• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele II Festiwal Kolej w Miniaturze - Sosnowiec -18 i 19 marca 2017 r.

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
Jak widziałem na forach modelarzy niemieckich u nich jest sieć trakcyjna na modułach.
I sam sobie kolega odpowiedział. "Bo jak nie wiadomo o co chodzi..."
Trzeba dodać, że modelarstwo modułowe wyszło z klubów w Polskę w latach
dziewięćdziesiątych XX wieku. Jest dużo pracy. Elektryfikacja i nas nie ominie.
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Witam
Ja się nie „nie wymądrzam” tylko zadałem Szanownemu Forum pytanie na temat trakcji elektrycznej.
Jak widziałem na forach modelarzy niemieckich u nich jest sieć trakcyjna na modułach.
Pozdrawiam
Elektrowozy na takich modułach wynikają z innego problemu realistycznego, którego widać nie dostrzegłeś.
Ale czy sam próbowałeś zrobić taki moduł z trakcją, i ile w ogóle jest takich modułów w PL?
Skoro piszesz o DE. To jak ja widzę, tam takie moduły też są w dużej mniejszości.
Ale przede wszystkim elektrowozy w Sosnowcu wynikają z kontekstu tej imprezy, o czym koledzy już wspomnieli.
Trakcję zresztą miał jeden z kolegów na swoim mini torcie, ale trudno, żeby wszystkie jeździły tylko u niego.
 
Z

Zv

Gość
Kolega Hoart za bezmyślne i złośliwe wklepywanie ocen "słabe" w odwecie, został przymusowo wysłany na urlop. Wyjątkowo SŁABA (tak ją sami oceniliście) dyskusja jaka się wywiązała w całości wylądowała w kosmosie. Szkoda zaśmiecać watek o naprawdę fajnej imprezie.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
Ponieważ z obsługi komputera jestem słaby, więc zacytuję część wpisu Kolegi Hoarta. Kolega Hoart napisał, cytuję;
[ Kolego,czy jednak nie było by przyjemniej zobaczyć imprezę gdzie wszystko się zgadza i dla laików i fanatyków?.
No co jest w tym takiego TRUDNEGO?. ] Pozwoliłem sobie dodać do tego tekstu kolegi kropki i przecinki, mam nadzieję że się Kolega z tego powodu nie obrazi.
A teraz przechodzę do meritum mojej odpowiedzi, Kolego Hoart, zorganizuj w swoim mieście taką imprezę jaką zorganizowali koledzy w Sosnowcu, z tymi zastrzeżeniami, że moduły po których będą poruszały się elektrowozy mają być tylko z trakcją elektryczną, a zapewniam Cię że ja i jeszcze inni koledzy z tego forum odwiedzimy Cię tłumnie na tej imprezie. Tylko proszę Abyś podał termin tej imprezy którą będziesz organizował z pewnym wyprzedzeniem, abyśmy mogli zarezerwować sobie dni wolne.
 
Reakcje
4 6 0
Witam
Dla mnie cała impreza była bardzo udana. Dziękuję za zorganizowanie tej imprezy.
Czekam na III edycję festiwalu kolejowego w miniaturze - Sosnowiec 2018 roku.
Pozdrawiam
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.446 72 3
Zvolack, pozwolę sobie nawiązać do Twojej wypowiedzi, dla LL kręcącego swój kanał na youtubie... ( chyba to były Trybunały, ale pewien nie jestem...) " Niektórzy zapominają, że najważniejsza jest zabawa..." I wydaje mi się to najlepszym podsumowaniem tej internetowej g...burzy jaka się rozpętała. Jeśli gdzieś się walnąłem, to proszę o korektę...

Pozdrawiam z "Szopy"...:)

Ps. Ten skład Kamusiów (KMKOL - dla wyjaśnienia niektórym;)) miał może cabcara??
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
Przy wzrastającej ilości modułów BGMu nie wiem czy w przyszłym roku organizator nie będzie musiał przemyśleć planu makiety. Braknie Wam niedługo miejsca. Jedyny minus tegorocznej imprezy na jaki zwrócę uwagę to schowane przed wzrokiem widzów Żelistrzewo...obawiam się że jedynym sposobem będzie w przyszłym roku pozostawienie sali głównej tylko dla makiety modułowej.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.446 72 3
A można jaśniej? Nie wiem, co to jest KMKOL ani cabcara (czy cabcar?).
Andrzeju, więc tak...:
Kamusie- potoczne zdrobnienie "Kolei Mazowieckich" . Nawet sam przewoźnik w ramach firmy tę nazwę stosuje dla nagrody jaką co roku przyznają najlepszym pracownikom.
KMKOL - oznaczenie wg spisu oznaczeń UTK...
cabcar - wagon kabinowy..., to określenie niestety weszło już do potocznego języka na kolei...

Pozdrawiam z 27WE- 003...:)


ps. uroki pracy na noc;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.397 463 29
Kamusie- potoczne zdrobnienie "Kolei Mazowieckich" . Nawet sam przewoźnik w ramach firmy tę nazwę stosuje dla nagrody jaką co roku przyznają najlepszym pracownikom.
KMKOL - oznaczenie wg spisu oznaczeń UTK...
cabcar - wagon kabinowy..., to określenie niestety weszło już do potocznego języka na kolei...
Dzięki za wyjaśnienie. Nie każdy jest pracownikiem KM i nie każdy czyta oficjalne wykazy UTK. Lepiej jednak stosować powszechnie znane i używane określenia. Dotyczy to także tego okropnego "cabcara" - co to właściwie znaczy "wagon kabinowy"? Trochę znam angielski, bo posługuję się nim na co dzień w pracy związanej z kolejnictwem, ale czegoś takiego nie słyszałem. Czy chodzi o wagon rozrządczy, z kabiną maszynisty? W brytyjskim angielskim to się nazywa "driving trailer", być może ten "cabcar" to określenie amerykańskie, ale w Europie raczej nie stosowane.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.446 72 3
Cóż..., może to po prostu wynika z rodowodu firmy - Kanada to jakby nie było Ameryka , więc może idźmy tym tropem...

Dzięki za wyjaśnienie. Nie każdy jest pracownikiem KM i nie każdy czyta oficjalne wykazy UTK
Może wychodzi tu lekkie skrzywienie zawodowe i ...lata bytności SKM pod dachem KM-owych szop (Grochów, Tłuszcz, Sochaczew...):gwizd: ... a poza tym niema za co Andrzeju, niema a co:D:D:D

Pozdrawiam z MMz:)
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.404 28 2
Byłem z niespełna trzyletnim synem i rewelacja. Mały nie chciał wracać ;) Spora ilość atrakcji i cieszą duże skale, bo małych to właśnie one najbardziej przyciągają. Piaskowy Ty51 na zewnątrz, to wisienka na torcie. Super inicjatywa, dopiero druga edycja, a rewelacyjne efekty i widoczny postęp. Do zobaczenia za rok! :D
Szkoda, że Śląsk jest dość ubogi w takie imprezy, a jechać trzeba aż do... Sosnowca :cenzura:
 
Reakcje
8 0 0
Ja również chciałbym podziękować Organizatorom za ich pracę. Pierwszy raz byłem na takiej imprezie i podobało mi się wszystko :D
No, ale nie pojechałem przecież do Sosnowca dla siebie, tylko dla dzieciaków. Więc potwierdzam, że one również były zadowolone. Może syn trochę mniej, bo wydaliśmy (według niego) zbyt mało kasy (a mnie portfel i tak rozbolał).

Potwierdzam opinię, że dzieci (zwłaszcza te mniejsze) interesują się głównie taborem. Jeżeli coś jeździ, a jeszcze lepiej wydaje dźwięki - to SUPER. Starszym najbardziej podobało się realistyczne odwzorowanie szczegółów na makietach.
Zdjęć, które zrobiłem nie wklejam, bo w porównaniu do tych prezentowanych powyżej to "rzadziawa". Ale może pochwalę się dyplomem córki :) - jeszcze trochę podrośnie i może zostanie maszynistą w PKP.

Na zakończenie dziękuję panom Bartoszowi i Grzegorzowi z KKMK za bardzo miłą pogawędkę oraz panu Grzegorzowi z Piko Polska za cierpliwość i wszystkie informacje.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Heloł :). Biedny Hoart został zesłany za wyrażenie i obronę swojej opinii, więc mam teraz trochę duszę na ramieniu. Ale nic to. Naczelnik naszej stacji zawsze wbijał mnie i Koledze Gawrylukowi do łba, że bezpieczeństwo na kolei, to sprawa nadrzędna i tępił wszelkie nasze niedoróbki i zaniedbania, które mogłyby stworzyć zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów oraz bezpieczeństwa towarów. Dlatego chciałbym napisać o kilku nieprawidłowościach, które łatwo można wyeliminować, a które na tej pięknej makiecie mogłyby przyczynić się do groźnego wypadku.
Przepiękna głowica rozjazdowa Ludwikowic Kłodzkich ma nieprawidłowo zabezpieczone przebiegi - konkretnie to jeden, co widać w 1min i 51 sekundzie filmu (rozjazd po lewej stronie na budowanym torze na nasypie odchodzącym w lewo, przy takim przejeździe składu, z którego kręcono film powinien być ustawiony na wprost). Myślę, że albo zwrotnica nie ma napędu, albo nie jest on sprzężony z napędem podwójnego rozjazdu krzyżowego. Kolejna nieprawidłowość, łatwa do wyeliminowanie bez wyrywania semaforów to postawienie znaku ograniczenie prędkości do 40km/h w drodze hamowanie przed semaforem wjazdowym w Kocikowie (3 min i 27 sekunda). Prawidłowo semafor powinien być dwuramienny. Jeżeli musi być jednoramienny, najlepszym sposobem będzie ograniczenie prędkości na szlaku (wtedy drugie ramię można sobie podarować, choć wydaje mi się, że i wtedy trzeba będzie posmarować komuś łapkę w dyrekcji ;)). W samym Kocikowie jest jeszcze jeden poważny błąd do naprawy. Przy semaforze C powinien stać wskaźnik W3 (białe światło świecące światłem ciągłym, lub w dawniejszych czasach maszt semafora bez ramion) ponieważ stoi on w wąskim międzytorzu po niewłaściwej stronie. W Międzychodzie (także w modelu stacji PKMK) semafory kształtowe umieszczano na pomoście sygnałowym, a w latach 80 w Rzeszowie Głównym łączono sygnalizację świetlną z kształtową w miejscach gdzie nie można było zastosować tej drugiej (Hulacki produkuje uproszczony pomost sygnałowy z semaforami świetlnymi ale można je zdjąć i w razie dużej niechęci do sygnalizacji świetlnej zamontować tam semafory kształtowe). Semafor B też powinien być dwuramienny, chyba, że tak jak wspomniałem wcześniej, maksymalna dozwolona prędkość to 40km/h lub będzie specjalny glejt do Regulaminu Technicznego Stacji jak to ma miejsce PO DZIŚ DZIEŃ! w Giżycku! O przerżnięciu (przewaleniu) semafora przed Kleczą Górą wspominam tylko mimochodem (5 minuta i 39 sekunda). Nawet, jeżeli podany został drogą radiową rozkaz przejechania obok semafora wskazującego "stój" wpierw trzeba się zatrzymać. Nie zgłoszę tego jednak do Komisji Wypadkowej, bo pociąg prowadziła piękna, ucząca się fachu maszynistka, a jej instruktor miał prawo czuć się zdezorientowany. W Kleczej Górze .... "wtopa" robotnicy postawiali semafory przy niewłaściwych torach (pewnie nie spojrzeli ile komór jest w głowicach sygnałowych) Dobrze, że nie są jeszcze podłączone, bo by się dyżurny zdziwił przy podawaniu sygnałów ;). "Wtopka" w Oświęcimiu w 8 minucie i 19 sekundzie (utwierdzone przebiegi kolizyjne i podane sygnały "droga wolna ze zmniejszoną prędkością" :eek:) wcześniej zmyłka na semaforze wjazdowym do Oświęcimia. Sygnał wjazdowy na pętlę też kłamie. Chyba bym tam ustawił raczej semafor zaporowy, a pociągi wpuszczał na sygnał manewrowy Ms2.
Prawdziwa cnota krytyk się nie boi. :);) O ile sprawy drutów nad torami z wymienionych wcześniej powodów podlegają dyskusji, o tyle uważam (i za to mogę poddać się najsurowszemu "zbanowaniu" :)), że tak jak przykładamy się do odtworzenia detali w kreowaniu otoczenia kolejowego, tak w miarę fanatycznie powinniśmy przestrzegać zasad prowadzenia ruchu kolejowego. Oczywiście nie mówię tu o makietach tworzonych w zaciszu domowym, czy modułach poglądowych. Chodzi mi o prezentacje dla publiczności, kiedy w miniaturze pokazujemy wielką kolej. Ten dodatkowy wysiłek w dbałość o szczegóły związane z prowadzeniem ruchu spowoduje, że pewnego dnia młody miłośnik kolei oglądający tylko kolorowe pociągi zapyta dlaczego semafor ma dwa ramiona? dlaczego palą się dwa światła? do czego są takie małe niebieskie, świecące oczka? a co oznacza ten znak? - i wtedy kolej nigdy nie przestanie się nudzić. I bardzo proszę nie pisać, że impreza jest "nikomu niepotrzebna" w domyśle, żeby jej nie kontynuować ;):p. To ja! Osobiście! Jestem odpowiedzialny za wypłowienie barw w Waszych zdjęciach (od nadmiernego oglądania przeze mnie relacji). W oparciu o wyrażane Wasze opinie, uważam, że musiało być super. Dostrzeżone przeze mnie nieprawidłowości są dowodem na moje zainteresowanie. Uwagi przekazuję z MEGA życzliwością. :) Gratuluję inicjatywy! Pozdrawiam serdecznie! I już możecie mnie zbanować. Wasz wierny i fanatyczny MiKol, potajemny uczeń P2, ToK i AH, miłośnik przestrzegania przepisów kolejowych na polskich makietach - Michał :)

PS Czy na banicji można czytać prywatne wiadomości?
 

Podobne wątki