• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Infrastruktura, czyli wszystko "dookoła" torów

#1
Proponuję otwarcie wątku o infrastrukturze, czyli wszystkim tym, co można znaleźć wokół torów oraz na nich: semafory, urządzenia sterujące, zwrotnice i inne takie tam, byle związane z obsługą linii i ruchu.

KPL-7916.jpg KPL-7917.jpg KPL-7918.jpg
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#4
Na pierwszym zdjęciu tarcza manewrowa karzełkowa, dwie puszki odbiorcze odcinków izolowanych oraz dławik torowy. Na trzecim elektryczny napęd zwrotnicowy EEA5 produkcji Bombardier ZWUS Katowice oraz dwa kontrolery iglic tego samego producenta, w tle wskaźnik W15 informujący o zmianie miejsca ustawienia sygnalizatora.
 

Szymeq125

Aktywny użytkownik
#7
"Tarcza strzelecka" to wskaźnik W18. Cytując - "W 18 – wskaźnik kolejowy oznaczający miejsce ustawienia ostatniego semafora samoczynnej blokady liniowej (SBL) na szlaku przed semaforem wjazdowym." A te tarcze na końcach torów to chyba wskaźniki D1- Stój - tarcza zatrzymania. Chociaż na takich słupkach ich jeszcze osobiście nie widziałem :)
 
OP
OP
Konrad Lewandowski

Konrad Lewandowski

Znany użytkownik
#8
"Tarcza strzelecka" to wskaźnik W18. Cytując - "W 18 – wskaźnik kolejowy oznaczający miejsce ustawienia ostatniego semafora samoczynnej blokady liniowej (SBL) na szlaku przed semaforem wjazdowym." A te tarcze na końcach torów to chyba wskaźniki D1- Stój - tarcza zatrzymania. Chociaż na takich słupkach ich jeszcze osobiście nie widziałem :)
Dziękuję
A te słupki to jakaś prowizorka.
 

Miko

Użytkownik
#10
Kilka z tych starych semaforów na Odolanach
Na dwóch pierwszych zdjęciach (i na trzecim też widać), to właściwie nie jest semafor, ale tarcza rozrządowa świetlna http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcza_rozrządowa. W sumie u nas dość rzadki element infrastruktury kolejowej ;)

A co do wskaźnika W18, to do tego co napisał wcześniej Szymeq125, można dodać, że ten wskaźnik może być szczególnie pomocny dla maszynisty w przypadku gdy semafory SBL nie pokazują poprawnie sygnałów i zostały unieważnione. W przypadku SBL czterostawnej dodatkowo jest oznaczany jeszcze przedostatni semafor wskaźnikiem W1.
 
OP
OP
Konrad Lewandowski

Konrad Lewandowski

Znany użytkownik
#13
Na dwóch pierwszych zdjęciach (i na trzecim też widać), to właściwie nie jest semafor, ale tarcza rozrządowa świetlna http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcza_rozrządowa. W sumie u nas dość rzadki element infrastruktury kolejowej ;)

A co do wskaźnika W18, to do tego co napisał wcześniej Szymeq125, można dodać, że ten wskaźnik może być szczególnie pomocny dla maszynisty w przypadku gdy semafory SBL nie pokazują poprawnie sygnałów i zostały unieważnione. W przypadku SBL czterostawnej dodatkowo jest oznaczany jeszcze przedostatni semafor wskaźnikiem W1.
No choroba a ja myślałem, że to jakiś stary typ. Dziękuję, czegoś się nauczyłem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#14
A co do wskaźnika W18, to do tego co napisał wcześniej Szymeq125, można dodać, że ten wskaźnik może być szczególnie pomocny dla maszynisty w przypadku gdy semafory SBL nie pokazują poprawnie sygnałów i zostały unieważnione. W przypadku SBL czterostawnej dodatkowo jest oznaczany jeszcze przedostatni semafor wskaźnikiem W1.
Właśnie do tego przede wszystkim służy ten wskaźnik. Przy normalnie działającej blokadzie maszynista po prostu stosuje się do wskazań semaforów i wskaźnik ma tylko znaczenie informacyjne, choć oczywiście dobrze jest wiedzieć, że się zbliża do stacji. A uprzedzając ew. pytania dodam, że W 1 przed przedostatnim semaforem sbl 4-stawnej ustawia się dlatego, że przy takiej sbl odstęp blokowy może być krótszy od drogi hamowania.
 
Ostatnio edytowane:

drab

Aktywny użytkownik
#16
Spotkałem coś takiego na szlaku pomiędzy Krynicą Zdrój a Powroźnikiem. Wydawało mi się, ze już coś tam zaczynam rozumieć z kwestii sygnalizacji, ale to zburzyło dotychczasowy porządek.

Co to jest?
Tarcza ostrzegawcza bo oznaczona jest tabliczką To, słup/maszt w kolorze szarym, ustawiony przed tarczą wskaźnik W1.
Ale jaka powinna być kolejność świateł?
Według tej strony od dołu powinno być pomarańczowe, następnie zielone.
http://www.transportszynowy.pl/sygnalizacjaostrzegawcze.php

Taką tarcze ostrzegawczą robi tez Kluba, z innym układem świateł nie robi, np.
http://modelarstwo-kluba.pl/h0/sygn...komora-na-slupie-h0/tarcza-ostrzegawcze-1076/

Znalazłem jeszcze taki rysunek, z którego by wynikało, ze kolejność świateł nie jest dowolna.
Czyli jak w końcu z tymi światłami?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#19
Widzę, że kol. "drab" ma ten sam problem co wielu! Nie jest istotne rozmieszczenie komór w sygnalizatorze. Istotny jest obraz sygnału jaki wyświetla sygnalizator. W instrukcji o sygnalizacji nie jest powiedziane która komora ma się świecić, jest natomiast powiedziane ile i jak względem siebie mają one być rozmieszczone dla danego obrazu sygnałowego. Faktem jest natomiast, że w przepisach o projektowaniu Ie-4 (WTB-E10) są podane jakie powinny być układy komór na sygnalizatorach. Faktem jest również, że przy przebudowach można spotkać różne "dziwolągi" np semafor wyjazdowy na szlak z sbl sześciokomorowy z obrazami zgodnymi z sygnalizacją migową, ale ze światłem czerwonym na samej górze. Takie "cudo" stało kiedyś w stacji Podłęże. To co kol. widział jest normalną tarczą ostrzegawczą, a fakt, że komorę pomarańczową ma "u góry" a nie "na dole" wynika prawdopodobnie z tego, że ta tarcza została przebudowana z tarczy ostrzegawczej trzykomorowej stosowanej w sygnalizacji obowiązującej przed sygnalizacją "migową" stosowaną obecnie. Tarcza trzykomorowa miała układ "od góry" : pomarańczowe, pomarańczowe, zielone. Przy przejściu na "migówkę" zdemontowano najwyższą komorę pomarańczową i pozostało to co widać. Na obrazy nadawane przez tą tarczę nie ma to żadnego wpływu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#20
Dodam tylko, że w starej wersji przepisów projektowania WTB-E10 były podane najczęściej stosowane układy świateł, ale nie miało to mocy obowiązującego bezwzględnie wymogu. Tak więc wszystkie opisane przez Tomka sytuacja, jak i ta koło Krynicy, są z formalnego punktu widzenia dopuszczalne. Nie wiem, jak brzmi dokładnie ten zapis w najnowszej wersji, oznaczonej już Ie-4.
 

Podobne wątki