• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Reakcje
3.313 16 0
Kilka ciekawych zdjęć z Pawilonu Ministerstwa Komunikacji na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu czerwiec 1929 r
Ta wystawa to było naprawdę COŚ, przez ogromne „C”. Nie wchodząc w szczegóły i ograniczając się tylko do wystawy Ministerstwa Komunikacji, można stwierdzić, że pochwalono się wówczas właściwie wszystkim, co osiągnięto w ciągu 10 lat od przywrócenia niepodległości. A było się czym pochwalić, oj było... tak sobie myślę, że gdyby były możliwe podróże w czasie, ta wystawa była by na pewno w pierwszej dziesiątce miejsc, które chciałbym odwiedzić :LOL:.

Można też dodać, gwoli ścisłości, że wystawa zorganizowana dla upamiętnienia X rocznicy odzyskania niepodległości, została uroczyście otwarta przez Prezydenta RP (którym był wówczas Ignacy Mościcki) w dniu 16 maja 1929, i trwała do 30 września (138 dni), a więc podpis pod zbiorem zdjęć z NAC (data wydarzenia: czerwiec 1929) jest nico mylący, bo sugeruje, że wystawa odbyła się w czerwcu, (a zapewne w czerwcu wykonano prezentowane zdjęcia), ale takich nieścisłości w NAC jest wiele....

Poniżej kilka stron z Inżyniera Kolejowego nr 7 (59) / 1929 (numer w całości poświęcony Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu), w tym przede wszystkim z artykułu inż. S. Wasilewskiego „Pokaz Ministerstwa Komunikacji na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu” (str. 197 – 206) oraz artykułu inż. L. Lejczaka „Budowa normalnotorowej bocznicy kolejowej na terenach Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu” (str. 221).

Zachęcam do przeczytania, można dowiedzieć się bardzo wielu ciekawych rzeczy o samej wystawie kolejowej, jak i kolejnictwie polskim od chwili odzyskania niepodległości w 1918 do 1929 r. Można np. przeczytać o wagonach i parowozach prezentowanych na wystawie, o szynach, infrastrukturze, a przede wszystkim o poszczególnych wystawach tematycznych, prezentowanych w halach wnętrza pawilonu Ministerstwa Komunikacji. Z artykułu można dowiedzieć się np. o autorach modeli, zaprezentowanych na zdjęciach wyżej, w tym:

1. Duży model (skala 1:15) urządzenia bezprzeładunkowego w Zdołbunowie, do przestawiania wagonów z toru normalnego na szeroki, wykonali pracownicy warsztatów wagonowych w Radomiu (co ciekawie model uruchamiany był elektrycznie).

2. Model przekroju linii średnicowej w Warszawie (co ciekawe z całą towarzyszącą jej infrastrukturą, w tym komorą syfonową i kanałem dzwonowym) wykonał technik Biura Przebudowy Węzła Warszawskiego A. Sułkowski.

3. Modele dworców i mostów dyrekcji wileńskiej, w tym model mostu (co ciekawe to chyba most systemy Roth-Waagnera) przez rzekę Niemen pod Grodnem, wykonał H. Czeczott (pracownik Dyrekcji Kolei Państwowych w Wilnie).

4. Piękny model wiaduktu w Turce nad rzeką Stryj (gdzie na niedużej stosunkowo odległości 0,5 km. przechodzą: (cytując autora artykułu) „i tunel, i wiadukt, i przejazd i mosty szosowe” wykonał inż. A. Miłaszewski, pracownika Dyrekcji Kolei Państwowych we Lwowie.

Jeszcze raz zachęcam aby zapoznać się z całym tekstem poniższego artykułu, bo ta wystawa prezentowała „początki stalowego piękna II Rzeczypospolitej", w sensie ogólnym, a nie tylko odnoszącym się do taboru...

Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu 1929 r. (s. 190).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 197).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 198).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 199).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 200).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 201).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 202).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 203).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 204).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 205).jpg


Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu - Pokaz Ministerstwa Komunikacji (s. 206).jpg


Inżynier Kolejowy nr 7 (lipiec) z 1929 (nr 59) (s. 221).jpg
 
Reakcje
3.313 16 0
Nie wiem czy było, jeżeli tak proszę usunąć wpis.

Zdjęcie z periodyku z 1970 roku, z cyklu "Berühmte Österreichische Lokomotiven" zatytułowanego "Die Atlantic's Reihe 108, 208, 308 - (227)".
Zdjęcie, którego autorem jest Kraus, przedstawia parowóz Pf12-19, jest jednak źle opisane, jako prawdopodobnie dawny parowóz DŻWW. Pf12-19 (nr fabryczny 4597/05) to jak dziś wiadomo dawny KFNB Nr 265, kkStB Nr 308.41, później na kolei DR (14 003) i DB, złomowany dopiero w lutym 1952 r. Ciekawe czy zdjęcie przedstawia faktycznie Pf12-19 w służbie na P.K.P, czy opisano je tak, znając historię parowozu, a samo zdjęcie pochodzi z lat, kiedy był on już na kolei DR/DB...

Pf12-19.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
samo zdjęcie pochodzi z lat, kiedy był on już na kolei DR/DB...
Raczej już na DB. Opis brzmi: "PKP Pf12-19, pochodzący (ex) z DŻWW (?), odstawiony w Aalfeld". Mapy Google nie znają takiej nazwy, jest tylko Alfeld (przez jedno a), w pobliżu Hanoweru. Jest też Alsfeld niedaleko Frankfurtu nad Menem i Saalfeld w Turyngii, ale to ostatnie miasto to już nie RFN tylko NRD, a więc nie DB.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Raczej już na DB. Opis brzmi: "PKP Pf12-19, pochodzący (ex) z DŻWW (?), odstawiony w Aalfeld". Mapy Google nie znają takiej nazwy, jest tylko Alfeld (przez jedno a), w pobliżu Hanoweru. Jest też Alsfeld niedaleko Frankfurtu nad Menem i Saalfeld w Turyngii, ale to ostatnie miasto to już nie RFN tylko NRD, a więc nie DB.
Andrzeju: to Aalfeld bei Nürnberg.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
Wagony wyglądają na radzieckie 4-osiowe wagony kryte. Prawdopodobnie brutto do III Rzeszy (zboże...?), albo wagony już po przeładunku wracają puste do ZSRR. Fakt uchwycenia na stacji granicznej po stronie szerokotorowej (dawnej polskiej) wskazuje jednoznacznie na ten okres intensywnej (choć dość jednostronnej) wymiany towarowej w okresie jeszcze sojuszu niemiecko- radzieckiego.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
Bez wątpienia, prosto z Ostpreussen. Niestety, z uwagi na taką a nie inną historię naszego Kraju przewijać się będą zdjęcia naszych lokomotyw „ozdobionych” Reichsadlerami czy innym badziewiem, ale to nie oznacza że trzeba formułować tak niedorzeczne teorie. Nie każdy pociąg towarowy wtedy jechał do Auschwitz albo na Syberię, a samo zdjęcie (kiedyś zamieszczone na Forum WMTMK) jest moim zdaniem bardzo ciekawym, by nie powiedzieć smakowitym wręcz dokumentem z epoki.
 

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
60 0 0
Cytat z forum 750 mm
"Kiedyś, kiedyś, jakąś dekadę temu byłem świadkiem wizyty na stacji w Rogowie grupy bardzo młodej i bardzo patriotycznej dzieciarni (harcerze, chociaż bliżej do zuchów im było).

Dzieciarnia ta wprawiła nas w osłupienie następującymi odkryciami:
- pokazując palcem na Px48: "Proszę pana, a czy takie pociągi wiozły ludzi do Katynia?"
- literując napis PKP, z nabożną czcią i powoli: "Przelana... Krew... Polaków..."
Fenix zacytowałem ten wpis w odpowiedzi na Twoją niedorzeczność. Dalej nie komentuję bo ręce opadają.
 
Reakcje
208 1 0
W wątku dotyczącym polskich parowozów w służbie kolei ZSRR (link: http://scaletrainsclub.com/board/viewtopic.php?f=42&t=7351) znajdziemy sporo ciekawych fotografii z okresu wzmożonej wymiany towarowej:
Ty23 ze skłądem cystern w Przemyślu: http://scaletrainsclub.com/board/download/file.php?id=218078&mode=view

Warto zwrócić w wątku uwagę na post http://scaletrainsclub.com/board/viewtopic.php?f=42&t=7351#p100858. w 1987r. ktoś uchwycił tender leżący na składzie ropy tender serii 25D24. Zdjęcie ogólne wykonane z kładki widocznej na zdj. satelitarnych tej bazy paliw: https://www.google.com/maps/@52.9780022,36.1165802,259a,35y,180h/data=!3m1!1e3
 

Załączniki

  • 518,9 KB Wyświetleń: 125
  • 463,7 KB Wyświetleń: 149
  • 607,1 KB Wyświetleń: 149
Reakcje
3.313 16 0
...à propos zagarniętych parowozów Ty23 w służbie radzieckiej. Na poniższym zdjęciu, ściągniętym kiedyś z sieci, dominuje wprawdzie "towarzysz" z czerwoną gwiazdą, jednak na drugim planie (o wiele ciekawszym :LOL:) widać niezidentyfikowaną drezynę/wózek motorowy oraz dwa Ty23, w tym Ty23-3.... (najprawdopodobniej numer trzycyfrowy).

Zagarnięty Ty23 w służbie ZSRR.jpg


....a co do tendrów, kiedyś zapisałem na swoim komputerze zdjęcie takiego "dziwadła" (najprawdopodobniej było na ebay.de). Stary tender od parowozu. Próbowałem kiedyś go zidentyfikować - brałem pod uwagę któryś z parowozów o układzie osi 1-3 lub 2-2 , np. ex-wirtemberski czy ex-saksoński, ale poległem. Podwozie jest już zapewne częściowo zdekompletowane, choć te trzy osie i charakterystyczna budowa nie dają mi spokoju, że "gdzieś już je widziałem" :niepewny: Widać polskiego orła, "wagonowe" oznaczenie 837 030 oraz napis Deutsch. Zdjęcie było opisane jako polski pług odśnieżny i datowane na 1939 r. Widać także, że ex-tender doznał uszkodzeń w wyniku działań wojennych...

Stary tender - Okupacja niemiecka w czasie II w. św. (1939) (1).jpg


Stary tender - Okupacja niemiecka w czasie II w. św. (1939) (2).jpg


...kolejne zdjęcie to także tender parowozu, tym razem wkopany w ziemię, kiedyś służący prawdopodobnie jako zbiornik na wodę. Zdjęcie datowane było na sierpień 2005 r. i zrobione na terenie dworca towarowego w Pile. Nie pamiętam strony z jakiej zdjęcie zostało ściągnięte, mam tylko zapisane, że autor o nicku SA108 pytał się o identyfikację tendra, sugerując, że być może pochodzi on od serii Ok1. Ale czy na pewno ?

Stary tender - zbiornik na wodę. Piła - dworzec towarowy. Sierpień 2005 r..jpg


I na koniec zdjęcie z niemieckiego ebay-a: Tx4-559 (był opisany błędnie jako Tx4-359, ale wydaje mi się, że to na 100% "559"), Witaszyce, sierpień 1968 r. Parowóz pamięta czasy II epoki i początków stalowego piękna RP, bo zapewne jest jednym z 15 parowozów typu D3 (Tx23 od 1947) na tor 600 mm., zakupionych w 1923 r. przez PKP w niemieckich zakładach Hanomag w Hanowerze dla ówczesnych Kujawskich Kolei Wąskotorowych https://pl.wikipedia.org/wiki/Tx23

Tx4-559, Witaszyce, sierpień 1968.jpg
 

Podobne wątki