• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele III Wystawa Makiet i Modeli Kolejowych w Gdańsku 4-6 kwietnia 2014

maciekk

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.347 10 0
#61

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#62
Bardzo dziękuję za mile spędzony czas w doborowym gronie. Oczywiście najwięcej kręciłem się w okolicy Radzymina zatem i zdjęcia są z tamtych okolicy. :)
Carramba! A kto był za nastawnikiem tego tandemu "Czarnych Wdów"? Źle podniósł odbieraki! Co prawda nie wiem jakie mogłyby być tego konsekwencje i w ogóle dlaczego tak się robi ale w tandemach elektrowozów czy elektrowozu z dieslem unoszone są tylko odbieraki zewnętrzne (albo wszystkie gdy wielkie brutto).
 

Hajo

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
83 2 0
#63
No fakt, patyki nie te :p Konsekwencji nie było, bo była awaria w całej sieci...
Gawryluk nic nie mówił? :p Kręcił się po krzakach w okolicy... :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.383 463 29
#64
To zależy, jeżeli oba elektrowozy są sterowane z jednej kabiny, to za granicą nieraz zdarza się, że oba mają tylne, albo oba przednie. Nie bardzo rozumiem, o jakich zewnętrznych odbierakach mowa przy tandemie elektrowozu z dieslem, ale przy dwóch elektrycznych na niektórych kolejach sieć trakcyjna wymaga minimalnego odstępu między podniesionymi pantografami - ale to zwykle dotyczy większych prędkości, niż 80 km/h. Powodem jest zła współpraca tylnego pantografu, spowodowana ruchami przewodu jezdnego, wywołanymi przez pierwszy odbierak. Wszystkie pantografy podnosi się zwykle przy zasilaniu prądem stałym (stosunkowo niskie napięcie, a co za tym idzie duży prąd) przy rozruchu, kiedy pobór prądu jest największy, a prędkość mała. Później jeden pantograf w każdej lokomotywie zwykle się opuszcza.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#65
Nie bardzo rozumiem, o jakich zewnętrznych odbierakach mowa przy tandemie elektrowozu z dieslem.
Podczas tzw "podsyłu" SU45 z Białegostoku do Ełku, w tandemie SU45-ET22 "Byk" miał podniesiony pierwszy pantograf.
Przy dwóch elektrycznych na niektórych kolejach sieć trakcyjna wymaga minimalnego odstępu między podniesionymi pantografami - ale to zwykle dotyczy większych prędkości, niż 80 km/h. Powodem jest zła współpraca tylnego pantografu, spowodowana ruchami przewodu jezdnego, wywołanymi przez pierwszy odbierak.
Genialne wyjaśnienie :). Kłaniam się nisko, wszystko teraz jest jasne (y). Pewnie ten układ ET22-SU45 to następstwo jakiegoś przepisu regulującego wykorzystania odbieraków przy tandemie lokomotyw elektrycznych i braku odniesienia się tego przepisu do układu: lokomotywa elektryczna ze spalinowo-elektryczną.
 
OP
OP
Salsa

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#66
III Wystawa Makiet i Modeli Kolejowych w Gdańsku, zorganizowana przez klub „Nostalgia Za Parą” przeszła do historii. Pora na podsumowanie imprezy ze strony organizatora.

LINKI DO MATERIAŁÓW Z IMPREZY

Na początku należy podkreślić, iż realizacja całej imprezy, z tak szerokim zapleczem i refundacją kosztów dla uczestników imprezy, była możliwa dzięki wielu firmom, które zechciały wesprzeć promocję modelarstwa kolejowego i zabawy miniaturowymi pociągami na makiecie, realizowaną przez grupę Nostalgia Za Parą.
Te firmy, które wsparły realizację imprezy to:

Organizatorzy i Uczestnicy bardzo dziękują sponsorom i partnerom imprezy za wsparcie promocji modelarstwa kolejowego.



Dziękuję wszystkim Uczestnikom za fantastyczną zabawę, miłą rodzinną atmosferę, wzajemną pomoc. Szczególnie dziękuję tym, którzy byli z nami od początku do końca imprezy - pomagając również przy demontażu makiety, mimo iż mieszkają bardzo daleko od Gdańska. Mam tu na myśli przede wszystkim kolegów z Łódzkiego Klubu Modelarzy Kolejowych, którzy po imprezie, zamiast spakować swoją makietę i jechać odpocząć, wykonali kilka kursów swoim busem i pomogli nam nosić moduły, dzięki czemu mogliśmy zakończyć demontaż i przewożenie modułów już o 2 w nocy. Krzysztofowi Kaperze dziękuję za spakowanie Padowa. W tych pracach pomógł także do samego końca kolega z Siedlec, Paweł Woźniak no i oczywiście osoby z grupy Nostalgia Za Parą (Janusz, Sławek, Łukasz, Piotr). Za to bardzo, bardzo serdecznie dziękuję.

Po raz trzeci, w organizowanej przez mnie imprezie wzięli udział nowi, początkujący miłośnicy kolei - młodzi i starsi. Wcześniejsze przeszkolenie, podczas mniejszych imprez w ETC sprawiło, że radzili sobie bez żadnego problemu.



MAKIETY

Na parterze centrum handlowego można było zobaczyć makietę w skali H0 oraz stoiska firm modelarskich - Świat Modeli i Robo.

Długość makiety H0 wyniosła około 200 metrów, z czego większość stanowiła szlak dwutorowy. Szuflada Solecko, stacja Padowo, przystanek osobowy Budziszewo, stacja Szadek, która pełniła funkcję stacji węzłowej, stacja Radzymin z bocznicą Silikaty Radzymin. Dalej prowadziła linia jednotorowa, przez Parowozownię Ostrów, z mijanką Ostrów, do stacji technicznej Maciejowice. W Szadku, stacji węzłowej, odchodziła linia jednotorowa, która prowadziła do stacji Bartoszów i Padowo Fabryczne.

Dzięki pomocy Jarka Kozłowskiego i Piotra Wolnego udało się przed imprezą uruchomić moduły przejściowe, ze szlaku dwutorowego na szlak jednotorowy, które bardzo przydały się podczas imprezy. Dziękuję.
RUCH POCIĄGÓW
Ruch prowadzony był według rozkładu jazdy, kursowały jednak również pociągi „ponadplanowe”. Składy pociągów - przeważnie kolei polskich, ale także francuskich, szwajcarskich, austriackich i niemieckich prowadziło około 15 maszynistów, a w całej imprezie wzięło udział około 30 uczestników. Ruch pociągów rozpoczął się, zgodnie z założeniami, w piątek o godzinie 16. Zabawę kontynuowaliśmy w sobotę i niedzielę od 10 do 20.

NOWE ZEGARY I TABLICE
Podczas imprezy, do wyświetlania czasu modelarskiego używaliśmy specjalnie wykonanych zegarów, umieszczonych na dużych, wysokich stelażach formatu A2. Stelaże wykonał i wszystko poskładał w całość Janusz Jaskulski. Elektronikę do tych zegarów opracowała i wykonała Ania Górka - Alana (nick z forum modelarstwo.info). Bardzo za to dziękujemy i polecamy! Na stelażach przy zegarach rozwieszone były duże plakaty z rozkładem jazdy formatu A2, dzięki czemu było to czytelne dla wszystkich widzów.


KONTAKT Z PUBLICZNOŚCIĄ
Przez cały czas imprezy prowadziłem również konferansjerkę, opowiadając widzom o układzie makiety, zasadach naszej zabawy, kursujących na makiecie składach pociągów, przeprowadzanych manewrach na bocznicach i podczas obrządzania parowozów na terenie parowozowni. Organizowaliśmy liczne konkursy z nagrodami dla publiczności, a zadawane pytania i zagadki dotyczyły oczywiście różnych zagadnień związanych z wystawianą makietą i kolejnictwem. Pytania były dostosowane do wieku uczestników, najmłodsi opowiadali o „Tomku i Przyjaciele” lub o „Psie który jeździł koleją”, dorośli musieli na przykład podać liczbę obrotnic na makiecie, co ze względu na liczne obrotnice Parowozowni Ostrów, wcale nie było łatwym pytaniem.
Przygotowanie imprezy trwało kilka miesięcy. Do samego uruchomienia imprezy konieczna była praca i współpraca grona osób. W tym miejscu należą się im podziękowania, a więc dziękuję:
  • Mojej kochanej żonie Monice i naszej przyjaciółce (również) Monice dziękuję za nadzór nad sprawami zakwaterowania uczestników, gastronomią i rozliczeniem uczestników;
  • Paulinie Zimnej i Arkowi za promocję imprezy w maskotce Husarz;
  • Januszowi Jaskulskiemu za sprawdzenie i podłączenie na imprezie elektryki na wszystkich gdańskich modułach, dzięki wszystko działało jak należy;
  • Waldemarowi Batorowi i Krzysztofowi Kaperze z Krakowa za opiekę nad DCC;
  • Andrzejowi Wolnikowskiemu z Torunia za przygotowanie i wydruki rozkładów jazdy;
  • Januszowi Jaskulskiemu za przygotowanie tablic pod zegary i rozkłady jazdy, które używaliśmy podczas imprezy;
  • Ani Górce „Alanie” - za opracowanie elektroniki i przygotowanie płytek do zegarów modelarskich, które z powodzeniem używaliśmy podczas imprezy i które się sprawdziły;
  • Ekipie Nostalgia Za Parą - za udział w imoprezie a następnie pomoc przy składaniu i rozkładaniu makiety i wielu pracach przygotowawczych, a przede wszystkim Sławkowi Formeli, Agnieszce Formeli, Januszowi Jaskulskiemu, Łukaszowi Kammerowi, Tomkowi Olszyńskiemu, Pawłowi Migockiemu i Piotrowi Migockiemu);
  • Piotrowi Wolnemu - za nakręcenie filmów z imprezy;
  • Kolegom z Łódzkiego Klubu Modelarzy Kolejowych, Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, Mazowieckiego Stowarzyszenia Modelarzy Kolejowych, Toruńskiej Makiety Modułowej i członkom innych klubów - za przyjazd i udział w naszej imprezie;
  • Wszystkim, którzy pomagali i wszystkim, którzy brali udział w imprezie, a którym nie podziękowałem.

ORGANIZATORZY
Nostalgia Za Parą, Galeria Przymorze, Wandrus

W IMPREZIE UDZIAŁ WZIĘLI

  • Nostalgia Za Parą z Gdańska,
  • Łódzki Klub Modelarzy Kolejowych,
  • Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych,
  • Toruńska Makieta Modułowa,
  • Mazowieckie Stowarzyszenie Modelarzy Kolejowych,
  • oraz modelarze z Trójmiasta, Warszawy, i wielu innych miast.
KOLEJNE IMPREZY NOSTALGIA ZA PARĄ W ROKU 2014 :
  • Wakacyjna Wystawa Makiet Kolejowych Gdańsk (wybrane weekendy lipiec-sierpień)
  • IV Wystawa Makiet i Modeli Kolejowych Gdańsk, listopad 2014

Już teraz zapraszam wszystkich do udziału w tych imprezach, która będą zorganizowane na podobnych zasadach. Uczestnicy przywożący moduły otrzymają zwrot kosztów paliwa do samochodu, bezpłatny nocleg i bezpłatne wyżywienie. Zgłosić się może każdy, także w charakterze maszynisty lub dyżurnego ruchu, a początkujący - jako pomocnicy. Informacje ogłoszę oczywiście na forum. Zapraszam!
Z pozdrowieniami - Piotr - drużyna Nostalgia Za Parą