• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Italo, Frecciargento, Frecciarosa, Frecciabianca czyli Treniitalia

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#1
Kilka zdjęć z pobytu w nie zawsze słonecznej Italii.
Najciekawsze wrzucam na forum.
Więcej na Flicker

https://www.flickr.com/photos/91844762@N05/sets/72157647376770572/

ItaliaFS-2
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-4
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-7
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-8
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-9
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-13
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-19
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-21
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-28
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-32
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-37
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-40
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-46
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-47
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-49
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-50
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-51
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-53
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-55
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-58
by Paweł Żaczek, on Flickr
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Zaqu

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#3
Moje, robione na szybko w oczekiwaniu na pociąg na stacji w Bolonii.
Co do opisów, to raczej zdam się na innych, bo moja znajomość kolei Włoskich jest bliska zeru.

Z dwu ciekawostek które zauważyłem - malowanie na biało torów chyba pośpiesznych, chyba w celu ich ochrony przed odkształceniami termicznymi. A może nie? ;-)
Druga, że większość pociągów posiadała na końcu wagony sterownicze, ale służce chyba tylko do wtaczania pociągu na stację, bo były takie nieaerodynamiczne, a składy jechały zawsze lokomotywą do przodu, oraz niesymetryczne lokomotywy, też z jednej strony normalne a z drugiej dopasowane do wagonu, tak jak E464 widoczna na kilku zdjęciach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#4
Kabiny sterownicze są używane do prowadzenia pociągów, nikt nie inwestowałby w to tylko dla manewrów. Widocznie kolega Zaqu miał akurat pecha i widział wszystkie pociągi jadące lokomotywą do przodu. Szczególnie przy stosowaniu niesymetrycznych lokomotyw serii E464 (zdjęcie ItaliaFS-21) trudno sobie wyobrazić zmianę czoła pociągu, bo wiązałoby się to z koniecznością obracania samej lokomotywy. A z tym mało aerodynamicznym kształtem to nie przesadzajmy, te konstrukcje mają wiele lat i wtedy nikt nie przykładał do tego specjaklnej wagi zwłaszcza przy prędkościach rzędu 100-120 km/h. Podobne nieaerodynamiczne kształty mają też zespoły trakcyjne i lokomotywy, pokazane na innych fotkach, Nawet stosunkowo nowe zespoły piętrowe mają prawie pionowe ściany czołowe (np. zdjęcie ItaliaFS-51).

Malowanie szyn na biało jest dość starym, nieformalnym zwyczajem, praktykowanym w okolicach Bolonii, Mediolanu czy Florencji i faktycznie w założeniu miało zmniejszać absorbcję ciepła. Czy to rzeczywiście działa, nie jestem pewien.

I na koniec uwaga: ten temat powinien się pojawić w dziale "Koleje innych krajów", a nie tu. Może administratorzy mogliby przenieść tę dyskusję we właściwe miejsce?
 
OP
OP
Zaqu

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#5
Nie śmiem się nie zgodzić - nie mam podstaw teoretycznych do tego - jedynie jet to moja obserwacja.
Dodatkowym aspektem w tej sprawie może być to że Bolonia Centrale jest stają "częściowo czołową" . Pociągi regionalne zaczynające tam bieg są wtaczane na ślepe tory.
Moja obserwacja była taka że pociągi wtaczały się tyłem na stację, a jechały zawsze lokomotywą z przodu - chodzi mi w szczególności o pociągi regionalne.
Pociągi regionalne przyjeżdżające na stację też zawsze przyjeżdżały lokomotywą z przodu. Może faktycznie miałem takie szczęście.

Co do wymiany czoła, to wydaję się nie praktyczne. Podejrzewam że pociągi były obracane na pętli lub trójkącie gdzieś na torach odstawczych.
Taka pętla znajduję się np przy stacji towarowej, ale czy jest wykorzystywana w ten sposób - nie wiem.

Dla przykładu zdjęcie czoła - lokomotywy, które już było i końca - wagonu sterowniczego pociągu regionalnego.

ItaliaFS-23
by Paweł Żaczek, on Flickr

ItaliaFS-17
by Paweł Żaczek, on Flickr[DOUBLEPOST=1410252569,1410252195][/DOUBLEPOST]OK. Tak patrzę sobie teraz na mapy w google
https://www.google.pl/maps/place/Bo...2!3m1!1s0x477fd498e951c40b:0xa2e17c015ba49441
i nie bardzo widzę jak pociągi miałyby być obracane.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#6
Moja obserwacja była taka że pociągi wtaczały się tyłem na stację, a jechały zawsze lokomotywą z przodu - chodzi mi w szczególności o pociągi regionalne.
Może być to celowe, aby podróżni nie musieli spacerować wzdłuż lokomywy, tylko mogli zajmować miejsca w najbliższym wagonie (w tym przypadku sterowniczym).
Na przykład na dworcach londyńskich składy są formowane tak, że 1. klasa zawsze jest bliżej wyjścia/wejścia na peron
Oczywiście dla pociągów jadących do Bolonii, ta sama reguła zastosowana na stacji początkowej poskutkuje lokomotywą wjeżdząjącą na czele :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#7
No nie bardzo, idea push-pull jest taka, by nie przestawiać lokomotywy, więc jeżeli pociąg wyjedzie z Bolonii lokomotywą do przodu, to wróci z lokomotywą z tyłu, pchającą skład. Tak jest właśnie w Londynie. Ta sama reguła zastosowana na innej stacji początkowej poskutkuje lokomotywą wjeżdżającą na czele, ale nie dla tych samych pociągów, o których napisałem w pierwszym zdaniu.
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#8
Lokomotywa E464 w pierwotnym założeniu miała być lokomotywą dwuczłonową i takie prototypy były i jeździły , ale po próbach okazało się to "niewypałem " i rozłączono zestawy na połowę ,



i teraz wyglądają właśnie tak.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#9
Jak zobaczyłem zdjęcia Maćka, przypomniało mi się, że też widziałem taki tandem, ale myślałem, że po prostu sprzęgnięto dwie lokomotywy, np. żeby je razem przesłać. Zwłaszcza, że maszyny miały różne numery: E464.582 i E464.585 (Genua Piazza Principe, maj 2011).

IMG_5763.JPG
IMG_5764.JPG


A tu pociągi push-pull prowadzone taką maszyną. Na pierwszych dwóch zdjęciach pociąg wyjeżdża ze stacji Piazza Principe, tym razem akurat ciągnięty przez lokomotywę, a na trzeciej fotce pociąg pchany we Florencji w sierpniu 2010.

IMG_5756.JPG
IMG_5757.JPG
IMG_4131.JPG


A system push-pull jest stosowany również z trakcją spalinową (Firenze Rifredi, sierpień 2010).

IMG_4200.JPG
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#10
W tytule jest Frecciabianca no to trochę o niej z poprzedniej niedzieli. Trasa między Pescarą a Ankoną wiedzie nad Adriatykiem samymi plażami a więc widoki są przednie , pociąg jedzie szybko, bilety kupowane w necie z trzy miesięcznym wyprzedzeniem są naprawdę tanie . Na ok. 150 km trasę z miejscówkami kosztują po 8,9 euro. Zapełnienie niedzielne pociągu , zwłaszcza popołudniowych kursów prawie 100 %.
Mój filmik :

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#14
A, to się zgadza, ale trzeba było to od razu napisać, bo można było odnieść wrażenie, że była to reakcja na wklejenie filmu przez kolegę prepika i dotyczyła właśnie tego filmu - tym bardziej, że skomentowany wpis wisi na forum już ponad 5 lat.
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#18
Dworzec kolejowy w Rimini, siedem peronów, spory ruch pasażerski i kolejowy , pociągi bardzo punktualne, zdjęcia z dni 8-10 kwietnia 2022 r.

Frecciabianca i chyba E414
P1520155.JPG
P1520149.JPG


Frecciarosa i ETR700

etr700.JPG


Hitachi Rock ETR521

P1520163.JPG


Jamnik E464 spięty z ETR521

P1520160.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje innych krajów 13

Podobne wątki