• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Irokezowe robótki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Super, trzeba tylko pamiętać, żeby z rozpędu nie wymienić wózków w wagonach sypialnych Tilliga, bo one miały inne wózki, chociaż też nie były dokładnie takie, jak w modelu. Nie wiem jednak, czy w ramach modernizacji z lat 1990. i później nie wymieniano wózków na inne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Proponuję pogrzebać w sieci, bo nie jestem pewien, jak było/jest w najnowszych czasach. Ale oryginalnie wagony sypialne z NRD były na niemieckich wózkach i na takich jeździły w barwach PKP/WARS, przynajmniej w latach 1970-70., w odróżnieniu od zwykłych dwójek Y, które już w fabryce były wyposażane w polskie, typowe wózki.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
Proponuję pogrzebać w sieci, bo nie jestem pewien, jak było/jest w najnowszych czasach. Ale oryginalnie wagony sypialne z NRD były na niemieckich wózkach i na takich jeździły w barwach PKP/WARS, przynajmniej w latach 1970-70., w odróżnieniu od zwykłych dwójek Y, które już w fabryce były wyposażane w polskie, typowe wózki.
Andrzeju drogi co to za lata ? ;)
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Proponuję pogrzebać w sieci, bo nie jestem pewien, jak było/jest w najnowszych czasach. Ale oryginalnie wagony sypialne z NRD były na niemieckich wózkach i na takich jeździły w barwach PKP/WARS, przynajmniej w latach 1970-70., w odróżnieniu od zwykłych dwójek Y, które już w fabryce były wyposażane w polskie, typowe wózki.
WARS-owskie wagony sypialne budowy NRD jeździły na wózkach Görlitz V za wyjątkiem serii z 1975 roku (52 51 70-40 080 do 109), które posiadały fabrycznie wózki Görlitz VI.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Mariuszu, a czy wiesz, czy wózki nie były wymieniane na polskie w ramach modernizacji w ostatnich 20-30 latach, kiedy dokonywano często dość daleko idących modyfikacji? Choć model sypialnego Tilliga, także w malowaniu PKP IC, to model wersji nie przebudowanej, więc powinien chyba mieć oryginalne wózki.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Mariuszu, a czy wiesz, czy wózki nie były wymieniane na polskie w ramach modernizacji w ostatnich 20-30 latach, kiedy dokonywano często dość daleko idących modyfikacji? Choć model sypialnego Tilliga, także w malowaniu PKP IC, to model wersji nie przebudowanej, więc powinien chyba mieć oryginalne wózki.
Oczywiście, że mogło to mieć miejsce. Ja napisałem o oryginalnych wersjach wózków. Pamiętam że do czasu zanikających klasycznych malowań WARS-u miały one niemieckie wózki. Kolega @Krzysztof Koj jest tu największym ekspertem i ewentualnie podpowie co się działo później w tej kwestii.
Pozdrawiam przy okazji Krzysztofa.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Tak, o oryginalnych wersjach wiedziałem i napisałem. Moje wątpliwości dotyczą tylko modernizacji. Ale, jak napisałem, model Tilliga to wersja oryginalna, a tylko w malowaniu PKP IC, więc raczej powinien mieć wózki oryginalne.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
To niezbyt dobra dla mnie wiadomość bo chciałem w sypialnym Tilliga w malowaniu IC też wymienić na takie.:confused:
Proponuję pogrzebać w sieci, bo nie jestem pewien, jak było/jest w najnowszych czasach. Ale oryginalnie wagony sypialne z NRD były na niemieckich wózkach i na takich jeździły w barwach PKP/WARS, przynajmniej w latach 1970-70., w odróżnieniu od zwykłych dwójek Y, które już w fabryce były wyposażane w polskie, typowe wózki.
Proszę, dwa zdjęcia pierwowzoru modelu firmy TILLIG o numerze katalogowym 74797:

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=7118&sessionid=dvvniv4gcagdu2nmd50idgtvk5
- autor: kilanziom @kilanziom
- opis: "Wagon sypialny typu Görlitz77 włączony w skład pociągu nocnego z Helu/Łeby do Krakowa/Zakopanego. 20.07.2010, Kraków Płaszów."

2010.07.20. - Kraków Płaszów - wagon sypialny typu Görlitz 77 włączony w skład pociągu...jpg

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=18825&sessionid=dvvniv4gcagdu2nmd50idgtvk5
- autor: fixall
- opis: "13.04.2016, Przemyśl Bakończyce Krakowski wagon sypialny produkcji zakładów w Görlitz stoi odstawiony na torach stacji postojowej w Przemyślu. St. mac: Kraków Ost. nap. rew: Bg 27.01.2010"
- komentarz:
Preki napisał(a):
Zaś sam wagon stanowił podstawę do inneg modelu firmy Tillig - nr. kat. 74797 (H0) oraz 16727 (TT). Obydwa w malowaniu PKP IC oraz oznakowaniu według epoki VI, czyli dokładnie takim jak na zdjęciu powyżej.
2016.04.13. - Przemyśl Bakończyce - wagon sypialny typu Görlitz 77 stoi odstawiony na torac...jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
I te zdjęcia potwierdzają moje przypuszczenia, że wózki są oryginalne, niemieckie, a nie polskie. Są one bardzo podobne, ale to nie to samo. Najbardziej rzucającą się różnicą są drążki stabilizujące, które w wózkach niemieckich są zawsze w lewą stronę, podczas gdy w polskich są w kierunku końców wagonów. Rozjaśniłem te zdjęcia, żeby lepiej było to widać.

WARS 1 - 2016.04.13. - Przemyśl Bakończyce - wagon sypialny typu Görlitz 77 stoi odstawiony...jpg

WARS 2 - 2010.07.20. - Kraków Płaszów - wagon sypialny typu Görlitz 77 włączony w skład...jpg


Tillig, a jeszcze wcześniej Sachsenmodelle, miał dwa typy wózków, normalny Görlitz V bez drążków stabilizacyjnych i taki, jak w naszych WARS-ach z drążkiem, ale wkładali do modeli jak popadło.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Tytułem uzupełnienia, dwa zdjęcia wózków moich modeli Tilliga. Na pierwszym wózek, jaki powinien być w naszym sypialnym PKP IC, tu pod wagonem sypialnym ČSD, bez założonego drążka stabilizującego - widać otwór do mocowania drążka nad lewym łożyskiem osiowym. Wózek z prawej strony jest taki sam, drążek też jest skierowany w lewo (drążki są po przekątnej wózka, w polskich wózkach oba drążki są na jednym końcu wózka).

wózek 1.JPG


A tu normalny wózek Görlitz V, pod wagonem sypialnym MÁV (co nie jest błędem, wagony węgierskie takie wózki miały) - inny kształt podpory łożyska i brak drążka stabilizatora.

wózek 2.JPG
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
Na temat sypialnych igreków z NRD (w tym polskich) jest artykuł w ŚK 7/2017 i 8/2017 i jest tam wszystko na temat wózków, zarówno tych z jakimi poszczególne odmiany opuściły fabrykę, jak też wszelkich późniejszych zmian.

Nie jest prawdą jakoby wszystkie sypialne igreki na PKP z wyjątkiem odmiany '75' były od początku na wózkach typu "Gorlitz V". Ten typ wózka fabrycznie otrzymały jedynie wagony z dostawy w 1967 roku, a wtórnie, w latach 90. XX wieku także właśnie te zbudowane w roku 1975. Z kolei wagony z dostaw w 1977, 1979, 1981 i 1986 roku fabrycznie dostały wózki wyprodukowane w NRD na bazie radzieckich wózków typu KWS-ZNII (KWZ-CNII). I to właśnie ten typ wózka większość z nich zachowała do dziś (oprócz nielicznych, w których wtórnie zabudowano w ramach napraw i modernizacji wózki typu 25AN, 25ANs czy 39AN).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
wózki wyprodukowane w NRD na bazie radzieckich wózków typu KWS-ZNII (KWZ-CNII). I to właśnie ten typ wózka większość z nich zachowała do dziś
I właśnie model takiego wózka (mniej czy bardziej doskonały) widać na pierwszym moim zdjęciu, pod wagonem ČSD. Takie wózki montowano w wagonach sypialnych Y dla SŻD, ale także w serii takich wagonów dla Czechosłowacji (mój model) oraz w wagonach dla PKP WARS. Wagony sypialne dla innych kolei wschodniej Europy, w tym dla DR MITROPA, miały zwykle typowe wózki Görlitz V, takie, jak w moim modelu wagonu MÁV (drugie zdjęcie).
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
I właśnie model takiego wózka (mniej czy bardziej doskonały) widać na pierwszym moim zdjęciu, pod wagonem ČSD. Takie wózki montowano w wagonach sypialnych Y dla SŻD, ale także w serii takich wagonów dla Czechosłowacji (mój model) oraz w wagonach dla PKP WARS. Wagony sypialne dla innych kolei wschodniej Europy, w tym dla DR MITROPA, miały zwykle typowe wózki Görlitz V, takie, jak w moim modelu wagonu MÁV (drugie zdjęcie).
Wszystko by się zgadzało z wyjątkiem informacji dot. wagonów ČSD. Prawie wszystkie odmiany wagonów sypialnych standardu Y wyprodukowane w NRD dla kolei ČSD fabrycznie wyposażono właśnie w wózki typu Görlitz V lub Görlitz Va (druga odmiana w ostatnich latach produkcji). Jedynym wyjątkiem były przestawcze wagony na tor 1435/1520mm dostarczone w 1974 roku. Te otrzymały bowiem wózki typu Görlitz VIk (i to zarówno na tor szeroki jak i standardowy). Nadmieniam, że czeskie i słowackie sypialne zachowały do dziś swoje oryginalne wózki, wszelako w tej chwili są już praktycznie u schyłku eksploatacji, w ruchu pozostały dosłownie ostatnie egzemplarze, używane głównie rezerwowo...

Także wózek KWS-ZNII (KWZ-CNII) pod tym modelem ČSD to niestety pewne uproszczenie producenta. Najprawdopodobniej wykorzystał model wózka stworzony z myślą o wagonie radzieckim, wprawdzie zbliżonym pod względem wizualnym, ale właśnie wyposażonym w inne wózki... Radzieckie sypialne igreki istotnie miały wózki KWS-ZNII (KWZ-CNII), identyczne jak te pod sypialnymi igrekami PKP, ale model wagonu ČSD powinien mieć albo wózki typu Görlitz Va (odmiana z 1981 roku) albo wózki typu Görlitz VIk (odmiana z 1974 roku).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Także wózek KWS-ZNII (KWZ-CNII) pod tym modelem ČSD to niestety pewne uproszczenie producenta. Najprawdopodobniej wykorzystał model wózka stworzony z myślą o wagonie radzieckim
Nie kwestionując informacji kolegi @kilanziom pragnę zauważyć, że mój model wagonu sypialnego ČSD jest trochę nietypowy. Przedstawia wagon typu takiego, jakie były dostarczane SŻD (proszę zwrócić uwagę na ryflowane ściany i pełne, nie łamane drzwi), jakich partię otrzymały koleje czechosłowackie. Sam kiedyś takim wagonem jechałem. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że te akurat wagony nie miały wózków Görlitz V - oczywiście z mojej podróży ponad 30 lat temu tego nie pamiętam. Mam drugi model wagonu sypialnego ČSD, "normalnego" typu i w nim są faktycznie wózki Görlitz V. Tak, że wydaje mi się, że pokazany przeze mnie wyżej model ma wózki prawidłowe.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
Model z całą pewnością ma nieprawidłowe wózki. Poniżej portret egzemplarza z 1981 roku:

http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/grandes/351e52584ba747b14aa12dbe2f5a78ca.jpg
http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/grandes/82d2991b67f3f7fe820403da282f4020.jpg

I egzemplarz z roku 1974:

http://www.alanbutschek.cz/fotowl/WLAB820_18.jpg

Dla porównania wagon rosyjski:

https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201003/WLABm-52-20-70-80-435-9-thho2.jpg

Resztę różnic omówiono dokładnie we wspomnianym już wcześniej artykule w ŚK 7/2017 i 8/2017.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Na zdjęciach z 1981 roku faktycznie są wózki Görlitz V, ale na fotce z 1974 to chyba w ogóle Görlitz VI. Tak jak napisałem, wydawało mi się, że te ryflowane wagony ČSD nie miały Görlitzów V, ale jak widać, myliłem się, albo wózki wymieniono w trakcie eksploatacji na Görlitz V. Mój model ma rewizję z 1983 roku, więc pewnie faktycznie powinien mieć wózki Görlitz V.