• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

IR "Piast" - składy

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#1
Kol. Remaj12 zainspirował mnie do poszukiwania szczegółowych danych nt. taboru wykorzystywanego w składach IR "Piast". A pociąg ten jest o tyle ciekawy, gdyż:
- prowadzą go Czeszki na zmianę np. z EU07,
- pojawiają się w nim wagony piętrowe,
- przemierza kawał Polski.

Poniżej kilka moich zdjęć. Zapraszam Kolegów do publikowania własnych, możliwie opatrzonych danymi nt. serii i konkretnych numerów wagonów występujących w składach IR "Piast" wraz z datami wykonania.

Warszawa, 7 I 2015 r.
EU07-186


Katowice, 31 III 2015 r.
163-040-9 "Edyta"

PL-PREG 50 51 19-00 053-5 A9ouy

PREG 5051 26-08 029-8 B16mnopux 1151
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#2
W sumie wszystkie wagonowe pociągi IR to ciekawy temat :) Niestety ich przyszłość nie wygląda zbyt optymistycznie...
- prowadzą go Czeszki na zmianę np. z EU07
Zanim pojawiły się w Przewozach Regionalnych czeskie lokomotywy i siódemki, pociągi InterRegio były prowadzone lokomotywami ET22 wypożyczonymi od PKP Cargo. Poniżej załączam zdjęcie z ET22-703. Jeżeli interesują Cię zdjęcia z tymi lokomotywami to jeszcze coś mogę zamieścić.
Niestety nie mam szczegółowych informacji na temat składów (numerów wagonów itp.), ale na zdjęciu mniej więcej widać zestawienie. Warto zwrócić uwagę że ostatni wagon jest w zielonym malowaniu, ale ma 9 przedziałów. Z tego co pamiętam wagony piętrowe wtedy chyba nie jeździły w tym pociągu (albo trafiały się rzadko). Swoją drogą były to początki kursowania tego pociągu. O ile się nie mylę, IR Piast kursuje od grudnia 2011.

ET22-703 Idzikowice - Opoczno Południe (2012-02-20)
IR 16127 PIAST (Warszawa Wschodnia - Wrocław Główny)
ET22-703 Idzikowice - Opoczno (2012-02-20) IR Piast - 120220_102.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#3
W sumie wszystkie wagonowe pociągi IR to ciekawy temat :) Niestety ich przyszłość nie wygląda zbyt optymistycznie...

Zanim pojawiły się w Przewozach Regionalnych czeskie lokomotywy i siódemki, pociągi InterRegio były prowadzone lokomotywami ET22 wypożyczonymi od PKP Cargo. Poniżej załączam zdjęcie z ET22-703. Jeżeli interesują Cię zdjęcia z tymi lokomotywami to jeszcze coś mogę zamieścić.
Niestety nie mam szczegółowych informacji na temat składów (numerów wagonów itp.), ale na zdjęciu mniej więcej widać zestawienie. Warto zwrócić uwagę że ostatni wagon jest w zielonym malowaniu, ale ma 9 przedziałów. Z tego co pamiętam wagony piętrowe wtedy chyba nie jeździły w tym pociągu (albo trafiały się rzadko). Swoją drogą były to początki kursowania tego pociągu. O ile się nie mylę, IR Piast kursuje od grudnia 2011.

ET22-703 Idzikowice - Opoczno Południe (2012-02-20)
IR 16127 PIAST (Warszawa Wschodnia - Wrocław Główny)
Zobacz załącznik 284906
Dziękuję za wpis. ET22 w składach IR około 2012 r. to chyba była norma (pamiętam, że jechałem podobnym składem jak sfotografowany przez Ciebie, ale z Krakowa, prowadzonym przez byczka).

Wszystkie zdjęcia IR Piast mile widziane, więc zapraszam do ich publikowania.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#4
Z racji tego, że przez moje łowisko Piasty jeżdżą będę tu wrzucał ich zdjęcia. Tych które mam już w wątku Skody nie będę dublował. ...no i muszę jeszcze obietnicę spełnić ale to jak już czas pozwoli.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#5
ET22 w składach IR około 2012 r. to chyba była norma
No to była norma, chyba na wszystkich zdjęciach z tego okresu mam ET22.
pamiętam, że jechałem podobnym składem jak sfotografowany przez Ciebie, ale z Krakowa
Teoretycznie mógł to być nawet ten sam skład ;) Pamiętam, że w 2012 roku składy jeździły wymiennie na różnych pociągach IR, tak że dany skład (lokomotywa i wagony) jednego dnia jechał jako IR Piast a innego dnia np. do Krakowa jako IR Matejko. Właściwie to chyba nawet do dzisiaj tak jest, że jeden skład jeździ na różnych pociągach, dlatego zastanawiam się czy nie warto by było rozszerzyć temat o inne pociągi IR (oczywiście tylko wagonowe). No chyba, że zależy Ci jedynie na IR Piast, to nie będę robić bałaganu ;)

Na razie coś w temacie IR Piast.

163 022 (Ela) Idzikowice - Opoczno Południe (2015-01-03)
IR 16121 PIAST (Warszawa Wschodnia - Wrocław Główny)
IR 16121 Piast (2015-01-03) - 150103_009.jpg

Wagony:
1. 50 51 19-08 174-1 / A9ouy / stacja Szczecin
IR 16121 Piast (2015-01-03) - 150103_011.jpg
2. 50 51 84-18 007-1 / B9pv / stacja Leszno
IR 16121 Piast (2015-01-03) - 150103_012.jpg
3. 50 51 26-08 027-2 / B16mnopux / stacja Leszno
IR 16121 Piast (2015-01-03) - 150103_013.jpg
4. 50 51 26-08 029-8 / B16mnopux / stacja Szczecin, chyba - bo napisali takim drobnym druczkiem, że trudno odczytać :D
IR 16121 Piast (2015-01-03) - 150103_014.jpg

Przez co najmniej kilka dni jeździł taki sam zestaw wagonów, ale z różnymi lokomotywami serii 163.
Najciekawsze jest to, że w jednym składzie spotykają się wagony z różnych zakątków Polski w dodatku nie związanych z relacją pociągu, a do tego jeszcze lokomotywa z Czech ;)
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#6
Dziękuję za odpowiedź! Proponuję, byśmy w tym wątku poprzestali wyłącznie na "Piaście" ze względu na jego wybitnie urozmaicony i kolorowy tabor.

A tak przy okazji, czy ktoś ma wiedzę nt. zmian cen biletów na "Piasta" na danym odcinku na przestrzeni ostatnich lat?
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#9
Niestety ale zapomniałem o wagonach...

Gołonóg 2015-05-16
Skoda "Edyta" 163 040-9 w składzie IR "Piast" mija Gołonóg jadąc w kierunku Zawiercia


Przy okazji pytanie do fachowców. Czy ten typ (wzmocnienia) słupu jest często spotykany i w zasadzie dlaczego mógł w tym miejscu powstać?
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#10
Przy okazji pytanie do fachowców. Czy ten typ (wzmocnienia) słupu jest często spotykany i w zasadzie dlaczego mógł w tym miejscu powstać?
Fachowcem nie jestem, ale moim zdaniem to jest tzw. kotwienie środkowe. Zwróć uwagę na dodatkową linę pomiędzy czubkiem słupa a wysięgnikiem na sąsiednim słupie (w drugą stronę jest najprawdopodobniej symetrycznie). Jest to dodatkowe wzmocnienie sieci trakcyjnej i zapewnia, że przewody nie będą się nadmiernie przesuwały w jedną stronę np. pod wpływem tarcia ślizgacza pantografu. Taka konstrukcja występuje co około 1 km (w połowie odległości pomiędzy naprężaczami). W związku z tym, że słup jest elementem kotwienia środowego jest dodatkowo wzmocniony odciągami. Obecnie chyba częściej się spotyka odciągi w formie pręta, mniej więcej takie:
http://www.trakcja.rail.pl/images/articles/trakcja/odc_pret.jpg

Jeśli by Cię bardziej interesował temat sieci trakcyjnej to możesz poczytać np:
http://www.transportszynowy.pl/trakcjarodzaje.php#sr
http://www.trakcja.rail.pl/readarticle.php?article_id=5
http://www.trakcja.one.pl/strona/kotwienia.html
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#12
Nic straconego. Za perszingiem mamy kolejno:

50 51 19-08 174-1 A9ouy / 112Ag
50 51 19-00 132-7 A9ou / 112Ag
50 51 26-08 106-4 B16mnopux / Görlitz89
50 51 26-08 029-8 B16mnopux / Görlitz88

...które spotkałem tego samego dnia wieczorem podczas postoju na stacji W-Wa Praga,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=15830
Czy Kolega dostał się na tę stację pieszo czy jakimś wehikułem asfaltową drogą wiodącą między torami postojowymi a linią do Trójmiasta -- chyba, że Kolega pracuje na kolei?
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#14
Dzisiejszy (23.05.2015) zestaw IR 'Piast' chwilę po zakończeniu biegu:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=15909

I tak:

163.042-5 (d. E499.3042).
51 51 19-70 511-6 A9ou / 112Ag
51 51 19-70 494-5 A9ou / 112Ag
50 51 26-08 144-5 B16mnopux / Görlitz89
50 51 26-08 060-3 B16mnopux / Görlitz89

Z kolei IR 'Mewa' (odj. ze wschodniej w kierunku Szczecina 14:53) zestawiona była następująco:

EU07-186 (Metchem)
50 51 26-08 087-6 B16mnopux / Görlitz89
50 51 19-00 053-5 A9ouy / 112Ag
51 51 19-70 002-6 A9ou / 112Ag
50 51 19-08 173-3 A9ouy / 112Ag
 

elektryk33

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#15
Dzisiejszy skład "Piasta" w Katowicach w stronę Warszawy :

1. CZ CD 91 54 7 163 048-2
2. PL-PREG 51 51 19-70 511-6 A9ou (wagon jechał jako 2 kl)
3. PL-PREG 50 51 19-08 173-3 A9ouy
4. PL-PREG 50 51 26-08 079-3 B16mnopux
5. PL-PREG 50 51 26-08 060-3 B16mnopux

Niestety nie byłem w stanie odczytać stacji macierzystych poszczególnych wagonów.

Swoja drogą myślę, że mimo wszystko powinno się w tym temacie znaleźć również zagadnienie obiegu wagonów, które tworzą później skład "Piasta" . Jak oglądam filmy na YT to jest to bardzo wybuchowa mieszanka i można w niej napotkać wagony z bardzo oddalonych od siebie zakątków Polski.

Wszak geneza jest bardzo ważna i wypada ją znać. Mam nadzieję że autor wątku skłoni się ku temu pomysłowi.
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#18

elektryk33

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#19
Bardzo bym prosił o pomoc w związku z planowanym kompletowaniem pociągu IR Piast w okresie kiedy prowadził wagony piętrowe Gorlitz 88. Jeśli ktoś z kolegów potrafi odpowiedzieć na poniższe pytania to bardzo proszę o uczynienie tego :

1. Czy w okresie kursowania tego pociągu wagony piętrowe typu G88 zawsze miały nowe malowanie z pasem popielatym czy może były również z pasem żółtym?
2. Z tego co zauważyłem lokomotywa EU07 tzw. "Czekoladka" obsługiwała ten skład raczej na początku gdyż później nie mogę potwierdzić takich przypadków. Czy może "Czekoladka" obsługiwała ten skład przez cały okres jego funkcjonowania?
3. Jaki przydział wagonów piętrowych G88 będzie odpowiedni do tego pociągu. Spotkałem się z wagonami z Leszna, ale może jakieś jeszcze np. z Poznania ?
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
#20
Bardzo bym prosił o pomoc w związku z planowanym kompletowaniem pociągu IR Piast w okresie kiedy prowadził wagony piętrowe Gorlitz 88. Jeśli ktoś z kolegów potrafi odpowiedzieć na poniższe pytania to bardzo proszę o uczynienie tego :

1. Czy w okresie kursowania tego pociągu wagony piętrowe typu G88 zawsze miały nowe malowanie z pasem popielatym czy może były również z pasem żółtym?
2. Z tego co zauważyłem lokomotywa EU07 tzw. "Czekoladka" obsługiwała ten skład raczej na początku gdyż później nie mogę potwierdzić takich przypadków. Czy może "Czekoladka" obsługiwała ten skład przez cały okres jego funkcjonowania?
3. Jaki przydział wagonów piętrowych G88 będzie odpowiedni do tego pociągu. Spotkałem się z wagonami z Leszna, ale może jakieś jeszcze np. z Poznania ?
Na przełomie 2012 i 2013 r. wspominam, że "Piast" zestawiony był głównie z 'igreków' rozmaitego typu przy przewadze zdeklasowanych 112Ag. Tu 2 spotkania z rzeczonym pociągiem u schyłku 2012 r,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=7553
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=7541

I tak:

Ad. 1, Owszem, piętrowe G88/G89 w żółto-niebieskich barwach kursowały w składzie IR "Piast" np. w połowie 2013 r. Dowodem film poniżej:


Warto zwrócić uwagę na 1 i 3 wagon w składzie, były to bowiem wagony które nie przeszły jeszcze napraw głównych (masowo odstawione i kasowane po 2013 r.)

Ad. 2, W ostatnich latach IR 'Piast' z reguły prowadziły perszingi, co zresztą potwierdzają powyższe zdjęcia i film.

Ad. 3, Do 2014 roku wagony kursujące na tym pociągu pochodziły z Leszna. W 2015 r. zaobserwowałem jednak zmianę i zarówno piętrowe jak i i igreki w ostatnim czasie nosiły przydziały "Szczecin Wzgórze Hetmańskie",

Np,
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=15827
 

Podobne wątki