do 6 używać numerów 50-99
 
Ostatnio edytowane:

marian

Aktywny użytkownik
#12
Zakładając, że pozostajemy przy numeracji każdego posterunku to pociąg ze stacji:
9 do 1 będzie miał numer 91XX
9 do 6 numer 96XX
11 do 1 numer 111XX
11 do 6 numer 116XX
 

Gerson

Znany użytkownik
#13
Faktycznie ciekawy układ. Ja bym pozostał przy numeracji 11xx
Co do liczy max 9 nie myślałem o tym. Ale nie kojarzę też imprezy na której byłoby 36 stacji ;] i 9 na jednej nitce.

Co do numeracji ze stacji 9 do 1 możesz używać numerów od 1-49 a dla pociągów ze stacji 9 do 6 używać numerów 50-99
O takim rozwiązaniu nie pomyślałem, a w sumie jest ono najprostsze ;)
Przy max. 10 stacjach można każdej nadac indywidualny numer od 0 do 9 i też się ten problem rozwiąże.
 

Podobne wątki