• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Infrastruktura, czyli wszystko "dookoła" torów

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Czy semafor, który może podać sygnał zastępczy jest oznaczony w jakiś sposób, tak jak np. ten który może podać sygnał manewrowy literką "m" ?
Nie. Ale praktycznie na prawie każdym semaforze z komorą białego światła podaje się też Sz. Jednym z nielicznych wyjątków jest semafor z dwiema komorami: czerwoną i białą. Spod takiego semafora nie przewiduje się jazd pociągowych, a jedynie manewrowe, więc Sz nie jest potrzebny (Sz podaje się wyłącznie dla pociągów, nie dla manewrów).
A gdzie można się dowiedzieć jakie sygnały/korowy posiada dany semafor na danej stacji?
Jakie są komory widać na planie schematycznym. Ale jakie sygnały są na nim podawane, wynika z przepisów i dokumentacji urządzeń na danej stacji. Nie oznacza się tego na planach
 
Reakcje
82 0 0
Będąc ostatnio na peronie 8 remontowanej stacji Warszawa Zachodnia, zmierzając w stronę peronu 9 (uruchomione zostało przejście na poziomie torów) zobaczyłem pod semaforem wyjazdowym wyświetlacz numerowy. Nigdy się z czymś takim na PKP nie spotkałem, więc sprawdziłem w internecie i w instrukcji E-1, w dziale z semaforami (być może źle szukałem), ale niczego nie znalazłem. Wiem, że na innych zarządach kolejowych stosowane są (były?) semafory zbiorowe, pod którymi wyświetlacz określał to, dla jakiego toru sygnał jest podany, ale tutaj nie widzę warunków dla takiego rozwiązania, zwłaszcza, że przy sąsiednich torach stały semafory (także z wyświetlaczem, choć wygaszonym). Zwracam się więc do forumowiczów z prośbą o identyfikację, jaki sygnał wskazywała ta podsemaforowa "ósemka".
IMG_20231119_070356_copy_1609x2145.jpg

PS. Post chciałem wstawić do wątku o semaforach świetlnych, ale takiego nie znalazłem, wszystkie o tym traktujące raczej odnoszą się do instalacji semaforów w modelu.
Jeśli istnieje lepszy wątek to wręcz zachęcam, by tam wpis przenieść.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.138 119 0
Jednym z nielicznych wyjątków jest semafor z dwiema komorami: czerwoną i białą. Spod takiego semafora nie przewiduje się jazd pociągowych, a jedynie manewrowe, więc Sz nie jest potrzebny (Sz podaje się wyłącznie dla pociągów, nie dla manewrów).
Przepraszam, że odnoszę się to tak starego wpisu, ale moim zdaniem to nie jest prawda.

Semafor posiadający 2 komory: czerwone i białe może podawać zarówno Ms2 jak i Sz. Poniżej przykłady:

1) Stacja Hel, semafory G, H, J w stronę wyjazdu w kierunku portu. Mogą dawać sygnały S1 lub Ms2.
1700413164565.png


2) Stacja Reda, szlak od strony Rumii, semafor Szn2. Może dawać sygnały S1 lub Sz (tu jako wjazd na stację z toru niewłaściwego).
1700413542152.png



3) Ta sama stacja Reda, wyjazd z toru 2 w kierunku Wejherowa, semafor K2. Może dawać sygnały S1 lub Sz.
1700413661708.png



I jeszcze na żywo:

Hel (stary układ torowy):
1700413939839.png


Reda (wyjazdowy K2):
1700413969162.png


Reda (wjazdowe od strony Wejherowa):
1700414048958.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.419 72 3
...
Przepraszam, że odnoszę się to tak starego wpisu, ale moim zdaniem to nie jest prawda.

Semafor posiadający 2 komory: czerwone i białe może podawać zarówno Ms2 jak i Sz. Poniżej przykłady:

1) Stacja Hel, semafory G, H, J w stronę wyjazdu w kierunku portu. Mogą dawać sygnały S1 lub Ms2.
Zobacz załącznik 1014253

2) Stacja Reda, szlak od strony Rumii, semafor Szn2. Może dawać sygnały S1 lub Sz (tu jako wjazd na stację z toru niewłaściwego).
Zobacz załącznik 1014258


3) Ta sama stacja Reda, wyjazd z toru 2 w kierunku Wejherowa, semafor K2. Może dawać sygnały S1 lub Sz.
Zobacz załącznik 1014259


I jeszcze na żywo:

Hel (stary układ torowy):
Zobacz załącznik 1014260

Reda (wyjazdowy K2):
Zobacz załącznik 1014261

Reda (wjazdowe od strony Wejherowa):
Zobacz załącznik 1014262
...albo wyjazd na tor niewłaściwy w stacji Warszawa Falenica...

Pozdr,...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
a po ludzku, wyjazd na 80km/h a na następnym semaforze "na stój"...
Kolego Przemku, proponuję nie mieszać dwóch spraw. Wskaźnik W 21 nie ma nic wspólnego ze wskazaniem semafora, informującym o następnym semaforze na "stój". Oczywiście, w tym konkretnym wypadku, wskazanie semafora widoczne na zdjęciu oznacza dokładnie to, co kolega @Harry Potter napisał, ale równie dobrze semafor mógłby wskazywać, że na następnym semaforze jest sygnał zezwalający na jazdę, a z jaką prędkością, zależy już wyłącznie od układu torowego za tym następnym semaforem i od jego wskazań, a nie od wskaźnika W 21 na tym semaforze. Dla kolegi Przemka jest to oczywiste, ale nie wszyscy muszą to wiedzieć, a wpis mógł sugerować jakiś związek.
Jednym z nielicznych wyjątków jest semafor z dwiema komorami: czerwoną i białą. Spod takiego semafora nie przewiduje się jazd pociągowych, a jedynie manewrowe, więc Sz nie jest potrzebny
moim zdaniem to nie jest prawda
Przyznaję, że w tym dawnym wpisie pominąłem sytuację, gdy 2-komorowy semafor służy do sygnalizowania wjazdu z toru niewłaściwego, ale w takim wypadku nie może on podawać sygnału Ms 2 - a dyskusja była właśnie o o semaforach, na których podaje się sygnał manewrowy, stąd moje przeoczenie. A teraz po kolei:
1) Stacja Hel, semafory G, H, J w stronę wyjazdu w kierunku portu. Mogą dawać sygnały S1 lub Ms2.
A skąd przypuszczenie, że te semafory mogą podawać Sz? Dokąd miałyby się odbywać jazdy pociągowe? Moim zdaniem te semafory są właśnie przykładami wyjątków, o których pisałem.
2) Stacja Reda, szlak od strony Rumii, semafor Szn2. Może dawać sygnały S1 lub Sz (tu jako wjazd na stację z toru niewłaściwego).
Tę sytuację już wyjaśniłem wyżej.
3) Ta sama stacja Reda, wyjazd z toru 2 w kierunku Wejherowa, semafor K2. Może dawać sygnały S1 lub Sz.
Tego nie rozumiem. Czy rzeczywiście spod semafora K2 przewiduje się wyjazdy pociągowe? A dlaczego nie na normalny sygnał zezwalający? Jeżeli urządzenia srk na to nie pozwalają, to nie powinno się zakładać, że spod tego semafor w ogóle będą wyjeżdżały pociągi, więc Sz nie byłby potrzebny. Natomiast dziwi mnie brak możliwości podania sygnału Ms 2, ale może po prostu nie ma tam potrzeby jazd manewrowych. A może to błąd na rysunku?
wyjazd na tor niewłaściwy w stacji Warszawa Falenica
Potrzebowałbym więcej informacji, żeby się do tego odnieść.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.419 72 3

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.138 119 0
Zaczyna się...

A skąd przypuszczenie, że te semafory mogą podawać Sz? Dokąd miałyby się odbywać jazdy pociągowe? Moim zdaniem te semafory są właśnie przykładami wyjątków, o których pisałem.
Nie mogą podawać Sz. Tor idzie do portu (obecnie już tam nie dochodzi). Semafory te mogą podawać Ms2 w celu wyjechania lokomotywy kawałek za przejazd by lokomotywa ta innym torem mogła oblecieć skład.

Tego nie rozumiem. Czy rzeczywiście spod semafora K2 przewiduje się wyjazdy pociągowe? A dlaczego nie na normalny sygnał zezwalający? Jeżeli urządzenia srk na to nie pozwalają, to nie powinno się zakładać, że spod tego semafor w ogóle będą wyjeżdżały pociągi, więc Sz nie byłby potrzebny. Natomiast dziwi mnie brak możliwości podania sygnału Ms 2, ale może po prostu nie ma tam potrzeby jazd manewrowych. A może to błąd na rysunku?

Potrzebowałbym więcej informacji, żeby się do tego odnieść.
Nie ma żadnego błędu. W Redzie (i np. w Rumii) są wyjazdowe z torów niewłaściwych właśnie w postaci 2 komorowych (cz+b), które nie mogą podawać Ms2 a tylko Sz. Taka specyfika USRK na tych stacjach i już. Zgłębiałem te stacje dokładnie w celu ich odtworzenia w Microsoft Train Simulator, więc byłem także na tamtejszych nastawniach. Było to mniej więcej w 2004 roku, gdy się w to bawiłem. Stąd sterta zdjęć z linii 202, 250 i 213 na mojej stronie https://linia213.prv.pl/:)

Rumia - wyjazdowy L w kierunku Redy:
1700422220658.png
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.138 119 0
No i zapomniałbym o linii Wałbrzych Kłodzko. Gdy jechałem nią w 2001 to przed którąś stacją (nie pamiętam którą) było tak, że szlak był 2 torowy, ale prawy tor był nieczynny (pewnie już częściowo rozebrany) a wjeżdżało się na stację torem lewym. Jednak przy obu torach stały semafory wjazdowe. Przy prawym unieważniony 5 komorowy, przy lewym czynny 2 komorowy. I zawsze wjazd z tego szlaku odbywał się na Sz na tym lewym, co udało mi się sfocić:

1700423206672.png


Potem, po jakiejś chyba przebudowie skasowali ten Sz i dali normalny semafor wjazdowy przy tym jedynym czynnym torze...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
No niby co się zaczyna? :mad:
Jeżeli nie mogą, to jest to przykład sytuacji, o której pisałem w roku 2020: Jednym z nielicznych wyjątków jest semafor z dwiema komorami: czerwoną i białą. Spod takiego semafora nie przewiduje się jazd pociągowych, a jedynie manewrowe, więc Sz nie jest potrzebny.
Więc co tu jest nieprawdą?

Sytuacja w Redzie (jak rozumiem, także w Rumii) jest bardzo nietypowa. przyznaję, że z taką praktyką się nigdy nie spotkałem i pisząc swój tekst trzy lata temu o takim rozwiązaniu nie wiedziałem.

O wjeździe z toru niewłaściwego już pisałem, więc kolejne przykłady (a jest ich na sieci PKP bardzo wiele) nie są już potrzebne.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.138 119 0
O wjeździe z toru niewłaściwego już pisałem, więc kolejne przykłady (a jest ich na sieci PKP bardzo wiele) nie są już potrzebne.
Wiele jest owszem takich sytuacji, że oba tory są czynne i przy prawym stoi normalny wjazdowy (np. 5-kom) a przy lewym 2-kom (cz+b) podający Sz. Przykład linii Wałbrzych -Kłodko dałem jako takiego dziwoląga, gdzie prawy tor został zamknięty i rozebrany, semafor 5-kom wjazdowy unieważniony i wjazd na stację zawsze odbywa się torem lewym na Sz. Co wtedy nazwałem klasyczną PKP-ową bzdurą. :) Później zmienili to tak, że zlikwidowali ten 2-kom a na 5-kom wjazdowy przenieśli sygnał Sz. Czyli nadal wjazd na stację odbywa się na Sz a nie na normalne zielone czy pomarańczowe. Aha - stacja to Głuszyca. Likwidacja prawego toru związana była z likwidacją stacji Jedlina. :) Obecny schemat:

1700460671473.png
 

Podobne wątki