• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Istambuł

sledz

Aktywny użytkownik
#1
Przedstawiam Wam szybką relację z szybkiego wyjazdu do Turcji. Odskocznia z Bułgarii na 4 dni do komunikacyjnego chaosu pt. Istambuł.
Jest kilka fotografii z dworca kolejowego, tylko kilka, bo szybko ciekawy stróż prawa się pojawił z pytaniem:
A po co, a na co?
Więc więcej fotek jest tramwajowych.
Istambuł to chaos, wszystko jeździ wszędzie. Tramwaje, autobusy, samochody, skutery, wszystko jedzie po tej samej ulicy i to wszystko cały czas trąbi na przemierzających te same ulice tysiące turystów.
Cztery dni w centrum starego miasta w hotelu ze śniadaniem 105€ za trzy osoby.
Cena całkiem przyzwoita. Ogólnie polecam, ładne miasto. Teraz zdjęcia. Dworzec:

IMG_20170827_180910.jpg

IMG_20170827_180900.jpg

IMG_20170827_180845.jpg

I takie oto cudo znalazłem na zewnątrz.
IMG_20170827_181005.jpg

IMG_20170827_181022.jpg


Reszta zdjęć to już tylko tramwaje.
Parę zdjęć jest bezpośrednio z okna pokoju hotelowego, a reszta zrobiona z drogi oraz statku wycieczkowego.

IMG_20170827_174858.jpg

IMG_20170827_174950.jpg

IMG_20170827_175000.jpg

IMG_20170827_175024.jpg

IMG_20170827_175052.jpg

IMG_20170827_175238.jpg

IMG_20170827_175222.jpg

IMG_20170827_175424.jpg

Cdn.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#3
Nazwa tego miasta po polsku to Stambuł, nie Istambuł. Ale dlaczego tak jest, nie wiem. Jeśli Kolega sledz pozwoli, to też wrzucę później parę fotek z tego ciekawego miasta, chociaż nie wiem, czy już kiedyś nie było o nim mowy na forum. Jednak wyszukiwarka niczego nie pokazuje.
 
OP
OP
sledz

sledz

Aktywny użytkownik
#4
Tak wiem Panie Andrzeju, że nazwa polska to Stambuł, aczkolwiek poprawiali mnie Turcy, że ma być Istambuł.
Zdjęcia mile widziane. Proszę wklejać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
To tak, jakby Francuzi nas poprawiali, że powinniśmy mówić i pisać Paris, a nie Paryż...

Zdjęcia muszę odszukać i przygotować do publikacji, więc chwilę potrwa. Byłem tam kilka lat temu, w trochę spokojniejszych czasach, robiłem też zdjęcia na peronach dworca i fotki pociągów i nikt mnie nie zaczepiał. No, ale czasy się niestety zmieniły. Chętnie bym tam jeszcze kiedyś pojechał, ale może jeszcze trochę poczekam.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#7
Czeska to po polsku też Praga, Praha to po czesku...

Ale wracajmy do Stambułu. Ja byłem tam we wrześniu 2012 roku i też spędziłem tylko 4 dni. Oprócz słynnych i wartych odwiedzenia miejsc, postarałem się też pojeździć trochę tramwajami i innymi szynowymi środkami transportu. Czy takim tramwajem miał Kolega sledz okazję jechać?

IMG_0445.JPG
IMG_0707.JPG
IMG_0711.JPG
IMG_0715.JPG
IMG_0717.JPG
IMG_0718.JPG
IMG_0735.JPG


Jest to linia zabytkowa w dzielnicy Taksim, zaczynająca się na placu o tej samej nazwie, a kończąca się przy podziemnej kolejce szynowo-linowej, nazwanej po prostu Tunel. W odróżnieniu od normalnotorowych nowoczesnych tramwajów, tor na linii zabytkowej ma 1000 mm szerokości. Druga, zabytkowa, czy turystyczna linia tramwajowa, jest po azjatyckiej stronie, nazywa się Moda Tramway (nie wiem, czy ma to coś wspólnego z modą) i ma kształt okręgu, po którym jeździ tramwaj chyba tylko w jedną stronę. Niestety, tam nie dotarłem, chociaż w azjatyckiej części miasta też byłem. A tak wygląda Tunel (ostatnie zdjęcie trochę ruszone, ale nie udało mi się zrobić lepszego):

IMG_0699.JPG
IMG_0700.JPG
IMG_0702.JPG
IMG_0703.JPG
 
OP
OP
sledz

sledz

Aktywny użytkownik
#8
Panie Andrzeju super zdjęcia. Dzielnica Taksim była też zaliczona przez nas ze względu na ostatnie wydarzenia, bo to właśnie na tym placu był pucz.
Niestety nie miałem okazji takiego tramwaju spotkać, a już o samej przejażdżce nie wspomnę.
Po azjatyckiej stronie nie byłem, trochę mało czasu na to wszystko. Zawsze jednak można kiedyś ponownie się wybrać do Stambułu i nadrobić straty.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#9
Na Placu Taksim ten tramwaj ma pętlę, objeżdżając dookoła znajdujący się tam pomnik. Jak ja tam byłem, jeździł jeden wagon i pojawiał się na placu co ok. pół godziny (trasa nie jest bardzo długa, ma ok. półtora kilometra).

IMG_0720.JPG
IMG_0724.JPG


A teraz coś nowocześniejszego. Ja odnotowałem dwa typy tramwajów i starałem się złapać oba. Tramwaje przeciskają się ciasnymi uliczkami w ścisłym centrum miasta, ale jakoś dają sobie radę, jest to wszystko nieźle zorganizowane. Poza centrum poruszają się zwykle wydzielonym pasem.

IMG_0546.JPG
IMG_0628.JPG
IMG_0632.JPG
IMG_0791.JPG
IMG_0795.JPG
IMG_0801.JPG
IMG_0804.JPG
IMG_0806.JPG


Oprócz tramwajów i typowego metra, funkcjonuje jeszcze coś pośredniego między tramwajem a pociągiem podmiejskim, w rodzaju warszawskiej WKD czy budapeszteńskiego HEV. Jeżdżą tam składy zestawione z kilku dwuwagonowych zespołów. Na stacji Zeytinburnu Metro İstasyonu jest możliwość przesiadki na tramwaj, który po okazałej estakadzie jedzie dalej w kierunku północno-zachodnich dzielnic miasta.

IMG_0836.JPG
IMG_0837.JPG
IMG_0840.JPG
IMG_0842.JPG
IMG_0843.JPG
IMG_0847.JPG
 
OP
OP
sledz

sledz

Aktywny użytkownik
#10
Zgadza się. Pętla wokół pomnika jest ale wszystko na dzień dzisiejszy wygląda jak jeden,wielki plac budowy. Są położone nowe tory, kostka brukowa oraz trwały prace z asfaltowaniem miejsca między szynami.
I to właśnie dlatego nie miałem okazji spotkać zabytkowych perełek.
Wszystkie nowe tramwaje, które widać na Pana zdjęciach kursują z lotniska do stacji Kabatas i odwrotnie, koszt takiej przyjemność to 5 litrów tureckich czyli 1,25€ i nie ma tu znaczenia ile stacji chcemy się przemieścić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#11
No, to pech. A ten nowy tramwaj nie jedzie na lotnisko, trzeba się przesiąść właśnie na tę kolejkę, którą pokazałem na ostatnich fotkach i najlepiej jest chyba to zrobić właśnie na tej stacji. Ja z i na lotnisko jechałem minibusem hotelowym, ale z map i informacji, jakie mam, wynika, że tramwaj linii T1 nie dojeżdża na lotnisko. Jest jeszcze druga linia, T2, ale poza centrum i tam nie dotarłem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#12
Kolega sledz wrzucił kilka zdjęć z dworca Sirkeci w Stambule, więc pozwolę sobie dodać kilka swoich. Choć to nie bardzo należy do działu "Tramwaje i metro", uznałem, że nie ma sensu zakładać nowego wątku dla kilkunastu fotek. Jeżeli temat kolei w Turcji by się rozwinął, wydzielę te zdjęcia do osobnego tematu. Sirkeci to dawniej główny dworzec kolejowy Stambułu. Stąd odjeżdżały wszystkie pociągi do Europy, ale dworzec jest oczywiście znany najbardziej ze słynnego Orient Expressu. Dziś historyczna stacja Sirkeci służy już chyba tylko pociągom podmiejskim i lokalnym, jadącym w kierunku granicy bułgarskiej. Od 2013 roku funkcjonuje tam natomiast podziemna stacja Sirkeci Marmaray, na linii przechodzącej tunelem pod cieśniną Bosfor.

IMG_0756.JPG
IMG_0762.JPG
IMG_0784.JPG


Skład pociągu Stambuł - Kapikule (stacja graniczna z Bułgarią) w roku 2012:

IMG_0767.JPG


Pociągi podmiejskie i lokalne:

IMG_0768.JPG
IMG_0769.JPG
IMG_0772.JPG
IMG_0786.JPG
IMG_0830.JPG


Graffiti także w Turcji:

IMG_0785.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#13
I ostatnia już porcja zdjęć ze Stambułu. Stary parowozik, który pokazał już kolega sledz, stał już w 2012 roku:

IMG_0757.JPG
IMG_0759.JPG
IMG_0761.JPG


Śladów Orient Expressu na stacji Sirkeci nie brakuje, funkcjonuje też restauracja pod tą sama nazwą.

IMG_0765.JPG
IMG_0766.JPG
IMG_0771.JPG


W pomieszczeniach dworca urządzono też małe muzeum.

IMG_0773.JPG
IMG_0774.JPG
IMG_0775.JPG
IMG_0776.JPG
IMG_0777.JPG
IMG_0778.JPG
IMG_0779.JPG
IMG_0780.JPG
IMG_0781.JPG
 
OP
OP
sledz

sledz

Aktywny użytkownik
#14
Pan Panie Andrzeju jak zwykle wzorowo przygotowany. Dziękuję za urozmaicenie mojego tematu pt Stambuł. Ładne zdjęcia, które uzupełniają moje braki w tej skromnej galerii.
 

Misiek

Znany użytkownik
#16
Kilka innych zdjęć przy okazji tramwajów i związanych z nimi historyjek.
Potwierdzam, Istanbul jest miastem chaosu komunikacyjnego i pieszego ;-)
Historyjka: odwróciłem się na sygnał tramwaju (tramwaje trąbią, nie dzwonią) - biały bus zagradzający tory odjechał co prawda ale nadal zagradzali stojący na poprzecznej ulicy ;-)
Sygnalizacja świetlna? kierunkowskazy? Phi....
20190820_170604.jpg

W godzinie szczytu na przystanku przesiadkowym z promów do tramwajów jest... niedobrze ;-)
Skorzystałem z tramwaju kawałeczek w innym miejscu i czasie poza centrum/starówką było już znośnie.
Na komunikację tramwajową, metrem, kolejką podziemną (Marmaray), linową (tradycyjna i funicular) oraz na promy obowiązuje jeden system biletowy - najkorzystniej wychodzi Istanbul Kart. Kiedyś były podobno jeszcze żetony typu "pastylka Dallas". Biletów na autobusy nie poznałem - system komunikacji autobusowej to podobno straszny galimatias, nie znalazłem nawet w necie rozkładów jazdy, tras itd.
Istanbul kart można nabyć... gdzieś... podobno na nowym lotnisku są dwie budki je sprzedające (koszt 6 lir tureskich). Na szczęście autobus tranzytowy do miasta był płatny kartą kredytową, a w mieście kartę dostałem w prezencie w hotelu.

Kartę można naładować w "bilematicu" - kładziemy kartę na urządzeniu, dajemy banknocik o odpowiedniej kwocie i za tę kwotę karta zostaje doładowana. Coś tam gada po turecku ale na szczęście obrazki też pokazują jaki jest stan konta. Automat reszty nie wydaje.
20190822_095706.jpg

20190821_114718.jpg


Na przystanek dostaniemy się przez bramkę - kręciołka (podobnie zresztą jak na lotnisko, kryty bazar, ogrody pałacu Topkapi i kilka muzeów - Turcy uwielbiają chyba takie bramki).
20190821_114826.jpg

Tramwaje jeżdżą w trakcji podwójnej, więc przystanki są dość długie ;-)
20190821_115326.jpg


I sprzęg tychże tramwajów
20190821_155141.jpg

A tak wygląda pętla końcowa Kabataş - tramwaje linii T1 są dwukierunkowe, kto by sie tam babrał z pętlą, krańcówką, czy jak zwał.
20190821_122410.jpg

I środek, ale pusto, bo to na pętli, krańcówce, czy jak zwał.
20190821_155212.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Misiek

Znany użytkownik
#17
Dworzec Sirkeci, koledzy wcześniej wrzucili zdjęcia z jego świetności, gdyż obecnie chyba szykują się do jego remontu.
I nie jestem pewien, czy ma jakieś funkcje kolejowe, oprócz torów odstawczych?
IMG_1368.JPG


Zdjęcie przystanku Kumpkapi - nieco wcześniej - zamknięty na kłódkę.
IMG_1322.JPG

20190820_191005.jpg


Parowozik przed dworcem jak stał tak stoi ;-) może bardziej wyblakł. W środku... ruch odbywa się raczej tylko do wejścia do kolejki Marmaray.

Muzeum nadal czynne.
Prototyp "Das Gleise" ?
IMG_1381.JPG


Spłonka na szynę ;-)
20190820_160939.jpg


Takie tam, CAD jakiś czy coś ;-)
IMG_1379.JPG


I koty, rozwalające się w Orient Ekspresie i u kierowniczki muzeum ;-)
IMG_1388.JPG

IMG_1392.JPG

IMG_1387.JPG

Koty stambulskie to oddzielny temat, są wszędzie. Kto oglądał film "Kedi" ten wie. ;-)

Tramwaj Taksim -Tünel. Mimo deszczu na modnej Istilklal Cadesi tłumy. Tramwaj se może dzwonić...
IMG_1113.JPG

IMG_1127.JPG


Też go wziąłem na przetrzymanie, ale był silniejszy.
IMG_1123.JPG

Tak naprawdę to wcześniej znalazłem zapasowy tramwaj - wiedziałem gdzie szukać "depot". Depot przytulony do budowy wielkiego meczetu na placu Taksim, też w remoncie (depot znaczy się). Tak więc tramwaj za siatką, ale bez tłumów.
IMG_1108.JPG

IMG_1109.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Misiek

Znany użytkownik
#18
W planach miałem jeszcze dzielnicę Moda, ponoć tam jeżdżą zabytkowe tramwaje (Duwag?). tak samo nie widziałem dworca Haydarpasha. Zresztą był w remoncie, w tradycyjnej płachcie (mam na jakimś zdjęciu, na końcu 135mm ogniskowej).

Znalazłem za to resztki kolejowej przystani promowej. I coś tam się w krzakach po lewej chowa.
IMG_0461.JPG

IMG_0462.JPG


Taka jeszcze anegdotka na koniec.
Sultan Mehmed II Zdobywca wcale nie pracował na kolei jak Józef/cieśla.
20190814_114939.jpg

To szkoła ;-) http://www.sultanfatih.k12.tr/